Uni of paarden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 23:35

Emmaa_ schreef:
Ten eerste ga ik even mee met maaikemuis en wil ik even zeggen dat je heel volwassen overkomt en dat je duidelijk de tijd neemt om je keuzes te nemen. Dat is echt heel knap en het siert je zeker!

Toch ga ik even advocaat van de duivel spelen en zeggen dat ik het wellicht niet zo'n goed idee zou vinden om een jaar in het buitenland te gaan werken. Ja, als het van de grond komt en je komt op een bedrijf terecht waar je daadwerkelijk een volledig jaar kan gaan werken helemaal top. Feit blijft wel dat je er niks aan overhoudt. Vaak zijn ze enorm blij met buitenlandse toeristen/semi-vrijwilligers die tegen kost en inwoning willen komen werken, omdat het een stuk goedkoper is voor een bedrijf dan een fulltime medewerker aannemen. Van de verhalen die ik erover gehoord heb is het kei- en keihard werken. Je werkt niet 40 of 50 uur per week, je woont daar en er wordt dus ook heeeel veel van je verwacht. Alleen al om een plek om te wonen te hebben.
Zelfs al houd je er iets aan over bokst het vaak niet op tegen wat je kwijt bent of kwijt zou moeten zijn. In de landen die je in je openingspost opnoemt zal je hoogst waarschijnlijk afhankelijk zijn van het hebben van een eigen auto om je rond te kunnen bewegen, en dus ook om bijvoorbeeld naar het dorp te gaan om een snack te halen oid. Zelfs als er een auto voor de deur staat die je kan gebruiken zal je dus eerst je rijbewijs moeten halen. Imo is het zonder echt niet te doen.
Daar komt nog eens bij dat je vliegtickets moet boeken, een potje geld moet hebben om in geval van stress last-minute een ticket terug te kunnen boeken, je moet onwijs veel geluk hebben met het bedrijf waar je te werken komt en wat je er kan/mag doen.

Dit vind ik een belangrijk aangehaald punt. Een tussenjaar zal ook altijd nog na je bachelor oid kunnen. :)

Daarbij, je hebt momenteel toch een tussenjaar? Of zie ik dat verkeerd? Want je schrijft dat je Cum Laude afgestudeerd bent.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:14

Als ik jou was zou ik eerst gaan voor de master wiskunde, biologie of een andere master. Het beste is wel om een master te kiezen waar toekomst in zit. Niets houdt je tegen om tijdens je studie ook te genieten van een verzorgpaard en/of tijdens je vakanties paardenkampen etc te begeleiden, In de paarden werken is vooral heel zwaar en je kunt het ook niet je hele leven doen (blessures etc wegens het zware werk). Als ik jou was zou ik paarden als hobby houden en op professioneel vlak iets anders zoeken. Een goed betaalde job later zorgt er voor dat je een leuk paard kan kopen en onderhouden en echt kan genieten van je paardenhobby.

Mocht je psychologie toch interessant vinden dan kan je na je studie psychologie ook de volgende opleiding doen: http://www.equitherapie.org/page/contac ... t-shp-e-nl. Echter is het dan wel belangrijk dat je interesse hebt in psychologie en in mensen. De jobmogelijkheden zijn volgens mij ook eerder beperkt.

Unravelation

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 22:27

Ik zou zeker voor een studie gaan, als je een tussenjaar fijn vindt om uit te zoeken welke studie je wilt gaan doen kan dat natuurlijk prima.

Ik wist op de havo dat ik de paarden in wilde, dus heb als 15-jarige 6 weken vakantiewerk gedaan op een handelsstal en daarna was er geen twijfel meer mogelijk, ik ging naar Deurne. Ik ben geen topruiter, maar altijd hard gewerkt en uiteindelijk een baan gehad die voor veel mensen hier een droom is. En toch ben ik weer gaan studeren op mijn 25ste.. Maar toen kon ik niet meer fulltime naar school toe, want ik woonde op mezelf en m'n ouders gingen echt niet nog een studie bekostigen.
Dus ben deeltijd HLO gaan doen, naast 50 uur werken in de paarden én een eigen paard. Ik kan je vertellen dat ik er nu af en toe wél spijt van heb dat ik niet 'gewoon' ben gaan studeren na de havo, dan had mijn leven nu een stuk makkelijker geweest! Ben nu 4,5 jaar bezig met studeren en moet nog 2 jaar.. Heb eerst een paar vwo certificaten moeten halen voor de deeltijd studie, de studie zelf is 5 jaar en ben inmiddels ook wat uitgelopen.

Heb voor mijn minor vakken gevolgd van Farmaceutische wetenschappen aan de VU, toen kwam ik er ook pas achter dat dát eigenlijk echt de studie is die ik zou willen doen. Maar helaas is zowel de bachelor als de master alleen voltijd. En met een eigen huis gaat dat gewoon niet meer. Vandaar dat ik echt adviseer om eerst te gaan studeren, nu kan je nog alles doen wat je wilt doen! Na je studie kan je altijd nog met paarden gaan werken, daar vragen ze niet om een diploma hoor, enkel als je wilt lesgeven.
En je hebt gewoon veel meer kansen, in de paarden krijg je op 98% van de stallen het minimumloon, geen pensioenopbouw, minimum aan vakantiedagen etc etc. Ik ben nu 2 jaar 'uit de paarden' en dat is echt een luxe :D, heb in totaal nu zo'n 7 weken vrij op jaarbasis, alle feestdagen vrij, ik bouw nu pensioen op en ik verdien ook meer dan dat ik deed. Ieder jaar krijg je salaris verhoging, kan je nog promoveren etc.
Toen ik in de paarden werkte 'hoorde alles er gewoon bij', je weet het als je in de paarden gaat werken dat dingen anders zijn dan in de gewone wereld en dat vond ik ook niet erg, je kiest er tenslotte voor om met dieren te werken. Maar wat een luxe is een gewone baan zeg! :o