Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Re: Het scheiden van werk en prive, bereikbaarheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:28

Ja, dat vind ik zelf ook altijd lastig.

Ik werk op een grote stal. Veel van de paarden zijn van onszelf, maar we hebben ook een stuk of 7 pensionpaarden met veeleisende eigenaren. Mijn baas heeft er al een handje van om buiten werktijd smsjes te sturen met dingen die gedaan moet worden, maar ook de eigenaren hebben er een handje van.
Ik word al vaak gestoord als ik na werktijd met mijn eigen paard bezig ben, maar dat is nog tot daaraan toe. Maar ook als ik eindelijk eens een weekend vrij heb, of gewoon 's avonds om 11 uur (mijn wekker gaat om 5 uur, dus dan slaap ik al) worden er gewoon noge berichtjes gestuurd. Heel vervelend, want wil mijn telefoon ook niet op stil zetten (vanwege familieomstandigheden en mijn paard). Ik probber niet te reageren, maar zit er in mijn hoofd wel over te malen, zijn soms ook gewoon nare berichtjes.
Ik zeg het wel tegen mijn baas, en dat werkt voor een tijdje, maar moet het altijd weer herhalen na een aantal weken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:37

Dat is dus de reden dat ik mijn telefoon 'selectief stil' zet, wel bereikbaar voor mensen waar ik bereikbaar voor wil zijn en de rest komt niet door

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:13

Ik ben iemand die graag werk en privé volledig gescheiden houd. In de uren dat ik werk kunnen ze mij alles vragen wat ze willen, maar als ik naar huis ga dan wil ik mij kunnen ontspannen en mijn hoofd leegmaken. Dat heb ik ook echt nodig, bij een fulltime job met eigen paard vind ik het al erg lastig om alles rond te krijgen laat staan dat je dan nog heel de tijd over het werk moet denken...
Ik word niet betaald om dan ook nog eens 's avonds mijn werkmail te checken dus ik doe dat ook niet. In nood mag mijn baas mij gerust bellen en zal ik ook opnemen, mss niet meteen als ik bvb net een buitenrit maak maar dan bel ik wel terug. Wel eens meegemaakt dat ik om 5u 's nachts werd wakkergebeld of ik om 18u een shift kon overnemen in het weekend, kon ik echt niet mee lachen, kunnen ze prima op een normaal uur voor bellen...
Collega's heb ik op FB en maak ik soms wel eens een praatje, ooit met een groepje naar Walibi geweest maar verder geen enkele behoefte om daarmee uit te gaan ofzo. Die tijd spendeer ik liever bij mijn vriend of paard.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:33

Hier liep ook altijd alles door elkaar heen.
De ene keer belt je baas, de andere keer een collega om wat te vragen, de andere keer een leverancier of het uit komt als ze die dag komen leveren..

Of ik dan op nam hing er vanaf wat ik aan het doen was. De ene keer nam ik meteen op, de andere keer belde ik later terug als het wel uit kwam of stond er wat op de voicemail.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 22:49

Ik ben er redelijk strikt in, heb te veel mensen mede door het 'altijd aan staan' richting een burn-out zien gaan. Buiten werktijd check ik mijn mail zelden en ik wil daarom ook geen notificaties op mijn telefoon van werkmail. Werktelefoontjes gaan gelukkig bijna altijd via vaste telefoon, dus als ik er niet ben, is het lekker stil. :D

Een groepje collega's met wie ik het goed kan vinden heb ik dan weer wel op FB en daar doen we buiten het werk om ook wel eens iets leuks mee.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:06

Ik heb een management functie in een fastfood restaurant.
Elke dag krijgen wij een mail, met wat er die dag is gebeurd, deze lees ik vrijwel altijd. Als ik vakantie heb lees ik hem eigenlijk ook bijna altijd, wil graag op de hoogte blijven.

Ook hebben wij een app, waar soms belangrijke dingen worden besproken en soms wat onzin.
Op vrije dagen ligt het er aan of ik zin en tijd heb om te reageren en of ik vind dat het echt nodig is om te reageren.

Op social media voeg ik niet iedere collega toe.

