Meedenken: lastige situatie [werk/studie]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Meedenken: lastige situatie [werk/studie]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 16:26

Ik kon het VWO niet aan omdat mijn vader een zware heroïne junk is en mijn moeder heel erg ziek was. Daarnaast overleed het 15 maanden oude zusje van mijn beste vriendin onder gruwelijke omstandigheden. Ik kon het gewoon niet meer aan.

Inmiddels is mijn leven heel rustig en zeker en wil ik graag gebruik gaan maken van mijn capaciteiten. En het zal gerust wel moeilijk zijn om te wennen. Maar ik heb erger overleefd :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:29

Dan heb je erg veel mazzel! De Wajong 2010 wordt nl verplicht te werken!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:39

Ik vind "mazzel" een wat vreemde opmerking gezien de omstandigheden en de ziekte die TS heeft.......denk dat ze liever gezond was geweest en niet zulke dingen had willen ervaren zoals ze zelf omschrijft.

Feit is dat TS heel veel moeite doet om aan werk te komen en dat valt voor een gezond iemand al niet mee, ik spreek uit eigen ervaring. Een studie zou daar wellicht verandering in kunnen brengen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:43

phormicola schreef:
Misschien is er een mogelijkheid dat ik een keer meeloop met een leraar engels? Weet niet of dat kan maar dan weet ik gelijk of ik het fysiek aankan.

Waar woon je? In welke regio zou je mee willen lopen?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:44

In dat geval; heel veel succes! Je kan het natuurlijk zelf het beste inschatten wat je aan kunt :j
Ik blijf er wel bij dat je het niet moet onderschatten ;) Maar ik hoop dat het je lukt!

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:59

Ik denk dat het slim is niet meteen aan de universiteit te starten maar eerst een P te halen voor de opleiding docent Engels. Zie je meteen of het HBO bevalt en anders kun je met die P meteen door naar de universiteit zonder allerlei deelvakken te moeten halen en goede tip om eens mee te lopen met paar docenten Engels, dan proef je echt van het vak. Lijkt mij heel pittig om voor de klas te staan, maar wel heel leuk. Succes TS *\o/*

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 17:56

Ik onderschat het zeker niet! Het lijkt me verdraait zwaar en al helemaal icm een kind.

Zelf denk ik eigenlijk ook dat een P halen de beste weg is. Ik stap daar alleen van af als ik voor vijf jaar studie geen lening kan krijgen. Ik weet nog niet of ik maar vier jaar mag studeren bijvoorbeeld, onder die nieuwe regeling.
Eerst een jaar naar school weer een beetje inkomen heeft zeker de voorkeur.

Bedankt voor de steun. Ik was uiteraard liever gezond geweest en vrij van trauma :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:10

Voordat ik heel bokt over me heen krijg. Ik zeg dit uit ervaring! Heb nl zelf ook wajong. Alleen de wajong 2010. Ben er erg blij mee, maar ik vind het wel "raar" dat 2 mensen met allerlei arbeidsvermogen verschillend behandeld worden. Ik word gedwongen om te solliciteren op functies die me niet passen/ wil ik een opleiding doen, verlies ik de wajong enz.

Er is ook een hoop onduidelijkheid over de herkeuring enz. Ik waarschuwde alleen voor het feit dat er een boel kan veranderen als je oude wajong had. Voor de ts natuurlijk fijn dat het niet zo is.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:07

Nee klopt, heb je ook helemaal gelijk in :j Erg krom.

Het enige dat er voor mij gaat veranderen is dat mijn uitkering met 5-10% naar beneden gaat in 2018. En ik neem aan dat dat voor bijna niemand leefbaar is en dat veel mensen alsnog aan het werk zullen gaan. Het eind effect is redelijk hetzelfde, het ziet er alleen anders uit.

Ik zit erin sinds 2003 of 2004.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:16

En toch opleiding doktersassistent afmaken? of met versneld traject halen? Is een beroep waar je zitten en staan kan afwisselen en evt kan je nog door leren voor praktijkondersteuner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:19

Bij freelance vertalen heb je vaak geen diplomas nodig.
Er zijn bedrijven die bijv studenten inzetten daarvoor. Je krijgt dan een paar cent per zin. Bij kleine klusjes levert het amper wat op maar als je het goed doet krijg je dan steeds meer aangeboden.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:26

Ik kan je niet helpen op opleidingsgebied, jou niveau ligt te 'hoog' voor mij als in, ik ben nog niet in staat om een MBO af te ronden.

