Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Biscuitje

Re: Zwak staan in eindexamenjaar, welke opties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 11:45

Ik ga heel erg mijn best doen om mijn vwo te halen! Ik probeer elke dag 1-3 uurtjes uit examenbundels te werken, soms valt het heel erg mee hoe moeilijk ik iets vind, dus dat is fijn! Ik hoop dat ik dit straks kan volhouden als ik weer op school ga (nu laatste week vakantie).

Ik heb mij ingeschreven voor een staatsexamen havo Nederlands, ik wil nog uitzoeken wat mijn school hierbij voor mij kan betekenen. Ik moet mij, als ik van gedachte verander, voor het einde van deze maand uitschrijven.

De grootste moeilijkheidsgraad zit hem in het efficiënt leren. Ik denk dat het wel heel erg helpt dat ik nu veel oefen opgaven maak.
Voor Engels en Nederlands heb ik via familie (ex-)leraren gevonden die mij misschien willen helpen met het voorbereiden op mijn mondelingen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:42

Wat fijn om te horen!! Goed bezig hoor :(:)

Qua efficient leren: In blokjes van drie kwartier beklijft het meeste. Langer is niet altijd beter! Dus drie kwartier knallen, kwartiertje ontspannen.

Verder, voor de inhoud kun je op https://www.examenblad.nl per vak vinden wat je precies moet weten /kunnen.

Zet m op! Bedenk maar zo, heel veel anderen hebben het examen ook overleefd. Doe het gewoon voor jezelf, zo goed mogelijk. Ik vind dat je nu al heel trots op jezelf mag zijn!

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:53

Mocht je meer info willen stuur een PB :)

Ik zou zeker gaan voor je VWO-diploma, dit geeft jouw meer keuzeruimte. Ook al ga je uiteindelijk HBO doen ipv WO, je hebt in ieder geval de keuze en dat maakt een hoop een stuk makkelijker. Daarnaast zijn CE's makkelijker dan SE's. Officieel gezien mag er maximaal een 0.5 punt verschil inzitten, maar mijn ervaring is dat het voor sommige vakken een stuk meer is. Mocht je het geld ervoor hebben: ga de examencursus in Leiden doen. Het is 3 dagen compleet afgebeuld worden, maar in de 3 dagsn werd mij meer duidelijk dan dat ik in 6 jaar VWO heb geleerd :+.

Ik stond er ook zo voor, wilde heel graag geneeskunde in Leiden doen. Uiteindelijk terecht gekomen bij Psychobiologie bij de UvA. Verschrikkelijk in eerste instantie omdat alles in 1x zelfstandig moet. Je hebt zo'n 6 colleges, maar als je niet komt dan niet hè? In combinatie met mijn niet-zo-goede planningen om te leren dacht ik dit gaat mij nooit lukken... := Maar, ik heb vrij snel geleerd. Ik zit momenteel in jaar 2, gemiddeld sta ik er goed voor, heb geleerd met de stress om te gaan en ik kan me nu houden aan mijn (meeste dan!) Planningen om te leren :)

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 13:56

Nog even over staatsexamen: let op dat het niet op dezelfde dag valt als NL VWO examen, anders moet je hem in een ander tijdvak doen. Ervaringen van vrienden is vooral dat het lastig is omdat je school/vaste lessen hebt. Bekijk vooral even de verschillen tussen de einddoelen VWO/Havo want het kan zijn dat je 6 jaar op iets bent voorbereid (vwo) en dat niet op Havo niveau hoeft te kunnen

Chamaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:09

Ik zou ook echt gaan voor het VWO examen, je weet niet wat er gaat gebeuren en je kan het altijd proberen! Wat ik had, was dat ik voor mijn gevoel examens heel slecht had gemaakt, maar dat uiteindelijk wel meeviel. Je moet alleen niet de examens gaan nakijken, tenminste, dat zorgde bij mij voor heel veel stress omdat ik heel streng rekende en uit kwam op alleen maar onvoldoendes. Maar ik vergat even dat er ook nog N-term opkwam en dat je op het moment dat je hebt nagekeken, nog steeds niets weet.

