[GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 20:19

LadyMadonna schreef:
Eerlijk? Helemaal niet.
Ik ben gediagnostiseerd met klassieke migraine (met aura dus), al dik 20 jaar.
Ik krijg echt blinde vlekken. Stel je voor dat je een boek leest dat er woorden weg vallen.
Daarnaast tunnelvisie, eigenlijk alsof ik oogkleppen op heb

Hier exact hetzelfde.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:18

+:)+ +:)+

Allen heel erg bedankt voor jullie moeite om de aura te omschrijven! Ik heb hier heel veel aan, en merk dat de drie 'soorten' van aura's steeds meer te bevestigen is.

Ik ga in elk geval aan de slag met de andere twee soorten, de zwarte/blinde vlekken en waterige golven. Ook het plaatje van Sorro is helder, bedankt hier voor! Mijn idee is om de metaforen, omschrijvingen, etc. uiteindelijk in vormen te ontleden en te categoriseren. Omdat elke aura per persoon anders verloopt, bevat het wel de vormen die bevestigd zijn.

Zodra ik hiermee klaar ben, laat ik het jullie natuurlijk zien (weliswaar in spoilers en waarschuwing :o ).

Natuurlijk zie ik nog meer omschrijvingen graag tegemoet!

Grapjasjes12

Re: [GEZOCHT] mensen met oogmigraine (aura)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:25

Ik heb 1x meegemaakt dat de helft van mijn lijf het niet meer deed en ik dus ook blind was aan één kant, herinner ik me nu net. Maar dat is visueel gezien niet zo boeiend :+

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 21:34

Ik heb een keer tijdens een (dom) crash dieet een migraine aanval gekregen waardoor mijn hele rechterarm het niet meer deed tezamen met de visuele storm... dus herken het maar al te goed! Eng was dat. Sindsdien mezelf nooit meer uitverhongerd :+
Deze symptomen van de aura -ofwel waarschuwingsfase neem ik inderdaad niet mee in beeld, maar in woorden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:48

Gaat het je echt puur om het visuele aspect lypido? Anders kan ik nog wel een boek schrijven over tintelingen, uitvalsverschijnselen, misdragen, etc :')

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:10

Voor het boek wat ik aan het maken ben wel :j Ik noem het de "Ode aan de migraine aura".
Oliver Sacks, de auteur van het boek 'Migraine', vertelt het volgende: "De (visuele) aura verschijnselen zijn op zichzelf al een boek waard. Echter, hoe actueler een artikel over migraine, hoe minder er uitgewijd wordt over de aura."

Ook ik vind dus heel weinig informatie over eigen ervaringen van mensen met aura's. Het wordt op vele sites kort omschreven, terwijl er toch erg veel mensen deze verschijnselen hebben (ervaren). Kijk maar naar de reacties in dit topic en wat voor impact het eigenlijk kan hebben op een mens! Het is serieus de eerste 'bron' voor mij (en geloof me, ik heb overal gezocht: van blibliotheek tot ziekenhuis tot internet), waar relatief veel mensen hun aura hebben omschreven.
Dat gewilde boek waar Oliver Sacks het over heeft, ben ik nu dus aan het uitvoeren :)

Voor mijn andere deel van het project heb ik het wel over de andere symptomen, echter niet zo uitgebreid als hoe ik het visuele aanpak. Ik moet toch afstuderen in grafische vormgeving en niet als wetenschapper :P

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:20

Hier ook al vanaf mijn 14e last ongeveer |( moet zeggen niet zo heeel vaak. Maar vorige week was het dan weer eens raak. Ik was op mijn werk en ik kwam net terug van mijn pauze. Ik sta in de keuken en praat met iemand. Op het moment dat ik die persoon aankijk, zie ik maar 1 oog. En ja hoor dan weet ik genoeg. Gelijk maar gevraagd of mijn collega eerder kon komen om me over te nemen. Heb trouwens ook de uitvalsverschijnselen zoals sommige ook aangeven in het topic. Dat is ook eng zeker de eerste keer.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 22:28

Zeer herkenbaar, dat verdwijnende tweede oog als je iemand aankijkt. Dat is voor mij altijd het punt dat mijn alarmbellen gaan rinkelen. Als tweede bevestiging gebruik ik tekst op een beeldscherm. Zodra daar echt gaten in gaan vallen is het zeker raak.