Mijn vriend werkt in hetzelfde bedrijf, ander restaurant. Maar dan neem je helaas toch makkelijker je werk mee naar huis.
Soms is het fijn, maar vaak ook niet

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 23:19

Heel eerlijk, ik vind het ontzettend moeilijk.

Ik ben sinds begin dit jaar volledig eigen baas. Ik werk 5 dagen op de werkvloer mee en tussendoor ben ik op het kantoor bezig. Ik ben vanaf 8.00 tot 22.00 uur bereikbaar van maandag t/m vrijdag en dat komt omdat al het personeel verschillende werktijden heeft. Voor uitzonderingen (ziekte, ernstige zaken) mogen ze me voor 8.00 uur bellen. Voor klanten ben ik van 8.00 tot 18.00 uur bereikbaar en echte spoedgevallen mogen buiten die tijden maar daar reken ik wel extra kosten voor.

Lastig vind ik dat als ik een keer iets privé heb, vrij heb oid dat ik alsnog bereikbaar moet zijn. Personeel mag me alleen voor spoedgevallen bellen die dagen dat ik vrij ben maar klanten sta ik altijd te woord.

1x in de 2 maanden organiseer ik een borrel avond bij mij thuis zodat ik niet alleen maar word gezien als werkgever die altijd maar beschikbaar is maar dat er ook wordt gezien dat ik ook een leven heb buiten het werk. En dat valt bij iedereen wel goed tot nu toe.

Sommige heb ik op fb, maar de meeste niet. Ik deel er sowieso geen bijzonder persoonlijke dingen op maar hoef ook niet alles van een ander te zien.

We hebben een groepsapp en daar plaats ik altijd het werkrooster in. Daar worden normaal gesproken alleen werkgerelateerde dingen in geplaatst.

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:09

Interessant topic en leuk om te lezen hoe ieder hier mee om gaat. Sinds kort heb ik ook moeite om werk en privé gescheiden te houden.

Ik werk als leidinggevende bij een supermarkt. In mijn vorige filiaal hadden we een groepsapp met de baas en een groepsapp met alleen teamleider collega's. Beide apps werden alleen in nood gebruikt of als er belangrijke zaken overlegd moeten worden. Had ik totaal geen problemen mee en antwoorde altijd. We behandelden elkaar altijd met respect en als je een keer niet antwoordde, geen probleem. Ook nam ik altijd de telefoon op wanneer ik gebeld word, wetende dat het dan echt een nood situatie is.

Echter ben ik sinds een half jaar naar een ander filiaal gegaan, nog steeds zelfde supermarkt en functie. Ook hier een app met de baas en een app alleen met teamleider collega's. Echter nemen mijn nieuwe collega's de teamleider groepsapp niet als nood app. Zo word ik continue op mijn vrije dagen geappt en bekogeld met vragen, dingen die ik moet doen en met als hoogtepunt dat als iets niet goed is/ik ben vergeten ik compleet wordt afgebrand in de groepsapp. Ze verwachten ook áltijd op elke scheet een antwoord. Het is zelfs een aantal keer zo uit de hand gelopen dat ik op mijn vrije dagen compleet overstuur raakte door de berichten die een bepaalde collega in de groepsapp naar mij had gericht. Ik vind het sowieso echt een gigantische no go om 1 persoon in groepsverband compleet af te branden, neem het persoonlijk met mij op als er iets niet goed is. Maar wanneer ik aan geef niet met zulke berichten gestoord te willen worden en ze mij persoonlijk aan kunnen spreken als er een probleem is, zeggen m'n collega's letterlijk: iedereen is tegenwoordig 24/7 online dus ik vind het onbeschoft dat je niet antwoord. Inmiddels is dit met tussenkomst van de manager uitgepraat en gaat het sinds enkele weken wel weer goed en wordt de groepsapp alleen bij nood gebruikt. Maar helaas is voor mij het kwaad al geschied en zal de band tussen deze collega's en mij nooit zo worden als in mijn oude filiaal.

