Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:05

Sinds wanneer is dat zo Brainless

Ik ben met een slecht overgangsbewijs havo3/havo 4 ook gewoon naar het mbo gegaan.
Zou ook niet weten waarom je eerst je vmbodiploma moet halen aangezien dit gewoon gelijk aan elkaar staat..
ondertussen doe ik ook gewoon hbo dus als je mbo wilt doen of via mbo naar het hbo wilt moet je daar lekker voor kiezen.
Alleen kijk goed naar de tips die hier allemaal worden gegeven over de keuze van je opleiding.. als je daarover twijfelt zou ik toch proberen je havo af te maken.
Als iets in de zorg je leuk lijkt ga dan bij die soorten opleidingen kijken en meeloopdagen volgen.
Laatst bijgewerkt door angelax op 11-12-16 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:07

angelax schreef:
Sinds wanneer is dat zo?

Ik ben met een slecht overgangsbewijs havo3/havo 4 ook gewoon naar het mbo gegaan.
Zou ook niet weten waarom je eerst je vmbodiploma moet halen aangezien dit gewoon gelijk aan elkaar staat..
ondertussen doe ik ook gewoon hbo dus als je mbo wilt doen of via mbo naar het hbo wilt moet je daar lekker voor kiezen.
Alleen kijk goed naar de tips die hier allemaal worden gegeven over de keuze van je opleiding.. als je daarover twijfelt zou ik toch proberen je havo af te maken.

Het is niet verplicht, maar om op je 14e al een beroepsopleiding te gaan doen is wel heel erg vroeg... dan raden ze vaak aan om eerst vmbo af te maken. Zeker als je nog niet weet wat je wilt en de havo niet meer lukt.

Banyu

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:10

Is het ook niet meer zo dat als je je havo te hoog vindt, maar toch je middelbare af wilt maken, dat je dan stapje naar beneden kan? Waarom kom je dan uit, VMBO Theoretisch ofzo?

Dit staat me bij van mijn middelbare schooltijd.. Is dat dan niet een optie voor je TS?

En is het niet raadzaam om anders eens samen met je ouders een gesprek te beginnen bij o.a je mentor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:11

Ik snap dat het frustrerend is om te lezen TS, maar ik denk dat er een boel wijze dingen gezegd worden hier. Sowieso, wil je als 14 jarige wel naar het MBO? Tussen allemaal mensen van tussen de 16-20 en ouder? Bovendien heb je dan geen afgerond middelbare school diploma.

Als ik jou was zou ik, als havo afmaken niet lukt, eerst je VMBO-TL diploma halen. Dan heb je een diploma en bovendien nog een jaar extra om je op opleidingen te oriënteren :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 12:12

naja. gymnasium advies etc. maar het lukt gewoon niet. dus wil ik naar de MBO zodat ik gelijk ook wat meer met het vak bezig kan zijn. dat gesprek met mn mentor hebben we gehad en hijzelf stelde MBO voor. vandaar. en als ik eerst mn bo diploma haal, kan ik daarna mbo doen maar dan ben ik 'voor niks' een jaar langer bezig. of ik ga na mn vmbo toch weer naar havo en dan mn hbo ofzo. maar dje 2e optie is wel heel erg om

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:13

angelax schreef:
Sinds wanneer is dat zo Brainless

Als iets in de zorg je leuk lijkt ga dan bij die soorten opleidingen kijken en meeloopdagen volgen.

Je moet sowieso ruim voldoende staan voor Nederlands/Engels/wiskunde en rekenen.
Omdat TS nog geen 16 is; komt zij niet in aanmerking voor een toelatingstoets.