Wel wilde ik nog even inhaken op de reactie's van de wajong want het is enerzijds idd heel krom, anderzijds ligt het wel wat genuanceerder. Mensen met wajong voor 2010 kunnen er natuurlijk niets aan doen dat de staat de regels na 2010 veranderd heeft (en in 2015 weer).
Weet je zeker dat je wajong in 2018 verlaagd word (met 5% trouwens)? Ik heb namelijk begrepen dat dat alleen bij mensen met arbeidsvermogen hebben, en dat je met oude wajong duurzaam arbeidsongeschikt bent, maar dat kan ik mis hebben.

Er komt in wezen geen herkeuring, voor niemand niet. Iedere wajonger krijgt een beslissing met daarin 2 optie's; duurzaam arbeidsongeschikt of abeidsvemorgen. Je mag ten alle tijden tegen die beslissing in bezwaar gaan en dán volgt er een herkeuring. Mensen met wajong 2010 hebben automatisch al arbeidsvermogen. Ik ben zelf een 2010-er maar ben nog nooit en word nog steeds niet gedwongen om te werken. Ik doe er zelf wel alles aan om aan de bak te komen, maar het lukt gewoonweg niet. Ik communiceer constant met het uwv, dit word goed opgepakt. Misschien heb ik geluk? Ik weet het niet.

Desalniettemin wil ik even een diepe _/-\o_ voor je maken, ik volg je andere topic en heb immens respect over hoe je erin staat, vooral met zo'n jong kindje en het feit dat je het van dichtbij hebt mee gemaakt. Het feit dat je je z blijft inzetten en verdiepen bewijst van een enorme vechtlust en doorzettingsvermogen! Ik duim voor je dat deze akelige ziekte zich lang koest houd! Ik hoop dat je (zij het aangepaste) wensen waar kunt maken!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 20:37

Oh wat lief, dank je :o

Ik ben op afstand goedgekeurd :+ Hier mocht ik inderdaad iets tegen doen maar ik heb ervoor gekozen om dat niet te doen omdat ik toch al bezig was met m'n leven te beteren.

Mijn mbo afmaken gaat lastig worden omdat ik daar geen lening voor kan krijgen. Vandaar dat ik verder ben gaan kijken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:14

Ik zit in hetzelfde schuitje. Ga ook terug naar 70%. Gelukkig ben ik op mn zelf gaan wonen op mn 21. Toen kwam ik netjes rond. Nu 22 en krijg er dus nog wat bij volgende maand als ik 23 wordt. Ik ga dan volgend jaar er wel weer op achteruit, maar houdt alsnog meer over dan toen ik 21 was. Ik hoop dat het voor jou financieel ook te doen blijft.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:17

TS, heb je eerder studiefinanciering ontvangen voor het niveau waarop je nu zou willen studeren? Zo nee, dan heb je daar gewoon recht op. De basis is een aanzienlijk bedrag, daarnaast kun je lenen en heb je waarschijnlijk recht op toeslagen. Ook blijf je vanuit het UWV recht op WaJong behouden, sterker nog tijdens je studie krijg je ong. 25/30% van wat je nu krijgt.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:19

Ik heb geen idee hoe ik dat ga redden. Momenteel speel ik exact quit. Moet wel zeggen dat ik 200 per maand afbetaal voor een aantal zaken en tegen die tijd zijn ze afbetaald.
Maar ja, dochterlief zal dan ook vijf dagen per week naar de opvang moeten ipv drie dagen, dus dan ben ik die 200 zo weer kwijt.

Gaat heel lastig worden! En ik neem aan dat werken naast een studie ook lastig gaat worden. Ik kan namelijk sowieso niet in het weekend werken omdat mijn dochter echt haar mama nodig heeft.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:20

Ailill schreef:
TS, heb je eerder studiefinanciering ontvangen voor het niveau waarop je nu zou willen studeren? Zo nee, dan heb je daar gewoon recht op. De basis is een aanzienlijk bedrag, daarnaast kun je lenen en heb je waarschijnlijk recht op toeslagen. Ook blijf je vanuit het UWV recht op WaJong behouden, sterker nog tijdens je studie krijg je ong. 25/30% van wat je nu krijgt.