Dus ja.. Zelfde bedrijf, zelfde functie, maar een compleet andere ervaring qua werk en privé. Het is hier al eerder genoemd, maar ik vind dat het echt aan de sfeer van het bedrijf/vestiging ligt in hoeverre je werk in je privé leven wil toe laten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:15

Oei....

Ik heb mn baas op fb...
Bijna al mn collegas..

Groepsapp...
Altijd bereikbaar...

Maar ik zeg ook wel eens nee...

Verder interesseert het me niet zo...
Ik reageer of neem op als ik tijd of zin heb... Anders niet :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:21

Ik zou wel willen dat je een WhatsApp groep langer op negeren kunt zetten. We hebben een groepsapp en er komen regelmatig dingen in die tijdens het werk heel handig zijn, maar in het weekend of in een vakantie hoef ik daar niet mee geconfronteerd te worden :+ maar je kunt het slechts 8 uur blokken volgens mij, en ik weet ook niet of de groepsbeheerder dat kan zien?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:23

Je kan het voor maximaal 1 jaar op stil zetten..

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 00:26

Je kan een groepsapp idd een jaar op stil zetten. De groepsbeheerder ziet dat niet.

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:15

Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan?

Van collega's altijd. Gasten bellen op mijn vrije dag op de telefoon die mijn collega dan heeft.

Gaan jullie stappen met collega's, die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt?

Ja! We gaan ook regelmatig uit eten. Minimaal 2x per week, soms wat vaker en dan gaan we rustig 5x per week uit eten :+

Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?

Ja. We hebben 1 serieuze en 1 gezellige app. Op beide reageer ik ook op mijn vrije dag.

Sterker nog, ik woon zelfs samen mer een paar collega's! :D

Maar ik werk dan ook als hostess in het buitenland, dus niet echt te vergelijken met een gemiddelde job in Nederland...

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:53

Van mijn laatste werk was echt altijd alles door elkaar heen.

of ik werd gebeld als ik vrij had?
ja dan was er iets wat ze niet wisten of iets te overleggen waar ik mee bezig was. geen probleem duurt max 5 min en was zelden.

gingen we op stap?
ja hoor gingen wel eens met zijn alle een zaterdag avond uit of wat drinken alle privé dingen werden ook met elkaar besproken. wilde je dat niet ook geen probleem.

op fb?
ja hoor iedereen had elkaar op fb.was ook handig als je telefoon leeg was en je moest laten weten waar je was *in de sales gewerkt*

sterker nog ik heb 2 relaties gehad met collega's dus ik nam me werk letterlijk mee na huis (1 tip nooit aan beginnen gewoon echt nooit doen komt alleen maar ellende van)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 01:59

Ik werk voor verschillende organisaties. Bij een organisatie zit ik in de jongerenapp en de medewerkersapp. Jongeren kunnen mij dus altijd ook individueel bereiken, het is gelukkig niet vaak voorgekomen.
Sommige collega's heb ik wel op fb, al ben ik daar selectief in. Met dat clubje ga ik soms uit eten.

De rest is flex, dus die hoor ik buiten werkdagen alleen als ik een dienst moet opvangen. :)

Al heb ik aan de bovenste baan in privetijd dus al mijn handjes vol.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 04:40

Ik wordt zelden tot nooit gebeld vanuit het werk, dus als ik gebeld wordt is het dringend.
Op mijn telefoon heb ik geen whatsapp maar met collega's onderling wordt wel ge-smst. Er is wel een groepsapp waar de chef ook in zit.
Wordt eigenlijk alleen maar vunzigheid op gedeeld.... Ook door de chef...
Meestal mail ik de chef buiten werktijd mocht er iets zijn. Krijg dan vanzelf antwoord als hij thuis aan het werk is. En hij pas weer van mij als ik thuis aan het werk ben.
Soms is dat precies op het zelfde tijdstip, dan heb je mazzel, of spreek je elkaar de eerst volgende werkdag pas weer.

Buiten werktijd ga ik met een enkele collega wel om. Komen wel eens bij elkaar over de vloer voor een klusje hier of daar. Maar niet voor de koffie.
Twee keer per jaar ga ik vissen met een collega.