Er kan van alles gebeuren wat mijn mentor destijds ook zei en ze had gelijk. Er kwamen correcties, hoge N-termen of in ieder geval vielen ze mee en leraren keken veel soepeler na dan ik had gedaan. Dus ga gewoon voor dat VWO examen, want op examens kan alles ;)

Heel veel succes met leren! En misschien helpt het als je samen met anderen gaat leren? Dan kan je elkaar helpen en van dingen uitleggen aan de ander leer je zelf ook weer

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:20

Ach meisje toch... volgens mij maak je het jezelf moeilijk, je hebt het zover geschopt op eigen kracht! En nu ga je twijfelen en word je bang voor het laatste stukje. Niet nodig hoor, je kan het wel! Dat heb je al lang bewezen.

Heel goed dat je hulp hebt gevraagd, en gewoon proberen! Zet em op!!

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 15:11

Ik dacht, het is tijd voor een update.

Ik heb mij uitgeschreven voor het staatsexamen. Toch omdat ik sowieso mijn VWO diploma wil halen. Ook waren de ervaringen op internet wisselend, en hadden ze op school geen ervaring met een staatsexamen naast het CE.

Ik vond het erg moeilijk om na de vakantie nog tijd in te plannen voor examens oefenen. Ik heb een examentraining voor Economie gevolgd. Huiswerk, leerwerk en verslagen hadden toch wel voorrang. Ik heb geprobeerd om mijn laatste SE week zo efficiënt mogelijk te leren. Alles wat mis had kunnen gaan is fout gegaan. Mijn SE gemiddeldes waren alles behalve stabiel. Het resultaat na de Kijk- en luistertoetsen, MO's en SE's is alles behalve tevredenstellend. Een aantal cijfers vielen ook echt vies tegen, wat mijn frustratie alleen maar groter maakt... Om een indicatie te geven hoe mijn gemiddeldes nu zijn:

SE gemiddeldes + eventueel nog te behalen percentages

Aardrijkskunde: eindcijfer 6
Algemene Natuur Wetenschappen: 7,1 Maatschappijleer: 7,4 Profielwerkstuk: 8 = eindcijfer 7,5
Wiskunde A: 4,1 (SE van 30% herkanst, dus hopelijk schuift dit nog omhoog)
Nederlands: eindcijfer 5,8
Engels: eindcijfer 5,6
Duits: 5,7 (gemiddelde van al mijn SO's telt 5% mee, die komt er nog bij)
Geschiedenis: 5,4 (komen nog 2 verslagen bij van 5% en 10%)
Economie: 5,3 (ik moet het SE inhalen van 25% en er komt nog een werkstuk bij van 4%)
Rekentoets: gehaald met een 6 (ik heb hem laatst voor de derde keer gedaan, maar die ging niet zo goed, dus ik verwacht dat dit mijn eindcijfer is)

Ehm ja, een 4 en twee 5en... Ik ben sowieso van plan om een examentraining te volgen voor Wiskunde. Alle verslagen en het SE die hierboven genoemd staan heb ik al ingeleverd/gemaakt, ik wacht dus alleen nog op die cijfers.

Afgelopen weken waren voor mij alles behalve leuk, mijn gevoel wat ik aan het begin van het schooljaar had werd alleen maar versterkt: ik had beter kunnen blijven zitten vorig schooljaar. Aan de andere kant is het ook goed dat ik hier nu ben, ik heb alles nu gehad en al zou ik zakken, weet ik volgend jaar wat er van mij verwacht wordt.
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ik zak, want als ik op maar 1-2 vakken zak kan ik waarschijnlijk beter naar het volwassene onderwijs gaan. Nog een jaar op deze school blijven vind ik geen probleem, naast de normale vakken hebben we 4 uur in de week een kunst vak en ieder jaar een kooruitvoering, waar ik veel plezier aan beleef.

Er is een kleine kans dat ik het wel red, er kunnen altijd dingen meevallen. Ik ga er wel vanuit dat er gewoon een grote kans is dat ik zak. De verhalen van mensen die er slechter voor stonden en het gehaald hebben zijn hoopgevend, maar ik denk dat dat vaak over kinderen gaat die van niks doen, naar hun best doen gaan. Bij mij is dat niet aan de orde, ik heb er altijd voor moeten werken om het op VWO te redden.
Ik ga de aankomende tijd nog goed mijn best doen om te halen wat er te halen valt. Ik heb ook al een aantal leuke dingen gepland, een beetje me-time na afgelopen weken vol mental-breakdowns vond ik wel op zijn plaats.