Hebben jullie overigens ook wel eens dat je dénkt een aura te krijgen, maar vervolgens niet doorzet?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:31

Bij mij lijkt het sterk op het plaatje echter heb ik ook zwarte vlekken en aan de zijkanten trillingen. Als ik niet heel snel ga liggen op zo'n moment dan is het gevaarlijk. Vorig jaar een keer tijdens het autorijden gehad en was blij dat ik een tankstation vond waar ik plat in de auto kon liggen.

Meestal daarna ernstige hoofdpijnen die rustig een dag kunnen duren. Ik verdraag dan helemaal niets.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:32

Bij mij begint het ook als blinde vlek, die wordt langzaam groter en gaat flikkeren totdat het mijn hele gezichtsveld inneemt. Ik word er weer misselijk van als ik eraan denk, terwijl ik al zeker 3 jaar geen aanval meer heb gehad. :')
Maar goed, het lijkt niet op jouw plaatje dus.

Edit: klopt dat ik inderdaad soms denk dat ik weer een aanval krijg, maar dan zit er iets 'wazigs' in mijn oog of is het een vlekje wat maar heel kort duurt en niet doorzet.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:35

Lipydo schreef:
Zeer herkenbaar, dat verdwijnende tweede oog als je iemand aankijkt. Dat is voor mij altijd het punt dat mijn alarmbellen gaan rinkelen. Als tweede bevestiging gebruik ik tekst op een beeldscherm. Zodra daar echt gaten in gaan vallen is het zeker raak.

Hebben jullie overigens ook wel eens dat je dénkt een aura te krijgen, maar vervolgens niet doorzet?

Het 2e wat jij zegt klopt ook ik keek altijd naar de tijd op mijn telefoon. Wanneer ik dat niet goed lezen kon was het ook fout.

En inderdaad het niet doorzetten herken ik zeker ;)

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:50

Lipydo schreef:

Ja precies die dingen :)
Jammer genoeg zet t vaak genoeg wel door :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:53

Ok ik wist dus niet dat oogmigraine bestond en ik denk dat ik het twee keer heb gehad. Beide keren na zware lichamelijke inspanning. Een keer na een hardloopwedstrijd waarbij ik mijn pr liep en een keer na een vreselijk intensieve priveles paardrijden van een professionele ruiter. Een kwartiertje erna begon ik golven te zien. Net alsof je een steen in het water gooit, van die rimpelingen. Dat lijkt er nog het meest op. Die werden steeds erger totdat ik na een half uurtje bijna niks meer zag. Na weer een half uurtje trok het weg en kreeg ik koppijn. Migraine zit wel in de familie. Mijn zusje heeft een tijd last gehad van migraine waarbij ze gekleurde vlekken zag en daarna ook bonkende koppijn. Zij is toen wel met migraine gediagnostiseerd, ik ben er nooit voor naar een arts gegaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 22:59

Overigens staan de oogproblemen met de aura compleet los van daadwerkelijke oogproblemen, volgens mijn oogarts

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:03

Ik heb migraine aura zonder hoofdpijn, dat laatste scheelt weer.

Het plaatje in de openingspost is niet te vergelijken met wat ik zie. Ik zie een C vorm met ribbels (alsof het heel warm is en je in de verte kijkt die ribbels) in deze C vorige ribbels zie ik dan allemaal gekleurde stipjes.

Ik kan tijdens de migraine ook niet meer lezen het beeld vervormd en er vallen stukken weg uit m'n beeld.

Na de laatste keer heb ik ook nog ruim 48 uur erna wazig gezien met mijn linker oog. Dit alleen aan de onderkant van het oog.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 23:08

Klopt LadyMadonna :j

Hoewel de oorzaken nog steeds niet bekend is, kunnen artsen wel concluderen dat het (simpel gezegd) 'kortsluiting' is in het deel van je hersenen die je zicht regelt.
Je hersenen werken door middel van hele korte en snelle 'stroomschokjes', die op de een of andere manier zichtbaar worden in je zicht. Vandaar ook het geflikker. Je kan dus stellen dat je het gewerk van dit deel van je hersenen letterlijk ziet.

