Verder weg van werk wonen voor meer woonplezier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Verder weg van werk wonen voor meer woonplezier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:43

haha.
ik had/ heb trajecten in het spitsuur smorgens met veel verkeerslichten en vertraging door files enzo.
de 35 km was binnendoor. dus veel verkeerslichten, stoppen en draaien en keren. of 50 km via snelweg.
nu is het, zoals ik uitlegde in vorige post ofwel dwars door stad om 8 uur met veel scholen. ofwel 3 a 4 km omweg maar veel verkeerslichten en verkeer.
vandaag door wateroverlast file gehad, dus er 40 minuten over gedaan...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:48

@Duhelo: dat vind ik dus echt onbegrijpelijk. Dat je voor een ritje van 5 kilometer met de auto gaat en er dan zo lang over doet. Dan zou lopen, een fiets (al dan niet electrisch) of een brommertje toch een veel logischer keuze zijn?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 21:58

is t geen mogelijkheid dat de 2 dagen die je in de spits MOET rijden die nacht overnacht bij bv familie of collega?
dan hoef je alleen heen en volgende dag terug,de andere 2 dagen moet je niet in de spits ;)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:05

connie64 schreef:
is t geen mogelijkheid dat de 2 dagen die je in de spits MOET rijden die nacht overnacht bij bv familie of collega?
dan hoef je alleen heen en volgende dag terug,de andere 2 dagen moet je niet in de spits ;)

Dit wilde ik ook voorstellen, of kun je vragen of je de aantal uren die je moet werken, kunt verdelen over minder dagen. Bijvoorbeeld als je 30 uur werkt verdeeld over 4 dagen, dat je die dan mag verdelen over 3 dagen. Dat scheelt weer een dag.

Er is trouwens niet alleen bos in de omgeving van Utrecht. Je kan ook in een andere richting gaan kijken. Bijvoorbeeld richting Brabant. Ik weet niet waar je precies werkt in Zuid Holland.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:06

Hier een iets andere situatie, maar door omstandigheden kan ik straks 70 of waarschijnlijk 90 km enkele reis gaan afleggen naar het werk.
Huidige werkplaats wordt gesloten (12km vanaf huis), maar kan doorstromen naar andere vestiging. Met veel langere reistijd.
Over anderhalve week heb ik een gesprek in de vestiging op 90 km afstand, of het het waard is om zover te rijden? Dat durf ik nu nog niet te zeggen.
Maar voor het loon dat ik nu verdien wil ik het wel proberen.
Ik mag dan vanuit richting bergen op zoom naar waalwijk gaan rijden. Geen idee hoe het daar met files is.
Mijn droom is om over 10 jaar naar de veluwe te verhuizen, tot die tijd probeer ik werk te houden, maar ook te zoeken naar wat ik wil en dichterbij kan doen voor een leuk loon.

Als jij als droom hebt om te verhuizen, zou ik dat zeker doen.
Zoek een huisje daar waar je wilt, houdt je huidige baan, maar solliciteer ook bij werkplaatsen dichterbij die je aanspreken. Nee heb je, ja kun je krijgen.
En wie weet bevalt het reizen wel, en anders kun je zeggen dat je het geprobeerd hebt.

Als ik later een super leuke baan kan vinden richting de veluwe maar het is verder rijden dan ik wil, zou ik hem toch niet laten schieten, al was het maar om toch die kant op te kunnen, en ondertussen verder zoeken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:34

Maflinger_S schreef:
@Duhelo: dat vind ik dus echt onbegrijpelijk. Dat je voor een ritje van 5 kilometer met de auto gaat en er dan zo lang over doet. Dan zou lopen, een fiets (al dan niet electrisch) of een brommertje toch een veel logischer keuze zijn?