TS wil absoluut niets met administratie doen; dan valt er al veel af.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:14

Blijheid schreef:
Als ik jou was zou ik, als havo afmaken niet lukt, eerst je VMBO-TL diploma halen. Dan heb je een diploma en bovendien nog een jaar extra om je op opleidingen te oriënteren :)

thirteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:14

En misschien iets creatiefs? Grafisch? Je vind administratief niks en dat lijkt mij ook niks. Voor mij was het geen optie om een opleiding te doen waarbij je (om maar even zo te zeggen) veel moet leren. Ik ben liever bezig! Ik heb mbo media vormgeving gedaan en doe nu HBO communicatie en media design. Mij werd aangeraden iets in de zorg te doen, omdat daar de baankansen hoog lagen. maar het was echt niks voor mij en ik heb gekozen voor wat ik ook echt wou. Nou zeg ik niet dat je sch*t moet hebben aan wat de rest hier zegt over dat er bijna geen baan in te vinden is, want in iets met dieren is dat ook gewoon zo. Maar probeer in ieder geval iets te zoeken waar je passie ligt, of wat je jezelf wel jaren ziet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:16

Ik denk dus dat dat jaar extra niet 'voor niks' is. Je haalt je diploma en je bent een jaar ouder en wijzer en hebt de tijd een passende opleiding te zoeken. Beter dat dan nu aan een opleiding beginnen waar geen werk in te vinden is of beginnen aan iets wat je nu al tegen staat.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 12:16

ja ik zie wat mn tante doet echt niet zitten. (dit in richting transport maar hrt gaat om het algemeen). zorgen dat de lading wordt opgehaald en gebracht. als er een bedrijf niet meewerkt dat doirgeven. kijken of de langsbrieven goed zijn. rekeningen opstellen. ze wordt constant gebeld. en dit allemaal vanuit thuis achtwr de computer. ik ben veel liever bij het vak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:19

TS, hoe leer jij? Altijd op dezelfde manier?
Misschien handig om te kijken hoe je leert en mogelijk dat te veranderen. Je bent op het havo gekomen, dus hersens heb je wel! Maar nu is het de vraag hoe je die zo goed mogelijk kunt gebruiken.
Mind-mappen werkt voor mij bijvoorbeeld beter dan een samenvatting.

En ja, ik kom van de havo. En heb meerdere mensen uit de paardenwereld gehoord met bijvoorbed beroepenvoorlichting. En bijna allemaal raden ze een paardenstudie af. Je mag bij wijze van geluk spreken als je verder komt dan poepscheppen. En dat zeg ik niet om gemeen te zijn.. maar omdat het vaak de waarheid is.

Daarnaast had ik als 13 jarige hele andere plannen. Ik wou de paarden in, ik wou dierenarts worden én ik wou bij de politie.. Alleen dat laatste wil ik nogikVoordat ik uberhaupt solliciteer rond ik eerst een leuke opleiding af. Met later een sociaal werkveld. En iets heel anders dan een studie voor paarden of dierenarts ;)

Probeer gewoon de havo! Jouwn mentor klinkt niet alsof hij jou motiveert. En ja, ik heb ook zo'n mentor gehad.. En dat jaar was ontzettend lastig ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-16 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:20

Als je zoveel leert zoals je zegt ligt er dan misschien ook niet enige vorm van faalangst of perfectionisme op de loer?
Spw/sph zou ik persoonlijk ook niet zomaar doen want daar is ook weinig werk in en ze vragen veelal ervaringsdeskundigen.. ik weet dat je als hbo-Ver praktisch hetzelfde werk kan doen (plus nog tig andere kanten op kan) maar hbo is volgens mij wat maatschappelijker gericht dan mbo.. ik weet dus niet precies tot in hoeverre je ook de maatschappelijke kant op kan met mbo-v.. maar het zijn iig wel praktisch ingerichte opleidingen..

