Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
vuurneon schreef:Ik zou mij best willen laten omscholen maar het instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Even ruim 8000 jaarlijks ophoesten (ex kosten studieboeken), dat lukt niet

Siamsmeesje schreef:vuurneon schreef:Ik zou mij best willen laten omscholen maar het instellingscollegegeld is onbetaalbaar. Even ruim 8000 jaarlijks ophoesten (ex kosten studieboeken), dat lukt niet
Ik heb dus datzelfde probleem, studeren op mijn leeftijd in Nederland is onbetaalbaar als je wilt omscholen.
Gelukkig woon ik in Zeeuws-Vlaanderen en is de dichtstbijzijnde universiteit Antwerpen. Daar werd mij als buitenlandse student een heel ander kostenplaatje voorgehouden (en ik kreeg dat bevestigd van studenten tijdens de open dag!). Voor pakweg 1500-1600 per jaar kan je daar klaar zijn.
Dus met de jaarlijkse kosten in Nederland kan ik in Antwerpen een complete bachelor doen
Ik vind het bijzonder dat het hier op een of andere manier niet kan, en daar dus geen enkel probleem is om studiekosten betaalbaar te houden. Rara waar ik heb ingeschreven
Lauraennala schreef:Pfoe, ik lees dat sommigen een schuld van 50.000-70.000 verwachten![]()
Moeten jullie dan zoveel lenen omdat jullie ouders niet bij kunnen dragen? Komen jullie dan niet in aanmerkingen voor een aanvullende beurs?

Ghostattack schreef:Valt wel mee die aanvullende beurs! Grens ligt rond de 42.000 euro, ik krijg volledige aanvullende beurs. Mijn vader heeft geen werk en mijn moeder werkt fulltime. Het verschil is alleen dat duo over 2 jaar terug rekent, waardoor ik daar veel profijt van heb. Mijn moeder verdient namelijk tegenwoordig veel meer dan de grens. Over een jaar heb ik dan ook geen recht meer op die aanvullende beurs, maar nu komt het eigenlijk als extraatje
Overigens studeer ik ook in Amsterdam, dus ook daar kun je als student best rondkomen.
Maar zonder ondersteuning van je ouders zul je toch wel flink moeten bijlenen, al is 1016 eu misschien enigszins overdreven voor de gemiddelde student (ze zit in een dure kamer en ze had er ook voor kunnen kiezen om net binnen/buiten de ring te gaan zitten en minder te betalen, maar ik snap haar keuze). Ik denk dat het voor (bijna) niemand niet haalbaar is, alleen is het een overweging die je moet maken.. Wil ik investeren in mijn toekomst maar wel met een flinke schuld het 'echte leven' beginnen, of kies ik een andere, financieel veiligere route maar die misschien minder baankans bijvoorbeeld oplevert..
Mijn huur is exact 625,40 euro en daar word je inderdaad niet vrolijk van
Maar dat is een keuze die ik gemaakt heb, in verband met eigen badkamer/keuken. Ik ken er genoeg die voor 300 euro in de Bijlmer wonen. Nu weet ik wel dat ik het financieel heel goed voor elkaar heb en waarschijnlijk een uitzondering ben.
Bij 23+ krijg je wel huurtoeslag, maar dan ben ik allang weg daar. Daarnaast doe ik een studie met een hele goede baankans, dus dat scheelt ook al! Mijn bachelor kan ik afronden zonder schuld, de master moet ik nog even zien hoe dat gaat.
Minjon schreef:Lauraennala schreef:Pfoe, ik lees dat sommigen een schuld van 50.000-70.000 verwachten![]()
Moeten jullie dan zoveel lenen omdat jullie ouders niet bij kunnen dragen? Komen jullie dan niet in aanmerkingen voor een aanvullende beurs?
Als je een studie doet van 6 a 7 jaar dan kom je daar vrij gemakkelijk aan!
Met kamer en collegegeld zit je meestal al rond een 600 euro (even ruim, ik zit er iets onder maar heb een relatief goedkope kamer) in de maand, dus ja dan moet je al snel rond de 800 lenen om rond te komen, en dat een jaartje of 6... Dan kom je wel aan die 60000. En ondanks dat mijn moeder niet meer werkt en mijn vader gepensioneerd is kom ik (waarschijnlijk, wordt nu uitgezocht) niet in aanmerking voor een aanvullende beurs..
Die aanvullende beurs krijg je echt maar heeeel zelden heb ik het idee.. Vriendinnetje van mij haar moeder zit in de bijstand, vader gepensioneerd maar geen contact meer mee krijgt ook geen aanvullende beurs. Dus die moet volledig bijlenen (1016 geloof ik) om rond te komen in Amsterdam..

