Problemen met karakter op middelbare school

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 00:32

@Miesje48 Mijn moeder en ik hebben ons inderdaad al verdiept in beelddenken. Dat klopt inderdaad, maar het onderwijssysteem is helaas niet gericht op beelddenkers. Gisteren tijdens godsdienst vertelde de docente een verhaal, dat verhaal zag ik toen dus in beelden voor me. Nu zou ik dat verhaal ook zo uit mijn hoofd kunnen vertellen, door gewoon die beelden weer "af te spelen". Dat is ook hoe ik leer, en als dat bij alle vakken zou kunnen, zou dat voor mij natuurlijk heel fijn zijn, maar ik zou ook niet weten hoe. Ik zal mijn moeder vertellen over beelddenk coaches. Als ik kon worden wat ik wil, zou ik paardenarts, topsporter, pensionstaleigenaar en instructrice tegelijk willen zijn :') Maar één van die vier zou ik al geweldig vinden. (En natuurlijk een eigen paard hebben :P )

@senna21 Dat is zeker waar, maar het is zo moeilijk om jezelf/je eigen brein/gedachten niet te geloven.. Ik zal het ook eens met mijn moeder hebben over mindfulness.

@Bokkertje21 Die quote klopt inderdaad. Het kúnnen inderdaad ook zeker pluspunten zijn. Dankjewel :)

@Eline91 Kon ik ook maar zulke begeleiding krijgen zonder die (onterechte) diagnose.. Dat zou wel fijn zijn (als het mij ook zou helpen). Fijn dat het bij jou in ieder geval geholpen heeft!

@Sannens Voor de studie diergeneeskunde kan ik natuurlijk alleen uit Utrecht kiezen, maar dat is wel goed om aan te denken als ik voor andere universitaire/hbo opleidingen ga kijken. Fijn dat jouw universiteit zo goed bij je past!

Anoniem

Re: Problemen met karakter op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:45

Is Studiekring niet wat voor je? Zag er een stukje over in de krant en dacht gelijk aan dit topic!

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:17

Ik heb niet alles gelezen na de oprningspost, maar wel over het feit dat een wekker misschien kan helpen.
Je zei dat 10min. voor jou nog steeds aanvoelen als bv 45 minuten.

Misschien is een time-timer wat voor jou? Dat is een visuele wekker/klok die je bv op 10min. kunt zetten en dan zie je een gekleurd vlak steeds kleiner worden. Zo kun je letterlijk zien hoeveel tijd je nog hebt. Er zit ook gewoon een belletje op als de tijd op is. Google maar eens op time-timer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:34

Wat leren als beelddenker betreft, zou het helpen als iemand je de te leren stof voorleest, zodat jij, net als met het verhaal dat de docente vertelde waarbij de beelden kreeg, de beelden in je hoofd kunt maken? Ik kan me voorstellen dat dat voor al je huiswerk wat veel werk is en niet echt nodig, maar wellicht wel als voorbereiding op een proefwerk/toets of hoe die dingen ook maar mogen heten? Ik weet niet welke vakken je hebt, maar voor een heel aantal vakken zou dit kunnen werken.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:08

@Pichu Ik zal het er eens over hebben met m'n moeder, maar dat is best duur en lijkt op iets waar ik eerder al huiswerkbegeleiding heb gehad en dat had helaas niet het gewenste effect.

@Bontesok Ik heb bij de huiswerkbegeleiding ook met een time-timer gewerkt, maar dat hielp helaas niet.

@Maflinger_S Dat is iets om te proberen, bedankt voor de tip :) Ik weet alleen niet of dat bij alle vakken zou helpen inderdaad, omdat het bij sommige vakken lastig is om de stof in beelden voor me te zien. In de bovenbouw heet het bij ons een VT (voortgangstoets) of een ET (examentoets) :P
Dit zijn trouwens de vakken die ik heb: Nederlands, Biologie, Scheikunde, Wiskunde A, Frans, Natuurkunde, M&O (Management en Organisatie), Engels, (mentorles,) Rekenen, Godsdienst, CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) en LO (gym).

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:44

Kimara_00 schreef:
@Pichu Ik zal het er eens over hebben met m'n moeder, maar dat is best duur en lijkt op iets waar ik eerder al huiswerkbegeleiding heb gehad en dat had helaas niet het gewenste effect.

@Bontesok Ik heb bij de huiswerkbegeleiding ook met een time-timer gewerkt, maar dat hielp helaas niet.

