Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Eigen bedrijf, kvk, btw, belastingaangifte, ehm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:09

KvK organiseert dagen voor starters. Ga gewoon eens kijken? Dan kan je de vragen bespreken. Ik heb inderdaad ook een boekhouder om advies gevraagd. Succes met je onderneming!!

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:13

Volg! Zit momenteel met exact hetzelfde punt!
Kvk kost bijna niks op jaarbasis, dus ik denk dat ik daar ook aan ga melden. Dan komt de belasting vanzelf haha

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 22:45

KvK is gratis, ik heb mezelf ook aangemeld. Belasting moet je wel op letten, als je daarmee te laat bent krijg je boetes. Zelfs als je er niets aan kan doen. Je hebt ook de 'kleine ondernemersregeling' Dan krijg je je BTW tot 1325 euro altijd terug.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:34

idefix4 schreef:
KvK is gratis, ik heb mezelf ook aangemeld. Belasting moet je wel op letten, als je daarmee te laat bent krijg je boetes. Zelfs als je er niets aan kan doen. Je hebt ook de 'kleine ondernemersregeling' Dan krijg je je BTW tot 1325 euro altijd terug.

eenmalig 50 euro las ik net bij hun op de site

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 12:52

idefix4 schreef:

Je krijgt het niet terug, je hoeft het niet te betalen. Das heel wat anders :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:31

Even daarop in haken als dat mag.

Ik koop en verkoop producten. Dat wil zeggen, ik verkoop de producten voor een vastgestelde prijs, en koop ze zelf in met 20% inkoopkorting. Ik heb dus bijna altijd 20% winst.. Heel soms, om meer van 1 product te verkopen, lever ik 5% winst in. dan geef ik de klant extra korting... Bij verkoop van een bepaald bedrag voor dat bedrijf, krijg ik nog een x aantal % extra korting dmv terugstorten op mijn rekening...
De ene maand verkoop ik zo voor 1000 euro aan producten (mijn winst is dan daar 20% van + nog 5% terugstort aan het eind van de maand. Maar de maand erop verkoop ik misschien maar voor 200 euro of minder....

Tot nu toe gaf ik het nooit op aan de belasting, maar eigenlijk wil ik dat wel gaan doen. Loont het dan wel om een KVK handel nummer aan te vragen? dan heb ik nog meer winst in principe, omdat ik dan in de BTW regeling kom?

Wie weet hier iets vanaf?

Annuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 13:40

Ik volg ook even (zit met het zelfde punt). :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:25

wendyenbram schreef:

Ik koop en verkoop producten. Dat wil zeggen, ik verkoop de producten voor een vastgestelde prijs, en koop ze zelf in met 20% inkoopkorting. Ik heb dus bijna altijd 20% winst.. Heel soms, om meer van 1 product te verkopen, lever ik 5% winst in. dan geef ik de klant extra korting... Bij verkoop van een bepaald bedrag voor dat bedrijf, krijg ik nog een x aantal % extra korting dmv terugstorten op mijn rekening...
De ene maand verkoop ik zo voor 1000 euro aan producten (mijn winst is dan daar 20% van + nog 5% terugstort aan het eind van de maand. Maar de maand erop verkoop ik misschien maar voor 200 euro of minder....

Tot nu toe gaf ik het nooit op aan de belasting, maar eigenlijk wil ik dat wel gaan doen. Loont het dan wel om een KVK handel nummer aan te vragen? dan heb ik nog meer winst in principe, omdat ik dan in de BTW regeling kom?

Eigenlijk heb je hier drie hoofdvragen die je moet beantwoorden:
1: Moet ik me registreren bij de KvK?
2: Ben ik ondernemer voor de BTW?
3: Hoe zit het met de inkomstenbelasting?

1: Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Op basis van wat je hierboven schrijft, lijkt het antwoord 'ja' te zijn.

2: Voor de btw ben je ondernemer als je zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Dus als het antwoord op 1 ja is, en je begeeft je ook daadwerkelijk in het economische verkeer, ben je al snel BTW ondernemer. Voor de BTW maakt het niet uit of het je bedoeling/verwachting is om winst te maken.

