Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:08

Ik heb een minitalenknobbel op papier (hee, dit lijkt op dit woord in het Engels/Duits/Latijn), maar ik pik de uitspraak vaak beter op dan de woordenschat. Dat levert op dat mensen denken dat je de taal spreekt en tegen je aan gaan ratelen. Niet handig *D

Ik vond Noorwegen heel erg leuk omdat je met je Engels, Duits en Nederlands een heel eind komt, en IJsland daarna omdat het Noors is, maar dan 1000 jaar geïsoleerd. En omdat Noren en IJslanders het erg waarderen als je een paar woorden in hun taal leert (takk!), en vervolgens uitstekend Engels kennen :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:13

Ja, overschat worden is dan weer het andere probleem - het is ook nooit goed :P

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:18

DieL_Zor schreef:
Claudia1993_ schreef:
Ja, hier!
Duolingo heb ik 2 dagen gedaan maar omdat ik de basis van de taal al vrij goed beheers was het voor mij te 'makkelijk'.
Ik zat er over te denken om misschien een taal cursus zelf te doen maar ik weet niet hoe uitgebreid dat is.

Je kunt duolingo starten met een test. Dan stuurt ie je door naar het 'juiste' niveau :)

Ik ben bezig met Zweeds. Een paar jaar geleden begonnen met memrise, maar toen overgestapt op Fins omdat ik daar heb gewoond. Onmogelijke taal :')
Maar Zweeds heb ik een tijdje geleden weer opgepakt en ben nu dagelijks duolingo aan het doen en tussendoor films, series en filmpjes aan het kijken etc. Heb ook een laar leerboeken gedownload maar daar moet ik nog even aan beginnen :) En kletsen met locals :D

Ja heb ik inderdaad gedaan maar het is alsnog te makkelijk voor mij, misschien omdat het toch anders is dan toen ik naar school ging waar we echt (school) opdrachten kreeg.
Je kunt het natuurlijk ook niet echt daarmee vergelijken, maar toch. :P
Van wat ik van Duolingo zie is dat het wel handig is om iets te leren maar dat het niet heel uitgebreid is qua stof of zit ik er nu helemaal naast of hangt het ook van de taal af?

Leerboeken is inderdaad ook een goed idee, daar moet ik ook een keer naar kijken.
Misschien dat ze die hier wel bij de bibliotheek hebben.

Het lastigste vind ik trouwens ook het dialect wat hier gesproken wordt. Op TV en met luisteroefeningen hoor je hier vaak hetzelfde dialect (meestal uit Kopenhagen) en hier spreken ze bijna alle woorden net iets anders uit. :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:22

Ik doe het ook via Duolingo, dat talen leren. Echt een native speaker wordt je er inderdaad niet van en zelfs een gesprek eindigt nog wel bij "Hastemewatte?" als iemand ineens heel erg Spaans begint te praten, maar Los Tres Cerditos kan ik lezen en ik kan eindelijk op Spaanstalige websites rustig danskleding bestellen zonder dat ik per ongeluk rare fratsen thuis gestuurd krijg. Veel op internet dingen kijken, lezen en luisteren en proberen terug te praten (zo blij dat ik geen webcam heb :P ).

Daarnaast probeer ik Iers. Als uitdaging. En omdat het in de familie zit. En omdat de kat er zo leuk op reageert (serieus, net, ik vraag in het Spaans hoe het met haar gaat en ze rent weg, zeg in het semi Iers iets over melk drinken en mevrouw komt er weer aanrennen _O- ). Indonesisch moet ik als nep Indo eigenlijk ook wel wat meer onder de knie krijgen, ik blijf nu nog steken bij "makan makan" en "ajam pedis". Russisch en Portugees vind ik qua klank heel erg mooi. Frans, Duits en Fries kan ik een beetje verstaan. Scandinavische talen wil ik eigenlijk ook nog wel leren. En stiekem zou ik ook best wel willen weten wat die Arabieren en Aziaten allemaal krabbelen. En eigenlijk vind ik alle talen wel interessant. -O-

Lol, ja, dat met die uitspraak. Ik denk dat ik doordat ik vroeger nogal eens verhuisde een talenknobbel heb ontwikkeld voor uitspraak en dialect. Pik heel snel een manier van praten op en al kan ik bv nog niet echt een boom opzetten in het Spaans, vragen of ze langzamer willen praten omdat mijn Spaans nog niet zo goed is kan ik wel heel snel. Tja, geen hond die je dan gelooft... :')