@Maflinger_S Dat is iets om te proberen, bedankt voor de tip :) Ik weet alleen niet of dat bij alle vakken zou helpen inderdaad, omdat het bij sommige vakken lastig is om de stof in beelden voor me te zien. In de bovenbouw heet het bij ons een VT (voortgangstoets) of een ET (examentoets) :P
Dit zijn trouwens de vakken die ik heb: Nederlands, Biologie, Scheikunde, Wiskunde A, Frans, Natuurkunde, M&O (Management en Organisatie), Engels, (mentorles,) Rekenen, Godsdienst, CKV (Culturele en Kunstzinnige Vorming) en LO (gym).

Bij welke vakken heb je moeite om het in beelden te zien?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:17

Ts, wat gebeurd er als je geen huiswerk maakt? Zou je dan tevreden zijn met minder stress en 6,5jes?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:34

De vraag is dus eigenlijk of je cijfers krijgt voor je huiswerk, is dat de reden dat je huiswerk maakt of zou het, als je geen huiswerk maakt maar op een andere manier leert, voldoende zijn om alleen voor VTs en ETs te leren, zo mogelijk op een manier die bij jou past, omdat de cijfers die je daarbij haalt tellen? Dat vergt wel een hele andere aanpak, waar de school achter zou moeten staan. Grote kans dat als jij veel meer in beelden kunt leren, en daar dus meer in investeert, tijdens VTs en ETs niet in tijdnood komt omdat je geleerd hebt de "film" in je hoofd door te spoelen naar het moment van kennis dat je nodig hebt om het antwoord in te vullen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:54

Vroeger had je het 'leren leren'. Dat werd in het leven geroepen omdat heel veel kinderen tegen dit soort problemen aanliepen. Ik weet niet of het inmiddels nog bestaat.
Helaas was ik te vroeg op de middelbare school aangezien dat toen nog niet bestond en ben in de brugklas volledig gestrand omdat ik gewoon niets met mijn huiswerk aankon. Ik ben toen naar Mavo gekelderd waar ik de hoogste cijfers haalde door enkel een beetje te luisteren en dus volledig verkeerd zat.
Anderzijds heb ik die 4 jaar iedere dag 2 paarden kunnen rijden en nog meer in het weekend. Daar heb ik echt van genoten en dat neemt niemand me af.
Toen ik uiteindelijk 15 was en doorstroomde naar de HAVO liep ik weer tegen hetzelfde probleem aan. Echter was er tegen die tijd al wat beter begrip over hoe je kinderen moet leren leren.
Maar eigenlijk heb ik pas op het HBO geleerd hoe je efficient dingen aanpakt.

Probeer je problemen niet persoonlijk te nemen, dan zul he zien dat je niet alleen staat :)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 00:11

@Sannens De dingen die we voor Nederlands moeten leren zijn niet echt in beelden om te zetten, maar meer regels onthouden en toepassen en woorden leren. Bij biologie lukt het meeste wel, maar niet nu we het over voeding en vertering hebben en er lastige namen gebruikt worden voor allemaal enzymen en eiwitten enzo, dat kan ik niet goed voor me zien. Scheikunde kan ik niet goed in beelden zien, vooral niet als we moeten rekenen of als het over verschillende reacties gaat. Frans en Engels zie ik niet voor me, maar is meer gewoon "in-m'n-hoofd-stamp-werk". Bij natuurkunde zie ik de meeste dingen niet echt voor me, aangezien ik het lastig vind om me überhaupt voor te stellen hoe dat er uit zou moeten zien, aangezien ik het zelf nooit gezien/meegemaakt heb. M&O is een soort van economie en zijn dus vooral getallen en berekeningen, dus dat kan ik ook niet echt in beelden zien (net als rekenen dus).

@Hannanas Als er afspraken gemaakt konden worden met de school waardoor ik geen (maak) huiswerk zou hoeven maken en ik wel genoeg tijd heb om met de stof te oefenen in de lessen, dan zou ik daar heel blij mee zijn, want dan kan ik veel meer doen wat ik wil doen en kan ik op tijd naar bed. Minder stress zou dan inderdaad fijn zijn. Dan zou ik tenminste ook tijd hebben om me goed voor te bereiden voor de toetsen en dan dus tevreden zijn met de cijfers die ik haal (hoe laag of hoog die ook zijn).