Ook wil ik nog even benadrukken dat ik een dankbaar en blij mens ben, kerngezond en met lieve mensen om mij heen. Zo dramatisch is het dus ook allemaal niet!

Iedereen ontzettend bedankt voor de lieve en motiverende berichtjes! Echt ontzettend fijn en leuk om te lezen!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 16:45

Hou vooral in je achterhoofd dat er nog niks verloren is totdat de cijfers van je eindexamen echt binnen zijn, dus geef zeker niet bij voorbaat al op. Oké, je staat er niet heel goed voor maar je mag op je uiteindelijke cijferlijst 2 vijven hebben staan. Nederlands, Engels en Duits is feitelijk gewoon voldoende nu, geschiedenis en economie wellicht na de verslagen/herkansingen ook. Mijn ervaring is ook dat de CE's over het algemeen makkelijker zijn dan de SE's, dus als je deze voldoende zou maken kom je al heel dicht bij slagen in de buurt. Wat je wel in de weg zou kunnen zitten is wiskunde, volgens mij moest dat wel minimaal een 5 zijn.

En anders, tja, dan slaag je niet, ook geen schande. Je bent niet de eerste die dat zou overkomen. Gewoon een jaartje rustig overdoen en dan slagen. Fijn dat je er in ieder geval zo positief in staat! Dat is een goede houding.

Ik wens je de komende twee maanden heel veel succes om nog even je best te doen, probeer je niet te veel zorgen te maken. Als het nu niet lukt komt er altijd nog een volgende kans, gewoon lekker nuchter in gaan dus :)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 17:04

Niet slagen is echt geen ramp, een van mijn vrienden is niet geslaagd en achter af er zelfs blij mee. Ze heeft een veel betere keuze kunnen maken voor haar vervolg opleiding! (zij begon ook heel slecht vanuit VWO 5)

Wat ik je vooral echt enorm kan aanraden zijn de eindexamens cursussen van Leiden universiteit. Ja ze zijn duur en ja ze zijn intens. Maar het werkt zo enorm goed! (ik heb zelf een lange periode school gemist/minder mee kunnen doen door ziekte in mijn examen jaar, ik heb zelf 3 examen cursussen gedaan (geschiedenis, eco, engels) en het heeft me zo veel meer zelfvertrouwen gegeven en het leert je zo enorm veel!)

En ik zag in je opening post ook nog staan dat uni je niet aantrok, je hoeft niet naar uni! Ik zit nu op HBO al had ik makkelijk naar uni gekund en ben er juist enorm blij mee. Het is zo veel praktischer! En ja soms zit ik ook wel eens om me heen te kijken van "snap je dat nou echt niet?" maar dat is soms juist ook wel weer leuk, mensen hebben zulke andere meningen of ideeën!
En als mensen zeggen dat je uni moet.... (zoals nogal veel mensen in mijn omgeving) als jij gelukkig word van HBO, jouw geluk gaat toch echt voor op de mening van andere!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:05

Sanne_com, mijn broertje catert geregeld in leiden.
Hij zegt dat het onwijs goede cursussen zijn, en dat de reacties van de leerlingen echt lovend zijn, het zijn ook gewoon studenten die de cursus geven.
Studenten met overall zeer hoge eindcijfers, anders mag je daar geen les geven.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:11

Biscuitje schreef:

Ik heb mij uitgeschreven voor het staatsexamen. Toch omdat ik sowieso mijn VWO diploma wil halen. Ook waren de ervaringen op internet wisselend, en hadden ze op school geen ervaring met een staatsexamen naast het CE.