) en die hebben toch echt geen arme ouders. Met bijstand zou je daar dus zeker voor in aanmerking moeten komen, tenzij er misschien ergens heel veel geld op een spaarrekening staat. 

Jette schreef:Ik ga komend jaar studeren, WO fiscaal recht in Amsterdam of Groningen. En ik ga zeker uit huis en ook lid worden.
Mijn ouders kunnen wel wat bijdragen maar dat zal meer gaan richtig collegegeld en eventueel boeken. Verder zal ik dus 'gewoon' gaan lenen en gaan werken. Maak ik me daar zorgen om? Nee, eigenlijk niet. De afbetalingsregeling is erg gunstig en ik investeer letterlijk in mijn toekomst. Dat dat dan een paar jaar veel geld kost heb ik ervoor over.
Citaat:Ik lees dat veel mensen thuis blijven wonen, maar je studententijd is toch ook om jezelf te ontwikkelen? Om op kamers te gaan, nieuwe vrienden te maken, biertje te drinken in de stad etc. Juist 'weg' van je ouders? Vinden jullie het niet jammer om dat niet volledig mee te krijgen?
Citaat:Verder vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk om te genieten van de paar studentenjaren die je hebt. Dat vind ik gewoon geld waard, ook vanwege de sociale vaardigheden en de lol die het oplevert.
Jette schreef:Ik ga komend jaar studeren, WO fiscaal recht in Amsterdam of Groningen. En ik ga zeker uit huis en ook lid worden.
Mijn ouders kunnen wel wat bijdragen maar dat zal meer gaan richtig collegegeld en eventueel boeken. Verder zal ik dus 'gewoon' gaan lenen en gaan werken. Maak ik me daar zorgen om? Nee, eigenlijk niet. De afbetalingsregeling is erg gunstig en ik investeer letterlijk in mijn toekomst. Dat dat dan een paar jaar veel geld kost heb ik ervoor over.
Ik lees dat veel mensen thuis blijven wonen, maar je studententijd is toch ook om jezelf te ontwikkelen? Om op kamers te gaan, nieuwe vrienden te maken, biertje te drinken in de stad etc. Juist 'weg' van je ouders? Vinden jullie het niet jammer om dat niet volledig mee te krijgen?
En een studie doen zonder master, dat vind ik best zonde. Heb je net 3 jaar geblokt voor die bachelor en dan niet die 1 jarige master doen (geneeskunde uitgezonderd), dat is toch helemaal niet goed voor je baankans?
Zoals je leest ben ik niet bang om te lenen. Ik ga een studie doen met een goede baankans met goed salaris (dat scheelt wel echt). Daarnaast ga ik werken ernaast, dus het komt wel goed. Verder vind ik het namelijk ook heel erg belangrijk om te genieten van de paar studentenjaren die je hebt. Dat vind ik gewoon geld waard, ook vanwege de sociale vaardigheden en de lol die het oplevert.
mirriezz schreef:@[naam]: ik weet niet waar jij studeert, maar ik ben en ken genoeg studenten die het met stufi, zorgtoeslag en de bijdrage van hun ouders redden, ook uit huis wonend.
Dan ga je idd niet roken en regelmatig een biertje halen en grote uitgaven doen, maar op zich kun je op die manier rond komen. Al moet ik daaraan toevoegen dat dat in Amsterdam en Utrecht naar mijn idee wel behoorlijk onmogelijk is met de hoge huurprijzen daar.
Ik ben opgegroeid in Zeeland. Als je hier niet in Rotterdam gaat studeren moet je eigenlijk uit huis, omdat je te lang onderweg bent. HBO kan echter wel in de provincie. Ik denk dat er veel mensen bij ons toch voor HBO kiezen om die reden.
IsabelHx schreef:Volgens mij heb je 35 jaar tijd om je schuld terug te betalen. En is de rente isd minder dan 1%
Ook ik ga bijlenen zoveel als nodig. Omdat ik me goed op mn studie wil kunnen storten en ik het zonde zou vinden als mn studie gaat lijden omdat ik zoveel moet werken om rond te komen.
Als het klopt dat je max 130 p/m moet terugbetalen vind ik dat idd wcbt reuze meevallen.
Edit typo
verootjoo schreef:Ik heb daar geen veel te klein rothok voor veel te veel geld voor nodig gehad
Ik vond de toon op wie ik reageerde veel negatiever... Alsof je niet ontwikkeld bent als je nooit op kamers geweest bent...