Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Re: Nieuwe regel mbt herkansingen van SE's.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:19

'dat is de baan van de docent' vind ik nogal kort door de bocht. het is immers ook de taak van de student zich aan de regels en afspraken binnen de opleiding te houden...

en ja, tussen goede en matige studenten zitten verschillen en daar is dit er 1 van..

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:21

Ik vind dat een goede regel, afspraken gelden voor iedereen.

Ongeacht of je nu het geluk hebt dat je snel iets onder de knie hebt of niet. Waarom zou iemand geen huiswerk moeten maken juist omdat zij het geluk hebben dat ze er snel mee weg zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 12:51

benangelique schreef:
'dat is de baan van de docent' vind ik nogal kort door de bocht. het is immers ook de taak van de student zich aan de regels en afspraken binnen de opleiding te houden...

Maar een scholier zit daar niet per se vrijwillig. Dat lijkt me op zich al een aardig verschil tussen scholier en docent. De docent is daarnaast een professional met vakervaring.

(Na de middelbare school denk ik overigens dat de vrijheid wat groter mag zijn. En dan had je bij de uni bv geen recht op bepaalde aanvullende opdrachten of deelherkansingen als je niet aan de werkcolleges meedeed. Je had de vrije keuze - maar als je bepaalde inspanning had getoond, kreeg je wel iets ruimere mogelijkheden. Dat leek me daar heel redelijk - en zelfs had ik pas jaren na mijn 18e voldoende mogelijkheden om dat goed vorm te geven. Niet iedereen kan dat soort dingen op 16/17. Is niet erg, maar het wordt wel steeds makkelijker om uit te vallen als je niet in de pas loopt. En scholen zijn er om kennis en inhoud te leren en te toetsen, niet om morele oordelen te vellen over iemands inspanning.)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:31

Wat een onzin. Je hebt gewoon het recht op die herkansingen en ik vind niet dat ze die dan weg mogen strepen. Ik was mooi op mijn strepen gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 21:44

Als een school met deze maatregel moet komen zal het er nu een behoorlijke puinhoop zijn.

Ik moet toegeven dat mijn examenleerlingen (heb 3 klassen) juist enorm gemotiveerd zijn. Er 's er weleens eentje zijn boeken vergeten of heeft het huiswerk niet af. Maar dat zijn er geen twee in de week.

Voor mijn vak heb ik het simpel opgelost. Ik controleer iedere les spullen en huiswerk. Ze hebben het echt al klaar liggen voor ik ga lopen en degene waar het niet van in orde is hebben het 9 van de 10x al aan mijn bureau gemeld.

Wat niet in orde is plaats ik jn Magister.

Ik geef richting de toetsen en examens erg veel bijles voor mijn vak. Kids maken daar heel veel gebruik van.

Sta je vaak genoteerd? Pech gehad, jij steekt geen tijd in mij ik dus ook niet in jou. Niet welkom op bijles.

Prima drijfveer.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:18

Dat lijkt mij alleen maar normaal, vonneke. Wij hadden op school ook van die belachelijke maatregelen, maar ook docenten die het zelf ook te ver vonden gaan. Zij hielden wel bij wie er wat gedaan had, maar dan ook alleen om te voorkomen dat ze tegen de tijd van de examens geen uren moesten besteden aan iemand die zelf een hele periode niets uitgevoerd had. Vreemd genoeg werden er bij die docenten gemiddeld hogere cijfers gehaald en was de sfeer in de lessen veel beter. Althans, vreemd.. In mijn ogen is dat niet meer dan logisch.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:20

Waaaat? De meest debiele regel oot 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:21

Ik moet wel toegeven dat ik in de derde heel veel 'slechte' leerlingen heb. Dan ben ik dus ook gewoon een slechte docent. Jullie willen je spullen niet meenemen of huiswerk maken? Dan wil ik geen les geven.
Jammer dan. Doe de basisstof maar fijn zelf. Mailtje naar de mentor en ze zoeken het maar uit.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 22:44

vonneke schreef:
Als een school met deze maatregel moet komen zal het er nu een behoorlijke puinhoop zijn.

Ik moet toegeven dat mijn examenleerlingen (heb 3 klassen) juist enorm gemotiveerd zijn. Er 's er weleens eentje zijn boeken vergeten of heeft het huiswerk niet af. Maar dat zijn er geen twee in de week.