@Maflinger_S Daar zou de school inderdaad achter moeten staan, maar ik heb dan ook (nog) geen idee of dat mogelijk is. Dat laatste zou dan inderdaad ook hopelijk zo moeten zijn.

@Sizzle Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik snap dat je daar van genoten hebt, dat lijkt mij ook heerlijk. Ik snap ook wel dat ik zeker niet de enige ben die "problemen" heeft met de middelbare school, maar vaak voelt het gewoon zo. Ook voelt het alsof onze school blijkbaar nog nooit zulke kinderen heeft gehad en ik de eerste ben, het komt over alsof zij namelijk ook niet goed weten wat ze moeten doen.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:48

Kimara_00 schreef:
@Sannens De dingen die we voor Nederlands moeten leren zijn niet echt in beelden om te zetten, maar meer regels onthouden en toepassen en woorden leren. Bij biologie lukt het meeste wel, maar niet nu we het over voeding en vertering hebben en er lastige namen gebruikt worden voor allemaal enzymen en eiwitten enzo, dat kan ik niet goed voor me zien. Scheikunde kan ik niet goed in beelden zien, vooral niet als we moeten rekenen of als het over verschillende reacties gaat. Frans en Engels zie ik niet voor me, maar is meer gewoon "in-m'n-hoofd-stamp-werk". Bij natuurkunde zie ik de meeste dingen niet echt voor me, aangezien ik het lastig vind om me überhaupt voor te stellen hoe dat er uit zou moeten zien, aangezien ik het zelf nooit gezien/meegemaakt heb. M&O is een soort van economie en zijn dus vooral getallen en berekeningen, dus dat kan ik ook niet echt in beelden zien (net als rekenen dus).

Is het niet een idee dat iemand je hiermee kan helpen? Om dingen in beelden om te zetten? Ik denk zelf ook wel in beelden (geen idee of dat dezelfde hoeveelheid is als jij, ook ik zie verhalen voor me etc.), maar naar mijn idee zou je daar best mee geholpen kunnen worden.
Zoals ik eerder volgens mij ook al zei, ik had een natuurkunde leraar met dyslexie, waardoor hij overal schematische tekeningen van maakte, dat hielp zo met het begrijpen hiervan!

Ook de biologische namen die je noemt, zijn eigenlijk heel logisch, waardoor je puur erachter moet komen wat het woord betekent en hoe dat in de relatie staat tot de rest. Misschien dat iemand je daar ook mee zou kunnen helpen?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:56

Kimara, is er bij jullie controle op het huiswerk? Ik zou in overleg gaan met de school.

Ik had destijds bewust voor een middelbare gekozen die vrij en zelfstandig liet. Zo was er in mijn stad ook een middelbare met verplichte huiswerk uren en moest al het huiswerk afgetekend worden door een docent. Horror :/
Ik ben er niet trots op maar ik heb de havo in 4 jaar tijd zonder /met weinig huiswerk doorlopen. Toch hoop ik dat jij een mooie middenweg gaat vinden, dat gaat je veel profijt opleveren in de toekomst!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:10

@Sannens Ik hoop dat er iemand is die mij daarbij kan helpen ja, maar ik weet alleen niet wie. Het is ook bij biologie zo dat als ik die namen uit m'n hoofd leer, ik het uiteindelijk wel weet, maar als ik het nu lees of als er over gepraat wordt, dan weet ik eigenlijk toch niet wat die dingen nou precies zijn.

@Hannanas Niet bij alle vakken, maar bij de meeste wel. En als we gaan nakijken in de les wordt er natuurlijk ook verwacht dat je antwoord kan geven en het huiswerk dus gemaakt hebt en dan komen ze er ook achter als je het niet gemaakt hebt. We hebben al gepraat met mijn mentor over huiswerk, maar hij zei dat hij ging praten met de docenten of ze er geen consequenties aan willen hangen als ik mijn huiswerk niet af heb. Dat is fijn natuurlijk, maar hij zei niet dat hij zou praten over huiswerk vermindering of vrijstel van huiswerk, maar we hebben het wel over vermindering gehad. Ik weet trouwens niet of hij dat al gedaan heeft of wanneer hij dat gaat doen.

