Deeltijd studenten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Re: Deeltijd studenten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:17

Dat zou misschien wel een mogelijkheid zijn, maar het is het einde van het jaar he... dus dat gaat dit jaar zowiezo niet meer lukken

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:28

Wat vervelend spottedponie! Hopelijk mag je toch nog door.

En dankjulliewel voor de reacties. Dan zitten de studie's bij jullie toch wat anders in elkaar. Wij werken bijna allemaal fulltime (een aantal 32uur). Dus van 14:00 tot 21:00uur les gaat dan niet ;). Alle stages vervallen. Je bewijst je praktijkcomponent met je portfolio en komt zo toch aan je CE's. We moeten dus allemaal een geschikte job hebben, dit wordt ook gecontroleerd door de opleiding. Ik heb op maandag en donderdag van 18:00 tot 21:40uur college's. In totaal studeer ik ongeveer 20uur per week. Zou eigenlijk meer moeten zijn maar meer tijd heb ik gewoon niet naast 40uur werken.

Moet er trouwens niet aan denken om weer fulltime naar school te gaan. Dit is rete zwaar zo maar de studie is echt heel leerzaam en nuttig.

Maar naar wat ik begrijp werken jullie dus nog niet in het werkveld waar jullie voor studeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:31

Ik niet nee maar mijn situatie is sowieso anders, ik kom vanuit ziektewet dus moet echt wel knokken denk ik om weer aan de bak te komen.
Maar heb er vertrouwen in.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:45

Nee. Ik doe de lerarenopleiding en in mijn vakgebied zijn er nog voldoende bevoegde docenten om de vacatures op te vullen. ;) Er zijn er bij mij op de opleiding wel die onbevoegd lesgeven in hun vakgebied, maar vaak hebben die al de PABO afgerond of op een ander vakgebied al een lesbevoegdheid.

Praktijkervaring moet ik opdoen via de stages. Als je al in het onderwijs werkt zijn dit er 2, voor mij zijn dit er 4.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:54

spottedponie schreef:
Ik heb gister voor de 4e keer een tentamen van een propedeuse vak niet gehaald, daardoor kan ik mijn P niet halen en moet ik dus stoppen... Maar deze opleiding is alles wat ik wilde en leuk vind... dus ik hoop dat ik eventueel "opnieuw" kan beginnen met vrijstellingen...

Bij ons op school kun je via de examencommissie vaak nog 1 Extra kans aanvragen. Als ik dit niet had gedaan dan had ik mijn P ook nooit gehaald.
Misschien kun je hier eens naar informeren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:57

Dee_Es schreef:
En dankjulliewel voor de reacties. Dan zitten de studie's bij jullie toch wat anders in elkaar. Wij werken bijna allemaal fulltime (een aantal 32uur). Dus van 14:00 tot 21:00uur les gaat dan niet ;). Alle stages vervallen. Je bewijst je praktijkcomponent met je portfolio en komt zo toch aan je CE's. We moeten dus allemaal een geschikte job hebben, dit wordt ook gecontroleerd door de opleiding.
[...]
Maar naar wat ik begrijp werken jullie dus nog niet in het werkveld waar jullie voor studeren?

Ik werk nog niet in mijn vakgebied. Ik ga praktijk ervaring opdoen door stages. Derde jaars studenten kunnen al aan de slag als assistent fysio, tenminste, ik zie wel eens zulke vacatures voorbij komen.

Toen ik in september startte werkte ik nog zo'n 50 uur in de week (waarvan de helft naar eigen inzicht in te delen). Dat was wel wat pittig. Dat heb ik afgebouwd naar 40 uur en toen was de combi prima te doen. Momenteel werk ik onvrijwillig minder uren dus ik heb nu het gevoel dat ik vakantie heb met maar 10-15 uur werk en school. :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:57

Ik wil hier ook wel meekletsen.

Ik begin in september met de lerarenopleiding Nederlands, naast mijn fulltime baan als stewardess.
Omdat ik al een bachelor & master heb krijg ik wel wat vrijstellingen, maar evengoed heel benieuwd hoe het gaat bevallen!

Mirjam, die stages. Zijn dat er veel? Ik krijg voor het eerste jaar vrijstelling, maar ben wel benieuwd hoe en wat in de volgende jaren naast mijn baan.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:29

:wave: Nolda, leuk dat je ook een lerarenopleiding gaat volgen!

