Wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 23:11

Ik heb dezelfde zoektocht achter de rug (wil mijn wiskunde ophalen voor een hbo opleiding, hoewel ik zo toelaatbaar ben) en echt, ik kwam er niet uit. Om het er nog maar niet over te hebben wat je eventueel aan kosten kwijt was. Het boek wat jij hier aanhaalt heb ik uit de bieb gehaald, maar een niveau lager heb ik hem niet kunnen vinden. Zelf een wiskundemethode aanschaffen heb ik ook naar gekeken, maar met twee lesboeken per jaar, plus antwoordenboeken én dan vaak nog werk- en uitkwerkingsboeken was ook dat geen leuk grapje. Zelfs niet tweedehands (als je al een hele serie compleet tweedehands kan vinden).

De enige oplossing waar ik uiteindelijk uitkwam is toch via thuisstudie (NHA) en tegemoetkoming deeltijders. Ik doe nu twee vakken en het kost me om en nabij 60 euro. De rest krijg ik van het DUO. Als ik jou was, zou ik me al die moeite besparen (ik wou dat ik dit veel eerder geweten had, in plaats van al het gepruts met losse boeken en gratis cursussen wat allemaal alleen maar frustratie oplevert) en kijken of jij hier ook voor in aanmerking komt. Ik doe HAVO, maar de tegemoetkoming geld ook voor VMBO-tl.

https://www.duo.nl/particulier/geld-voo ... eiding.jsp

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 00:06

Dank je Lalidan,

ik kreeg zojuist een tip van een andere bokker om de website math4all.com door te spitten. Tot op heden kom ik daar goed mee uit de voeten, als dit uiteindelijk niet afdoende blijkt is de optie die jij geeft een hele goede, thanks en succes!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 00:20

Geen wiskundeles meer op de middelbare school? Was het maar zo'n feestje. Ik vind het niveau wiskunde dat ik momenteel zou moeten beheersen (VWO eindexamen) echt belachelijk hoog.

http://oefenen.facet.onl/facet/pages/oefen/vo/?menu=1_1
Hier kun je 3F rekentoetsen vinden inclusief antwoorden. Echt een super website. Wel even goed kijken dat je het juiste niveau hebt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:57

Hier op de basisschool krijgen ze trouwens ook al echt wel wiskunde-achtige vragen. Ook met oppervlakte en omtrek berekenen enzo. En centiliters, deciliters, liters omrekenen. En breuken. En dat is groep 6. Volgens mij kreeg ik dat vroeger niet in groep 6 hoor.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:55

Suzanne F. schreef:
Hier op de basisschool krijgen ze trouwens ook al echt wel wiskunde-achtige vragen. Ook met oppervlakte en omtrek berekenen enzo. En centiliters, deciliters, liters omrekenen. En breuken. En dat is groep 6. Volgens mij kreeg ik dat vroeger niet in groep 6 hoor.

Hadden wij wel. Ik reken dat zelf persoonlijk niet tot wiskunde, maar dat zal wel aan mij liggen :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 17:58

WillBokkers schreef:
Suzanne F. schreef:

Hadden wij wel. Ik reken dat zelf persoonlijk niet tot wiskunde, maar dat zal wel aan mij liggen :+

Idem, dat hadden wij vroeger op de basisschool ook en dat is geen wiskunde, dat is gewoon rekenen toch? En heel handig om te kunnen bij beetje klussen in huis (toch handig als je weet hoeveel m2 je aan tegels moet halen, of verf voor de muur) en die andere is bij het koken wel practisch. Breuken ook bij het bakken handig, als je het maar 1/3 van het recept wilt maken omdat je bakvorm een kleiner oppervlak heeft en een minder hoge rand en daardoor minder inhoud :+ :D

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:11

Bij ons op school kun je één profiel kiezen waar geen wiskunde in zit... Dan heb je wel sowieso Frans èn Duits (precies de reden waarom ik dat profiel niet ga kiezen :') ) als ik me niet vergis. Alle andere profielen heb je wel verplicht wiskunde. Het gaat hier om havo.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:12

Xyris schreef:
Thanks, ligt het gelukkig niet aan mij!

