Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
phormicola schreef:Ik vind zelf dat er een verschil zit tussen ongemotiveerd zijn en lui zijn. Ik ben lui.
Als ik lekker voor mezelf bezig ben dan ben ik razend gemotiveerd. Maar ook dan kan ik lui zijn en alles tot het laatste moment bewaren. Ik ben er dan wel in m'n hoofd mee bezig maar iets doen, ho maar. Razend irritant.
Lente schreef:Ik bedoelde juist dat je je niet per se moet willen laten diagnosticeren met ADD.
Zelf heb ik die fout dus ook gemaakt... Ik dacht dat het een antwoord was op al mijn problemen.
8 jaar met een diagnose rondgelopen die uiteindelijk niet klopt.
Drunksheep schreef:Ik heb toch veel gelezen over dat hoogbegaafdheid en autistische 'stoornissen' vaak hand in hand gaan. Alleen al de klas waarin ik zat is een uitstekend voorbeeld, meer dan de helft had ADHD, ADD, Asperger of iets anders, naast hun hoogbegaafdheid. Het gaat er dan ook niet om dat hoogbegaafdheid en AD(H)D (of iets anders) overlap hebben, maar blijkbaar wel vaak samen komen.
Lente schreef:Dat hóe daarmee heb ik dus betere ervaringen met een coach. Die kijkt meer met je naar je mogelijkheden en dat wat jij wil terwijl een psycholoog meer naar problemen kijkt...
phormicola schreef:Op de middelbare had ik ook nog vrienden, best veel zelfs.
Ik kan ook met iedereen opschieten, maar nu is er toch een voelbare ruimte tussen mij en anderen. Tenminste die voel ik vanuit de ander. Moeilijk uit te leggen. Maar ze houden de boot af. En ik vind alleen zijn prima
phormicola schreef:Sizzle schreef:Ik zie een hoop dingen die ik inderdaad eerder op ADD zou schuiven dan op hoogbegaafdheid.
Het motivatieprobleem zie ik vaak genoemd worden, maar ongemotiveerd zit in zoveel mensen op alle niveaus dat het me zou verbazen als je daar daadwerkelijk een statistisch verband zou vinden.
Ik vind zelf dat er een verschil zit tussen ongemotiveerd zijn en lui zijn. Ik ben lui.
Als ik lekker voor mezelf bezig ben dan ben ik razend gemotiveerd. Maar ook dan kan ik lui zijn en alles tot het laatste moment bewaren. Ik ben er dan wel in m'n hoofd mee bezig maar iets doen, ho maar. Razend irritant.
zonnebloem18 schreef:Veel herkenbare verhalen hier.
De basisschool ben ik zonder problemen doorheen gevlogen, advies van de CITO-toets was atheneum/gymnasium. Begonnen op VWO afgezakt naar Havo, blijven zitten en na een tweede keer havo 3 niet halen een poging gedaan op het MBO. Daar 2 keer op mijn bek gegaan en daardoor paniekaanvallen rondom alles wat met school te maken heeft. Qua werk kon ik de meeste baantjes hooguit 3 maanden volhouden, daarna motiveerde me het niet meer of werd ik weggestuurd. Toen jaren niets gedaan en langzaamaan begonnen met het bezorgen van de post, dat ging goed en steeds meer uitgebouwd qua belasting en werkzaamheden. Toen ik via de gemeente ergens een werkervaringsplek kreeg en daar ook problemen had ben ik bij een psycholoog terecht gekomen. In eerste instantie om me te laten testen op ADD, maar na het aanhoren van de geschiedenis en andere vragen en onderzoeken werd dat uitgesloten. Daarop was het advies om een IQ test te doen, deze viel vrij hoog uit en had nog hoger uit kunnen vallen als mijn faalangst niet zo had opgespeeld tijdens de test.
Op dit moment heb ik echt een super simpel baantje, dat doe ik al bijna anderhalf jaar en dat gaat goed. Ik presteer prima, maar werk echt zwaar onder mijn niveau helaas. Op andere vlakken doet mijn hoofd vooral heel veel, maar komt er weinig uit mijn handen en is het vaak afraffelwerk op het laatste moment. Ondanks dat ik nu in de 30 ben en een gezin heb voel ik me nog steeds een loser, ik zou zo veel kunnen bereiken, maar school durf ik niet meer aan en zonder diploma's kan ik moeilijk hogerop komen.
Ook hier niet echt vrienden, 1 vriendin met een vergelijkbare achtergrond, maar daarbij blijf ik het lastig vinden om te investeren in de vriendschap, daar moet ik echt heel bewust bij nadenken, dat gaat niet vanzelf.
bigone schreef:Hoezo een loser, omdat je geen topfunctie in het bedrijfsleven hebt met jouw IQ?? Natuurlijk niet, ik ben ook bovengemiddeld intelligent volgens testen. Maar je maakt mij alleen gelukkig wanner ik thuis, met mijn dieren en familie kan rommelen. Iedereen met een hoog IQ hoeft niet perse een topjob te hebben. Mocht je toch aan de studie willen gaan naast je werk dan ga je een thuisstudie doen, niets mis mee en misschien krijg je zo een stukje zelfvertrouwen weer terug.
Snorlex schreef:Waar ik op school tegenaan liep was dat ik met de "standaard" uitleg soms niet uit de voeten kon. Mijn hoofd "denkt" anders. Als ik het niet snapte kon ik echt woest worden. Ik wil altijd het waarom weten. Ook stelde ik vragen met een aantal stappen tegelijk. Dat docenten mijn vraag niet van toepassing vonden maar ik had het antwoord echt nodig om de hele context te kunnen plaatsen.
Collega's vinden vaak dat ik op een rare manier werk haha. Ik heb een hele eigen chaos waar ik perfecte logica in zie. Uitzoekklusjes gaan vaak naar mij, ik kan me onderdompelen in een dossier.