Ik vond het erg moeilijk om na de vakantie nog tijd in te plannen voor examens oefenen. Ik heb een examentraining voor Economie gevolgd. Huiswerk, leerwerk en verslagen hadden toch wel voorrang. Ik heb geprobeerd om mijn laatste SE week zo efficiënt mogelijk te leren. Alles wat mis had kunnen gaan is fout gegaan. Mijn SE gemiddeldes waren alles behalve stabiel. Het resultaat na de Kijk- en luistertoetsen, MO's en SE's is alles behalve tevredenstellend. Een aantal cijfers vielen ook echt vies tegen, wat mijn frustratie alleen maar groter maakt... Om een indicatie te geven hoe mijn gemiddeldes nu zijn:

Algemene Natuur Wetenschappen: 7,1 Maatschappijleer: 7,4 Profielwerkstuk: 8 = eindcijfer 7,5
Economie: 5,3 (ik moet het SE inhalen van 25% en er komt nog een werkstuk bij van 4%)
Rekentoets: gehaald met een 6 (ik heb hem laatst voor de derde keer gedaan, maar die ging niet zo goed, dus ik verwacht dat dit mijn eindcijfer is)

Ehm ja, een 4 en twee 5en... Ik ben sowieso van plan om een examentraining te volgen voor Wiskunde. Alle verslagen en het SE die hierboven genoemd staan heb ik al ingeleverd/gemaakt, ik wacht dus alleen nog op die cijfers.

Afgelopen weken waren voor mij alles behalve leuk, mijn gevoel wat ik aan het begin van het schooljaar had werd alleen maar versterkt: ik had beter kunnen blijven zitten vorig schooljaar. Aan de andere kant is het ook goed dat ik hier nu ben, ik heb alles nu gehad en al zou ik zakken, weet ik volgend jaar wat er van mij verwacht wordt.
Dat hangt er natuurlijk wel vanaf hoe ik zak, want als ik op maar 1-2 vakken zak kan ik waarschijnlijk beter naar het volwassene onderwijs gaan. Nog een jaar op deze school blijven vind ik geen probleem, naast de normale vakken hebben we 4 uur in de week een kunst vak en ieder jaar een kooruitvoering, waar ik veel plezier aan beleef.

Er is een kleine kans dat ik het wel red, er kunnen altijd dingen meevallen. Ik ga er wel vanuit dat er gewoon een grote kans is dat ik zak. De verhalen van mensen die er slechter voor stonden en het gehaald hebben zijn hoopgevend, maar ik denk dat dat vaak over kinderen gaat die van niks doen, naar hun best doen gaan. Bij mij is dat niet aan de orde, ik heb er altijd voor moeten werken om het op VWO te redden.
Ik ga de aankomende tijd nog goed mijn best doen om te halen wat er te halen valt. Ik heb ook al een aantal leuke dingen gepland, een beetje me-time na afgelopen weken vol mental-breakdowns vond ik wel op zijn plaats.

Ook wil ik nog even benadrukken dat ik een dankbaar en blij mens ben, kerngezond en met lieve mensen om mij heen. Zo dramatisch is het dus ook allemaal niet!

Iedereen ontzettend bedankt voor de lieve en motiverende berichtjes! Echt ontzettend fijn en leuk om te lezen!

Wanneer heb jij je uitgeschreven voor staatsexamen? Ik heb namelijk ook opgegeven en nog nooit uitgeschreven, maar ik ga het niet redden (oeps). Vandaag was de laatste dag dat je je dingetjes op kon sturen, maar ik ben zo druk met mijn andere studie dat ik besloten heb het niet te doen. Geld terug zit er dus sowieso niet meer in voor mij. Baal er ontzettend van, maar het is niet anders.
Heel veel succes met de voorbereiding op je CE!

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 19:33

Wauw wat een bemoedigingen al! Super. Ik zou ook zeker voor je vwo gaan! Je staat er echt niet slecht voor. En mijn ervaring is dat het ce makkelijker is dan de se! Je kan het girl

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 20:33

moonfish13 schreef:
Hij zegt dat het onwijs goede cursussen zijn, en dat de reacties van de leerlingen echt lovend zijn, het zijn ook gewoon studenten die de cursus geven.

Ja! Het is echt geweldig! Zo enthousiast mensen! En ook een beetje in de buurt qua leeftijd!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 21:01

De examentrainingen van Lyceo hebben mijn dochter echt heel erg goed geholpen. En nu geeft ze er zelf les. Zeker zoiets doen voor Wiskunde A.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-17 22:48

Heel erg bedankt voor alle lieve en bemoedigende woorden! _/-\o_

blue_sky schreef:
De examentrainingen van Lyceo hebben mijn dochter echt heel erg goed geholpen. En nu geeft ze er zelf les. Zeker zoiets doen voor Wiskunde A.

