Ziekmelden op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:18

Je mag inderdaad gewoon een ander verblijfadres doorgeven. Zeker als je alleen woont kan het soms heel verstandig zijn dat je ergens heen gaat waar voor je gezorgd kan worden. Als je netjes het adres doorgegeven hebt, dan kan de Arbo daar heen gaan namelijk.

Wel vervelend dat je werkgever zo reageert, maar ik zou toch ook eerst even een beetje uitzieken. Helemaal als je koorts hebt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:19

BloemBloem schreef:
Destination schreef:
Hoe zou jij het dan aanpakken als je ergens anders ziek bent geworden en je je te beroerd voelt om naar huis te reizen ?

Ze heeft griep he ;) .... Ze zou kunnen vragen of haar vriend haar thuis kan brengen mits hij in de gelegenheid is, dan heeft ze denk ik ook nog wel ouders ( dat is een aanname, want dat weet ik niet zeker ).

Neem een paar paracetamolletjes en gaan met die banaan. O en voor het kotsen kan je gewoon een tasje meenemen Destination ;)

Je doet hier wel meer aannames.
Griep wordt nogal vaak verward met verkoudheid. Van griep kun je namelijk flinke koorts hebben. Als ik koorts heb kan ik helemaal niets meer, ook niet met een paar paracetamolletjes. Ik kan niet eens normaal staan of uit mijn ogen kijken. Ik weet dat er mensen zijn die daar minder last van hebben maar die hebben dan misschien weer last van dingen waar ik niks van heb.
Voor kotsen een zakje meenemen in de bus is natuurlijk dikke, vette onzin. Ga je lekker zitten met je zakje in de bus terwijl je hondsberoerd bent en je alles uitkotst? Nee hè? Doe effe normaal zeg. Er is een grens aan wat je voor een ander in mag vullen en er vervolgens verwachtingen aan mag hangen zeg. Ik hoop dat jij geen werkgever bent?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:24

Ik lees net dat je hebt aangegeven vrijdag misschien weer te kunnen werken. Daar zou ik eerlijk gezegd ook over vallen.. het is nu dinsdagmiddag, vrijdag is nog ver. Daar val ik als leidinggevende ook over. Ik denk dat het beter is om een dagelijkse update te doen, je kan nu toch niet voorspellen wanneer je beter bent? We hebben t hier over een griepje en geen levensbedreigende ziekte zoals anderen het doen voorkomen

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:25

Lisitano, ik zit waarschijnlijk gewoon heel anders in elkaar. En je zegt het zelf al
griep wordt vaak verward met ;) Zo lang jij nog in staat ben om een topic in elkaar te flansen terwijl je "dood"ziek op bed ligt, zal het allemaal wel loslopen!
Bovendien, TS, is je vriend eigenlijk wel thuis?

En waarom hoop je dat ik geen werkgever ben Lustino? Omdat ik voor dit verhaal geen "empathie" kan opbrengen? Nogmaals verhaal heeft 2 kanten, het klopt niet dat een werkgever al zo snel na ziekmelding eist dat je een gesprek aan moet op kantoor.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:26

snoetie schreef:
Ik lees net dat je hebt aangegeven vrijdag misschien weer te kunnen werken. Daar zou ik eerlijk gezegd ook over vallen.. het is nu dinsdagmiddag, vrijdag is nog ver. Daar val ik als leidinggevende ook over. Ik denk dat het beter is om een dagelijkse update te doen, je kan nu toch niet voorspellen wanneer je beter bent? We hebben t hier over een griepje en geen levensbedreigende ziekte zoals anderen het doen voorkomen

Dit dus .... !!!!!!

Jullie doen net allemaal overkomen alsof TS terminaal is :o

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:28

BloemBloem schreef:
Ze heeft griep he ;) .... Ze zou kunnen vragen of haar vriend haar thuis kan brengen mits hij in de gelegenheid is, dan heeft ze denk ik ook nog wel ouders ( dat is een aanname, want dat weet ik niet zeker ).