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:24

Ik heb ook even naar Duolingo gekeken, maar ik vraag me af of je het daar nou echt van gaat leren. :o
Ik zou gewoon heel graag een keer naar Spanje gaan om de taal echt goed te leren, alleen zijn die taalcursussen allemaal zoooo duur.. :')
Dus als iemand hier daarvoor een leuke aanrader weet.. :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:29

Kuggur schreef:
Falko_v schreef:
Ik zou ook graag IJslands leren. Maar het komt natuurlijk niet zo vaak voor, dus ben ook wel benieuwd waar ik het zou kunnen leren

In IJsland, heeft prima gewerkt voor mij.
Vind het wel apart dat mensen blijkbaar de moeite willen nemen deze taal te leren zonder plannen hierheen te emigreren.

Waarom apart? Ik leer graag en met veel plezier verschillende talen, maar hoef echt niet naar al die landen te emigreren :D

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:33

Fenrir schreef:
Kuggur schreef:

In IJsland, heeft prima gewerkt voor mij.
Vind het wel apart dat mensen blijkbaar de moeite willen nemen deze taal te leren zonder plannen hierheen te emigreren.

Waarom apart? Ik leer graag en met veel plezier verschillende talen, maar hoef echt niet naar al die landen te emigreren :D

Er zijn mensen die alleen een taal leren als ze het nodig hebben. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:33

Ja uiteraard, maar er zijn er ook zat die het voor hun plezier doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:36

Het lijkt mij zo gaaf of meerdere talen te kunnen spreken. Ik kan nu alleen Engels en een beetje Duits dat ik 5 jaar lang heb gehad op de havo. Maar dat is nu al weer 1 jaar geleden, dus het meeste ben ik alweer vergeten helaas. Ik heb alleen geen idee hoe je het het best aan kan pakken, en het kost ook best veel tijd en energie om bij te houden. Ik dacht zelf aan schoolboeken aanschaffen om die zelf te gaan besturen en leren.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:41

[***] schreef:
Het lijkt mij zo gaaf of meerdere talen te kunnen spreken. Ik kan nu alleen Engels en een beetje Duits dat ik 5 jaar lang heb gehad op de havo. Maar dat is nu al weer 1 jaar geleden, dus het meeste ben ik alweer vergeten helaas. Ik heb alleen geen idee hoe je het het best aan kan pakken, en het kost ook best veel tijd en energie om bij te houden. Ik dacht zelf aan schoolboeken aanschaffen om die zelf te gaan besturen en leren.

Misschien moet je beginnen met het ophalen van je Duits. Ultradomme puberbladen lezen, tv kijken, erheen gaan op vakantie, helpt allemaal. En dan steeds een stapje verhogen. Als je vloeiend Duits leert spreken, is dat goed voor je zelfvertrouwen en je hebt er ook wat aan met dat grote land naast de deur. Meteen een nieuwe taal aanpakken is wat minder goed voor je zelfvertrouwen, zeker als je het alleen uit schoolboeken moet doen want dat lukt vaak niet.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:49

Wat een leuk topic! Heb hierdoor gelijk een kijkje op duolingo genomen, na mijn tentamens ga ik weer eens mijn Duits en Frans ophalen. Vond talen leren toch altijd wel erg leuk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 21:50

musiqolog schreef:
Misschien moet je beginnen met het ophalen van je Duits. Ultradomme puberbladen lezen, tv kijken, erheen gaan op vakantie, helpt allemaal. En dan steeds een stapje verhogen. Als je vloeiend Duits leert spreken, is dat goed voor je zelfvertrouwen en je hebt er ook wat aan met dat grote land naast de deur. Meteen een nieuwe taal aanpakken is wat minder goed voor je zelfvertrouwen, zeker als je het alleen uit schoolboeken moet doen want dat lukt vaak niet.

Ik heb nog wel een account op WRTS waar ik veel woordjes op had staan, en ik heb ook nog wel wat documentjes op de computer met grammatica en zinnetjes die ik heb moeten leren. En ik weet nog dat ik Duits tv moest kijken, en van het gene wat ik gekeken had een samenvatting moest maken. Dus dat je echt bezig bent met het begrijpen wat je eigenlijk aan het kijken ben. Denk dat ik het dan inderdaad wel langzaam weer op kan halen. :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 22:23

Jeutje wat gaat dit topic hard zeg :wow:

Fenrir schreef:
Ja uiteraard, maar er zijn er ook zat die het voor hun plezier doen.