Voor mijn vak heb ik het simpel opgelost. Ik controleer iedere les spullen en huiswerk. Ze hebben het echt al klaar liggen voor ik ga lopen en degene waar het niet van in orde is hebben het 9 van de 10x al aan mijn bureau gemeld.

Wat niet in orde is plaats ik jn Magister.

Ik geef richting de toetsen en examens erg veel bijles voor mijn vak. Kids maken daar heel veel gebruik van.

Sta je vaak genoteerd? Pech gehad, jij steekt geen tijd in mij ik dus ook niet in jou. Niet welkom op bijles.

Prima drijfveer.

in mijn ogen is dit helemaal niet verkeerd,
jij hebt zelf ook zicht op welke leerling je voor je hebt, en kunt aardig inschatten of zo'n leerling zich enorm inspant maar zaken gewoon net niet op orde heeft, of dat je een goede leerling voor je hebt staan die gewoon teveel baaldagen heeft opgenomen.

dat is een heel stuk beter als zo'n algemene schoolregel..

ook vind ik dat zo'n algemene regel meer een symptoombestrijding is, men kan beter gaan zoeken naar de oorzaak waardoor een school van mening is dat zo'n regel noodzakelijk is en die oorzaak aanpakken.. precies vanaf de andere kant dus aanvliegen.

als leerlingen door ongemotiveerdheid veelvuldig zaken niet op orde hebben, of te laat komen c.q in z'n geheel niet verschijnen, dan is het verstandiger om te kijken waarom dat het geval is bij zo'n specifieke leerling.. en als het over de hele linie van leerlingen veelvuldig voorkomt, dan is het verstandig om te kijken naar de lesindelingen en wijze van lesgeven.

ziekteverzuim in het werk los je ook niet op door gewoon maar met de hamer rond te gaan.. daar heb je dan vaak juist diegene mee die echt ziek zijn, ziekteverzuim daalt wel iets, maar iemand die gewoon met regelmaat wat mankeert wordt er dan keer of keer de dupe van.. terwijl dit niet in de basis van het originele probleem lag.. zo'n regel op school is in mijn ogen precies hetzelfde.

ik zat zelf in een 'slechte brugklas' gevolg was dat voor onze klas, met name de leerlingen die het veroorzaakten de teugels strakker opgenomen werden.. en het jaar erop werden de raddraaiers over de laag verspreid zodat ze elkaar niet meer aanstaken.. waarom juist bij ons in de klas? het was puur toeval dat ze daarin zaten. maar door enkelen werd de hele sfeer en ook resultaten in eerste instantie aangetast. zouden ze wel iedereen kunnen gaan afstraffen voor matige resultaten, maar dat was niet de bron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 23:22

Nou Elena als een leerling te vaak zijn spullen niet in orde heeft maakt het me eigenlijk niet uit wie ik voor me heb. Zijn/haar examen en verantwoordelijkheid.
Als je niet komt opdagen pech gehad, jij niet geïnteresseerd in mij, ik niet in jou.
(Al komt leerplicht en halt nu veel sneller om de hoek kijkje bij teveel afwezig/te laat)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:42

Maar kinderen in de derde zijn een jaar of 15 - die zijn lang niet allemaal al in staat om dat al allemaal te overzien. Ik vind het nogal hard klinken. Bij vrijwillige bijles in het eindexamen vind ik het heel anders: de leerlingen zijn ouder, de bijlessen vrijwillig, en het is geen persoonlijke afwijzing maar een consequentie in een actie.

Maar om 15-jarigen persoonlijk af te wijzen met 'niet geinteresseerd in jou' dat vind ik behoorlijk heftig. Besef je dan wel voldoende hoe kwetsbaar en onzeker jongeren van die leeftijd kunnen zijn? Hoor je dan als professional (en mens, en volwassene) niet de oudste en de wijste te zijn en je leerlingen waardevol en interessant te vinden ondanks hun acties? De boodschap "ik vind jou zo'n leuke leerling en daarom vind ik het des te jammerder dat je nu je spullen alweer niet mee hebt" is vaak stukken krachtiger dan "jij niet geinteresseerd in jou, ik niet geinteresseerd in jou." Hoe lost dat iets op bovendien? Dan vallen er toch veel meer leerlingen uit waarbij dat helemaal niet nodig was geweest?