Neem een paar paracetamolletjes en gaan met die banaan. O en voor het kotsen kan je gewoon een tasje meenemen Destination ;)

Wat als haar vriend geen auto heeft en haar ouders beide werken? :)
Van griep kan je je behoorlijk beroerd voelen en ik zou niet graag naast je willen zitten als je loopt te kotsen in de trein. Niet zo fris voor jezelf en niet voor je medereizigers.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:35

snoetie schreef:

Ik moest bij 1 van mijn vorige werkgevers ook op mijn eerste ziekte dag aangeven wanneer ik weer beter was. Als ik geen antwoord gaf belde ze 3x per dag of ik het al wist..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:38

Als je echt griep hebt, dan lig je echt een goede week in bed, met koorts en alles. De uitspraak dat je vrijdag wel weer kan werken is misschien dan ook minder slim, want misschien kan je je er niet aan houden en dan heb je de poppen aan het dansen.
Daarnaast was het bij mijn werk ook zo: De eerste dag dat je ziek was werd niet uitbetaald. Ben je langer ziek dan 1 dag, dan krijg je wel gewoon uitbetaald.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:44

BloemBloem schreef:
Lisitano, ik zit waarschijnlijk gewoon heel anders in elkaar. En je zegt het zelf al
griep wordt vaak verward met ;) Zo lang jij nog in staat ben om een topic in elkaar te flansen terwijl je "dood"ziek op bed ligt, zal het allemaal wel loslopen!
Bovendien, TS, is je vriend eigenlijk wel thuis?

En waarom hoop je dat ik geen werkgever ben Lustino? Omdat ik voor dit verhaal geen "empathie" kan opbrengen? Nogmaals verhaal heeft 2 kanten, het klopt niet dat een werkgever al zo snel na ziekmelding eist dat je een gesprek aan moet op kantoor.

Ik weet niet waar je doodziek vandaan haalt? Van griep kun je flink beroerd zijn maar doodziek met je aanhalingstekens is weer zo'n overdreven invulling van je met een wat onbeschofte toon.
Ik doe kantoorwerk dus met griep kan ik alsnog vanuit huis wat dingen doen op een wat lager tempo dan op kantoor. Maar om iemand met een griepvirus nog op pad te sturen vind ik wel behoorlijk hard ja. Bovendien kun je niet invullen hoe een ander zich voelt bij een griepvirus. Waar ik als een dood vogeltje op bed van lig gaat de ander nog mee werken of paardrijden. En waar ik weer door kan kachelen met hoofdpijn en overgeven ligt de ander beroerd thuis op bed. Je kunt het niet invullen, dat is voor een ieder verschillend.

Dat jij dat invult voor een ander vind ik echt not done. Je doet net of TS zich aanstelt. Je hoeft geen oeh of ah te zeggen maar dat invullen voor een ander vind ik toch altijd zo onbeschoft. Ik ben ook geen watje en ik houd er ook niet van als iemand voor een snottebel al jammerend in bed blijft liggen. Maar een "griepje" kan je behoorlijk beroerd laten voelen en je weet ook niet hoe de weerstand er überhaupt aan toe is. Van een griepje gaan nog steeds mensen dood. Om het maar even naar de andere kant te doen overdrijven ;)
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 24-01-17 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:44

Het zal per werkgever verschillen, maar toen ik in december een keelontsteking had belde ik dagelijks zo kwaad en goed als 't ging met mijn werkgever om te checken hoe het ging.

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:46

Een week in bed met griep? Seriously? Ik vind vrijdagmiddag ver vooruit maargoed dat is mijn mening. Ik bel inderdaad ook minstens 1x per dag voor een update, dat je ziek bent betekent niet dat je geen verplichtingen hebt naar je werkgever. Gelukkig ben ik dan niet jullie leidinggevende zullen we maar zeggen.. niet uitbetaald krijgen op je 1 en/of 2e dag heeft met iets anders te maken, namelijk wachtdagen.

Gelukkig bellen mijn collega's zich altijd uit zichzelf iedere dag, dat laat ook zien hoe begaan ze zijn met het bedrijf ondanks dat ze ziek zijn. (En dan heb ik het over de minder ernstige ziektes zoals griep etc).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:47

Het is nu dinsdag. Als TS nu 39 graden koorts (of meer) heeft, is vrijdag weer aan het werk echt niet onredelijk of te lang vooruit plannen. Die koorts is echt niet in 1 dag weg en medisch gezien is het gewoon beter om eerst een dag volledig koortsvrij te zijn, voor je weer aan het werk gaat.
Bovendien, dat ze nu aangeeft te denken dat ze vrijdag weer aan het werk kan, wil niet zeggen dat ze dan ook maar thuis blijft tot die tijd, ookal zou het morgen al weer over zijn.

