Mijn klant betaalt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:12

bulck schreef:
Lowara schreef:
Poeh, wat onbeschoft van die ouders! Als ze echt niet reageren op mail, brieven of bellen...
Zou ik de volgende keer je leerling gewoon even bij je houden na de lessen. ( even extra oefenen of voor de tv zetten) Als ze niet op een bepaalde tijd thuis is, zullen de ouders vast en zeker bellen of langskomen waar ze blijft. Dan kun je rustig samen overleggen waar je mee zit en dat je graag wil dat de lessen betaalt worden.
Nu gaan ze je gewoon bewust uit de weg, en nog erger; ze blijven gewoon stug lessen afnemen en negere je gewoon verder. Vergeet niet dat die rekening steeds weer een stukje oploopt zo en jij straks niet met een rekening van 50 euro zit, maar misschien wel van 100 euro of meer straks :=

Een kind gijzelen voor 50 euro gaat het niet worden vrees ik.

:') :')
Wat komen mensen eigenlijk met rare ideeën in dit topic zeg....

Lillith24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:13

Goh ik ben toch benieuwd waarom ik dan een incassobureau achter me aankreeg voor een tandarts rekening van €17 :')
Aan de deur gaan staan schreeuwen is leuk als je in de Bijlmer woont maar voor hetzelfde geld heb je de politie aan je broek.

Ik zou het kind geen les meer geven, nogmaals een brief sturen met een laatste betalingsverzoek en daarna een beëindiging van jullie "contract". Kans dat je het geld terug krijgt? Klein. Maar zie het als een les in vertrouwen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:14

Ik zou de ouders een duidelijke mail/brief sturen met daarin het volgende;

- geen lessen meer tot er is betaald
- nieuwe lessen alleen met de vooruitbetaalde 10 ritten kaart.

Willen ze dat niet, jammer, dan zoeken ze maar een andere pianojuf.

Als het meisje de volgende keer met het vriendinnetje weer voor de deur staat krijgt het vriendinnetje gewoon les, maar zij niet. Als de ouders van het vriendinnetje er wat van zeggen kan je gewoon laten weten dat er betalingsproblemen zijn.
Ik zou niet via die ouders erachter proberen te komen wat er aan de hand is, dat staan die er weer tussen en dat is ook niet fair voor die mensen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:16

Brainless, maar het gaat hier niet om een school of bedrijf. Dus TS heeft daar niet echt mee te maken.

Lillith24, de tandarts hakt misschien vaker met dat bijltje en heeft misschien een contract met dat bedrijf, dan kan het zijn dat het standaard gedaan word, ook bij kleine bedragen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:17

ingvdh schreef:
Ik zou de ouders een duidelijke mail/brief sturen met daarin het volgende;

- geen lessen meer tot er is betaald
- nieuwe lessen alleen met de vooruitbetaalde 10 ritten kaart.

Willen ze dat niet, jammer, dan zoeken ze maar een andere pianojuf.

Als het meisje de volgende keer met het vriendinnetje weer voor de deur staat krijgt het vriendinnetje gewoon les, maar zij niet. Als de ouders van het vriendinnetje er wat van zeggen kan je gewoon laten weten dat er betalingsproblemen zijn.
Ik zou niet via die ouders erachter proberen te komen wat er aan de hand is, dat staan die er weer tussen en dat is ook niet fair voor die mensen.

Dit zou ik ook adviseren TS

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:18

Alles aan deze klant straalt uit dat ze niet voornemens zijn om te gaan betalen.
Wat ik bij wanbetalers doe is vragen (face2face of telefonisch): "ik zag dat de factuur nog niet is betaald, wanneer kan ik de betaling verwachten?". Voor jou wel een lastige aangezien ouders jou kennelijk liever niet zien of spreken.
Stap 1 sowieso is het opschorten van de komende lessen tot de facturen zijn betaald. En in het vervolg zou ik de lessen vooraf laten betalen, wellicht met een strippenkaart ofzo?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:19

Strippen kaart systeem heeft ze al, maar "wilden" deze ouders niet, en het is wel duidelijk waarom

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:20

Heb je ook contact met de vader? Indien nee, dan zou ik inderdaad het telefoonnummer van de vader vragen en hem eens bellen.

