Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
idefix4 schreef:KvK is gratis, ik heb mezelf ook aangemeld. Belasting moet je wel op letten, als je daarmee te laat bent krijg je boetes. Zelfs als je er niets aan kan doen. Je hebt ook de 'kleine ondernemersregeling' Dan krijg je je BTW tot 1325 euro altijd terug.
idefix4 schreef:KvK is gratis, ik heb mezelf ook aangemeld. Belasting moet je wel op letten, als je daarmee te laat bent krijg je boetes. Zelfs als je er niets aan kan doen. Je hebt ook de 'kleine ondernemersregeling' Dan krijg je je BTW tot 1325 euro altijd terug.
wendyenbram schreef:Even daarop in haken als dat mag.
Ik koop en verkoop producten. Dat wil zeggen, ik verkoop de producten voor een vastgestelde prijs, en koop ze zelf in met 20% inkoopkorting. Ik heb dus bijna altijd 20% winst.. Heel soms, om meer van 1 product te verkopen, lever ik 5% winst in. dan geef ik de klant extra korting... Bij verkoop van een bepaald bedrag voor dat bedrijf, krijg ik nog een x aantal % extra korting dmv terugstorten op mijn rekening...
De ene maand verkoop ik zo voor 1000 euro aan producten (mijn winst is dan daar 20% van + nog 5% terugstort aan het eind van de maand. Maar de maand erop verkoop ik misschien maar voor 200 euro of minder....
Tot nu toe gaf ik het nooit op aan de belasting, maar eigenlijk wil ik dat wel gaan doen. Loont het dan wel om een KVK handel nummer aan te vragen? dan heb ik nog meer winst in principe, omdat ik dan in de BTW regeling kom?
Wie weet hier iets vanaf?
veerledec schreef:wendyenbram schreef:Even daarop in haken als dat mag.
Ik koop en verkoop producten. Dat wil zeggen, ik verkoop de producten voor een vastgestelde prijs, en koop ze zelf in met 20% inkoopkorting. Ik heb dus bijna altijd 20% winst.. Heel soms, om meer van 1 product te verkopen, lever ik 5% winst in. dan geef ik de klant extra korting... Bij verkoop van een bepaald bedrag voor dat bedrijf, krijg ik nog een x aantal % extra korting dmv terugstorten op mijn rekening...
De ene maand verkoop ik zo voor 1000 euro aan producten (mijn winst is dan daar 20% van + nog 5% terugstort aan het eind van de maand. Maar de maand erop verkoop ik misschien maar voor 200 euro of minder....
Tot nu toe gaf ik het nooit op aan de belasting, maar eigenlijk wil ik dat wel gaan doen. Loont het dan wel om een KVK handel nummer aan te vragen? dan heb ik nog meer winst in principe, omdat ik dan in de BTW regeling kom?
Wie weet hier iets vanaf?
Eigenlijk heb je hier drie hoofdvragen die je moet beantwoorden:
1: Moet ik me registreren bij de KvK?
2: Ben ik ondernemer voor de BTW?
3: Hoe zit het met de inkomstenbelasting?
1: Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Op basis van wat je hierboven schrijft, lijkt het antwoord 'ja' te zijn.
2: Voor de btw ben je ondernemer als je zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Dus als het antwoord op 1 ja is, en je begeeft je ook daadwerkelijk in het economische verkeer, ben je al snel BTW ondernemer. Voor de BTW maakt het niet uit of het je bedoeling/verwachting is om winst te maken.
3: Voor de inkomstenbelasting heb je drie smaken: het is geen bron van inkomen, het is ondernemingswinst, of het is resultaat uit overige werkzaamheden. Als je winst maakt met de in- en verkoop van producten, zal de Belastingdienst eigenlijk altijd vinden dat er een bron van inkomen is. Is het dan resultaat uit overige werkzaamheden of een onderneming? Dat hangt af van verschillende factoren; debiteurenrisico, voorraadrisico, arbeid, kapitaal, investeringen, reclame etcetera.
LadyMadonna schreef:heb je sowieso niet snel hoor, zelfstandigenaftrek krijg je alleen als je aantoonbaar een urenadministratie bijhoudt en minimaal 1.225 uur per jaar in je bedrijf steekt. Dat is dus ruim 23 uur per week!Betekend wel dat je geen recht hebt op starters aftrek, zelfstandigen aftrek, etc.
Nies_ schreef:Zwart dus...Overigens zou ik het helemaal niet opgeven, zeker gezien het bijna allemaal contant is.