elenaMM77 schreef:geld lenen om een huis te kopen (geen tophypotheek), daar verdien je uiteindelijk geld mee (tenzij je in de financiele oliebol raakt en je huis gedwongen moet verkopen). Eenmaal gekocht, zit dat geld in bakstenen.. de lening los je langzaamaan af en in de loop van de decennia worden je bakstenen meer waard. daarnaast is kopen per maand goedkoper dan huren zonder huursubsidie.
ik had in de vrije sector moeten huren a gemiddeld 700-800 euro voor een kippenhok, 900-1000 voor een beetje ruime woning.. Voor dezelfde woning die ik kocht, betaalde ik maandelijks 450 euro + op hypotheek jaarbasis nog zo'n 1500 euro onderhoud.
in tegenstelling tot kopen van luxe goederen op basis van een lening. Gaat om significant lagere bedragen die je niet hoeft te lenen, maar binnen afzienbare tijd bijeen kunt sparenof verdienen (zeker als je nauwelijks vaste lasten hebt)... Als je m koopt op afbetaling, dan wordt je laptop niet iedere maand dat je hem hebt meer waard, maar minder.. aan het eind heb je meer betaald voor een laptop met geleend geld dan wanneer je m direct afrekent in de winkel, al vragen ze nog zo weinig rente en op het moment dat je uiteindelijk gaat voor een nieuwe laptop is je oude geen drol meer waard.. tenminste als je net als ik je spullen opgebruikt voor je nieuwe koopt.
Die laptop opzich wordt natuurlijk niets meer waard en als je hem voor de lol koopt is dat inderdaad heel dom om voor te lenen. Maar als je hem nodig hebt voor je studie dat is het gewoon een studieuitgave en het idee van investeren in je studie is toch ook dat je dat weer terugverdient
. Als TS nu een ineens een boekenpakket oid had moeten kopen voor 1000,- euro voor haar studie dan had niemand toch gezegd dat ze dat vooral niet moest doen?
Ik heb ook een studie gedaan waarbij je echt een laptop voor een dergelijk bedrag moest kopen, liefst via de uni, dat was voor zoveel studenten aan die opleiding best wel een uitgave dat er een speciaal systeem was waarbij je in termijnen kon betalen met een hele lage rente
Idem dito met je rijbewijs, als je het puur doet om je rijbewijs te hebben kan het een luxe uitgave zijn maar er zijn ook best wat senario's te bedenken waarbij je de kosten van de rente om je rijbewijs wat eerder te behalen echt wel terugverdient
.