Ik heb wel wat te maken met debiteurenbeheer en kom vaak tegen dat een partner niets weet van achterstanden.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:21

Lilith, tandartsen besteden het innen van alle rekeningen uit. Daar betalen ze een percentage voor, maar de sores is dan voor het incassobureau, niet voor hen. Veel mensen schrikken zich een hoedje van een incassobureau, maar wie echt vervelend wil doen, kan het hele incassotraject enorm rekken.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:25

Leg aan het kind uit dat ze de volgende keer een ouder mee moet nemen en dat dat nodig is omdat ze anders niet kan lessen. Op die manier is het voor het kind duidelijk waarom de volgende les eventueel niet doorgaat én hou je haar verder buiten de problemen met de ouders. :)
Als de ouders op komen dagen, duidelijk uitleggen dat er eerst betaald moet worden (ter plaatse, desnoods eerst naar de pinautomaat). En daarna pas weer les.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:25

Bij mij (ook werkzaam in de muziek) werkt het als volgt:
Factuur 1 met een redelijke betalingstermijn (meestal 2 weken)
1e herinnering met 2 weken betalingstermijn
2e herinnering met 5 dagen betalingstermijn en waarschuwing dat wanneer men niet betaalt er vanaf datum X (meestal de eerstvolgende lesdag na de betalingstermijn van de 2e herinnering) er geen gebruik meer gemaakt kan worden van de diensten (muziekles in dit geval).

Gelukkig heb ik het nog nooit aan de hand gehad. Ik heb een betaling eens niet ontvangen na 2 weken en toen eerst even geappt. Het was gewoon vergeten en na een uur stond het alsnog op mijn rekening.

Nu scheelt het wel dat ik veel met verenigingen werk, met een penningmeester en boekhouding. Die betalen altijd vrij vlot. Particulieren laat ik vaak contant afrekenen, meteen na de les. Of inderdaad met een vooraf betaalde strippenkaart. Ik heb 1 'wanbetaler' gehad, maar dat was nogal een verstrooide moeder en na een mailtje was dat ook geregeld.

Maar goed, bovenstaande zou mijn werkwijze zijn in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 08-03-17 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:26

Chiave schreef:
Sorry, kleine toevoeging: Als ik bel per mobiel wordt er niet opgenomen. Dat wordt lastig kletsen. Met een andere telefoon heb ik het ook geprobeerd. Er werd wel opgenomen, maar toen ik mijn naam zei, werd er gezegd: Die ken ik niet. *pats, hoorn erop*.

Het meisje komt meestal samen met haar vriendinnetje, die direct na haar lest. De beide ouders gaan vriendschappelijk met elkaar om. Zou ik de moeder van het vriendinnetje kunnen vragen of er wat aan de hand is?

Ik vind het zo sneu om meteen de deur dicht te doen voor zo'n meisje dat er zelf waarschijnlijk niets aan kan doen. Het is een leuk, leergierig, beschaafd kind.
En als er niet betaald wordt en ik zeg dat dochterlief niet meer welkom is, dan ben ik mijn geld waarschijnlijk kwijt. 'Dan maar geen pianoles.'

Ik ben trouwens niet ingeschreven bij de KVK, dit hoeft niet omdat ik niet zoveel omzet draai.
Heb ik dan bij instanties of incassobureaus wel recht van spreken? Ik heb wel alles netjes bijgehouden in administratie en zelfs in de schriftjes van de kinderen staan data en tijden. Ook hebben de kinderen een leskaart waarop ik data schrijf en afkruis.

Ik heb het idee dat ik niet meer serieus genomen wordt door de ouders van het kind en dit vind ik heel lastig. Dan kan ik stoer roepen dat ik stappen onderneem, maar ze zien me al aankomen.