Dat soort dingen niet op een constructievere manier proberen op te pakken en het dan aan Halt en Leerplicht te laten... nah nee. Dat kan echt veel beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:08

Je zult verbaasd zijn Shadow hoe snel het opgelost is.
Kinderen van 15 kunnen misschien niet alles overzien maar vergeet niet dat ze ook enorm leergierig zijn en graag willen leren.

Na twee keer dit uitgevoerd te hebben is het echt klaar met spullen niet bij hebben of gemaakt hebben.

Ze balen er echt wel van als ze geen les krijgen want ze weten dat bij mij veel kan/mag en dat mijn lessen draaien om wat de leerling interessant vindt.

Doe het nu een paar jaar en het werkt prima.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:25

vonneke schreef:
Nou Elena als een leerling te vaak zijn spullen niet in orde heeft maakt het me eigenlijk niet uit wie ik voor me heb. Zijn/haar examen en verantwoordelijkheid.
Als je niet komt opdagen pech gehad, jij niet geïnteresseerd in mij, ik niet in jou.
(Al komt leerplicht en halt nu veel sneller om de hoek kijkje bij teveel afwezig/te laat)

maar aan te vaak hang je hier geen nummer..
daarmee ging ik er dus vanuit dat 'te vaak' een flexibel getal is,
afhankelijk van wie je voor je hebt.

neem aan dat je er bij leerling a na 5x tabak van kunt hebben door gedrag en gebrek aan inzet,
terwijl leerling b die alles op alles zet om z'n werk af te hebben, maar waarvan je weet dat er nogal wat schort thuis waardoor niet alles zo kan lopen zoals het hoort, wellicht pas bij 7 of 8 keer je irritatiegrens bereikt omdat je het gevoel krijgt dat het wel erg makkelijk op 'thuis' geschoven wordt.

en in de regel in de OP, ging het natuurlijk ook niet over 1 vak, maar in z'n algemeen.. denk niet dat iemand bij jouw de irritatiegrens bereikt als ze 2x falen in iets? maar als ze dat dan bij 4 vakken gebeurt is het strike out volgens de regel.

en zoals ik je voorgaande post lees, is het niet iets definitiefs, maar zodra je weer inzet ziet, krijgen ze hun mogelijkheden weer terug? Heeft dus weinig invloed op je totale schoolcarriere, maar leert alleen een goede les bij 1 vak.. vergelijkbaar met een korte stevige tik op de vingers die bedoelt is om iemand wakker te schudden.. daar is niets mis mee in mijn ogen..

maar een regel die je toekomst kan ontregelen, dat gaat in mijn ogen te ver. Je hebt vaak al niet voor niets een her nodig.. dat is omdat je het net niet zult redden anders, of omdat je anders de gestelde eisen van je vervolgopleiding niet haalt. Houdt dus in dat de straf van het ontnemen van een her rechtstreeks kan leiden tot het straffen van de leerling door de vervolgstudie onmogelijk te maken.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 13:41

Wat een belachelijke regel.
Ik zelf zou (als chaotische ADD'er) na deze 6 weken al mijn herkansingen kwijt zijn. Voornamelijk voor geen huiswerk maken en boeken vergeten, en dat heeft niks met te kort aan motovatie te maken. Sowieso vind ik het belachelijk om een sanctie op motivatie te zetten.
Lijkt me puur je eigen verantwoordelijkheid als je achter loopt etc? Een keer de klas uit gestuurd worden vind ik beter klinken, dan maar prikken of juist twee uur nakomen waarin je juist je huiswerk wel moet maken.
Die herkansing afpakken is gewoon belachelijk.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:11

Op mijn vorige school was het bij sommige vakken zo: één keer je spullen niet in orde (dus boeken vergeten of huiswerk niet gemaakt), dan was je je herkansing voor dat vak kwijt.

