Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 21:02

Klopt dat orun wel haalbaar moet zijn en dat is niet altijd zo, ik heb in die tijd geluk gehad dat ik het heb kunnen doen.

Ik heb ook van deel 1 een gekopieerde versie en deel 2 en de dvd's, zeer leerzaam!

Zelf twijfelde ik om naar equiday te gaan, was bang dat het niveau niet erg diepgaand zou zijn en dat was dus ook het geval als ik het zo lees? jammer!

hwn

Re: Andere instructeursopleiding/cursus dan ORUN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 22:55

Ik heb het boek Centered Riding 2, de Nederlandstalige versie, is nu blijkbaar niet meer te krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 00:31

Ik was net overgestapt op western toen ik de kans kreeg Orun te doen. Op dat moment een quarter van 1.49m, een draver van 1.55m en een jaarling New Forest. Dan moest ik even een paard gaan regelen en dat zag ik gewoon niet zitten.
Nu ben ik fysiek niet in staat om volledig te rijden en heb nog steeds alleen quarters, een new forest en shet.

Equiday was deels aardig, maar de demo's waren grotendeels niet professioneel en rommelig. Het was niet erg leerzaam.
De goeroe Chris Irwin vond ik echt enorm tegenvallen. Ik heb hem 2 jaar geleden aan het werk gezien en vond dat nog wel aardig, maar nu helemaal niks. Snap niet dat hij zo een groep volgers heeft.

Grondwerk demo was wel aardig en je zag wel verschil, maar het was erg eentonig. Ook zijn manier van spreken vind ik niet heel fijn.
Zijn demo bij 3 rijdende combinaties vond ik echt 10x niks. Heb het uitgekeken, want je wacht nog ergens op, maar het was gewoon heel slecht en ook niet leuk of leerzaam om naar te kijken. Zeker als je bedenkt dat 80% wat er rondliep erg jong was en nog beginnend.

Voor boeken had je wel kunnen gaan. Er was 1 stand vol met boeken. Verder waren alle stands een beetje hetzelfde. Je kon overal een touwhalster laten maken, er waren wat info stands, voer etc, maar niks nieuws.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:29

Is het papiertje van Centered Riding ook voldoende 'instructeursbewijs' dat je verzekerd les geeft? Volgens mij is dat de meest gehoorde reden van mensen om Orun te doen. :\

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 12:31

Kijk eens bij Monya Spijkhoven, die heeft net een opleiding opgezet. De Ruiter Academy uit m'n hoofd. Zag echt heel interessant uit en Monya zelf is een topper qua instructie, ook veel dubbele longe/grondwerk neemt ze erin mee!

edit; website gevonden: http://www.gelukkigeruiteracademie.nl/

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:51

Dreamybol schreef:
Is het papiertje van Centered Riding ook voldoende 'instructeursbewijs' dat je verzekerd les geeft? Volgens mij is dat de meest gehoorde reden van mensen om Orun te doen. :\

Een verzekering zorgt dat je verzekerd lesgeeft. Het is een misvatting dat je met je orun op zak dat niet meer hoeft te regelen. Veel verzekeraars willen orun, maar niet allemaal.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 18:55

En FNRS maneges willen ORUN ...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 19:46

Oké, ik stelde mijn vraag niet goed idd, bedoelde wel waar TurdusMerula antwoord op gaf, dus dank daarvoor!

Evelijn: FNRS heeft er niet voor niets een 'concurrent' bij gekregen.. ;)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:44

Dreamybol schreef:

Ik ben verzekerd via EquineRisk met mijn Centered Riding certificaat. Er zijn idd verzekeraars die alleen verzekeren als je een instructeursdiploma hebt dat voldoet aan de eisen van stichtig veilig paardrijden en volgens mij zijn er ook verzekeraars die verzekeren zonder papiertje.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:21

Beter Jetm! Ik geloof er persoonlijk niet zo in dat je met Orun een betere instructeur zou zijn dan zonder of met iets anders, een instructeur moet immers ook gewoon bij de ruiter en diens doelen, wensen, eisen en persoonlijkheid passen, maar ja, verzekeraars hè. Dus goed om te horen dat er ook wel andere diploma's/certificaten/cursussen geaccepteerd worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 00:24

Als je als bedrijf bijv bij een verzekering zit, dan kun je je vaak wel verzekeren. Maar soms moet je je diensten even apart uitleggen. Zeg je alleen dat je lesgeeft, komen zij mat papieren. Maar vertel je dat je mensen helpt bij houding, juistheid van de hulpen, angst etc etc, zien het snel als iets bijzonders en anders dan lesgeven.

Het vervelende is dat er echt niet meer of minder ongelukken gebeuren op maneges met al die mensen met orun papieren.