Ik wil inderdaad talen puur voor het plezier kennen. Als Nederlanders zijn wij al 'bevoorrecht' dat wij wat Frans, Duits en tegenwoordig ook Spaans op school krijgen en dit dus vaak al een aardig woordje kunnen. Je moet de Engelsen eens zien als je ze dat verteld :D

Ik ga in Sept naar Sweden dus ik zou daarvoor nog graag wat Zweeds leren bedenk ik me nu net :D Vind de Scandinavische talen ook altijd erg mooi en relatief makkelijk te leren denk ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 23:13

musiqolog schreef:
IJslands heeft, net als Iers, een aura om zich heen. De Vikingen en de Kelten. Ouderwets, iets van een vroegmiddeleeuwse wereld die alleen nog maar in uithoeken bestaat. Iets van stoere mensen, oude gebruiken, de godsdienst van onze voorvaderen. En hoewel zwaar geromantiseerd zit daar een kern van waarheid in. Ik snap heel goed dat dat mensen trekt, zeker mensen uit de fantasy- en cosplaywereld. Ik heb zelf jaren bij een alternatieve studentenvereniging gezeten, dus dat type staat me voor de geest. :)

Shadow0 schreef:
Prrrr, dat met die mondstanden he, dat is misschien iets wat echt werkt.
Ik las laatst nog een boek (de titel had iets te maken met hacken van een taal, hoe leer je zo snel mogelijk een vreemde taal, maar de precieze titel ben ik weer kwijt) waarin dat ook bevestigd werd. Het kan helpen als je, desnoods met fantasiewoorden, de intonatie en klanken van een bepaalde taal na gaat doen.

Daar vind ik mezelf te academisch voor :o Fonologie, inclusief fonetische transcripties, vind ik léúk en ik mag er graag uit putten. Ik ben ook niet zomaar aan een taal begonnen natuurlijk. Het is het stukje dat miste in mijn opleiding. En het is leuk om er nu zelf mee aan de slag te gaan :) Tot nu toe gaat het ook gewoon goed, ik vind dat ik genoeg taalkundige achtergrond heb en ik weet van mezelf hoe ik handig leer. Als dat in de praktijk dan ook nog blijkt te werken is dat alleen maar heel leuk :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:24

Heyhey!
Ik wil binnenkort beginnen met spaans :D vind Spanje een heel mooi land en wil daar over een aantal jaar voor 1 of 1,5 maand op vakantie/reis. Voor zo lang lijkt 't me wel handig de taal een beetje te leren kennen.
Is het alfabet heel moeilijk?
Daarna wil ik beetje leren tellen, en daarnaast woorden als 'de man, de vrouw, een hond (un perro toch?)' en dat soort dingen te weten lijkt me een fijne basis.
Als iemand (zag TS al over spaans op de 1e pagina) me soms kan helpen is dat best fijn denk ik :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 23:26

DeEenhoorn schreef:
Heyhey!
Ik wil binnenkort beginnen met spaans :D vind Spanje een heel mooi land en wil daar over een aantal jaar voor 1 of 1,5 maand op vakantie/reis. Voor zo lang lijkt 't me wel handig de taal een beetje te leren kennen.
Is het alfabet heel moeilijk?
Daarna wil ik beetje leren tellen, en daarnaast woorden als 'de man, de vrouw, een hond (un perro toch?)' en dat soort dingen te weten lijkt me een fijne basis.
Als iemand (zag TS al over spaans op de 1e pagina) me soms kan helpen is dat best fijn denk ik :D

Tot hoeveel wil je leren tellen? :D

de man = el hombre
de vrouw = la mujer
een hond = un perro inderdaad. En als het een teef is la perra

Het Spaanse alfabet lijkt erg op wat we in Nederland gebruiken. Er zijn een paar lettercombinaties die in het Spaans letters op zichzelf zijn. Dat zijn de ch, de ll en de rr. Dus een woord als perro heeft in het Spaans 4 letters. En ze hebben natuurlijk de ñ. En bij voorbeeld de j spreken ze in het Spaans anders uit dan wij.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:37

Ik zou me hier graag ook aansluiten! Vandaag begonnen met Spaans op Duolingo met dank aan dit topic :D
Het is wel vrij lastig daar, omdat het in het engels moet, dus als iemand nog een goede Nederlandse site heeft met de grammatica regels zou dat heel fijn zijn!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-16 23:55

In een beetje fatsoenlijk woordenboek staan ook al wat basisgrammaticaregels :) En Spaanse grammatica is één van de makkelijkste die je kunt hebben. Het is een consequente grammatica met maar weinig uitzonderingen.