Ik ben lui, dus lopen of fiets weet ik al dat ik dat niet doe op die afstand. Ook ben ik geen held op de fiets of bromfiets en is het traject gewoon erg druk met veel bussen en gehaaste auto's. Hier in belgie rij je met een scooter die 45 kan tussen de autos en niet op het fietspad, weet niet hoe dat in Nederland is?
Daarnaast ga ik 2 a 3 dagen per week uit het werk direct door naar de paarden. vooral in de winter kost het me teveel tijd om eerst met de fiets naar huis te gaan en vandaaruit met de wagen naar de paarden
Op dit moment is er ook geen budget voor een bromfiets, dus dat is nog even geen optie.
Er zijn mss ook plannen dat de locatie zou veranderen, dus nu wacht ik dat nog even af of het dichterbij of verderweg wordt en kijk dan of ik opteer voor een fiets, bromfiets of auto. Tot dan laat ik het lekker zo. Ik werk er ook nog niet zolang dus heb er eigenlijk ook nog niet echt bij stilgestaan welke keuze op lange termijn interessant is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:35

Ik snap het wel, ik woon in de omgeving waar jij heen wil verhuizen en zou hier nooit meer weg willen. Ik heb ook natuur in de buurt nodig en wil graag in een groene omgeving wonen. Mijn man reist dagelijks over de A12, omdat hij vroeg op pad gaat heeft hij eigenlijk nooit last van files. Maar hij reist tot Nieuwegein. Ik heb geen idee hoe het na Nieuwegein gesteld is met de files. Vanaf het spoortraject Rhenen/Utrecht ben je zo in Utrecht (ligt oa ook station Driebergen aan), dus wellicht is OV ook een optie om in Gouda te komen?

Ik vind onze woonplaats wat betreft natuur ideaal. Je zit zo op de Utrechtse Heuvelrug, maar bent ook met een kwartiertje rijden op de Veluwe. En het ligt lekker centraal, via de snelweg en het spoor ben je zo op andere plekken in NL.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:46

@Duhelo: dank je wel voor je antwoord. Helder.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:50

Tja.. Het ligt er gewoon aan hoe druk zo'n traject is.

Ik en mijn vriend reizen elke dag zo'n 70 km enkele reis. Maar we hebben de eerste 50 km sowieso geen file. Zonder file zou ik binnen 40 minuten op mijn werk zitten. Met file doen we er ongeveer een klein uurtje over.

Het is niet ideaal, maar de afstand klinkt erger dan dat het is.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-16 22:57

Bedankt voor alle reacties! Ben blij om ook wat positievere reacties te lezen over een langere reistijd.

Vandaag mijn baas aangesproken om na te gaan of het voor hen een probleem is als ik verder weg ga wonen. Dit is het niet en ze zijn zelfs bereid rooster aanpassingen te maken vanwege files. Dus dat is al mooi!

In juni gaat mijn zus op vakantie en dan ga ik 2 1/2 Week in haar huis zitten precies in de regio waar ik heen zou gaan. Een goede manier om gewoon zelf echt te ervaren hoe het op dit traject is en of ik het als vervelend ervaar zo'n stuk te rijden naar mijn werk. Autorijden zelf vind ik erg leuk, files zal moeten blijken hoe ik dat ervaar..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 22:58

Ik rijd gemiddeld 3x pw 120 km enkele reis over de A2. Dat kan alleen omdat ik 's ochtends om 6 u in de auto stap. Verder werk ik thuis. Ontbijten doe ik onderweg en verder luister ik radio. Op de terugweg doe ik meestal telefoontjes (handsfree). Ik heb een super baan en thuis is het altijd vakantie dus ik vind het waard.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:08

Ik heb een tijdje in Den Haag moeten werken, ging dan bij De Meern ongeveer de A12 op. Ik vond het echt vreselijk.. Zou er in principe maar 50 minuten op reizen, maar dit werd regelmatig ruim het dubbele. Zonde, want in die tijd zou je dan ook van het bos kunnen genieten :D