Voor Economie heb ik daar een examentraining gevolgd, ik vond de bundel die ik daar kreeg erg overzichtelijk en fijn om mee te werken.
Over Leiden heb ik inderdaad veel goede verhalen gehoord, dus ik ga mij daar zeker verder in verdiepen!

SaraViavia schreef:
Wanneer heb jij je uitgeschreven voor staatsexamen? Ik heb namelijk ook opgegeven en nog nooit uitgeschreven, maar ik ga het niet redden (oeps). Vandaag was de laatste dag dat je je dingetjes op kon sturen, maar ik ben zo druk met mijn andere studie dat ik besloten heb het niet te doen. Geld terug zit er dus sowieso niet meer in voor mij. Baal er ontzettend van, maar het is niet anders.
Heel veel succes met de voorbereiding op je CE!

Ik had mij op tijd uitgeschreven (20 januari, dacht ik). Balen dat je te laat was voor het uitschrijven!

De afweging tussen hbo en de universiteit is nog steeds niet gemaakt. Ik heb een lijstje met de studies die mij tot nu toe erg aanspreken. Bovenaan staat de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA), dit is een dubbele bachelor van de pabo (hbo) en pedagogische wetenschappen (universiteit). Deze studie wordt als een erg zware studie beschreven, en ondanks dat ik de proefstudeer-dag wel erg leuk vond, ben ik toch bang dat het te hoog gegrepen is voor mij. Natuurlijk moet ik eerst nog aangenomen worden, en ik kan na 1 blok altijd nog kiezen om alleen de pabo of pedagogische wetenschappen te doen (of helemaal van studie te wisselen, geen idee), maar ik ben nog niet zo erg veel bezig met mijn studiekeuze. Sterker nog, laatst een opendag af moeten afzeggen om meer tijd te creëren voor mijn herkansing.
Wat dat betreft is het helemaal niet erg om te zakken, heb ik een jaar extra om een toekomstplan te trekken. Om enigszins wel rekening te houden met het feit dat ik wel slaag wil ik mij wel gaan inschrijven voor een paar opleidingen en binnenkort langsgaan bij de decaan bij mij op school.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:26

Sanne_com schreef:
moonfish13 schreef:

Ja! Het is echt geweldig! Zo enthousiast mensen! En ook een beetje in de buurt qua leeftijd!

Volgens mijn broertje is dat qua leeftijd inderdaad ideaal, omdat ze zich meer in kunnen leven in hoe ze iets net anders uit kunnen leggen bijvoorbeeld.
Broerlief is niet zo gauw lyrisch, maar hij hoort zoveel positieve ervaringen aan het buffet voorbij komen, dat hij super entousiast klonk.
Bijna van: Als je het net wel niet haalt kan je er bijna van uit gaan dat je het met deze training echt redt, zoveel positieve geluiden over de docenten. :j

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 23:37

Biscuitje schreef:
Om een indicatie te geven hoe mijn gemiddeldes nu zijn:

Die 7,5 op ANW/Maatschappijleer en je profielwerkstuk zijn al twee compensatiepunten! Dat betekent dat je gemiddeld al een vier of twee vijven kan halen zonder dat dit voor problemen zorgt.

Als je wiskunde naar een 4,5 (5) kunt ophalen en geschiedenis en economie komen uit op een 5,5 dan ga je maar met één tekortpunt je examen in en dat is helemaal geen rare startpositie voor je CE's.

Bedenk goed dat de helft van je cijfer er nog bij komt en dat een 5.0 als gemiddelde op je SE al gecompenseerd wordt met een 6.0 op je CE.

Goed blijven oefenen, maar vooral ook goed voor jezelf zorgen!

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:16

Ik heb alleen even de openingspost gelezen en de laatste post van ts. Maar het leek net of ik m'n eigen verhaal las van een jaar of 6 geleden. Ik stond er ongeveer hetzelfde voor met hetzelfde niveau.

Ik heb uiteindelijk doorgezet en m'n VWO in 1x gehaald en daarna ben ik een hbo opleiding gaan volgen. Ik heb er geen moment spijt van gehad!

Ga voor de studie die het beste bij jou past ongeacht of dat hbo of wo is. Als de opleiding bij je past ga je nooit spijt krijgen.