Een beetje minder wantrouwen en een beetje beter voor je medemens zorgen en ziekte wat serieuzer nemen zou een aantal mensen hier echt sieren. Wat echt nog wat anders is dan voor elke scheet dwars je ziek melden. Maar die verharding die ik hier tegenkom, daar word ik echt een beetje triest van.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:48

Hier wordt ook dagelijks even gebeld met een update :j Gelukkig hoef ik zelf maar zelden ziek thuis te blijven van werk.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:52

BloemBloem schreef:
Jen, maar daar gaat het dus niet om, je verblijft elders dan dat je aangegeven staat. Als ik je verhaal zo lees is er dus al sprake van een verstoorde arbeidsverhouding. Kan mij voorstellen dat een leidinggevende dan achterdochtig wordt. Verhaal heeft 2 kanten he ;)

ik woon officieel in mijn eigen (koop) huis, maar ben daar vaker niet als wel.

De plek waar je verblijft als je ziek wordt doet niet ter zake, als TS zegt joh sorry, ik ben ziek en ben niet thuis maar bij mijn vriend is dat niet direct reden voor een verstoorde arbeidsrelatie, bedrijf kan er wel een smerig spelletje van maken (wat ze zo te lezen ook doen) ik was laatst ook een week ziek met koorts thuis, uhh bij mijn vriend, maar mijn directe collegas weten dat ik eigenlijk altijd daar ben, en dat we ook gaan samenwonen als mijn huis verkocht is. heb dus toen niet eens apart gemeld dat ik niet thuis thuis was

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:53

snoetie schreef:
Een week in bed met griep? Seriously? Ik vind vrijdagmiddag ver vooruit maargoed dat is mijn mening. Ik bel inderdaad ook minstens 1x per dag voor een update, dat je ziek bent betekent niet dat je geen verplichtingen hebt naar je werkgever. Gelukkig ben ik dan niet jullie leidinggevende zullen we maar zeggen.. niet uitbetaald krijgen op je 1 en/of 2e dag heeft met iets anders te maken, namelijk wachtdagen.

Gelukkig bellen mijn collega's zich altijd uit zichzelf iedere dag, dat laat ook zien hoe begaan ze zijn met het bedrijf ondanks dat ze ziek zijn. (En dan heb ik het over de minder ernstige ziektes zoals griep etc).

Als je een echte griep te pakken hebt (influenza) dan is een week helemaal niet overdreven lang. Een overdreven verkoudheid wordt ook 'griep' genoemd, maar dat is iets heel anders.

En elke dag bellen? My god, geef mensen de kans om gewoon even bij te komen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:54

snoetie schreef:

Een flinke griep lig je zomaar 3 weken mee in bed hoor... En dat overkomt genoeg gezonde mensen hoor...

Amaris

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:54

^^ dat dus.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:55

Ik werk in het onderwijs.

Bij ons wordt het niet eens gewaardeerd als je met griep op het werk komt.
Fijn alle collega's en leerlingen aansteken als je met griep gaat werken....

Uitzieken is het devies.

Mijn persoonlijke grens ligtbin de meeste gevallen bij koorts.
Heb ik koorts, dan blijf ik thuis.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:55

realmagic schreef:

De plek waar je verblijft als je ziek wordt doet niet ter zake, als TS zegt joh sorry, ik ben ziek en ben niet thuis maar bij mijn vriend is dat niet direct reden voor een verstoorde arbeidsrelatie, bedrijf kan er wel een smerig spelletje van maken (wat ze zo te lezen ook doen) ik was laatst ook een week ziek met koorts thuis, uhh bij mijn vriend, maar mijn directe collegas weten dat ik eigenlijk altijd daar ben, en dat we ook gaan samenwonen als mijn huis verkocht is. heb dus toen niet eens apart gemeld dat ik niet thuis thuis was

Je moet wel goed lezen Realmagic, de verstoorde arbeidsrelatie was er al, TS heeft 5 jaar geleden een advocaat in moeten schakelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:56

snoetie schreef:

Met echt de griep ben je zeker een week uitgeschakeld.
Bij grieperig zijn, wat het meestal is, niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:56

Amaris schreef:
snoetie schreef:

Als je een echte griep te pakken hebt (influenza) dan is een week helemaal niet overdreven lang. Een overdreven verkoudheid wordt ook 'griep' genoemd, maar dat is iets heel anders.