Bij ons is er voor de deeltijd met stages een 'regel het zelf maar' regime. Je bent dus vrij om de stage in te plannen in overleg met de stageschool (in tegenstelling tot de voltijd die in een vaste periode op vaste dagen stage moeten lopen). Best flexibel dus! :)

De eerste twee stages zijn 5 - 10 dagdelen of een equivalent daarvan waarbij de 2e stage gaat uit van 20 lesactiviteiten (lessen). Dit kun je dus doen door bijvoorbeeld 5 weken 1 dag voor stage te reserveren, of 10 weken een dagdeel of zoals ik gedaan heb: 2 dagen in de week 2 lesuren. Alles in 1 week kan theoretisch gezien dus ook, maar dat zal ik je niet aanraden. :+

In de 3e stage moet je 60 lesuren maken en tijdens de afsluitende stage 15-25 weken met 100 lesuren.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:32

Thanks, daar kan ik wat mee!
Dat valt best mee.
Ik hoop eigenlijk tegen die tijd een betaalde functie te vinden zodat ik mijn huidige baan om kan zetten in parttime, maar wellicht is dat wishful thinking haha.

Het bevalt jou heel goed he?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:40

Ja, ik vind het erg leuk om met pubers te werken en het bevalt me inderdaad prima! :j Ik heb wel een grondige hekel aan het schrijven van (reflectie)verslagen en daar zijn ze op de lerarenopleiding helaas wel gek op. Echt competentiegericht onderwijs dus.

Tegen de tijd dat ik stage 3 gehad heb, hoop ik ook dat ze me competent genoeg vinden om parttime voor de klas te staan. Dan kun je de afsluitende stage ook gewoon bij de werkgever doen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:43

Mag ik mij ook melden?
Ik ga beginnen aan de opleiding Media, informatie en communicatie. Nog geen relevante werkplek maar wel bezig met 2 sollicitaties. Gisteren 1 gehad die heel positief waren en volgende week vrijdag een gesprek bij een bedrijf wat mijn voorkeur heeft :)

Vorig jaar de voltijd opleiding Bedrijfskunde MER gedaan maar dat was niet mijn ding. Ook het voltijd naar school gaan viel me tegen (jonge klasgenoten, ik woon samen, heb huishouden, boodschappen etc., een paard om te bekostigen). Was meer bezig met geld verdienen dan met school. Geen goede combinatie :n vandaar deze keuze

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:58

Goede keus denk ik Lizzyy. Ik had 8 jaar terug al een gat met de voltijders. Die waren allemaal druk bezig met dingen als hun rijbewijs halen. Die had ik al jaren dus die gesprekken interesseerde me niet echt. En als ik me dat hardop in de klas afvroeg wat ik zou gaan koken die avond dan keken ze me allemaal vreemd aan "want 's mam kookt toch?"

Bij mijn deeltijdklasje zit ik lekker in het midden qua leeftijd. Nog een enkeling die thuis woont maar er zijn er ook die al een compleet gezin hebben. En dan nog een lading die tijdens de opleiding is getrouwd/huis gekocht/kinderen gekregen. Dat zou ik niet kunnen maar het is blijkbaar wel mogelijk (zonder studievertraging).

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:17

Dee_Es schreef:
Goede keus denk ik Lizzyy. Ik had 8 jaar terug al een gat met de voltijders. Die waren allemaal druk bezig met dingen als hun rijbewijs halen. Die had ik al jaren dus die gesprekken interesseerde me niet echt. En als ik me dat hardop in de klas afvroeg wat ik zou gaan koken die avond dan keken ze me allemaal vreemd aan "want 's mam kookt toch?"

Bij mijn deeltijdklasje zit ik lekker in het midden qua leeftijd. Nog een enkeling die thuis woont maar er zijn er ook die al een compleet gezin hebben. En dan nog een lading die tijdens de opleiding is getrouwd/huis gekocht/kinderen gekregen. Dat zou ik niet kunnen maar het is blijkbaar wel mogelijk (zonder studievertraging).

Precies Dee_Es, daar liep ik inderdaad tegenaan. Ik ging in mijn tussenuur even snel boodschappen doen, of snel naar huis om de was op te hangen en/of te strijken zodat dat klaar was.
En die verhalen over alle feestjes "ik was helemaal kapot na het stappen" etc. Tja, daar ben ik wel een beetje klaar mee :+
Ik kijk er ook erg naar uit en denk dat dit voor mij de goede keuze is geweest. Niet iedereen staat achter mijn keuze merk ik, maar hier voel ik mij het prettigst bij.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:11

Hier begrijpt ook niet iedereen mijn keuze. Maar dat maakt me niet uit, mijn familie en vriend steunen me. De rest vind ik totaal niet interessant!
Gewoon doen waar je je goed bij voelt, dan heb je veel meer motivatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 17:44

Pfff, ik krijg opeens koudwatervrees.
Herkenbaar?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:22