Edit; en anders zou ik iig toch het vmbo afmaken. Deels vanwege je leeftijd (en het leeftijdsverschil), je hebt dan iig een diploma en een jaar extra om na te denken wat je wil. Werken zal je nog lang zat moeten doen. En dan kan je tegen die tijd ook altijd nog kijken naar werken-leren opleidingen.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 11-12-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 12:22

periode 2 is sinds 4 weken bezig. en als ik nu niet snel alleen maar 7 en 8 gaan halen. ga ik 75pr niet over. aangezien ze voor 4 havo naar alles kijken. dus ook dat ik de afgelopen 2 jaar op het eind moest knokken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:26

REnD schreef:
periode 2 is sinds 4 weken bezig. en als ik nu niet snel alleen maar 7 en 8 gaan halen. ga ik 75pr niet over. aangezien ze voor 4 havo naar alles kijken. dus ook dat ik de afgelopen 2 jaar op het eind moest knokken.

KNOKKEN dan, je hebt nog een half jaar ongeveer. Dus het is niet wat je in 1 maand nog zou moeten doen bij wijze van.... Al krijg ik beetje het idee dat je de helft wat hier genoemd wordt, niet wilt horen, of negeert..... |o
Laatst bijgewerkt door Banyu op 11-12-16 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:26

Maar administratie is heel ruim.
Je kan ook aan de balie bij de dierenarts komen te zitten.

Maar ik snap dat je dat niet ziet zitten.
Niet iedereen vindt dat leuk.
Maar bv in de paardenhouderij is administratie bijhouden een zeer belangrijk deel.
Je loopt er ook stage, maar het meeste is toch klassikaal leren.
Citaat:
Naast beroepsgerichte vakken wordt ook gedurende de opleiding aandacht besteed aan algemeen vormende vakken zoals Nederlands, biologie, economie, burgerschap, rekenen en Engels.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:28

REnD schreef:

Zover ik weet kijken ze niet naar de voorgaande jaren, maar gewoon wat je op het eind van HAVO3 staat.
Als je daar genoeg punten op hebt, ga je gewoon over.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:31

Als je in havo 3 een twijfel geval bent of je wel over gaat kijken ze naar je vorige jaren. Ook ivm de profielkeuze.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:36

ik heb het hele topic niet gelezen, maar wilde toch even reageren.
ik ben zelf nadat ik twee keer voor havo klas 3 gefaald was, naar het mbo gegaan.
zonder overgangsbewijs dus.. ik mocht een toets maken en werd toegelaten..
ik ging naar paardenhouderij niveau 4 op het mbo..
met mijn havo-voorkennis vond ik dit niveau zéér laag.. en zoals ik zei, ik was twee keer gefaald voor havo klas 3.

ook werd er direct gezegd dat er gewoon eigenlijk geen baankans was en dat je de paarden beter als hobby kon houden, dit werd gezegd door eigenaren van stallen en mijn stagebedrijf. ze zeiden dat je er in de paardenwereld in moet komen door praktijkkennis, veel geld en veel contacten. niet door een mbo niveau 4 opleiding die zegt dat jij een paardenbedrijf kan runnen.

we kregen les in hoe we het paard moesten poetsen etc..
mijn stage was écht niet leuk. moest per dag 50 stallen uitmesten (niet overdreven, opstrooien deed een ander)
na ongeveer 3/4 maanden was mijn conclusie dus dat dit niks was. zo was ook de conclusie van mijn klasgenoten, want er hebben 3 van de 30 (ongeveer denk ik) de opleiding afgemaakt.
die 3 hebben daarna allemaal een hbo opleiding gedaan in een heel andere richting.
behalve 1 meisje, die is een hbo opleiding voor docent gaan volgen volgens mij, voor in het paardgerichte onderwijs.

Hierna wilde ik graag weer terug naar de havo, maar daar lieten ze me natuurlijk niet weer toe.
toen heb ik een jaar vmbo gedaan, diploma gehaald en naar havo 4 gegaan.
na 7 jaar had ik dus mijn havo diploma en ik zit nu op het hbo.

vriendinnetje van mij doet ook paardenhouderij, niveau 3, maar dan de richting dat je zoveel dagen per week werkt en dan maar 1 dag naar school gaat oid. (bbl of bol? weet niet welke)
zij heeft een bedrijf gevonden waar ze kon werken, maar ze zit nu ook een beetje van, waar moet ik het zoeken hierna?

