Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:54

Toen ik in dezelfde situatie zat, heb ik het voorgelegd aan mijn baas en een snipperdag aangevraagd. Alle begrip ervoor, was absoluut geen probleem.
Ik weet zeker dat ik niet had kunnen functioneren, maar zou er niet aan moeten denken om me daar ziek voor te melden zeg.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:57

Mi_Amore schreef:
Heb je een briefje?

Helaas hebben Nederlandse doktoren geen glazen bol waarin ze kunnen zien hoe lang iemand ziek gaat zijn :P Vind het altijd zo wonderlijk dat mijn Belgische collega's bij ziekte in hun out-of-office kunnen zetten dat ze per die en die dag weer beter zijn haha.

In NL werken we niet met doktersbriefjes.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:58

Ik denk dat het er ook volledig vanaf hangt wat voor werk je doet eigenlijk? Ik bedoel het is als je verdrietig bent waarschijnlijk een stuk makkelijker om werk te doen waarbij je op de automatische piloot wat productie werk, schoonmaakwerk oid doet dan om werk te doen waarbij je dan vrolijk of juist assertief moet doen tegen klanten, werk waarbij afgeleid zijn gauw tot gevaarlijke situaties leid etc.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:02

Majolen schreef:
Formeel gezien heeft je baas gelijk, maar een beetje medeleven vind ik toch wel op zijn plaats.

Mi_Amore schreef:
Wat een *****...

Ik lees nergens dat haar directeur geen begrip had voor de situatie en ts veroordeeld om haar verdriet.
Enkel dat hij het er niet mee eens is dat het bedrijf niet voor de kosten hoeft op te draaien.

Als je met de loodgieter een afspraak hebt en hij belt dat hij niet komt wegens een sterfgeval in de familie zal je toch ook raar staan te kijken als je daar evengoed een rekening van krijgt? Lijkt me niet dat dit betekent dat je dan per definitie een harteloos persoon bent.
Laatst bijgewerkt door Qerty op 31-08-16 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:02

In mijn geval wist ik de inslaap datum en heb ik deze overlegd met mijn baas. Op woensdag avond is ze ingeslapen en die donderdag aansluitend heb ik een vrije dag opgenomen. Vrijdags ben ik gewoon weer gaan werken. Ziekmelden had mijn baas misschien ook niet gewaardeerd, maar ik had de ruimte om eea in goed overleg te doen.

Mocht zoiets "spontaan" voorvallen en je ziekteverzuim is niet te hoog lijkt mij dat er ook dan wel wat mogelijk moet kunnen zijn, in overleg. Maar dat zal wellicht per werkgever verschillen en ik begrijp het ook wel als je daar een vrije dag voor moet inleveren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-08-16 15:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:04

Je voelt je inderdaad ziek van verdriet en niet in staat om te werken. Helemaal als je een paard onverwachts verliest.

Ik heb de maandag erna vrij genomen. Ik had dagen zat, heb 's morgens gebeld, het uitgelegd en gezegd dat ik gewoon niet in staat was om iets anders te doen dan janken. Uiteraard was het geen probleem, alle begrip. Ik heb er wel mijn uren voor ingeleverd, maar als ik me ziek had gemeld hadden ze het denk ik ook wel begrepen.

Sterkte! :(:)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:05

Persoonlijk vind ik een ziekmelding voor het overlijden van een paard wel ver gaan. Dat is hetzelfde als je ziek melden omdat je geen oppas voor je kinderen hebt. Zelf heb ik het een paar keer meegemaakt met paard, hond en kat. Toen ik zo verdrietig was ben ik wel naar huis gegaan, maar had snipperuren genomen. Om me daarvoor nou ziek te gaan melden...

Ibbel

@ [***]: Natuurlijk mag een werkgever weigeren een ziekmelding te accepteren. En als jij het daar niet mee eens bent, dan kun je naar de ARBO-arts.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 31-08-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Je kunt daadwerkelijk lichamelijk ziek zijn: slaapgebrek, hoofdpijn, compleet niet functioneren door verdriet. Rouwen is wordt wel vaker vergeleken met een ziekte.
Maar het probleem hier is eerder de communicatie dan het welles/nietes ziek of verlofdag.
Als er normaal overleg was geweest, was er weinig aan de hand geweest denk ik?

spottedponie

ik heb een beetje iets soortgelijks gehad...