Waar haal je dit vandaan als ik vragen mag? (Het dik gedrukte).

Ik zou inderdaad ook per direct stoppen met les geven :j

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:34

bulck schreef:
Lowara schreef:
Poeh, wat onbeschoft van die ouders! Als ze echt niet reageren op mail, brieven of bellen...
Zou ik de volgende keer je leerling gewoon even bij je houden na de lessen. ( even extra oefenen of voor de tv zetten) Als ze niet op een bepaalde tijd thuis is, zullen de ouders vast en zeker bellen of langskomen waar ze blijft. Dan kun je rustig samen overleggen waar je mee zit en dat je graag wil dat de lessen betaalt worden.
Nu gaan ze je gewoon bewust uit de weg, en nog erger; ze blijven gewoon stug lessen afnemen en negere je gewoon verder. Vergeet niet dat die rekening steeds weer een stukje oploopt zo en jij straks niet met een rekening van 50 euro zit, maar misschien wel van 100 euro of meer straks :=

Ik vind dat nu geen strak plan... Een kind gijzelen voor 50 euro gaat het niet worden vrees ik. Dan denk ik dat TS er met haar 50EUR(inmiddels 100EUR) minder goed vanaf gaat maken.

Maar idd, effectief bellen, langsgaan bij de ouders. De lessen staken tot er bijbetaald is. In het slechtste geval is TS die 100 eur kwijt. Laat het dan een dure les zijn. Vast wel een ander kind dat de plek in kan nemen.

ooh god nee, je moet zeker dat kind niet gijzelen :')

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:43

Lowara schreef:
ooh god nee, je moet zeker dat kind niet gijzelen :')

Ik doelde daar mee op jouw zin, waarin je zei dat TS het kind na de lessen maar bij zich moet houden. Dat zou ik dus niet aanraden, want één je betrekt geen kinderen in een dergelijk conflict en ten tweede kan je niet zomaar 'beslag' leggen op een kind.
Verder zou ik eerst maar eens willen weten of het allemaal wel zo 'officieel' is. Als dat niet zo is, dan vrees ik dat TS weinig heeft om op te staan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:44

TS doe eens zakelijk.
Geen gekeutel over of je nou wel of niet ingeschreven bent dat doet er allemaal niet ter zake. Feit is dat jij een zakelijke overeenkomst hebt en dat die niet nagekomen wordt.
Neem een intimiderend heerschap mee en ga even collecteren, geen discussie, zoveel is het en basta. Dit is het laatste wat je kunt doen. Als dat niet lukt kun je hebt bedrag naast je pianoklantje op je buik schrijven. Dat stop je dan in het vakje jammer en je gaat door. Je hebt voor volgende keer en lesje geleerd en doorgaan niet te lang bij blijven hangen.
Voor nu even slikken en actie...

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:59

Booooo schreef:
Chiave schreef:
Sorry, kleine toevoeging: Als ik bel per mobiel wordt er niet opgenomen. Dat wordt lastig kletsen. Met een andere telefoon heb ik het ook geprobeerd. Er werd wel opgenomen, maar toen ik mijn naam zei, werd er gezegd: Die ken ik niet. *pats, hoorn erop*.

Het meisje komt meestal samen met haar vriendinnetje, die direct na haar lest. De beide ouders gaan vriendschappelijk met elkaar om. Zou ik de moeder van het vriendinnetje kunnen vragen of er wat aan de hand is?

Ik vind het zo sneu om meteen de deur dicht te doen voor zo'n meisje dat er zelf waarschijnlijk niets aan kan doen. Het is een leuk, leergierig, beschaafd kind.
En als er niet betaald wordt en ik zeg dat dochterlief niet meer welkom is, dan ben ik mijn geld waarschijnlijk kwijt. 'Dan maar geen pianoles.'