Nee, ik heb enkel MBO gedaan. Maar ik ben 31 dus gewone stufi gaat voor mij niet op.

Ik behoud mijn gehele wajong.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:22

Mazida schreef:
Ik denk dat het slim is niet meteen aan de universiteit te starten maar eerst een P te halen voor de opleiding docent Engels. Zie je meteen of het HBO bevalt en anders kun je met die P meteen door naar de universiteit zonder allerlei deelvakken te moeten halen en goede tip om eens mee te lopen met paar docenten Engels, dan proef je echt van het vak. Lijkt mij heel pittig om voor de klas te staan, maar wel heel leuk. Succes TS *\o/*

Ik vond HBO, met alle praktijkverslagen/stages/praktijkopdrachten etc., persoonlijk veel zwaarder dan de uni waar ik grote boek-toetsen moest maken. En ik denk dat een HBO met stages en aanwezigheidsplicht wellicht lastiger is in combinatie met een kind en ziekte dan een universitaire (deeltijd)opleiding met veelal "afstandsvakken" uit de boeken.

TS, ik raad je vooral aan om ook meeloopdagen te doen, die zijn vaak gratis, is geen toelatingseis voor (voor zover ik weet :+ ), en dan kun je meteen kijken wat je ligt - niet alleen qua inhoud maar ook qua niveau en manier van lesgeven. Vraag dan meteen of de dag die je meeloopt "standaard" is of juist makkelijker/moeilijker/drukker dan normaal.

Edit: Oh, en studie-adviseurs van opleidingen weten vaak heel veel en kunnen je helpen met je studie "handig" inplannen zodat je er toch naast kunt werken of thuis met je kind kunt zijn, of zodat je sneller klaar bent: maak daar dus ook vooral een afspraak mee voordat je je inschrijft!
Laatst bijgewerkt door Ygritte op 01-02-17 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:24

En nu dus HBO/Uni? Dan heb je sowieso recht op studi die 3/4 jaar. Vanaf afgelopen jaar, of aankomend studiejaar is de 30 jaar regel komen te vervallen. Iedereen heeft recht op die stufi, helaas wel tegen minder goede voorwaarden dan voorheen.

Daarnaast zien ze stufi niet als inkomen bij de BD, dus heb je gewoon recht op toeslagen i.v.m. je kind, zorgkosten en evt. (huur)huis. Ook behoud je gewoon het recht op WaJong, echter ontvang je nu 80% van het minimum loon en dan nog 30% (ong. 300/350 euro).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:28

Nee ik heb de oudste regeling en behoud de wajong volledig. Dat heb ik al uitgezocht :) Maar iedereen kan nu dus lenen? Wat ik begreep hebben ze nu een extra regeling erbij voor mensen tussen 30-50 jaar of heb ik dat verkeerd begrepen?

Dat klinkt erg goed Ygritte, daar ga ik zeker achteraan!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:29

Die extra regeling ken ik niet, weet wel dat de 30-jaren regel is komen te vervallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:33

Nou dat komt voor mij als geroepen :D

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:54

Je zou ook een deeltijd studie kunnen overwegen. Ikzelf volg sinds september de deeltijd opleiding tot leraar Nederlands. Je hebt verschillende varianten, bij sommige varianten heb je 1 dag of 2 avonden per week les. Bij andere varianten volg je maar 2 rechtstreekse colleges per periode en doe je de rest op afstand. Bij lerarenopleidingen komt daar nog wel een stage bij. Soms kan je je stage al combineren met een betaalde baan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 22:34

Kun je voor deeltijd ook lenen?

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:42

Volgens de site van DUO wel. Je kan het collegegeld lenen vanaf aankomend studiejaar als je tussen de 30 en 55 bent. Dat kan voor alle reguliere deeltijdopleidingen op HBO of universiteit. Hoe het zit voor particuliere HBO-opleidingen weet ik niet. Voor lerarenopleidingen zijn er nog aanvullende regelingen. Als je inkomen de afgelopen jaren onder de 34.000 euro was, kan je ook maximaal 2 jaar een tegemoetkoming leraar krijgen. Dat is een gift.

Overigens is de stof van mijn deeltijdopleiding gelijk aan die van de voltijdopleiding. We krijgen ook dezelfde tentamens. Alleen minder college's en de college's zijn op een vaste dag gepland in plaats van een wisselend rooster.