Met scheikunde print de docente soms bladen van een andere methode uit. Die vind ik veel fijner om mee te werken, omdat die opdrachten makkelijk beginnen en steeds moeilijker worden, zodat je een soort van door de stof heen "groeit" en niet meteen met de moeilijkste opdrachten begint, zoals in ons eigen boek. In ons boek wordt meteen verwacht dat je de stof die je net hebt gelezen al beheerst en kunt toepassen in nieuwe situaties..
Ik vind het ook irritant dat ik mezelf niet "geloof" bij het afronden van een antwoord (van een rekenmachine). Ik weet hoe het zit en zie dus ook gewoon meteen hoe het getal afgerond moet worden, maar op de één of andere manier moet ik het van mezelf steeds in m'n hoofd voor me zien gebeuren en moet ik mezelf er van overtuigen dat het echt zo is voordat ik het opschrijf, wat erg vermoeiend is en ook tijd kost.
En blijkbaar kan ik het 1,5 week volhouden om gemotiveerd te zijn en af te hebben wat ik af wil hebben aan huiswerk, maar daarna (sinds vorige week woensdag) gaat het mis en lukt het me niet meer. Wat haat ik school...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:45

Misschien kun je zoeken naar huiswerk hulp?
Niet zozeer omdat je het niet snapt maar om te leren hoe je het moet aanpakken.
Een jonge student bijvoorbeeld, die heeft de stof recentelijk gehad en kan je misschien beter inzicht geven hoe je de stof aanpakt.

Mijn jongste broer heeft hele zware dyslectie, die overziet leerstof ook heel moeilijk. Hij tekend inderdaad alles in schema's. Bij sommige vakken kon ik hem helpen om het mondeling voor hem samen te vatten.

Soms kan het gewoon goed helpen als iemand met je door de stof gaat, dan leer je hoe je selecteren wat belangrijke informatie is en wat niet zo belangrijk is.
Pareto zoals al eerder genoemd werd.

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 23:37

@Sizzle Ik heb huiswerkbegeleiding plus (met pedagogische ondersteuning) gehad, ook om te leren hoe ik het maak-huiswerk moet aanpakken en vooral met hulp van studenten, dit heeft helaas niet genoeg geholpen.
Dat zou inderdaad helpen, aangezien ik niet goed ben in hoofd- en bijzaken scheiden, maar ik weet alleen niet wie of wat daarbij nog zou kunnen helpen, aangezien we al veel geprobeerd hebben.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:21

Wat wel een voordeel van havo is is dat je je pakket veel meer kan instellen hoe jij dat wil en wiskunde is bvb niet in elk pakket verplicht. Waarom heb je voor wiskunde a gekozen en niet c? Vind het wel heel teleurstellend hoe je school hier op reageerd mijn school zou dat toch echt heel anders doen.

Heb je al met een afdelingleider of de decaan gepraat je kunt ook praten met de persoon die gaat over dyslectie of zij niet een paar keer na schooltijd met jouw huiswerk gaat maken zodat ze misschien zoet waar het grootste probleem ligt of dat het je echt heel erg belemmerd en dat ze dingen kan aanpassen voor je.
Bij mij op school zijn ze daar heel goed in gelukkig maar ik gok dat je niet in De buurt van Haarlem woont..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:43

Caroline52 schreef:
Wat wel een voordeel van havo is is dat je je pakket veel meer kan instellen hoe jij dat wil en wiskunde is bvb niet in elk pakket verplicht. Waarom heb je voor wiskunde a gekozen en niet c? Vind het wel heel teleurstellend hoe je school hier op reageerd mijn school zou dat toch echt heel anders doen.

Heb je al met een afdelingleider of de decaan gepraat je kunt ook praten met de persoon die gaat over dyslectie of zij niet een paar keer na schooltijd met jouw huiswerk gaat maken zodat ze misschien zoet waar het grootste probleem ligt of dat het je echt heel erg belemmerd en dat ze dingen kan aanpassen voor je.
Bij mij op school zijn ze daar heel goed in gelukkig maar ik gok dat je niet in De buurt van Haarlem woont..

Omdat wiskunde C gewoon niet kan in combinatie met dit vakkenpakket. Bij Natuurkunde/Scheikunde is wiskunde A of B gewoon verplicht.