Ik ben trouwens niet ingeschreven bij de KVK, dit hoeft niet omdat ik niet zoveel omzet draai.
Heb ik dan bij instanties of incassobureaus wel recht van spreken? Ik heb wel alles netjes bijgehouden in administratie en zelfs in de schriftjes van de kinderen staan data en tijden. Ook hebben de kinderen een leskaart waarop ik data schrijf en afkruis.

Ik heb het idee dat ik niet meer serieus genomen wordt door de ouders van het kind en dit vind ik heel lastig. Dan kan ik stoer roepen dat ik stappen onderneem, maar ze zien me al aankomen.

Waar haal je dit vandaan als ik vragen mag? (Het dik gedrukte).

Ik zou inderdaad ook per direct stoppen met les geven :j

Dit klopt wel als ik bij klus met mijn nagels en onder zoveel bedrag bij verdien hoef je niet bij kvk ingeschreven te staan!

Ts ik zou ook de lessen stop zetten en het aan het meisje toch zeggen van joh sorry maar dit is de laatste les je ouders betalen jou pianolesjes niet! Is misschien zielig maar misschien dat ze dan aan haar ouders gaat vragen waarom niet.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:01

mrie schreef:
TS doe eens zakelijk.

mrie schreef:
Neem een intimiderend heerschap mee en ga even collecteren, geen discussie, zoveel is het en basta.

:o Kan aan mij liggen, maar die oplossing zie ik zo ongeveer als de minst zakelijke die je maar kunt bedenken.

Klinkt mij vooral als een principe kwestie vanuit TS, dus om zich tot het niveau van die mensen te gaan verlagen lijkt me haar eer te boven.

Ik zou nog een laatste poging doen, waarin je laat blijken dat je de leerling graag les wilt blijven liggen, maar dit alleen kan op voorwaarde dat ze per ommegaande en in ieder geval voor de eerstvolgende afspraak het nog openstaande bedrag en een vooruitbetaling van een nieuwe strippenkaart naar je overmaken.
Als dat niet lukt houden de lessen per direct op.

Dikke pech van de 50 euro als je nooit meer wat van ze hoort, maar het is ook goed mogelijk (en zo vind ik het wel klinken) dat deze ouders gewoon een puinhoop van hun betalingen maken, door de bomen het bos niet zien en dan kan het wel helpen om duidelijk te maken dat het een laatste waarschuwing is, maar het nog niet te laat is en je ze een kans tot beterschap biedt.
En dan vanaf dan er wel goed bovenop zitten dat ze altijd vooraf betalen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:18

Bedankt voor jullie (soms kritische) meningen, ervaringen tips. Fijn dat jullie hierin mee willen denken. +:)+

Ik heb zojuist gewoon gedaan alsof ik gek ben en voor de zoveelste keer gebeld en uiteraard geen gehoor gekregen, maar ik wel een voicemail achtergelaten met het bericht dat als ik voor vrijdag het bedrag niet op mijn rekening heb staan, het feest niet meer doorgaat en dat hun dochter niet meer op les hoeft te komen. Of ze het bericht af zullen luisteren, weet ik niet, maar ik denk dat ik dan inderdaad aanstaande maandag maar op een pedagogisch verantwoorde manier moet melden aan het meisje dat deze week de les niet doorgaat voor haar. Vind het wel lastig om te melden aan een kind. Het meisje kennende gaat ze absoluut vragen waarom de les niet doorgaat. Kan ik dan zeggen dat dat komt omdat haar ouders niet betalen?

Inmiddels, als ik de nieuwe factuur en de lessen daarna erbij optel, kom ik toch op ruim €140. Als ik ernaar kan fluiten, dan is dat natuurlijk enorm verrot, maar ik wil wel graag tot het uiterste ervoor gaan. En idd, wat er gezegd wordt over een incassobureau: het gaat in die zin om zo'n klein bedrag en dan ben ik ook nog geld kwijt aan het inschakelen + rompslomp. Dan maar voor €140 flink m'n neus stoten en alleen nog leskaarten verkopen. Ik wil sowieso wel even uitzoeken waar ze woont. Ik vind het alleen gewoon idioot dat ze me zo schofferen. Dan moet het maar zo!

