Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
darkadia schreef:Dus het stukje opvallen kan helpen, maar sommige werkgevers zien het juist als te, afhankelijk van de functie. Blijft dus naar mijn idee daarop aanpassen en inspelen.
Het ene bedrijf kan het fantastisch vinden dat je cv geparfumeerd is en op regenboogpapier gedrukt is, terwijl hetzelfde cv bij een vergelijkbaar bedrijf net zo makkelijk direct de versnipperaar in gaat. Eight schreef:Up 2 uIk ben heel erg blij dat ik in een vakgebied zit waar een ouderwetse CV nog gewoon voldoet, ik zou onzeker worden van al het grafisch gedoe er omheen. Daarnaast vind ik een foto bijvoegen niet prettig, het wordt hier (gelukkig) afgeraden

Of er word dan gewoon zo weinig waarde aan gehecht dat dat 'teveel tijd kost' ofzo. _Summerly_ schreef:Hier een recruiter en ik spreek denk ik voor een hoop mensen als ik zeg dat een foto juist wel een toevoeging is.Ik begrijp sowieso niet waar die hype van foto's op cv's zetten vandaan komt, zeker als ik hier lees van mensen in de HR dat ze het eigenlijk helemaal niet zo'n positieve toevoeging vinden of dat het ze niet uitmaakt of er wel of geen foto op staat. Nederland is een van de weinige landen waar daar zo idioot op gehamerd wordt; in heel andere landen is een foto op je cv juist een ontzettend grote no-go.
Courses schreef:Ik lees dingen over 'ben blij dat ik dat grafische gedoe niet hoef te doen' en dat er geen foto op hoeft. Vraag jezelf dit even af: Hoe wil jij je profileren naar de buitenwereld? Het hoeft wellicht niet in je vakgebied, maar wil jij met een simpel Word bestandje te werk gaan? Je kan het altijd uitbesteden en lang niet alle CV's hoeven graadje 300 grafisch design te zijn, maar je kunt er toch wel even drie minuten werk aan besteden?

Siamsmeesje schreef:Joltsje schreef:Ja een situatie schetsen die je in het werk voorbij komt.
Als marketier bijvoorbeeld.:
Al analyserend van de cijfers bedenk ik hoe ik dit kan vertalen naar de markt. Die klant van mij is niet de makkelijkste, maar ik weet hem te overtuigen van mijn prachtige marktbenadering.
Ipv. Ik kan goed analyseren, ken mijn klanten en weet nieuwe markten aan te boren.
Op die manier. Eerlijk, ik kan daar niet enthousiast van worden. Zoals ik al zei, teveel onzindingen erbij. Als je solliciteert naar marketier verwacht ik zo wie zo al dat jij je analyse doorzet naar de markt, en wat interesseert het mij nu dat een klant niet makkelijk is, maar dat jij je klanten kent is belangrijker. De rest mag je dan in een gesprek komen vertellen. Sterker, in jouw voorbeeld krijg ik eerder het gevoel dat de sollicitant zichzelf heel wat vindt. En dit is wat mij altijd is voorgehouden als een schoolvoorbeeld van wat liever niet gezien wordt.
Los daarvan, zo'n verhaalvorm neemt beduidend meer ruimte in, en dat kan in je nadeel zijn als je je motivatie op hooguit één A4-tje kwijt wilt.
Mijn zus is HR-medewerkster, en zij heeft mijn cv een up-date gegeven eind vorig jaar. En van haar weet ik ook dat ze liever zakelijke to-the-point brieven ontvangen dan hele verhalen. Het gesprek is immers bedoeld voor de verhalen en andere details.
Maar zoals zo vaak, ik heb inmiddels allang door dat behalve opvallen, je ook nog een stukje geluk moet hebben. Wil de andere partij er wat in zien en je eens beter leren kennen. En willen ze het je gunnen aan het eind van de procedure.
Ik ben iets te vaak uitgenodigd door werkgevers die geen enkele intentie hadden om me aan te nemen, maar wel heel nieuwsgierig waren naar de persoon achter mijn sollicitaties
Ailill schreef:_Summerly_ schreef:Hier een recruiter en ik spreek denk ik voor een hoop mensen als ik zeg dat een foto juist wel een toevoeging is.Ik begrijp sowieso niet waar die hype van foto's op cv's zetten vandaan komt, zeker als ik hier lees van mensen in de HR dat ze het eigenlijk helemaal niet zo'n positieve toevoeging vinden of dat het ze niet uitmaakt of er wel of geen foto op staat. Nederland is een van de weinige landen waar daar zo idioot op gehamerd wordt; in heel andere landen is een foto op je cv juist een ontzettend grote no-go.
Dat ligt eigenlijk een beetje in lijn met mijn laatste post voor deze: zoveel mensen, zoveel meningen, dus het is ook een beetje mazzel hebben dat je mensen treft die de opmaak en invulling van jouw cv aanspreekt.
Ik zou het ook niet nalaten als ik een toffe vacature zag waarin er expliciet om gevraagd wordt. 