Op Facebook heb ik een paar collega's, maar verder dan plaatjes liken en hahaha typen gaat het niet.

zivazoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 05:08

Hier is Werk en privé totaal niet gescheiden. Mijn moeder heeft namelijk een koeriersbedrijf en ik werk voor haar. Ons kantoor is onze woonkamer. Ik ben meestal dus ook 24/7 bereikbaar. Soms vind ik het wel fijn om een nachtje vrij te zijn van werk en dan ook echt mijn telefoon uit te kunnen zetten.
Maar omdat ik meedraai in het bedrijf blijf ik ook op mijn vrije dagen graag op de hoogte en spring ik bij mocht het nodig zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 07:41

Ik denk dat het eraan ligt wat voor functie je heb.

Ik heb bij 1 baan een laptop en zakelijk mobiel gehad omdat ik ook veel contact had met usa en Australië dus die hadden andere tijden.
Als er iets belangrijk was las ik mijn mail wel en was ik bereikbaar.

Mijn mobiel stond wel als ik vrij was op stil en belde ze dan belde ik terug op het moment dat het mij uitkwam.

Bij al mijn andere banen.

Ik zit niet in een groepsapp
Ik heb geen collega's op fb omdat het ze geen reet aangaat wat ik prive doe
Bellen ze dan bel ik terug als het mij uitkomt
Vrij is vrij en hebben ze me nodig dan sturen ze maar een appje

Ik ben heel erg op mijn vrije dagen gesteld en op mijn privé leven dus ook daar stel ik mijn grenzen in.

Ooit werd ik toegevoegd in een groepsapp maar heb aangegeven daar geen behoefte aan te hebben en heb mezelf eruit gegooit.

Denk dat je zelf je grenzen moet aangeven. Doe je dat niet dan zal je altijd gebeld of geappt worden.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:13

Ik heb een eigen bedrijf met een aantal werknemers. De valkuil is dan groot om continu "aan" te staan, maar ik kies er bewust voor om dat niet te zijn. Mijn motto daarbij: als het spoed is moet je 112 bellen en al het andere kan best even wachten.

Zowel mijn medewerkers als ikzelf hebben een werktelefoon en die gebruiken we alleen onder werktijd. We hebben wel twee groepsapps: een werkapp (op de zakelijke tel.) en een privéapp op eigen telefoons. Die laatste wordt incidenteel eens gebruikt om een vakantiefoto oid te delen, verder is het een rustige app.
In het weekend doe ik wel eens een paar dingen voor de zaak, maar ook dat probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Van mijn medewerkers verwacht ik overigens ook NIET dat ze bereikbaar zijn op hun vrije dag :).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:20

Gezien ik een baan online heb ben ik in het weekend en in de avond nog wel ooit berichtjes op Facebook aan het beantwoorden etc.
Maar ik heb nog altijd een aparte telefoon voor werk die buiten werktijd grotendeels in mijn tas zit. Overigens heb ik mijn collega's ook niet op Facebook.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:29

Vjestagirl schreef:
Ik ben benieuwd hoe bokkers denken over het scheiden van werk en privé.
Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan? Gaan jullie stappen met collega's, die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt? Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep?

Ik merk dat ik moeite heb met het vinden van een balans tussen goed werknemerschap en het hebben van een privé leven. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Ha leuk onderwerp :-)

Nemen jullie op je vrije dag(en) telefoontjes van je werk aan? Ja, ze weten dat ze me in geval van nood altijd kunnen bellen.
Gaan jullie stappen met collega's? Nee, collega is collega
die je uiteraard ook allemaal op facebook hebt? Heb geen enkele collega op facebook
Zitten jullie met je collega's in een whatsapp groep? Nee

Oftewel, in geval van nood ben ik bereikbaar maar werk en prive is bij mij echt gescheiden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:34

Ik heb sowieso een werktelefoon. Whatsapp voor werk staat daar op, muv paar collegas waar ik het goed mee kan vinden en ook prive contact heb.
Ik hoef telefoon niet aan te nemen op mijn vrije dag, maar ben vaak te lui om 2 telefoons mee te nemen dus schakel dan mijn werktelefoon de hele week door naar prive en laat dat op vrije dag ook zo. Maar er is iemand die ze over zou kunnen nemen die dag.