Marmot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:18

Als je heel vroeg kunt vertrekken, voor 06.00 uur, valt het waarschijnlijk mee. Maar kun je ook weer vroeg terug?
Ik vind het slim om het een poosje te proberen!
Los van de tijd die het reizen je kost, denk ook aan de energie. Een groot deel van het jaar kom je in het donker thuis,dan doe je niet veel meer in het bos.
Ik rijd zelf 130 km per dag,en dat valt niet altijd mee

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-16 23:31

Ik heb beide gedaan: ver van mijn werk wonen en heel dichtbij.
Sinds ik dicht bij mijn werk woon is mijn lijfspreuk 'reistijd is weggegooide vrije tijd'
Wát een zaligheid om binnen 5 minuten op kantoor te zitten. Kan zelfs nog kind naar school brengen, paarden voeren, huishouden doen. En dan toch voor 9 uur beginnen

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 08:49

:D

Dan zou ik bij de 5 km een fiets hebben gepakt :-)
En bij de 35 km een brommer

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 09:53

Ik woon in een rustigere omgeving. En dat verre reizen heb ik moeten doen. 2,5 uur enkele reis. En ik kan je zeggen dat het opbreekt. Gelukkig duurde dat maar 2 maanden voor mij. Later heb ik nog op een plek gewerkt die ik binnen 1 uur reizen kon halen, mits ik dan wel om kwart voor 4 's nacths opstond.
Dat heb ik 2 jaar volgehouden. Om 11 uur zit je op je werk te slapen. Ik kan het niet aanbevelen.
Ga dus mee met wat heel veel anderen in dit topic ook zeggen. Zoek een baan in het oosten. Pas als je die hebt gaan verhuizen.
Of is er iets te regelen met thuiswerken bij je huidige baan?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 12:31

A3a1 schreef:
:D

Dan zou ik bij de 5 km een fiets hebben gepakt :-)
En bij de 35 km een brommer

35 km de brommer? gek XD
weet je hoe ik eruit zie na 35 km op de brommer, door weer en wind? om dan een hele dag in een winkel te staan ... Daarnaast, de stoplichten heb je met een bromfiets / motorfiets ook ...
Ik ben lekker verwend met mijn busje, en heb niet direct de neiging om het op te geven, behalve als het écht heel veel interessanter is.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 13:19

Ik zou met een brommer ook niet verder dan 20 km willen. En nadeel van brommers en motoren is dat het in de winter, in mijn ervaring de drukte periode op de weg, niet meer heel comfortabel is om afstanden af te leggen.

TO, als je gaat testen in het huis van je zus, realiseer je dan wel dat het in de 'mooi weer maanden' vaak wat rustiger is op de weg. De ergste periode vond ik altijd vanaf de herfstvakantie en dan door tot het weer beter weer werd. Als het regent is het drukker en zijn er eerder ongelukken met bijbehorende files en dat geldt natuurlijk ook met gladheid in de winter.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 14:48

Voor degene die het niet trokken, werkten jullie fulltime? Want bij mij zal het straks gaan om 3 dagen. Dat betekend 4 dagen genieten van het bos :D
Lijkt mij dat dat al heel anders is dan 5 van de 7 dagen spits rijden. Daarnaast zullen van die 3 dagen mogelijk nog 1 of 2 dagen géén spits worden als ik middag-avond kan gaan werken of om 7 uur kan starten. Elke Woensdag ben ik vrij, dus heb altijd een 'weekbreak'.

Ik ben heel benieuwd hoe die weken bij m'n zus gaan bevallen. Misschien ben ik direct uit m'n droom geholpen en misschien vind ik het direct heel erg meevallen. Ik ga in ieder geval snelweg én binnendoor rijden om beide te proberen.

Ik heb ook wel zoiets van.. Als het niks is, kan ik ook weer terug. Dan heb ik het in ieder geval geprobeerd! Ik ga niet kopen, maar huren. Sta ook ingeschreven bij verschillende woningnetten en zou dus altijd op redelijk korte (overzienbare) termijn terug kunnen.