Voor de 21+ toets moet ik wiskunde 3F kennen, al zegt me dat helemaal geen hol. Heb echt oprecht geen flauw idee wat ze daar mee bedoelen, enige vermoeden dat ik heb is dat dat havo nivo is aangezien de 21+ test een test is om te kijken of je op HBO nivo kunt denken.

Weet je zeker dat het wiskunde 3F is? De F-niveau's zijn namelijk rekenniveau's. Mensen die van het MBO komen hebben ook alleen vmbo-wiskunde gehad en daarna op het MBO hebben ze rekenen op 3F-niveau.
Rekenen is namelijk een heel ander verhaal en voor beelddenkers vaak stukken makkelijker.
Check dat dus even goed!
Van rekenen is er online ook heel veel te vinden (zoek maar eens op "voorbeeldexamen 3F rekenen").
*rekenjuf-modus*

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 19:45

Heb een gevoel dat het dan inderdaad een specifieke leerweg is die wij steeds treffen in de horeca...

Balli: Dit is de exacte tekst voor de 21+ toets, gaat ze dus echt om havo nivo, maar als mbo dus ook een 3F nivo heeft is dat alleen maar verwarrend als je daar naar zoekt als je nog moet oefenen voor een havo nivo examen.

Voldoe je niet aan de toelatingseis en ben je 21 jaar of ouder?

Dan kun je de 21+-toets doen. Wie slaagt voor de 21+-toets kan direct starten met een hbo-opleiding van Hogeschool NTI. Het doel van deze toets is vaststellen of je een goede kans hebt om deze hbo-opleiding succesvol af te ronden. De toets kost € 75,-. Dit bedrag krijg je terug wanneer je je binnen 14 dagen na de uitslag van de toets bij ons inschrijft voor een hbo-opleiding. Lees hoe je je kunt voorbereiden of meld je aan voor de 21+-toets.

Beschik je niet over één van de genoemde diploma’s en ben je 21 jaar of ouder? Dan bestaat de mogelijkheid om deel te nemen aan de 21+ toets. Het doel van deze toets is vaststellen of je een reële kans hebt om een HBO-opleiding van Hogeschool NTI succesvol af te ronden.
Tijdens de 21+ toets worden de volgende 4 onderdelen getoetst:

Nederlands tekstverklaren
Engels tekstverklaren
Rekenvaardigheden
Logica (cijferreeksen, figurenreeksen, syllogismen en analogieën)

Het is erg belangrijk om je goed voor te bereiden op deze toets! Dit kun je doen door oude HAVO-eindexamens voor Nederlands en Engels te maken, te oefenen met rekentoetsen op 3F niveau en de 4 onderdelen binnen Logica te trainen. Voorbeelden hiervan zijn op internet in veelvoud te vinden.

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 19:49

Bij dit bericht denk ik inderdaad aan rekenen en geen wiskunde. Rekenen 3F is gewoon de rekentoets zoals ik die pas heb gemaakt, en geloof me dat is meer begrijpend lezen dan rekenen :') Ik heb wel wat oude rekentoetsen gekregen, die zou ik wel kunnen sturen?

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:13

Yep, het is dus inderdaad rekenen. Dat is op het Havo en VWO tegenwoordig ook een verplicht examen (hoewel de havo die dus niet hoeft te behalen, vwo wel).

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 09:15

balli schreef:
Yep, het is dus inderdaad rekenen. Dat is op het Havo en VWO tegenwoordig ook een verplicht examen (hoewel de havo die dus niet hoeft te behalen, vwo wel).