vorig jaar moest onze hond bevallen, dit is midden in de nacht een spoedkeizersnede geworden, complete nacht overgeslagen dus, mn baas gebeld en gezegd dat ik een paar uur ging slapen en later kwam werken, ik moest maar gewoon die dag thuis blijven en hij zou me de dag erna wel weer zien, was niks dringends dus geen probleem...

ik was ook gewoon van plan verlof op te nemen voor het gebeurde, echter had ik de dagen voor deze nacht twee dagen dik over moeten werken en was de afspraak, tijd voor tijd, dus ik heb een aantal overuren weggeschreven als verlof en een aantal als echte verlofuren, maar ik kon mooi een paar dagen naderhand op het matje komen, mn gewone verlofuren moeten boeken, en daaag overuren, niet uitbetaald, en geen tijd voor tijd... heb daar niet lang gewerkt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:07

Ibbel schreef:
@ [***]: Natuurlijk mag een werkgever weigeren een ziekmelding te accepteren. En als jij het daar niet mee eens bent, dan kun je naar de ARBO-arts.

Ik zeg ook niet dat een werkgever een ziekmelding niet mag weigeren? Maar dat er in overleg best eea mogelijk moet kunnen zijn, al dan niet in de vorm van het opnemen van een vrije dag.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:08

Majolen schreef:
Ayasha schreef:
Toen ik mijn 24 jarige dood vond op weide ben ik de dag zelf en de dag er na letterlijk ziek geweest van verdriet. :) Overgeven, misselijk, hoofdpijn....... Hondsellendig was ik. Ik werk niet maar zou ik wel gewerkt hebben had ik me ook ziek gemeld, indien een arts gekomen was zou dat geen enkel probleem geweest zijn. Ik wás ziek..

:j
Dat probleem heb ik dus ook, bij een overvloed aan emoties gooi ik alles eruit.

Formeel gezien heeft je baas gelijk, maar een beetje medeleven vind ik toch wel op zijn plaats.
Volgende keer dus niet eerlijk zijn.

Serieus niet eerlijk zijn?? En je baas voor de kosten op laten draaien.
Als ik er als baas achter zou komen was het gelijk ontslag...

Als je niet geslapen hebt omdat je kind je de hele nacht wakker heeft gehouden meld je je toch ook niet ziek :?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:11

Als TS nou bij mij zou werken mag ze inderdaad thuis blijven. Ik snap echt wel dat het hoofd heel ergens anders mee bezig is op zulke momenten.
Wie die uren opvangt is dus mijn probleem, als er niemand anders kan werken pak ik ze zelf op. Maar dit gaat dus niet op mijn eigen kosten, maar op de kosten van TS. Oftewel: een vakantiedag. Of twee. Of drie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:14

[***] schreef:
Ibbel schreef:

Ik zeg ook niet dat een werkgever een ziekmelding niet mag weigeren? Maar dat er in overleg best eea mogelijk moet kunnen zijn, al dan niet in de vorm van het opnemen van een vrije dag.

Vóór je edit schreef je wat anders :+

Ibbel

Re: Ziekmelding na plotseling overlijden paard, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:15

Het gaat er inderdaad om dat een ziekmelding geld kost. Zowel voor de werkgever áls voor de gemeenschap. Wij allemaal dus, die ZW-premie betalen.
Het is gewoon niet de bedoeling dat die regeling onterecht gebruikt wordt. En werkgevers worden geacht dat te controleren en te bewaken. Voor hun eigen portemonnee én voor de gemeenschap.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:19

Voor jou is het een grote schok als je paard zo plots weg valt, voor je baas die het zakelijk ziet zal dit meer als privé zien en denken van je kan ook een dag vrij er voor in de plaats nemen.
Ik kan beide partijen snappen in deze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:19

Wat is er trouwens mis met gewoon vakantie uren te gebruiken voor zulke situaties?
Daar zijn ze ook gewoon voor :j

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:21

Je kan je fysiek ziek voelen bij intens verdriet, dat is gewoon een wetenschappelijk feit.
Dus dan is het geen onterechte ziekmelding.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:22

Ik had gewoon een dagje vrij genomen. Zeker omdat je verteld dat dat geen enkel probleem is.

Als mijn zoontje ziek is, zou ik een dag verlof nemen, en als ik dat niet meer heb een dag sociaal verlof ( onbetaald).

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:25

Ik heb ook vrij moeten nemen. Ik kon niet eens normal denken en meldde mij ook ziek. Dit werd dus omgezet in een vrije dag. Ik had er de energie niet voor om in protest te gaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:26

Furrow schreef:
Je kan je fysiek ziek voelen bij intens verdriet, dat is gewoon een wetenschappelijk feit.