Het probleem is dat Jan en alleman die heeft. Ook mensen die verder geen ervaring, gevoel, inzicht, en echt didactische kennis hebben. Of nog erger, sociale vaardigheden en geduld. Sommigen staan zo ongeinteresseerd les te geven of vertellen heel veel onzin.

dreamybol, wie is er concurrent van de fnrs dan?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 12:49

Ongelukken en paarden liggen helaas dicht bij elkaar, de keren dat ik gevallen ben was er in elk geval geen instructeur die dat had kunnen voorkomen. Nouja, misschien mijn huidige wel, omdat zij mijn paard zo goed kan lezen dat ze me nooit een opdracht zou geven als ze aan hem al ziet dat ie zou exploderen oid, maar ja, dat leer je op geen enkele opleiding, denk ik. Overigens heeft zij wel al haar papieren, maar ben ik daar in het verleden ook wel flink het schip mee ingegaan. Al doende leert men, en in de paarden heb ik geleerd dat papieren niet allesbepalend zijn..
Het zou wel interessant zijn als onderzocht kon worden hoeveel ongelukken er plaats vinden met instructie en zonder. Maar daar zitten zoveel variabelen aan dat de uitkomst hoe dan ook betwist kan worden, helaas.

Paar jaar geleden is de Manege en Ruiterbond opgericht. Omdat zij de FNRS wel erg bepalend en duur vonden voor de aangesloten ondernemers. Zij starten nu ook een opleiding voor manege-instructeur in samenwerking met Groenhorst Almere.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 14:46

Blij dat er een tegengeluid is. d.m.v. Manege en Ruiterbond.
Had er nog nooit van gehoord. Hoop alleen wel dat ze kwaliteit leveren.
Nu nog een fatsoenlijke tegenhanger van de KNHS.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 15:00

riegje schreef:

Opleiding van de Manege en Ruiterbond is NIET erkend door de stichting veilig paardrijden en dus niet ondersteund door t veiligheidscertificaat...

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 17:41

ynskek schreef:
riegje schreef:

Opleiding van de Manege en Ruiterbond is NIET erkend door de stichting veilig paardrijden en dus niet ondersteund door t veiligheidscertificaat...

weet je op grond waarom niet? dit puur uit interesse hoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:19

Maar dat is dus HET probleem. Wie bepaalt wie er bij stichting veilig paardrijden kan aansluiten? En het lijkt me sterk dat het niet kan, want elke pensionstal kan zich aansluiten, mits je aan de voorwaarden voldoet.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:25

Het ging voor mij er om dat je op veel manege bedrijven een opleiding moet hebben die erkend is door het veiligheidscertificaat ivm de verzekeringen van het bedrijf.

Dat is met deze opleiding dus niet het geval. Hierdoor kom je in de knoop bij bedrijven waar dit in de verzekeringsvoorwaarden staat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 18:49

Als je bij je verzekering aangeeft dat je iets anders doet dan het standaard lesgeven, is er prima te praten met een aantal verzekeraars.

Als ouders doelbewust een goede veilige plek voor hun kinderen zoeken bijv om te lessen, kan een stal/manege dit ook melden.

Er wordt tegenwoordig gedaan alsof je een veiligheidscertificaat, orun en fnrs moet hebben, maar dat is niet zo. Je moet bij je verzekering alleen goed aangeven dat je anders werkt dan een manege.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 19:22

Dat veiligheidscertificaat is ook zo'n wassen neus, net als dat sterrensysteem van de FNRS.. Maar da's wel erg off topic.
Voor zover ik heb begrepen is de opleiding van de MRB wel voldoende voor verzekeraars, wellicht weer verschillend per verzekeraar?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-17 22:49

De enige keer dat ik echt de mist in gegaan ben met mijn eigen paard (nog nooit eraf gevallen, maar toen vielen wij samen - mijn schuld), was bij een eerste les van dus een nieuwe instructeur.
Geen Orun, ooit CR...

Ik wil enkel verzekerd lesgeven maar vind het wanneer ik les krijg niet zo een issue. Is eigenlijk ook best krom. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:30

Maar de verzekering stelt geen drol voor. Want ook een verzekering kan weigeren uit te betalen als jij je leerlingen in gevaar hebt gebracht. Of als de locatie waar je les gaf in hun ogen niet deugdelijk was, stel iemand valt door het hek ofzo.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:23

superpony schreef:
Maar de verzekering stelt geen drol voor. Want ook een verzekering kan weigeren uit te betalen als jij je leerlingen in gevaar hebt gebracht. Of als de locatie waar je les gaf in hun ogen niet deugdelijk was, stel iemand valt door het hek ofzo.

klopt, een verzekering zal altijd proberen om er onderuit te komen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:12

superpony schreef:

Beetje jammer alleen dat je op een groot deel van de FNRS aangesloten bedrijven niet aan de slag kan met een opleiding die niet erkend is door de SVP. Dit omdat je dan door hun collectieve verzekering vaak al standaard uitgesloten wordt...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 16:44

Ja, is jammer. Want zolang de lessen slecht zijn en paarden op maneges vaak niet goed gehouden en gevoerd worden, blijven er toch mensen vallen. Echt niet iedereen die een keertje van een paard valt in een les heeft de verzekering nodig.

Als je van een paard valt en de ambulance komt, vraagt je eigen zorgverzekeraar waarom deze moest komen. Als ik zeg, mijn paard schrok en ik viel eraf is er nog niet iemand aan te spreken verder.

Het gaat meer om de echte ongelukken en dan is het papier dat je hebt echt maar een bijzaak. Ga dan ook maar heel goed kijken naar alles er omheen, want verzekeringen kunnen heel leuk doen.

Papieren zouden iets moeten zeggen over de kwaliteit van de lessen.