Ik vind het zo moeilijk inschatten of ik het doenbaar vind! Ik verwacht van wel, maar er is natuurlijk ook een kans dat ik er na een tijd achter kom dat het toch niets voor mij is.

Mensen opperen om ander werk te zoeken, maar er is binnen mijn sector geen grote banenkans en daarnaast heb ik onwijs leuk werk waar ik niet weg wil..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 14:57

Ik werkte fulltime, maar zorgde dat ik niet vaker dan 3 keer per week zo veel hoefde te reizen, oa door hotel (na bijna ongeluk door vermoeidheid werd dit geregeld door de baas), familie en het vriendje. Nog voor de mensen die opperen om elders te slapen, dat is qua reizen een oplossing, maar ik raakte helemaal mijn 'thuis' kwijt. En dan sliep ik dus regelmatig gewoon bij mijn vriend of mijn ouders, ik werd er heel onrustig van. Thuis is toch anders en voor mij een broodnodig 'honk' gebleken. Dat zal ook heus per persoon verschillen, maar ik had overal wat basiskleding en een tandenborstel liggen om niet steeds te hoeven slepen (behalve bij hotel dan) en was op een gegeven moment het overzicht helemaal kwijt. Het heeft me bijna mijn relatie gekost en achteraf gezien is het allemaal bij elkaar een enorme aanslag op mijn gezondheid geweest. :\

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:02

Je werkt 3 dagen?

Doen!! Volg je hart TS!! Reistijd went, en je hebt genoeg vrije tijd om op je droomplekje leuke dingen te doen! Ik woon in Friesland en werk in Den Helder (100 km enkele reis) maar ik zou voor geen goud willen verhuizen! Ammenooitniet! En ik werk 4 dagen.

Overdenk het niet TS, is dit je droom? Gewoon doen! Ga lekker op je droomplekje wonen. :) Er zijn altijd genoeg redenen te bedenken om bepaalde dromen niet uit te voeren. Ik heb heel vaak beslissingen genomen die mij werden afgeraden, maar heb mijn gevoel altijd gevolgd en het is altijd goed gekomen!
Laatst bijgewerkt door Nikita_K op 01-06-16 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:03

Wij hebben destijds dezelfde keuze gemaakt welke jij nu overweegt, maar Zijn naar het echte oosten ( oldenzaal) gegaan. Ik heb hier werk gevonden en mijn partner werkte op dat moment in de offshore. Dus hoefde 1 keer per week naar een bestemming en de week erna reed hij terug.

Inmiddels is dat veranderd en werkt hij vanuit Amsterdam.

Dagelijks op en neer is niet te doen. 's morgens om uiterlijk 5 uur de deur uit om om 8 uur op kantoor te zijn. Hij kan pas richting 18.00 van kantoor weg aangezien de complete ring rond A'dam muurvast staat. Met een beetje geluk is hij dan rond
21.00 thuis.

Hij slaap twee nachten in de week bij z'n ouders (zo/ma & woe/do). Absoluut niet ideaal.

Apeldoorn-oldenzaal rijdt wel, kost niet zo veel tijd extra dan wanneer er geen spits is. Apeldoorn-Amsterdam is uitdagender.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-16 15:11

Femm_k schreef:
Je werkt 3 dagen?

Doen!! Volg je hart TS!! Reistijd went, en je hebt genoeg vrije tijd om op je droomplekje leuke dingen te doen! Ik woon in Friesland en werk in Den Helder (100 km enkele reis) maar ik zou voor geen goud willen verhuizen! Ammenooitniet! En ik werk 4 dagen.

Overdenk het niet TS, is dit je droom? Gewoon doen! Ga lekker op je droomplekje wonen. :) Er zijn altijd genoeg redenen te bedenken om bepaalde dromen niet uit te voeren. Ik heb heel vaak beslissingen genomen die mij werden afgeraden, maar heb mijn gevoel altijd gevolgd en het is altijd goed gekomen!