Ts, misschien klinkt dit heel raar. Maar is gewoon bijles van een student/oudere jaarsleerling niet iets? Ik weet van een vriendinnetje dat zij bijles geeft aan een kind met autisme en dat klikt geweldig tussen hem en haar. Waardoor het echt super goed gaat nu op school.
Daarnaast is het voor je ouders veel goedkoper. :)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 23:28

@Caroline52 Wiskunde C was bij ons geen optie/keuze en verder ben ik ook goed in wiskunde, maar kostte wiskunde B mij gewoon te veel tijd, dus ben ik voor wiskunde A gegaan.
Ja, ik heb al met de afdelingsleider gesproken en er hebben ook al meer mensen mee gekeken als ik huiswerk aan het maken was, dus ik weet niet of het gaat helpen als degene die over dyslectie gaat, mee kijkt, aangezien ik ook geen dyslectie heb. Bedankt voor het meedenken. :)

@Sannens Dat zou zeker wel kunnen helpen om natuurkunde (en evt. scheikunde) sneller te begrijpen, maar dat is niet het grootste probleem/gedeelte waar ik nu last van heb. Als het mogelijk is om iets aan mezelf te kunnen "veranderen", waardoor ik vragen durf te stellen in de les, denk ik dat dat ook al een deel zou helpen bij natuur- en scheikunde.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:50

Lastig verhaal. Zijn al je docenten wel overtuigd van je vwo-capaciteiten? Dat wil ook nog weleens verschillen. Ik kan het weten want ik werk in het VO. Wat je zou kunnen overwegen is om dit jaar een aantal vakken uit V5 voor 100% te volgen en alvast af te sluiten (voor dit schooljaar) en een aantal niet of nauwelijks. De vakken die je dit jaar niet volgt kun je dan volgend jaar opnieuw doen in V5. Wij hebben een aantal leerlingen die het zo doen vanwege soortgelijke problematiek. We hebben ook een aantal leerlingen die in het examenjaar (H5 of V6) eenzelfde strategie hanteren en zichzelf gewoon langer de tijd geven, sommige leerlingen vanwege ziekte, anderen weer vanwege de thuissituatie. Je kunt ook altijd afstromen naar H5 en daarna kijken wat je wil. Instromen in het vwo kan altijd nog. Er is echt wel veel mogelijk maar je moet wel op het niveau zitten wat bij je capaciteiten past. Succes!!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 00:27

@UK_eef Voor zo ver ik dat weet wel, ja. Er heeft nog nooit een docent tegen me gezegd dat ik het vwo niet aan kan. Alleen de natuurkunde docent adviseerde vorig jaar om niet natuurkunde te kiezen, maar dat "wilde" ik wel aangezien ik dat nodig heb voor diergeneeskunde en dat heb ik dus ook daarom wel gedaan.
Als dat op mijn school mogelijk is, zou ik dat zeker overwegen. Ik zal dat het volgende gesprek (dinsdag) bespreken met de maatschappelijk werkster. Als blijkt dat ik het vwo niet aan kan en beter havo kan doen, dan doe ik dat.

(Daar heb ik me nu wel "over heen gezet", want waarom zou ik persé vwo moeten doen? Ik moet gewoon doen wat ik aan kan en niet meer van mezelf "eisen" dan wat ik kan. En dat is ook niet erg, want dat is gewoon wie ik dan ben en dat ik dan geen universitaire opleiding kan doen is dan maar zo, want wie zegt dat ik daar dan gelukkig van wordt. En de enige universitaire opleiding die ik zou willen doen (denk ik) is diergeneeskunde, en het is toch een kleine kans dat ik daar voor geselecteerd wordt) Maar we zien wel wat het, wat dat betreft, uiteindelijk gaat worden ;)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 00:26

Aangezien ik het op deze manier niet vol zou houden, hebben mijn moeder en ik een nieuw "systeem" bedacht. Daar werk ik nu ongeveer een week mee. Tijdens de lessen en tussenuren op school maak ik opdrachten en huiswerk en tijdens de lessen let ik goed op bij uitleg en het bespreken van de opdrachten. Thuis doe ik alleen het leer-huiswerk, werk ik aan "grote opdrachten" en als ik (veel) tijd over heb maak ik ook huiswerk (wat nog niet is voorgekomen) Ook al moet ik wiskunde wel inhalen, aangezien ik achter liep en anders niet verder zou kunnen werken vanaf dit moment, aangezien de theorie steeds verder op bouwt zeg maar. Bij het leren voor proefwerken en SO's maak ik dan een paar van de opdrachten, van het huiswerk, die ik nog niet gemaakt heb. Ik probeer elke dag om 22.00 uur te slapen, wat eigenlijk ook nog niet gelukt is. Hopelijk zorgt dit er voor dat ik niet meer zo vaak thuis hoef te blijven, aanwezig ben en dus de uitleg kan volgen, op tijd kom en niet te moe ben om goed op te letten tijdens de lessen (bij natuurkunde val ik elke les bijna in slaap, maar dat heeft ook met andere dingen te maken). Dit gaan we tot en met de volgende toetsweek proberen en daarna gaan we kijken of dit goed werkt of dat we iets anders moeten proberen.

