Overgewicht in nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:09

Szan schreef:
_Yasmine_ schreef:
Ik gok laag omdat ik vaak ouderen zie (door werkveld) met voornamelijk ondergewicht. Ik ging er vanuit dat zij wel veel zouden compenseren :j

CBS is wel een vrij betrouwbare bron :)

Het lijkt dan wel alsof een groep ouderen lichter wordt en een grote groepen ouderen wat zwaarder? Want het percentage mensen met overgewicht is bovengemiddeld in de groep van 65+.

http://statline.cbs.nl/Statweb/publicat ... &D5=l&VW=T

Zou best kunnen maar ik kom veel voor stage en werk in verpleeghuizen :o Voor mijn gevoel zie ik daar meer ouderen met ondergewicht

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:19

Emmaa_ schreef:
Gianti schreef:

Nee want dun en afgetraind wordt tegenwoordig gezien als mager en skelet :)

Aan de ene kant, ja, maar aan de andere kant worden mensen met een maatje meer gelijk weggezet als obesitas die alleen maar MacDonalds eten. Dan ik heb ik het niet over de mensen die ook daadwerkelijk obese zijn, maar mensen 'zoals ik'. Ik val nog binnen de 'normale' maten, maar ik krijg echt regelmatig opmerkingen als ik een keer iets haal in de pauze dat niet per se als super gezond bestempeld zou kunnen worden.

kwam eetgedrag, wordt helaas beide kanten bekritiseerd, ik denk dat dat los staat van feit of beeld verandert is rond overgewicht.

Sammie schreef:
Dat vind ik een tikkeltje overdreven om dat zo te stellen. ;)

uit mijn eigen ervaring, en van vele andere, kan ik helaas zeggen dat dat niet het geval is, lees ook maar eens de gemiddelde reacties op modellen/bikini foto

Ook merk ik dat het de afgelopen 3 jaar echt een heel stuk extremer is geworden

DeEenhoorn

Re: Overgewicht in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 18:41

Ik zag een vraag of het overgewicht gebaseerd is op bmi of vetpercentage, en dit gaat om bmi :) wel gekeken naar het vetpercentage omdat spieren meer wegen dan vet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 18:47

Citaat:
uit mijn eigen ervaring, en van vele andere, kan ik helaas zeggen dat dat niet het geval is, lees ook maar eens de gemiddelde reacties op modellen/bikini foto

Ook merk ik dat het de afgelopen 3 jaar echt een heel stuk extremer is geworden

Mijn ervaring is dat al heb je ondergewicht dat nog als mooi gezien wordt (snel werkende schildklier) nu overgewicht wordt ik aangekeken als ik eens bij de mac ben ( traag werkende schildklier)

Ondergewicht is wel langer geleden dan 3 jaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:03

Knudd schreef:
Emmaa_ schreef:
Aan de ene kant, ja, maar aan de andere kant worden mensen met een maatje meer gelijk weggezet als obesitas die alleen maar MacDonalds eten. Dan ik heb ik het niet over de mensen die ook daadwerkelijk obese zijn, maar mensen 'zoals ik'. Ik val nog binnen de 'normale' maten, maar ik krijg echt regelmatig opmerkingen als ik een keer iets haal in de pauze dat niet per se als super gezond bestempeld zou kunnen worden.

Oja want alleen mensen die obese zijn die eten altijd McDonalds :roll:

Dat zegt ze toch ook niet. En ze heeft zeker een punt. Toen ik nog in de paarden werkte zeiden de mannelijke collega's over een vrouwelijke collega ook dat ze dik was; werd soms zelfs gewoon gezegd (als je om iets vroeg bv) 'dan moet je bij die dikke zijn'
Echt zo belachelijk; dame in kwestie was namelijk helemaal niet dik, maar wat breder gebouwd dan de andere dames die er werkten. En dan wordt je gelijk uitgemaakt voor 'die dikke'.
Moet ik wel zeggen dat die 2 gasten ook een stel kinderachtige nitwits waren, maar toch

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:07

DeEenhoorn schreef:
Wat mij als onderzoekend leerling op het mbo opvalt is dat jullie vrij laag schatten qua percentage overgewicht! Om het gelijk maar openbaar te zetten, het percentage waar ik naar vraag is 51%

Zat ik er toch aardig dichtbij met mijn schatting van 45 % :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 21:35

Zeker xxCYNNxx! Ik had zelf trouwens ook rond de 40-45% geschat voordat ik mijn onderzoek inzette hoor!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 20:23

Toch jammer dat je het BMI als maat gebruikt, dit wordt zelfs door medisch professionals gezien als onbetrouwbaar.
Volgens jouw criteria heb ik zelf ook overgewicht. Praktisch gezien is dat niet juist.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:02

Ik denk dat er heel weinig onderzoeken zijn die vetpercentage gebruiken :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:19

1. in welke stad woon je? Oss
2. beschouw je jouw stad als gezond?of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
Niet echt gezond, er zijn alleen friettenten en shoarma voor als je s avonds trek hebt. 1 biologische wiknel. Uit eten standaard met vn sausjes en gekruide aardappelen met zooi erop.

3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
Geen idee

4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?

Ligt eraan of die persoon daarop reageert.

5. hoeveel % van de mensen tussen 20 en 75 hebben overgewicht volgens jou?
50%

dit zijn allemaal vragen die over Nederland gaan. België mag ook, maar ik denk niet dat ik daar heel veel aan heb, sorry!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 08:47

Wendy schreef:
Toch jammer dat je het BMI als maat gebruikt, dit wordt zelfs door medisch professionals gezien als onbetrouwbaar.
Volgens jouw criteria heb ik zelf ook overgewicht. Praktisch gezien is dat niet juist.

En toch wordt het zelfs ook nogsteeds gebruikt door artsen.

Vet percentage is ook niet iets wat goed betrouwbaar is.

nikkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:43

1. in welke stad woon je?
Susteren (Limburg)
2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
Normaal.
3. laatst was er in het nieuws dat Youtubers hun kijkers dik maken, ben jij het hiermee eens? waarom?
Niet mee eens. Het is je eigen keuze wat je eet. Wel denk ik dat als je een film ziet over een product, je sneller geneigd bent dit te proberen. Zowel met gezond als ongezond eten.
4. denk je dat overgewicht een grote reden is om te pesten of is iets anders een grotere trigger?
Nee. Ik denk dat weinig weerbaarheid en zelfvertrouwen de grootste reden is dat iemand gepest word. Wel kan overgewicht iets zijn waarmee je gepest word.
Ik gok 15 - 20 procent

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:55

Wendy schreef:

Als je weet hoe je de uitslag moet lezen is het wel betrouwbaar.
Als je dat niet weet kan het complete onzin lijken.
Maar een goede professional kan er nog altijd heel goed mee uit de voeten.

Maar tegenwoordig kun je helemaal doorgemeten worden. Ook niet 100% betrouwbaar maar wel behoorlijk in en overzichtelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:01

1. in welke stad woon je?
Utrecht

2. beschouw je jouw stad als gezond? of is er in verhouding teveel fastfood e.d.?
Ja wel, er is veel biologisch eten en gezonde restaurants. Veel gezonder dan in het oosten van het land.

Daar ben ik het niet mee eens, dat is te simpel gesteld. Je stopt het zelf in je mond.

Ja, iedereen ziet dat je overgewicht hebt. Daarom kan daar makkelijk mee gepest worden.

55%