Vwo mag wel met een 4 als ik het goed heb. Hoe dan ook, als je oefenexamens wilt, die heb ik, en als je hulp wilt, ik had een 10 voor mn rekentoets dus ik wil je met alle liefde helpen :j

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 20:45

Ben ik weer, geprobeerd NTI te bereiken maar ze hadden het druk dus werd steeds naar de verkeerde doorverbonden, zeer irritant. Hoop dat het geen gewoonte is daar.
Ik ben in ieder geval niks wijzer.
Ik moet morgen ook werken, maar met een beetje geluk kan ik ze tussendoor nog wel even bellen, dan weet ik meer. Als het inderdaad rekenen is zoals het daar staat zou ik graag de oefenexamens van je ontvangen naarppc!

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 21:06

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 21:24

Thanks! Dit moet helemaal goed gaan komen ^^

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 22:52

Ben ik na 45 minuten bij vraag 27 van de 45 bij facet 3f havo rekentoets loopt de website vast......

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 12:12

%) dus toch havo5 wiskunde...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:16

Tazzey schreef:
Ga je de 21+ test doen voor een HBO opleiding? Dat ga je niet redden met VMBO niveau wiskunde, ik zou kijken naar een goede cursus op HAVO of VWO niveau, het is zonde van je tijd en geld om het op VMBO niveau te doen terwijl dat niet toereikend is voor een HBO opleiding. Je mag me altijd een PB sturen, ik heb wiskunde op WO niveau gedaan en geef ook bijles.

Zoals ik al eerder zei dus ;) Er zijn bij hogescholen vaak cursussen om je voor te bereiden op de 21+ test. In de tijd dat ik die cursussen deed betaalden de studenten geloof ik iets van €225.

Myrtheaben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:20

Ik heb ook n hekel aan wiskunde,zit nu ook in de wiskunde les en t enigste wat ik doe is op bokt rondkijken

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:22

Myrtheaben schreef:
Ik heb ook n hekel aan wiskunde,zit nu ook in de wiskunde les en t enigste wat ik doe is op bokt rondkijken

Goed bezig! Daar zul je vast veel van leren.

Ik denk dat Tazzey blij zou zijn met enige les. Die moet t nu maar allemaal zelf doen.

Myrtheaben

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:23

Iris82 schreef:
Myrtheaben schreef:

Goed bezig! Daar zul je vast veel van leren.

Ik denk dat Tazzey blij zou zijn met enige les. Die moet t nu maar allemaal zelf doen.

Ja klopt maar ik maak het thuis want ik snap het wel maar het is gewoon zo saai

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:32

Als ik die oefeningen lees van ts , krijg ik spijt dat ik geen wiskunde meer heb op de universiteit :+
Wiskunde kan zo leuk zijn! Je moet het alleen wel begrijpen :D
Mbt beelddenken/woorddenken, daar klopt volgens mij helemaal niets van hoor. Ik ben een beelddenker als ik het woord boom hoor, maar niet als ik wiskunde zie, want wiskunde is abstract en heeft geen beeld?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 13:48

Myrtheaben schreef:
:') herkenbaar hoor (even 18 jaar terug in de tijd) maar tip van flip, je krijgt er later echt spijt van als je de kans hebt gehad maar die niet hebt gegrepen.

Ik had alleen dus de pech dat mijn lerares er zelden tot nooit was en was ze er wel dan werd de stof snel doorgesproken mar was er geen tijd voor de achterblijvers, zoals ik.

Kan inderdaad zijn hoor met dat beelddenken, ik heb deze theorie hier en daar gelezen en vond het wel aannemelijk, alleen heb ik dus inderdaad ook dat ik nooit fatsoenlijk les heb gehad, zou maar zo kunnen dat dat het grootste probleem is en niet het beelddenken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-17 13:43

Schiet me ineens te binnen, iemand vroeg of het wiskunde A of B was? Ik weet het niet, het is examennivo HAVO5, is dat niet wiskunde B?

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:46

Het kan dan wiskunde A zijn maar ook B, maar dat ligt denk ik aan de studie die je wilt gaan doen.