Het meisje 'vasthouden' lijkt me geen goed plan. Dan zie ik al helemaal mijn geld niet meer terug, alleen een hele boze moeder.

Ik mail in principe naar het familie-mailadres, waarbij ik aanneem dat het ook bij vader terecht komt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:19

Ik zou je voicemail ook nog even schriftelijk (per mail) bevestigen. Dan heb je het ook zwart op wit en sta je sterker wanneer er gedonder mocht komen.

Edit: ik zou aan het meisje wel zeggen dat de les niet doorgaat omdat papa/mama de lessen niet hebben betaald. Maar dat wanneer ze het betaald hebben, ze gewoon weer welkom is voor les.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:20

Roadracer schreef:
Leg aan het kind uit dat ze de volgende keer een ouder mee moet nemen en dat dat nodig is omdat ze anders niet kan lessen. Op die manier is het voor het kind duidelijk waarom de volgende les eventueel niet doorgaat én hou je haar verder buiten de problemen met de ouders. :)
Als de ouders op komen dagen, duidelijk uitleggen dat er eerst betaald moet worden (ter plaatse, desnoods eerst naar de pinautomaat). En daarna pas weer les.

Zoiets zou ik ook doen. En als het kind vraagt waarom ze niet meer mag lessen, gewoon zeggen dat papa en mama de lessen niet willen betalen. :(:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:22

Als ik het goed begrijp (termijn van de tweede factuur ook bijna verstreken) zijn de ouders TS bijna 150€ verschuldigd.

TS als je doorgaat met les geven loopt het bedrag enkel verder op.
Ik zou nog een laatste duidelijke brief/mail sturen met een termijn tot de volgende les, eventueel contant betalen voor de les, en ook nog bellen (en dan niet je naam noemen maar vragen of je met.... spreekt).
Bij de eerst volgende les als de ouders van het vriendinnetje de meiden komen brengen het meisje vragen of haar ouders het geld hebben meegegeven (indien niet overgemaakt) en zo niet de ouders van het vriendinnetje vertellen dat de meiden vandaag eerder opgehaald kunnen worden.

Iemand zei nog iets over dat wellicht de financiële situatie van de ouders veranderd is, dat zou natuurlijk kunnen maar dan ga je niet stug door met lessen natuurlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:23

Inderdaad nog even een mailtje erachter aan.
Zo juist heb ik u voor de zoveelste keer telefonisch proberen te bereiken helaas is dat niet geluk en kon ik alleen de voicemail inspreken.
En dan nog eens netjes de datums benoemen dat ze les heeft gehad en de keren dat jij om je geld hebt gevraagd.
En dat ze vanaf heden niet meer welkom is tot het volledige bedrag is betaald en dat er vanaf die tijd ook alleen maar vooraf betaald kan worden.

En dan gewoon op je strepen gaan staan en echt niet uit medelijden les geven.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:24

Wat ik ook weleens zie (maar waar ik zelf niet echt van gecharmeerd ben), is die persoon opzoeken op facebook en op de wall van diegene zetten dat je ze een privé berichtje stuur over uitblijvende betaling van de pianolessen.

Vooral niet tegen het kindje zeggen dat de ouders niet willen betalen. Dat gaat ze dan misschien nog wel betrekken op zichzelf en dat wil je ook niet hebben.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 16:25

Lijkt me sterk dat de financiële positie veranderd is van het gezin. Je kunt natuurlijk nooit helemaal in iemand zijn portemonnee kijken, maar als ik een luxe vakantie naar Egypte kan betalen, met kamelenrit, snorkelen en al, dan denk ik dat die €50 er wel vanaf kan, toch?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 16:26

Lowara schreef:

Dat komt al snel in de buurt van gijzeling.. :+

Ik zou persoonlijk langs gaan en mocht dat allemaal geen oplossing vormen, dan stoppen met de lessen.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 08-03-17 16:27, in het totaal 2 keer bewerkt