Stappen doe ik niet, heb met 1 collega wel in prive contact. Die kende ik van een vorige baan, daarna als niet collegas contact gehouden en later is ze bij ons komen werken toen we een vacature hadden en ik haar er graag bij wilde.

Collegas op facebook heb ik nauwelijks, maar ik ben vrij precies wat ik online plaats dus geen problemen dat die paar collegas dat kunnen zien.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:38

Wij hebben hier op de verdieping een gang en daar zit onze hele afdeling. Die gang heeft een app, en ik heb me na ongeveer 1,5 dag al uit die groep gegooid. Het interesseert me geen fl*kker wat collega's in het weekend doen, en al die optimistische/enthousiaste appjes van de bijna-baas: 'kijk hoe tof de TU nu weer is' boeit me ook niet. Lees ik wel op fb.
Mijn mail kijk ik niet in het weekend, en collega's op fb zijn er maar 2.

Daarentegen draai ik mijn 'winkeltje' in mijn eentje, dus als ik vrij heb (buiten het weekend) check ik wel mijn mail, gewoon, omdat niemand anders dat doet.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:50

Het ligt ook enorm aan de functie. Ik werk bijvoorbeeld onregelmatig in de zorg en heb meerdere (0uren) contracten. Loop dus ook op vele groepen wn werkgevers. zij kunnen niet weten wat ik allemaal doe.
(Bovendien is het ook zo dat op veel groepen voor jou 10 anderen zijn dus neem je niet op, prima bellen we de volgende )
Ik heb soms moeite om privé te scheiden van werk. Ook bijvoorbeeld via mail. We hebben werk mails waar regelmatig mails op komen maar ik als flex werk soms een maand niet, en dan mis ik ook hele belangrijk informatie als ik de mail niet open. Dus ja dit doe ik ook in vrije tijd soms.
Enkel s nachts en als ik nachtdienst heb , heb ik nooit telefoon aan het bed. Maar vaak als ik dan wakker wordt, (overdag slapen door nachtdienst) heb ik zoveel mails/ whats apps dat ik wel moet lezen en reageren

Verder heb ik ook groeps appen van het werk dat is wel " verplicht" dus veel in mijn vrije tijd doe ik wel eraan.
Nu kan iedereen zeggen "verplicht?" Ja dat is echt zo ik werk bijvoorbeeld in een logeerhuis waar cliënten maar 1 keer per 2 maanden komen, maar er moeten toch dingen geregeld worden en overlegd worden.

Ik heb wel voor mezelf de regel dat ik geen cliënten op FB wil. En van mijn flex adressen ook geen collega,s. Zit wel in een besloten app met cliënten maar die kunnen dus niet op mijn profiel omdat ze verder niet " persoonlijke" vrienden zijn

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:20

Ik werk in loondienst op een financiële administratie (bij een redelijk groot bedrijf), als er op mijn vrije dag een collega bijv. appt omdat er een probleem is met het inlezen van een betalingsbestandje, ja dan bel ik ook op mijn vrije dag terug, (ook als ik net met een trainingsklant op de wei sta honden te trainen) ligt een beetje aan de functie die je hebt denk ik ook.
Zijn gewoon niet veel mensen beschikbaar dan die het probleem of vraag kunnen oplossen.
Bovendien is hier dan een debiteurenafdeling afhankelijk van ons, als er iets "vastloopt" kan een heel team van 15 mensen hun werk niet doen.

Belt er iemand van mijn herders werk (als ZZP-er) en dat is laat in de avond bijv. en niet dringend, tja, die wachten dan maar even op een geschikter moment.

Hangt dus van de situatie af en hoe dringend het is...

Collega's op FB hoef ik dan weer niet zo nodig, ook al hebben we een tof team en is het leuk werk, met de collega's van het herderen heb ik wel buiten werkuren contact, dat voelt dan weer minder als "inbreuk op mijn privacy", is een heel andere werksfeer.
Aparte werktelefoon heb ik niet, maar leg hem af en toe wel weg of zet hem uit.