Ga in ieder geval wel voor je VWO diploma, want dan houd je wel je opties open. Maar dat was je al van plan zo te zien ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 00:56

Ik zit ook in VWO 6 en sta momenteel een 4 en een 5 voor natuurkunde en wiskunde. :) eerst ook nog een 5 voor scheikunde, maar die is weggewerkt.

Het komt goed, TS. Probeer vooral lekker te compenseren, en onthoud: je mag met een 4 en een 5 slagen.

Je staat drie vijven. Je hebt genoeg compensatie, geloof ik (een 8 afgerond en een 7). Je haalt het al als je voor alles een 6 haalt op je eindexamen. Je haalt het zelfs als je voor 2 van die vakken een 5 haalt. Of zelfs wanneer je een 3 en een 4 en voor de rest minstens een 6 haalt.

Het kwaad is nog lang niet geschied. :)

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:17

Niet in paniek raken in ieder gevql. Met ce valt een hoop te compenseren.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-17 20:49

Het is tijd voor een laatste update voordat de examens over twee nachtjes van start gaan!

Mijn eindlijst:
Aardrijkskunde 6
Alg. Nat. Wet. 7,1 + Maatschappijleer 7,4 + Eindwerkstuk 8 = 7
Lichamelijke opvoeding Goed
Wiskunde A 4,4
Nederlands 5,8
Engels 5,6
Duits 5,7
Ckv Voldoende
Geschiedenis 5,7
Economie 5,4
Kunst (beeldende vorming) 7,6
Rekentoets 3F 6

Twee onvoldoendes dus. Mijn herkansing en inhaal SE resultaten vielen vies tegen. Ondanks dat ik erg veel tijd in Wiskunde als Economie had gestopt liep alles in de soep... Geschiedenis heb ik wel opgehaald tot voldoende.
Ik had een fout in de vorige cijferlijsten zitten: mijn combinatiecijfer is geen 7,5, maar een 7 omdat de cijfers eerst worden afgerond voordat het gemiddelde berekend werd. Helaas pindakaas, daar ging mijn compensatie.

Proefexamens
voor de vakantie gingen beter dan verwacht, alles boven de 4 en vaak in de buurt van de 5,5. Omdat ik het zelf moest nakijken weet ik natuurlijk niet precies wat ik zou scoren, ik kijk naar mijn minimum en maximum te behalen punten en dat verschilt vaak best wel (bijv. 4,5 - 5,8).

Mijn vakantie vloog voorbij, ook wel een paar leuke dingen gedaan hoor! Ik heb mij netjes ingeschreven voor een aantal vervolgopleidingen (want: je weet maar nooit). Ik heb alle belangrijke theorie nogmaals doorgenomen en geoefend. Oefenen valt zwaar, vaak weet ik de vraag/bron niet te koppelen aan de juiste theorie of leg ik verbanden niet.
Ik heb een Wiskunde eindexamentraining gevolgd in Leiden (SSL) en dit beviel super goed! Ik heb haast plezier in het maken van opgaven! ;) In ieder geval heb ik een veel beter overzicht gekregen en snap ik de moeilijke onderwerpen veel beter!

Ik vind de eindexamens nog steeds erg spannend, slaap er ook slecht van (maar dat is nu gelukkig opgelost met slaappillen). Ik heb bedacht dat ik na een examen misschien beter niet naar de antwoorden kan kijken, als ik het slecht gemaakt heb ben ik bang dat dat mij demotiveerd, en dat kan ik er nu echt niet bij hebben. Er zit gelukkig best een groot gat voor Economie, dus dat is wel erg fijn. 24 mei ga ik gelijk op eindreis, dus dat wordt gezellig met allemaal overspannen, oververmoeide pubers op stap.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik vind het erg fijn om te lezen! :j

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 20:52

Heel veel succes met de examens!

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:02

Heel veel succes

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:06

Veel succes met de examens! Nog even knallen. Komt goed, vooral niet panikeren!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-17 21:20

Succes met de examens. Mocht je toch niet alles halen, kun je altijd de VAVO gaan doen met alleen de vakken waar je minder bij heb gescoord. Toch altijd fijn in een VWO diploma op de zak te hebben. heel veel succes! Je staat er goed genoeg voor dus komt vast goed!