Kijk wat een leuk studiemateriaal ik heb: http://mosilitli.wix.com/hofafjoris#!um ... tinn/lquuw

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 23:58

Ah kijk, grammatica's van vreemde talen lezen voor je lol, ik geloof dat we elkaar wel ergens gevonden hebben Koper! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 00:00

:D

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:02

Hier ook een vreemde talenstudent (hm dat kan je op twee manieren opvatten)

Ik heb de basis van Spaans geleerd met voornamelijk een audiocursus (Pimsleur) en vind dat een fijne manier. Daarnaast veel opgezocht op internet, om te weten hoe je dingen schrijft. Destijds was er ook een website met talencursussen, Livemocha. Daarna in totaal een half jaar in Spanje doorgebracht, superleuk om het dan eindelijk echt te kunnen gebruiken. Daar leer je het meest van.

Spaans vond ik ook een makkelijke taal om te leren, inderdaad met kennis van Engels en Frans is het meeste heel logisch. En de uitspraak ligt relatief dicht bij het Nederlands.

Nu begonnen aan Portugees, omdat er daar negen maanden gaan wonen. Dat vind ik echt een stuk lastiger. Ik was begonnen op Duolingo nav dat topic, maar kwam erachter dat het Braziliaans Portugees was en dat is toch echt anders qua uitspraak. Meer anders dan Zuid Amerikaans Spaans van het Spaanse Spaans. Nu met een podcast begonnen.

Dat is wel een goede tip trouwens, voor mensen die gratis willen leren. Er zijn veel podcasts te vinden met taalcursussen, in ieder geval meerdere in het Spaans en Portugees.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:06

Wat een leuk topic!
Ik wil het Bahasa Indonesia beter leren, tot ik 2 jaar was heb ik in Indonesië gewoont en begreep ik het schijnbaar ook haha. Als ik nu mensen hoor praten weet ik enigzins waar het over gaat en ik ken ook wel wat woorden maar ik zou het graag vloeiend kunnen.
Overigens konden/kunnen mijn ouders het beide vloeiend spreken dus geen probleem als ik iets wil weten. :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:13

Meikje schreef:
Hier ook een vreemde talenstudent (hm dat kan je op twee manieren opvatten)

Neenee, je hebt een vreemdetalenstudent en een vreemde talenstudent, dat zijn twee verschillende dingen. ;)
Spoiler:
Normaal zou ik deze frikkerige opmerking voor me houden, maar in een taaltopic...

Citaat:
Nu begonnen aan Portugees, omdat er daar negen maanden gaan wonen. Dat vind ik echt een stuk lastiger. Ik was begonnen op Duolingo nav dat topic, maar kwam erachter dat het Braziliaans Portugees was en dat is toch echt anders qua uitspraak. Meer anders dan Zuid Amerikaans Spaans van het Spaanse Spaans. Nu met een podcast begonnen.

Op zich verstaan jullie elkaar wel als jij Braziliaans praat en zij Europees Portugees. De kans bestaat natuurlijk wel dat je Portugees dan een raar soort mengvorm wordt, maar waarschijnlijk vinden ze het daar al prachtig dat jij hun taal leert. (In tegenstelling tot Brazilianen, die het vanzelfsprekend vinden dat je Portugees leert als je naar hun land komt.) De meerderheid van de Nederlanders spreekt Brits en Amerikaans Engels door elkaar, daar worden we ook niet op grote schaal om uitgelachen.
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 25-06-16 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:17

Als ik straks meer tijd heb wil ik ook mijn Spaans weer gaan oppakken. Moet ook wel, m'n ouders wonen in Spanje, dus wil het wel een beetje leren spreken.

In de loop van mijn leven 9 talen "geleerd" (NL, Engels, Duits, Frans, Spaans, Latijn, Oud-Grieks, Oud-Engels, Oud-Noors), maar helaas kan ik de meesten daarvan inmiddels niet meer fatsoenlijk spreken of schrijven. Passief is altijd makkelijker dan actief... inmiddels dus wel ontzettend vlot met het oppikken van nieuwe grammatica's en woorden, maar het probleem zit hem in het actief produceren van taal, hetgeen ook het lastigst is om te doen als je in je eentje aan het studeren bent.

Ik wil toch inderdaad films e.d. in het Spaans gaan kijken denk ik... af en toe lees ik al stukjes krant enzo, maar verder is het toch lastig om me er actief toe te zetten, zo druk als ik ben. In de zomer weer :D

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 00:20

Italiaans, al staat het momenteel op een wat laag pitje.