En elke dag bellen? My god, geef mensen de kans om gewoon even bij te komen.

Dat bellen deed ik zelf, het was een kleine moeite en ik vind het netjes om mijn werkgever te laten weten hoe het ervoor staat. Daarnaast moest er in mijn geval een invaller komen aangezien ik groepsleerkracht in het basisonderwijs ben dus dan is het wel fijn om te weten waar iedereen aan toe is.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 15:57

Met een verkoudheidje blijf ik echt niet thuis, daar kan je best mee werken. Ik woon half bij m'n vriend, sta er niet ingeschreven maar naar mijn idee mag je daar gewoon uitzieken als je maar doorgeeft waar je op moment van ziekte verblijft dus daar ga ik verder niet op in. Ik heb ontzettende keelpijn, hoofdpijn, koortsaanvallen, duizelig. Voel me duf en ontzettend moe. Dit is al vanaf zondag aan de gang, ben maandag gewoon gaan werken maar voelde me hondsberoerd. Vanochtend kon ik amper m'n bed uit zo slap. Ik ben echt geen flauwe betreft werken, sta d'r vaker dat collega's zeggen waarom ben je niet thuis gebleven.
Als ik wel eens een migraine aanval heb schrijven ze een snipperdag af. Dit gaat altijd in overleg dus als ik me ziekmeld ben ik ook echt ziek. Snap dat een groot bedrijf met veel medewerkers hun ziekteverzuim zo laag mogelijk willen houden. Als ze een bedrijfsarts langssturen prima, ik val alleen over het gesprek met een leidinggevende en een case manager die geen benul hebben van medische achtergronden. Ik wil best meedenken maar ik ga geen drie kwartier reizen als ik me hondsberoerd voel om daar met twee personen een gesprek aan te gaan die eigenlijk geen bevoegdheid hebben om over mijn gezondheid te praten. Morgenvroeg nemen ze telefonisch contact op en dan zie ik wel verder. Wat betreft de snipperdagen ben ik daar niet mee akkoord gegaan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:57

BloemBloem schreef:
realmagic schreef:

Je moet wel goed lezen Realmagic, de verstoorde arbeidsrelatie was er al, TS heeft 5 jaar geleden een advocaat in moeten schakelen.

Zo verstoord dat ze er 5 jaar later nog steeds werkt. ;-) denk dat dat geschil wel aardig voorbij is. als ze daar niet overheen konden komen was ze allang weggewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:57

Natuurlijk ga je daar niet mee akkoord, en natuurlijk ga je niet op gesprek TS!

Gekke henkies daar op jouw werk...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:58

jen schreef:
Met een verkoudheidje blijf ik echt niet thuis, daar kan je best mee werken. Ik woon half bij m'n vriend, sta er niet ingeschreven maar naar mijn idee mag je daar gewoon uitzieken als je maar doorgeeft waar je op moment van ziekte verblijft dus daar ga ik verder niet op in. Ik heb ontzettende keelpijn, hoofdpijn, koortsaanvallen, duizelig. Voel me duf en ontzettend moe. Dit is al vanaf zondag aan de gang, ben maandag gewoon gaan werken maar voelde me hondsberoerd. Vanochtend kon ik amper m'n bed uit zo slap. Ik ben echt geen flauwe betreft werken, sta d'r vaker dat collega's zeggen waarom ben je niet thuis gebleven.
Als ik wel eens een migraine aanval heb schrijven ze een snipperdag af. Dit gaat altijd in overleg dus als ik me ziekmeld ben ik ook echt ziek. Snap dat een groot bedrijf met veel medewerkers hun ziekteverzuim zo laag mogelijk willen houden. Als ze een bedrijfsarts langssturen prima, ik val alleen over het gesprek met een leidinggevende en een case manager die geen benul hebben van medische achtergronden. Ik wil best meedenken maar ik ga geen drie kwartier reizen als ik me hondsberoerd voel om daar met twee personen een gesprek aan te gaan die eigenlijk geen bevoegdheid hebben om over mijn gezondheid te praten. Morgenvroeg nemen ze telefonisch contact op en dan zie ik wel verder. Wat betreft de snipperdagen ben ik daar niet mee akkoord gegaan.

Dit kan en mag niet... Ben je lid van een vakbond?
Migraine is ook gewoon ziek...