je havo is veel algemener en kan je véél meer mee. waarom zou je niet gewoon je havo afmaken, of er desnoods een jaartje langer over doen, om daarna naar het hbo te gaan?
het maakt mij niet uit wat je doet want ik ken je natuurlijk niet, maar ik wilde mijn verhaal even delen, misschien dat je er wat aan hebt.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:36

Heb niet het hele topic door gelezen, maar hier een student met ervaring met mbo 4 paardenhouderij opleiding (barneveld)
Doe het asjeblieft niet. Ik wou mijn hele leven als iets met paarden en dieren doen, ik droomde hier van op de middelbare en had net als jou geen interesse in andere studies, van alles dacht ik mwha niks voor mij, behalve die paardenopleiding en paraveterinair die ook zogenaamd verkort kon daarna (2 of 3 jaar ipv 4) . Nou wat heb ik mij daar in vergist zeg, heb letterlijk 3 maanden die paardenopleiding gedaan en de moed zonk me in de schoenen.
1 het bied op werkgebied totaal geen toekomst, behalve als t in je familie zit of je een topruiter bent (waar je dus alsnog de opleiding niet voor nodig hebt) of je wil stalknecht worden maar ook dat kan zonder de opleiding.
2 het is geen leuke opleiding, beetje persoonlijk, maar na 3 maanden leren naar welke kant ik de haren van een paard moest borstelen en hoe een zadel eruit zag (waarvan er serieus leerlingen in mijn klas waren die dat niet wisten) was ik het echt spuugzat! En dat zou ik dan 4 jaar moeten doen.
3 als leren niks voor je is heb je aan deze opleiding ook niks, want praktijk doe je bijna niet behalve slechte manege lessen en eventueel stage, maar neem dan een verzorgpony ofzo, veel leuker en nog leerzamer ook. En verder heb je heel veel theorie. Zoals al het voer bestanddelen etc uit je hoofd kennen, anatomie etc etc etc.

Als je je havo niet wil afmaken, kijk dan iniedergeval voor een bredere opleiding waar je in de toekomst gewoon wel wat aan hebt.
Als jij echt goed bent met paarden, plaats wat oproepjes, vind contacten etc en stap zo de paardenwereld binnen, heb je veel meer aan en die andere wel goeie diploma heb je dan iniedergeval nog om op terug te vallen mocht het niet lukken in de paardenwereld :j

Banyu

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:39

Paardenhouderij wilde ik vroeger ook. EN ik denk dat dat voor elke tiener/puber op zo'n jonge leeftijd wel een droom is, maar later wordt het wel realiteit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:39

BeSen schreef:
Als je in havo 3 een twijfel geval bent of je wel over gaat kijken ze naar je vorige jaren. Ook ivm de profielkeuze.

Als je twijfelgeval bent wel; maar dat is een andere situatie.

Maar als TS niet zou overgaan, kan ze sowieso niet naar het MBO;
want daar heb je een overgangsbewijs nodig van 3 -> 4 HAVO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:40

Maar is het een ramp als je dit jaar over doet op de havo? Op jouw leeftijd kan één jaar heeeel veel uitmaken wat betreft instelling, werkhouding, etc. Ik ben zelf in havo 4 blijven zitten, door een slechte werkhouding. Ik wist totaal niet wat ik wilde, maar heb in dat jaar heel veel duidelijk gekregen. Ik zit nu in het 2e jaar van mijn HBO opleiding, het gaat erg voorspoedig en ookal is de opleiding niet altijd even leuk, ik heb straks wél een papiertje waar ik iets aan heb en waar ik verder mee kan komen. Dus, geef jezelf een schop onder je kont en ga werken voor je toekomst, voor een opleiding waar je wat aan hebt en waar je een leuke, goed betaalde baan mee kan krijgen! :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:42

Dus zorgen dat je geen twijfelgeval bent maar knokken voor goede cijfers.