Nee. :D Maar ik besloot 2 maanden voor aanvang van het schooljaar dat ik de opleiding wel wilde gaan doen. Was nog even stressen om de toelatingstoets op tijd te kunnen doen in de vakantie dus ik wist eigenlijk pas een week voor school startte dat ik ging beginnen. :+

Maar waarom twijfels?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 23:49

Komt zich ook melden. Aantal hier ken ik al uit andere studie/werk gerelateerde topics. Ik heb na 5 jaar mijn studie alsnog aan de wilgen gehangen (WO biologie) om diverse redenen en wil dit najaar alsnog deeltijd weer iets gaan doen. Ben er nog niet uit wat precies. Op dit moment heb ik de paardjes en een fulltime baan dus wel druk, maar heb eerder deeltijd werk en opleiding (28u werk en 3,5 dag school) gecombineerd, dus dat moet wel lukken. Evt dan terug naar 32 u ipv de 40 die ik nu werk.
Ik wil sowieso nog mijn instructeurspapiertje halen (Voest Academy of DressuurNatuurlijk, de 1e is door Stichting veilig paardrijden ook erkend en daardoor dus breder inzetbaar), en verder overweeg ik nog opleiding bij theaterschool de Trap in de toekomst (hoeft niet perse komend jaar al), en iets richting small bussiness and retail oid. Afgelopen jaren in detailhandel ervaring opgedaan en gemerkt dat me dat wel ligt, maar dat ik dan wel meer wil dan enkel verkopen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:35

Anoniem schreef:
Pfff, ik krijg opeens koudwatervrees.
Herkenbaar?

Nee, maar ik kan het me wel voorstellen dat je wat onzeker bent over wat er komen gaat. Zeker als je al even uit het studeren bent geweest. ;)

Welkom Darkadia!
Lijkt me lastig als je nog niet precies weet wat je wilt gaan doen.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:04

Ik heb geen koud water vrees, eerder andersom, hoe dichter bij het komt, hoe meer zin ik er in krijg! Ik vind het wel spannend, hoor. Ik heb in 1999 mijn laatste opleiding afgerond :o Leren is dus wel al een tijdje geleden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:05

Ik heb gewoon angst dat t allemaal niet gaat lukken enzo.
Ook wel begrijpelijk denk ik? Ik heb een tijdje thuis gezeten...

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:51

Ik vind het heel begrijpelijk dat je een beetje bang bent! Gezonde spanning is goed. Beter zo dan dat je denkt dat je het allemaal wel redt. Dat is vaak toch niet zo, ook al zou je voltijd doen.
Maar volgens mij ben je gemotiveerd en kun je het echt!

Ik vind het ook best spannend. Ik wacht nu op mijn laatste cijfer van het HBO. Ik wil dat echt graag afronden en naar de uitreiking 14 juli! Op zich heb ik er wel vertrouwen in, maar ik wil het zo graag zeker weten!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:53

Maak je niet te veel zorgen. Het kost alleen maar energie en helpt het je niet. Tuurlijk is het spannend omdat je niet weet wat je kunt verwachten. Maar ik persoonlijk ervaar het voornamelijk als leuk (behalve in tentamenperiodes dan :') ). Komt wel goed. En als het niet lukt, jammer dan. Dan heb je het geprobeerd en bleek het niets voor jou te zijn. Ook goed toch?

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 10:21

Anoniem schreef:
Ik heb gewoon angst dat t allemaal niet gaat lukken enzo.
Ook wel begrijpelijk denk ik? Ik heb een tijdje thuis gezeten...

Zeker begrijpelijk. Goed plannen en vooral de rustmomenten niet vergeten! Probeer je er niet te druk om te maken (makkelijk gezegd, ik weet het).
Ik kan je aanraden om een goede voorbereiding te treffen door voor jezelf studie-, werk- en rustmomenten in te plannen en in september je best te doen en ook naar je lichaam te luisteren.

Ik wist dit jaar ook niet of ik het zou kunnen, maar ben begonnen, heb de planning weer omgegooid (vakken uitgesteld naar volgend jaar) en kan toch tevreden terugkijken. Vorig jaar kon ik nog helemaal niks namelijk. ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:28

dc, hartstikke logisch om een beetje last te hebben van koud water vrees. Het is ook niet niks om te besluiten om weer te gaan studeren. Maar echt ervoor gaan hoor! Ik ga mee in de tip van Westernfreak wat betreft voorbereiding.

Nog iets anders. Ik heb meteen bij mijn slb'er aangegeven dat ik het DOODeng vond om weer te gaan studeren. Hij hield dus een oogje in het zeil of het allemaal wel goed ging, ik vond dat persoonlijk wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:31

Ik heb moeite om een ervaringsplek te vinden. Daar maak ik me dan vrij vlot weer enorm druk over..