3: Voor de inkomstenbelasting heb je drie smaken: het is geen bron van inkomen, het is ondernemingswinst, of het is resultaat uit overige werkzaamheden. Als je winst maakt met de in- en verkoop van producten, zal de Belastingdienst eigenlijk altijd vinden dat er een bron van inkomen is. Is het dan resultaat uit overige werkzaamheden of een onderneming? Dat hangt af van verschillende factoren; debiteurenrisico, voorraadrisico, arbeid, kapitaal, investeringen, reclame etcetera.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 16:31

Ik ben bijvoorbeeld wel voor de btw ondernemer (maar val onder de KOR), maar ben voor de inkomstenbelasting geen ondernemer (omdat mijn omzet dat te klein voor is).
Ik heb ook de ene maand meer klanten dan de andere maand.

Het zorgt niet voor meer winst. Je haalt nl je inkoop btw van je verkoop btw af, en het bedrag wat over is geef je op. Valt dit bedrag binnen de KOR, dan hoef je het niet te betalen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:20

veerledec schreef:
wendyenbram schreef:

Eigenlijk heb je hier drie hoofdvragen die je moet beantwoorden:
1: Moet ik me registreren bij de KvK?
2: Ben ik ondernemer voor de BTW?
3: Hoe zit het met de inkomstenbelasting?

1: Volgens de wet heb je een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Op basis van wat je hierboven schrijft, lijkt het antwoord 'ja' te zijn.

2: Voor de btw ben je ondernemer als je zelfstandig een bedrijf of een beroep uitoefent. Dus als het antwoord op 1 ja is, en je begeeft je ook daadwerkelijk in het economische verkeer, ben je al snel BTW ondernemer. Voor de BTW maakt het niet uit of het je bedoeling/verwachting is om winst te maken.

3: Voor de inkomstenbelasting heb je drie smaken: het is geen bron van inkomen, het is ondernemingswinst, of het is resultaat uit overige werkzaamheden. Als je winst maakt met de in- en verkoop van producten, zal de Belastingdienst eigenlijk altijd vinden dat er een bron van inkomen is. Is het dan resultaat uit overige werkzaamheden of een onderneming? Dat hangt af van verschillende factoren; debiteurenrisico, voorraadrisico, arbeid, kapitaal, investeringen, reclame etcetera.

Dus als ik het goed begrijp is het JA ik kan een kvk nummer aanvragen ,en de btwregeling kan gunstig uitpakken, omdat ik dan BTW terug krijg over hetgeen ik betaal, met aankoop van de goederen.

Doordat ik zelf investeer, benzine kosten, reclame enz... behoud je misschien niet zoveel winst, Dus krijg je dan (bijna) geen hoge aanslag?

Ik haal er sommige maanden best wat leuks tussen uit, maar als ik dan mijn gereden km bekijk, of productaanschaf om het de mensen te kunnen laten zien/voelen/ervaren? valt dat eigenlijk best weer mee helaas...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:39

LadyMadonna schreef:
Betekend wel dat je geen recht hebt op starters aftrek, zelfstandigen aftrek, etc.
heb je sowieso niet snel hoor, zelfstandigenaftrek krijg je alleen als je aantoonbaar een urenadministratie bijhoudt en minimaal 1.225 uur per jaar in je bedrijf steekt. Dat is dus ruim 23 uur per week!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 17:46

Nies_ schreef:
Overigens zou ik het helemaal niet opgeven, zeker gezien het bijna allemaal contant is.
Zwart dus...
Ik betaal graag belasting. Van belastinggeld worden heel veel zaken betaald die ik zelf niet kan realiseren. De fietspaden waarop ik rijd worden ervan onderhouden, kinderen kunnen naar school mede dankzij belastinggeld, de bibliotheek en andere sociaal/culturele instellingen worden ervan betaald, hulpdiensten en ga zo maar door.
TS, ik ben blij dat je het netjes probeert te regelen, en waarschijnlijk hoef je er helemaal geen belasting over te betalen en dat vind ik dan ook prima.