Dit is echter geen feit, maar één van de mogelijke redenaties voor de visuele aura die in mijn ogen best logisch klinkt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:12

Wanneer ik migraine heb begint dat juist met een soort van omgekeerde tunnelvisie. Ik kan dus juist in het midden niets meer zien en er om heen wel. Het zicht er om heen komen wel schitteringen en flikkerende kleine deeltjes doorheen. De blinde vlek in het midden wordt steeds groter totdat ik bijna niets meer zie en gaat vervolgens over in de vreselijke hoofdpijn. Gelukkig heb ik dit pas een paar keer gehad maar ben er dan echt nog wel een flinke dag kapot van.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:16

Maar hoe zit dat dan lipydo met de mensen die geen flikkeringen maar golven zien?

(trouwens, het niet kunnen lezen is voor mij ook altijd de ultieme test. Plus slecht kunnen concentreren en communiceren en bewegen alsof je door de modder heen moet, heel sloom

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:19

Bij mij is het trouwens ook zo dat de helft van mn gezicht (de kant waar de mirgaine zit) een soort van "verlamd" raakt. Alsof ik een flinke verdoving van de tandarts heb gehad.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 23:29

Sorro schreef:
Het begint bij mij met een kleine flikkering meestal rechts onderin.
Deze word steeds groter en neemt vaak een driehoek/ halve ovaal vorm aan.
Ziet er een beetje uit als dit:
[ [url=m/EQhQYY.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het flikkert en kriebelt en neemt uiteindelijk zo`n 45% van mijn gezichtsveld in.

Hier begint het bij mij ook mee :j precies dezelfde vorm ook. Daarna lijkt het een beetje op de vlekken die je krijgt als je heel lang recht de zon in kijkt. Na een half uur ongeveer zie ik bijna niets meer.

De laatste keer had ik de pech dat het tijdens mijn examen wiskunde gebeurde := maar meestal komt het bij mij op willekeurige momenten, niet per sé met zware inspanning ofzo.

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-16 23:31

LuffB schreef:
Maar hoe zit dat dan lipydo met de mensen die geen flikkeringen maar golven zien?

De activiteit, die kortsluiting, kan in golven gaan door dat deel van je hersenen. Geloof dat dit is aangetoond door CT scans. Het blijft niet op 1 plek hangen. Mijn eigen redenatie is dan dat het geflikker niet doorkomt (dus niet zichtbaar is), maar die kortsluiting in golven de informatie van wat jij ziet vervormen.

Lastige materie :P

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 06:48

Wel erg interesant wat je uitlegt.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:17

xApple schreef:
Ik vind het er ook niet op lijken.. Ik heb migraine met aura sinds ik 15 ben maar sinds ik gestopt
ben met anticonceptie met hormonen heb ik het niet meer gehad (nu 4 maanden). Ik had altijd eerst
het idee dat er 'iets' in mn oog zat, daarna alsof er een druppel water voor de 'lens' zat en die druppel
werd steeds groter, breder en meer troebel. Na een kwartier zag ik nog heel weinig. Kon sowieso niets lezen
en ongeveer een halfuur daarna begon de echte pijn.

Hier heb ik ook last van. Het begint klein als een misvormd rondje met lichte streepjes aan de buitenkant en wordt dan steeds groter tot het één zijkant van mijn zicht helemaal bedekt.
Gelukkig heb ik geen pijn erna, alleen de oog migraine.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:18

Mijn zusje heeft een hersenscan gehad en daar zeiden ze dat ze die kleuren zag doordat de bloedvaten in de hersenen samentrokken, waardoor er minder bloed naar de hersenen ging. De hoofdpijn daarna komt doordat de bloedvaten zich verwijden.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 07:59

Ik herken sommige dingen. De eerste keer dat ik ermee te maken kreeg was vlak voor een van mijn eindexamens voor de havo (7jr geleden nu)... In de stress 15min voor tijd in paniek mn ma gebeld dat ik blind werd :o

Ik kon alleen nog maar rechtuit kijken, aan de buitenzijden van mn zichtveld was alles zwart. Daarna ook wat kleine zwarte vlekjes recht voor mij, dit trok na een minuut of 20 weer weg.

Gebeurt nog steeds wel eens in stressvolle periodes, maar gelukkig alleen met kleine wazige vlekjes en veel hoofdpijn, ik kan op zo'n moment even een minuut of 10 niet goed mn computerscherm lezen.