De wet maakt verschil tussen ziek zijn en niet kunnen werken. Je kunt wel ziek zijn, maar je baas bepaalt op basis van wat je zegt of dat betekent dat je ook niet kunt werken. Pas als je én ziek bent én je baas is het ermee eens dat je inderdaad niet kunt werken (ook niet thuis of aangepast werk) dán heb je een ziekmelding.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:27

Lastige discussie. Als je psychisch niet in staat bent om te werken mag je je ziekmelden. Als je paard plotseling komt te overlijden kan je hier psychisch flink van in de war raken. Dat had ik ook met mijn veulen die plotseling overleed. Dan had ik me ook ziekgemeld. Als je veel stress hebt en je trekt het niet meer meld je je ook ziek.

Als het "gepland" is kan je er ook wel van in de war raken maar dan is het anders. Dan zou ik vrij vragen.

Ik heb helaas beide mee gemaakt dus weet nu hoe het is.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:28

Wij zijn dit voorjaar een veulen verloren, ons eerste veulen in 3 jaar, lang verwacht dus een hele grote teleurstelling. Moeders ging niet super na tijd, moesten het veulen begraven ... Al met al lagen we pas na twaalven op bed.

Mijn baas meteen de volgende morgen op de hoogte gebracht en pas die middag gaan werken, s'morgens ben ik thuis gebleven om nog wat langer door te kunnen slapen (slecht nacht gehad). Was geen enkel probleem, heb mijn uren de volgende dagen weer in gehaald.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:37

Mazida schreef:
Persoonlijk vind ik een ziekmelding voor het overlijden van een paard wel ver gaan. Dat is hetzelfde als je ziek melden omdat je geen oppas voor je kinderen hebt. Zelf heb ik het een paar keer meegemaakt met paard, hond en kat. Toen ik zo verdrietig was ben ik wel naar huis gegaan, maar had snipperuren genomen. Om me daarvoor nou ziek te gaan melden...

Daar ben ik het mee eens. Als alle werknemers zich ziek gaan melden als er wat met de kinderen of de huisdieren is, dat kan natuurlijk niet.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:02

Ibbel schreef:
Furrow schreef:

De wet maakt verschil tussen ziek zijn en niet kunnen werken. Je kunt wel ziek zijn, maar je baas bepaalt op basis van wat je zegt of dat betekent dat je ook niet kunt werken. Pas als je én ziek bent én je baas is het ermee eens dat je inderdaad niet kunt werken (ook niet thuis of aangepast werk) dán heb je een ziekmelding.

Maar hoe meet je ziek zijn dan? Koorts is duidelijk te meten.. migraine wordt al moeilijker.. maar teveel stress en een burn-out hebben? Of angst of paniek aanvallen? Hoe meet je dat? Dat zijn wel dingen die onder ziek zijn vallen ook al is dit psychisch..

En als je nu enorme hoofdpijn en buikpijn heeft van 't verdriet en moet overgeven.. is dat dan ziek zijn? Of is het alleen ziek zijn als die symptomen ten grondslag liggen aan een virus?
En als bovenstaande persoon met verdriet dan thuis mag blijven omdat deze ziek is.. hoe zit het dan met de persoon die minstens evenveel verdriet heeft maar waarbij dit zich niet uit in pijn en overgeven maar in vermoeidheid en gebrek aan concentratie en zich gewoon ellendig voelen.. moet die persoon dan wel werken omdat het verdriet niet voor lichamelijke problemen zorgt?

Het probleem is dat zowel ziek zijn als het punt waarop je niet kunt werken eigenlijk best wel subjectief zijn..

In het geval van TS is de baas overigens in eerste instantie akkoord gegaan met een ziekmelding.. vindt het raar dat dat terug gedraaid zou kunnen worden.. Als de baas had getwijfeld had er een gesprek moeten plaats vinden
Zou mooi zijn als je je ziek meldt met koorts en het wordt de dag erna terug gedraaid.. bewijs dan nog maar eens dat je echt koorts had :+

Edit: ik wil dus niet zeggen dat je met wat verdriet maar thuis moet blijven zitten en je ziek mag melden.. maar ik denk wel dat er situaties zijn waarin je zoveel verdriet hebt dat je er letterlijk ziek van bent.. en dan heb je in mijn ogen ook recht om je ziek te melden