Hier word ik blij van :D Zo voelt het voor mij ook, alleen is het zo moeilijk om echt de stap te zetten! :j Ben bang dat ik er spijt van krijg en het inderdaad enorm tegenvalt...

Ik werk 30 uur verdeeld over 4 dagen. 3 dagen standaard werktijd (7, 8 of 9 tot 17 of 18) en dus spitstijden, maar ook 1 avond die sowieso al buiten de spits valt en dus geen file en die dag heb ik dus overdag ook helemaal vrij.

Ik moet nog zeker een tijd (ik verwacht sowieso nog wel een jaar helaas) wachten op een huurhuisje, want mijn wachttijd is nu nog te kort. En ik wil dan ook wel een leuk huisje en geen achterstallig flatje :+ Genoeg tijd dus om voor te bereiden en te bedenken of dit écht is wat ik wil!
En tot die tijd, geniet ik heerlijk van m'n weekenden op de Veluwe, wat ook al heel fijn is :)
Overigens is het huisje in de Veluwe 5 kwartier rijden en dat doe ik dan op Vrijdag. Ga dan tussen 17:00 en 18:00 rijden en dat is tot nu toe geen probleem (ook dat is een heel eind A12).

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 15:17

MalaQ schreef:
Nu heb ik bedacht dat ik misschien maar gewoon moet verhuizen, en heen en weer moet gaan reizen naar mijn baan. Dit betekend 3 dagen in spitstijd en 1 dag buiten spitstijd over de A12 van voorbij Utrecht (woonplaats zal dan Doorn/Driebergen/Zeist etc worden) richting Gouda. 50/55 km ongeveer per keer.

Ongetwijfeld zijn er mensen die ook zo'n stuk reizen voor werk, en ik ben erg benieuwd hoe jullie het ervaren! Ook ben ik benieuwd naar mensen die ook dit stuk A12 rijden in spitstijd en hoe extreem dit is.
Ik ben benieuwd of het de moeite waard zal zijn om te verhuizen en een stuk van mijn tijd en geld 'op te offeren' aan reizen voor beter woongenot. En als laatst (dit zal ik uiteraard ook informeren bij mijn baas), heb ik wel recht op KM vergoeding als ik zélf ervoor kies verder weg te wonen?

Ik rij van de heuvelrug naar Delft en kom dus over de A12 langs Gouda. Ik vertrek om half zeven om rond half acht op mijn werk te zijn. Vrijwel altijd rij ik met een half uur langs de afslag Gouda. Iets later (10 min) vertrekken levert vaak al meer vertraging op, vooral bij de brug na Utrecht en voor Woerden. O, en natuurlijk voor de afslag naar de A20 vlakbij Gouda. Terug staat er vanaf ong half vijf meestal wat file tot Gouda en ook weer tussen Woerden en Harmelen kan het druk zijn. Je gaat in de middag wel de goede kant op, want vaak staat het tussen Lunetten en Harmelen helemaal vast de andere kant op. Als het een optie is om zoals ik vroeg te beginnen en vroeg te eindigen, dan heb je weinig last van de files. Enne, ja, het is hier heel mooi wonen :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 20:27

MalaQ schreef:
Voor degene die het niet trokken, werkten jullie fulltime? Want bij mij zal het straks gaan om 3 dagen.

Ik werk inderdaad fulltime, dat wordt echt lastig. 5 dagen na elkaar elke dag vroeg weg en laat terug, weinig tijd om boodschappen en huishouden te doen... Alles blijft liggen tot het weekend en op maandag ben ik uitgeput :')
Ik start vroeg om buiten de spitstijd te kunnen rijden, maar dan moet ik ook 's avonds vroeg erin en kom ik niet aan m'n werk in huis toe.

3 dagen per week lijkt me dan weer wel haalbaar, zeker als je niet elke dag in spitstijd moet rijden :)