Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
_Summerly_ schreef:Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?
Kelly_ann schreef:Excuses, dan begreep ik je verkeerd en ben ik het helemaal met je eens._Summerly_ schreef:Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?
Dat was nu net níet wat ik bedoel...
Ik bedoel dat er niets mis mee is om een keer een studie te staken omdat het niet je ding is. zo'n tegenvaller hoort erbij. Zeker nu de keuzes eindeloos zijn.
Dan is 'verkeerd' kiezen ook een goede keuze, daar leer je van. Alles wat je doet in je leven is een ervaring waar je jezelf van leert kennen.
En natuurlijk leer je ook dat je droombaan niet alleen maar 'leuk' is, en dat even doorbijten erbij hoort soms.
Kelly_ann schreef:Dat was nu net níet wat ik bedoel...
Ik bedoel dat er niets mis mee is om een keer een studie te staken omdat het niet je ding is. zo'n tegenvaller hoort erbij. Zeker nu de keuzes eindeloos zijn.
Dan is 'verkeerd' kiezen ook een goede keuze, daar leer je van. Alles wat je doet in je leven is een ervaring waar je jezelf van leert kennen.
En natuurlijk leer je ook dat je droombaan niet alleen maar 'leuk' is, en dat even doorbijten erbij hoort soms.
Calculus, statica, lineare algebra, basis materiaalkunde, thermodynamica, programmeervakken, dat krijgt vrijwel iedereen.

Magrathea schreef:Heb het idee dat de universiteiten hier ook wel meer in kunnen doen. Er wordt steeds geroepen dat je de studenten niet (meer) aan het handje mee kunt nemen, maar er is nog wel een grijs gebied tussen dat en achterover leunen en wachten tot de studenten zelf concluderen dat ze een probleem hebben. Al had ik destijd maar een mailtje gehad met 'we zien dat je studie niet zo goed gaat, we adviseren je om een keer langs te komen om de gang van zaken door te spreken zodat je weer productief verder kan'. Immers, in je loopbaan komt er waarschijnlijk ook wel een keer iemand aan je bureau om te vragen hoe het komt dat je ineens veel minder productief bent (en te achterhalen wat er dwars zit, om daarna passende oplossingen te bedenken).
). Ik haalde een keer een superlaag cijfer voor een tentamen en de coördinator van het vak, toevallig ook mijn werkgroepdocent, vond nogal het opvallend dat ik mijn tweede deeltentamen opeens zoveel slechter had gemaakt dan het eerste deeltentamen, trok aan de bel bij de stuco en binnen no-time had ik een mail van de stuco binnen dat als er iets aan de hand was, ik altijd even binnen kon lopen. En dat bij 200+ tentamens, waarvan er vast mensen zijn geweest die het nog slechter hadden gedaan. 
Ik krijg bijvoorbeeld een 'Bachelor of Arts in History', iemand die taalkunde doet krijgt een 'Bachelor of Arts in Linguistics'. Beiden word je 'Jan Klaassen BA', maar op je diploma staat dus iets anders.
Remark schreef:Ik denk persoonlijk dat we te vroeg moeten kiezen en te veel keuze hebben. Daarnaast is het heel makkelijk om te switchen of te stoppen. Er wordt heel luchtig gedacht over een studieschuld. Iets wat ik trouwens totaal niet begrijp
Wat ik overigens ook heel opvallend vind is dat veel studies een andere naam hebben, maar dat je uiteindelijk met dezelfde diploma eindigt. Ik studeer bijvoorbeeld Facility Management en krijg als ik afgestudeerd ben een diploma bachelor of business administration. Volgens mij krijg je die bij alle bedrijfskundige opleidingen.
Remark schreef:@janine1990 Ik heb ook veel mensen gehoord die maximaal bijlenen om het vervolgens op een spaarrekening te zetten. Kan jij mij uitleggen wat daar nou zo lucratief aan is? Want zo ver ik weet betaal je maandelijks rente over het geleende bedrag en ontvang je slechts 1x per jaar rente over je spaarsaldo?
Je mag echter al eerder aflossen. Kelly_ann schreef:_Summerly_ schreef:Kelly_ann: Maar moet je dan vier jaar of langer iedere dag met tegenzin naar je colleges of stage als je er al snel achter bent dat je beter een andere keuze had kunnen maken?
Dat was nu net níet wat ik bedoel...
Magrathea schreef:Inujojo, is het in Engeland niet ook zo dat je na 4 jaar gewoon per definitie klaar bent met je studie, ongeacht of je al je vakken hebt?
Dat zou het hier zoveel beter maken namelijk. Volg een studie, laat de master zelf de ingangseisen opstellen die zo hoog of laag kunnen zijn als ze willen. Dan was ik echt al lang en breed afgestudeerd geweest namelijk, zonder de vakken waar ik nu mee worstel en waar ik nóóit meer iets mee ga doen
maar niet dat je afstudeert met een gelijkwaardig diploma. Bovendien haal je dan de '2:1 class' die je nodig hebt voor een baan niet snel. Herkansingen hebben we ook niet trouwens.
SergeantRoos schreef:Ik vind dit wel een interessant topic. Ik "moet" op dit moment zelf een studie kiezen en vind dat extreem moeilijk. Voornamelijk omdat er zo óntzettend veel keuze is... Vanuit school wordt bij ons nauwelijks begeleiding gegeven, met als gevolg dat je al snel zit te kijken bij de wat bekendere studies (Psychologie, rechten, pedagogiek). Uiteindelijk heb ik afgelopen maand nog een studiekeuzetraject gevolgd, waar uitkwam dat al bovenstaande studie(richtingen) niet echt bij me passen. Er zijn me 3 studies aangeraden, van twee had ik nog nooit gehoord en over de derde had ik nog nooit nagedacht. Overigens weet ik nu nog niet wat ik wil, maarja ik heb nog een maandje![]()
Voor mijn gevoel is er echt gewoon veel te veel keus, en wordt er ook iets te makkelijk gedacht over "kies wat je leuk vindt". Tja, was het maar zo makkelijk. Het is in ieder geval voor mij heel moeilijk echt te benoemen wat ik leuk vind. Veel verder dan 'dieren' en 'muziek' kom ik dan namelijk niet