De afspraken die mijn mentor met de docenten heeft gemaakt zijn dat de docenten mij meer tijd moeten geven bij de toetsen (ik zit ook bij de tijdverlengers tijdens de toetsweken) en dat ze mijn huiswerk niet controleren. Ondanks dat laatste, kreeg ik wel 2 lessen de beurt bij Frans tijdens het nakijken, terwijl ik dat huiswerk dus niet had kunnen maken.. (En het niet zo veel opdrachten waren, dus ze genoeg mogelijkheden had om anderen de beurt te geven) De eerste keer kon ik nog wel even snel iets verzinnen, maar de tweede les was er een lange stilte, kreeg ik het best warm en voelde ik me ongemakkelijk en niet fijn.. Deze afspraken gelden trouwens alleen voor dit schooljaar..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:32

Kimara_00 schreef:
Deze afspraken gelden trouwens alleen voor dit schooljaar..

Positief blijven! Het is in ieder geval een begin! Als jij dit jaar kan laten zien dat dit op deze manier werkt, kan je volgend jaar aan je nieuwe mentor voorleggen dat dit heeft gewerkt, samen met je mooie cijferlijst. :)

Gewoon proberen en kijken hoe het loopt. De docent kan jou misschien ook per ongeluk de beurt geven. Je kan dan toch gewoon zeggen dat je de vraag niet wist? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:33

Fijn dat er naar oplossingen gezocht wordt :)

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:24

@Sannens Dat is waar, maar mijn mentor snapt ook niet dat als hij dat schrijft ik dat ook letterlijk neem, maar ik had nog wat doorgevraagd via de mail en als het nodig is kijken we volgend schooljaar of er weer afspraken gemaakt moeten worden. Maar wat als het dan nog precies hetzelfde is? Daarom snap ik niet dat hij zegt dat het alleen voor dit schooljaar is. Ik heb ook nog steeds gesprekken met de maatschappelijk werkster, waarin we ook kijken of die afspraken helpen of dat er iets anders nodig is. Maar dat is lastig om nu al te bespreken, aangezien het nog niet zo lang ingegaan is. (We hebben in de bovenbouw elk jaar dezelfde mentor, dus dan hoeven we het gelukkig niet nog een keer allemaal uit te leggen, maar bij deze mentor hebben mijn moeder en ik al langer nou niet echt het gevoel alsof hij er voor open staat of mij wil begrijpen).
Dat gaan we inderdaad doen. Dat klopt, en dat zou ik ook kunnen zeggen, maar dan denkt de docente of denken de andere leerlingen misschien wel dat ik dom ben, omdat ik nooit het antwoord weet, terwijl het misschien wel makkelijk was maar ik gewoon het huiswerk niet had kunnen maken (dat denk ik er dan bij).

@Sizzle Helaas heeft het wel een tijd moeten duren, maar dat is waar :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:50

Ik heb niet alles helemaal gelezen, maar mijn advies als docent (natuurkunde)

1. Niet naar havo gaan, in jouw geval niet nodig, als het echt moet doe je gewon 5 vwo over, niks mis mee
2. Het klinkt alsof je op een grote leerfabriek school zit met volle klassen. Is er niet een kleinere school waar je heen zou kunnen?
3. Belachelijk dat ze in de bovenbouw nog huiswerk controleren, dat is je eigen verantwoordelijkheid
4. Wat je beschrijft komt in de richting van iets autistisch zou ik zeggen; geen hoof en bijzaken kunnen scheiden etc. Maar ja het halve vwo is vaak zo :+ en ga maar eens bij een onderzoeksinstituut werken, met name in de betarichting :D.

5. als je vastloopt met natuurkunde, pb me, geef ik je wel extra uitleg. Natuurkunde is vooral een kwestie van veel oefenen, het inzicht komt vanzelf. Voor jou zou de beste methode zijn 'systematische natuurkunde' hopelijk heeft je school die ook, want de andere methodes zijn veel te chaotisch vind ik.

6. Als je het gevoel hebt dat allerlei hulpverleners op school het probleem niet kunnen verhelpen stop dan met je tijd daarin te steken. ;-)