TS heb je wel eens faalangst training gehad. Dit heeft mij enorm geholpen. Ik kende de stof prima maar tijdens proefwerken was het alsof ik het nog nooit gezien had. Door de training en de daar geleerde ademhalingstechnieken kon ik mij focussen en als het ware weer bij de kennis komen die ik wel had. En ineens haalde ik bijna alles.
Sowieso zou ik geen paardenopleiding gaan doen. Mijn man heeft het jaren gedaan en naast het feit dat het belabberd verdient is het een enorme aanslag op je lichaam. Inmiddels doet hij ander werk en heeft paarden als hobby maar het werk had hij echt niet nog 10 jaar volgehouden terwijl hij nog geen 30 was.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:43

Kun je niet volgend jaar als havo echt niet lukt naar het vmbo? Onze school heeft een samenwerking met een andere school waardoor er sowieso daar een plekje is. Of eventueel de havo 3 over doen. Klinkt stom maar je hebt aan een middelbare school diploma gewoon meer dan een paardenopleiding zonder middelbare schooldoploma.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 12:47

Net zoals mijn voorgangers heb ik niet het hele topic gelezen. Ik wil je het volgende meegeven:

In 2011 heb ik mijn overgangsbewijs van 3 naar 4 havo/vwo gehaald. Ben toen begonnen aan mbo bol niveau 4 ondernemer/manager recreatiedieren (ook wel dierverzorging genoemd maar dit is de officiële titel) en het was werkelijk waar de beste keuze die ik ook had kunnen maken.
Ik zat daar zoveel beter op m'n plek als op havo/vwo. Daar paste ik totaal niet in de groep, werd iedere dag de grond in geboord door mijn niet zo lieftallige klasgenootjes en de manier van leren paste mij ook niet. De praktijk op mbo was heerlijk, in combinatie met de theorie. Zelf ben ik echt veel beter in theorie als in praktijk dus dat ging mij makkelijk af. En het is voor mij heel goed geweest om zoveel praktische opdrachten en stages te moeten doen, ik heb me hierdoor heel goed kunnen ontwikkelen.

Afijn, in 2015 heb ik deze opleiding afgerond. Niet alleen met een diploma, maar ook met een flinke dosis zelfvertrouwen, ervaring en aanbevelingen.

Daarna heb ik voor een tussenjaar gekozen. Als je nog niet zo goed kunt kiezen, neem een tussenjaar! Ga werken, reizen, wat dan ook. Ik kan het je van harte aanbevelen. :j (voor verslag en foto's van de reis die ik heb gemaakt, zie mijn onderschrift. Je mag me altijd pb-en als je vragen hebt hierover of over iets anders omtrent je studiekeuze)

Nu zit ik op hbo international farm management. Doordat ik een tussenjaar heb genomen en ook tijdens het laatste jaar van m'n mbo veel tijd aan m'n studiekeuze heb besteed, heb ik een weloverwogen keuze kunnen maken en ik zit dan ook goed op mijn plek.

Mijn advies? Ga absoluut voor mbo, het zal je veel brengen. Niet alleen academische kennis en ervaring, maar ook persoonlijk. Wel zou ik voor een bredere opleiding kiezen, zoals dierverzorging. Je kunt de meeste stages dan lekker bij de paarden gaan doen (afgezien van een verplichte stage bij veehouderij/dierenwinkel/schapenhouderij, althans dat moest ik - weet niet of dat nu nog het geval is) en je opdrachten kun je ook zelf inrichten. Bijvoorbeeld het voedingsadvies en fokplan wat ik moest schrijven, heb ik over paarden gedaan. Simpelweg omdat ik dat ook het meest interessant vond. Als voordeel heb je met deze opleiding dat je niet alleen over paardenhouderij/sport leert, maar ook over veehouderij, pluimvee, reptielen, vogels en andere recreatiedieren. En ook leer je hoe je een onderneming opstart en hoe de retail van deze sector in elkaar steekt.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en zoals ik al zei; mijn pb-box staat voor je open!