Maar ik ben dan ook illustrator, dus kan me voorstellen dat dat bij "normale" (even bij gebrek aan betere verwoording) toch anders ligt.
Ailill schreef:Feit blijft dat als er van de 100 reactie's 5 foto's tussen zitten, deze toch echt meer opvallen. Al kan ik me indenken dat dit bij vrouwen onderling anders zou liggen dan bij een man.
, maar het heeft alleszins nooit iets concreets betekend.
Kahawa schreef:Siamsmeesje schreef:Op die manier. Eerlijk, ik kan daar niet enthousiast van worden. Zoals ik al zei, teveel onzindingen erbij. Als je solliciteert naar marketier verwacht ik zo wie zo al dat jij je analyse doorzet naar de markt, en wat interesseert het mij nu dat een klant niet makkelijk is, maar dat jij je klanten kent is belangrijker. De rest mag je dan in een gesprek komen vertellen. Sterker, in jouw voorbeeld krijg ik eerder het gevoel dat de sollicitant zichzelf heel wat vindt. En dit is wat mij altijd is voorgehouden als een schoolvoorbeeld van wat liever niet gezien wordt.
Los daarvan, zo'n verhaalvorm neemt beduidend meer ruimte in, en dat kan in je nadeel zijn als je je motivatie op hooguit één A4-tje kwijt wilt.
Mijn zus is HR-medewerkster, en zij heeft mijn cv een up-date gegeven eind vorig jaar. En van haar weet ik ook dat ze liever zakelijke to-the-point brieven ontvangen dan hele verhalen. Het gesprek is immers bedoeld voor de verhalen en andere details.
Jij hebt liever dat iemand wat clichévaardigheden opnoemt ipv één concreet voorbeeld waarmee aangesloten wordt bij het gevraagde? Want dat is imo wat Joltsje bedoelt.. Als je daarin niet to the point kan zien moet je het laten idd.
(En ik geef toe dat ik misschien zelfs wel te zakelijk kan zijn, net zoals ik vaak te serieus kan zijn
). Maar sollicitaties zijn uiteindelijk ook mensenwerk, en zoveel HR medewerkers/recruiters, zoveel meningen en voorkeuren er zijn. Het is bij elke sollicitatie gewoon afwachten wat men het liefst ziet. Sommige mensen kunnen dat blijkbaar bijna feilloos aanvoelen. Anderen (zoals ik) hebben daar beduidend meer moeite mee.
kohtje schreef:Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.
Keell94 schreef:kohtje schreef:Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.
haha dit heb ik dus ook daarom lukt het niet xD
Keell94 schreef:kohtje schreef:Jeetje, ik ga binnenkort voor het eerst van mijn leven solliciteren maar dacht dat ik gewoon een rijtje met scholen en diploma's moest maken. Zit ik er even naast! Mag wel een cursus gaan doen.
haha dit heb ik dus ook daarom lukt het niet xD