Op mijn huidige school: als je niet al je huiswerk hebt laten aftekenen door de docent, mag je de toets niet maken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:16

dan zou ik nooit examen hebben gedaan geloof ik Fish..

alle herkansingen standaard kwijt en gemiddeld genomen nooit mee mogen doen aan een toetst :')

wel heerlijke stressloze manier van leren trouwens, geen toetsen of proefwerken :')
want leren kon ik an sich prima.. dus even afgezien dat ik nooit een papiertje zou krijgen,
zou ik wel ruim voldoende kennis hebben..
of toch niet, want zou dan natuurlijk nu nog in de 1e gezeten hebben :') :')

Maar heb je het hier over een herkensing op een proefwerk of so, of heb je het over het SE?
herkansing op een proefwerk of so verspelen heeft natuurlijk veel minder impact dan van een SE.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-10-16 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:16

WildDreams schreef:
Wat een belachelijke regel.
Ik zelf zou (als chaotische ADD'er) na deze 6 weken al mijn herkansingen kwijt zijn. Voornamelijk voor geen huiswerk maken en boeken vergeten, en dat heeft niks met te kort aan motovatie te maken. Sowieso vind ik het belachelijk om een sanctie op motivatie te zetten.
Lijkt me puur je eigen verantwoordelijkheid als je achter loopt etc? Een keer de klas uit gestuurd worden vind ik beter klinken, dan maar prikken of juist twee uur nakomen waarin je juist je huiswerk wel moet maken.
Die herkansing afpakken is gewoon belachelijk.

Ik vind dat er een uitzondering gemaakt moet worden voor ADHD of ADD'ers. Anders vind ik het een prima regel

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:18

Ik vind dit een goede regel!
Denk dat ik er zelf veel aan gehad zou hebben.. ipv nog even 5 minuten op bed blijven want ach die uitleg voor wiskunde heb ik toch niet nodig, dan had ik nu misschien wel een hoger cijfer dan een 3 op mijn eindlijst.. (overigens wel gewoon geslaagd haha)

Snap niet zo goed dat sommigen hier zeggen 'maar ik kom heel vaak te laat/doe geen huiswerk, kan ik niks aan doen', hoe willen die personen later een baan houden dan? Mijn baas wacht ook niet elke dag 5 minuten langer met de winkel openen zodat ik kan uitslapen hoor..

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:20

Purny

en chronisch zieken dan?
en kids in een depressie?
en kids die leerproblemen hebben, zoals dyslexie?
en leerlingen die thuis in een hectische levensontregelende situatie verkeren?

ieder huisje heeft wel z'n kruisje en er zijn zoveel redenen..

overigens, als adhd'er zeg ik:
het is de verantwoordelijkheid van ouders, school en leerling om de leerling met tips en tools voor te bereiden op het examenjaar.. Een adhd'er of add'er zou op die leeftijd an sich voldoende structuur moeten hebben in zijn/haar leven om het er grotendeels goed van af te brengen met hier en daar een uitglijder..

mijn adhd was mijn minste probleem. wellicht zorgde dat + de emotie ervoor dat ik s avonds wel eens een boek of een stuk huiswerk niet inpakte als ik naar de buren ging om te gaan slapen.. maar als dat niet nodig was, dan kon ik met een lijstje en een agenda gewoon netjes alles op orde meenemen?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:23

Purny, ik neem aan dat hier, net als bij de hogeschool, een soort examen commissie gaat zijn, waar je dus bezwaar kunt maken als je vindt dat de maatregel voor jou niet geldt door eventuele omstandigheden.

Maar waarom lijkt jouw deze maatregel niet geschikt ivm adhd/add? Neem aan dat ook als je dat hebt, en je gewoon op een normale school meedoet, je je dus zoals 'normale' leerlingen moet gedragen, dwz huiswerk maken en op tijd komen?
Laatst bijgewerkt door Dimphyl op 01-10-16 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:24

Natuurlijk moet er voor chronisch zieken ook een uitzondering gemaakt worden. Ik heb zelf ook ADHD maar ben nooit te laat.
Wel heb ik vroeger vaak m'n boeken mogen ophalen thuis omdat ik ze weer eens vergeten was

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:25

Dimphyl schreef:
Ik vind dit een goede regel!
Denk dat ik er zelf veel aan gehad zou hebben.. ipv nog even 5 minuten op bed blijven want ach die uitleg voor wiskunde heb ik toch niet nodig, dan had ik nu misschien wel een hoger cijfer dan een 3 op mijn eindlijst.. (overigens wel gewoon geslaagd haha)

Snap niet zo goed dat sommigen hier zeggen 'maar ik kom heel vaak te laat/doe geen huiswerk, kan ik niks aan doen', hoe willen die personen later een baan houden dan? Mijn baas wacht ook niet elke dag 5 minuten langer met de winkel openen zodat ik kan uitslapen hoor..

oh, maar in het begin van mijn werkzame carriere heb ik er ook wel degelijk een baan door verloren hoor (door mijn adhd choatisme).

verschil tussen baan en school..
school is een leertraject die je op een succesvol leven hoort voor te bereiden..
niet een plek waar je die toekomst letterlijk ontnomen kan worden door een straf.

want ik heb dan wel 1 baan verloren door mijn adhd, maar ik heb wel gewoon mijn studie kunnen doen die ik wilde.. Mede dankzij een aantal hers die ik nodig had.. en daarmee HBO werk en denkniveau..

als je mij de hers ontnomen had, dan had ik die bewuste studie niet kunnen doen, waarschijnlijk dan op MBO belandt voor een studie die er enigzins op leek, maar opleidde tot een geheel ander soort functie. En of ik dan uberhaupt nog de adem had om er nog 4 jaar aan vast te plakken, met de kosten van dien? Vind dat nogal een straf van 1 boek teveel vergeten op de middelbare school.

Examencommissie? die is er voor de CE's, niet zozeer voor de schoolonderzoeken of een opgelegde straf.. Daarnaast, er zijn zoveel uitzonderingen, dat de commissie het dan toch wel heel druk zou krijgen..

school zou er verstandiger aan doen om casespecifieke sancties op te leggen, in plaats van generieke

purny schreef:
Natuurlijk moet er voor chronisch zieken ook een uitzondering gemaakt worden. Ik heb zelf ook ADHD maar ben nooit te laat.
Wel heb ik vroeger vaak m'n boeken mogen ophalen thuis omdat ik ze weer eens vergeten was

en wat als je 40 minuten moest fietsen? dan kon je je boeken niet halen ;).. ergo, degene die veraf wonen hebben een grotere kans om een SE te verspelen.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-10-16 14:28, in het totaal 3 keer bewerkt

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:28

Maar denk je dan dat, als je toen zelf die maatregel had gehad, je alsnog zoveel boeken zou zijn vergeten?

Zoals in mijn voorbeeld, ik denk dat als bij ons die maatregel had bestaan, dat ik dan veel vaker en beter in de lessen zou zijn, met als resultaat, meer kennis.. en dus uiteindelijk nog eens minder kans op het nodig hebben van die herkansingen!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:31

Ja Dimphyl, zoals je eerder kon lezen, had ik een problematische thuissituatie waarin ik in hoge emotie mijn spullen bijeen moest zoeken en naar de buren toog om daar te gaan slapen en vandaaruit naar school ging.. Dus ja, ik ben met zeer grote regelmaat spullen vergeten.

ik zou zelfs op 1 dag vrijwel een her verspeeld hebben, omdat ik en te laat was (zat met mijn buren te praten, daardoor te laat vertrokken) + twee boek vergeten, mijn in te leveren werkstuk en twee schriften lagen nog thuis.

ik snap wat je bedoelt Dimphyl..

degene die gewoon door demotivatie zich nog een keer omdraaien in bed, of gewoon met leuke dingen bezig zijn ipv hun huiswerk of spullen inpakken,

ja die kun je wakker schudden door middel van zo'n sanctie.. Maar meer dan de helft van de bestraffingen treft dan vooral mensen die om andere reden dan een te leuk leven hun zaakjes niet op orde hebben..

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 14:39

Ah sorry daar had ik overheen gelezen.

Toch blijf ik bij mijn mening.. er zijn bij elke regel mensen die benadeeld worden door hun persoonlijke situatie, maar ik denk dat hier grotendeels(!!) alleen de pet-gooiers gepakt gaan worden.

Maar ik hoop dan wel, dat er, dmv een eventuele commissie, mogelijkheid is om het per situatie te bekijken.
Want inderdaad, te laat komen door een privé situatie is iets anders dan gewoon lekker nog even dat kwartier uitslapen.