Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Laagopgeleid; hoe meer uit mezelf halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:41

Ik wist het ook allemaal niet, studiekeuzetest gedaan, dat deeltijd gaan doen op hbo niveau naast m'n werk dus alles meteen zelf betaald. P gehaald waardoor ik door mocht naar de uni. En nu doe ik dat. :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:42

Ik zou als ik jou was naar een loopbaanadviseur gaan. Het lijkt me fijn om te weten wat je wil, wat bij je past en welke mogelijkheden er voor je zijn. Dit zet je dan samen met de loopbaanadviseur op een rijtje.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 00:45

alleirbag schreef:
XxLMMxX schreef:
Een bbl opleiding? Vaak ben je dan de grootste gedeelte van de week aan het werk.
Of idd iets via loi ofzo

Een BOL of BBL opleiding is nog steeds laag-opgeleid. Dat is MBO. Ik heb het idee dat TS zich graag fatsoenlijk en naar haar niveau wil laten opleiden.

M van mbo staat toch voor middelbaar. LBO is laag. Dus ken de afkortingen...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:29

Ik heb een aantal jaar geleden bbq maatschappelijke zorg gedaan(gehandicapten zorg), daarna een paar jaar gewerkt en vervolgens de bbl opleiding ggz verpleegkundige gedaan. Ik werk nu als ggz verpleegkundige een hele leuke baan met een knap salaris en altijd voldoende werk. Vanuit dit diploma zijn er nog veel meer door groei mogelijkheden

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 07:43

Tivoli schreef:
Coursera ken ik ook niet,die ga ik ook meteen googlen,bedankt!
Haal je dan ook een papiertje,of kan je er in de praktijk echt iets mee? Of staat het gewoon leuk op je cv?

Je krijgt bij goede afronding een (online) certificaat. Je kunt ook betalen, heb eigenlijk nooit gekeken wat je dan extra krijgt.

Het zijn geen opleidingen op zich zelf. Toch zijn er soms heel specifieke cursussen die erg handig zijn, ook als je al wel aan het werk bent en niet perse een carriereswitch wilt maken.

Veel bedrijven waarderen wel dat je bezig blijft en initiatief neemt. Als ze relevant zijn dus zeker op je cv zetten onder cursussen/andere etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:15

Ik doe een deeltijd opleiding! Elke vrijdag naar school. Daarnaast kun je werken zoveel je wilt, mits je maar zo'n 15 uur aan je huiswerk besteed. Is ook een hbo opleiding!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:16

Ts goed plan om vooruit te denken. En een goed voorbeeld voor je dochter. Misschien is het handig om eerst eens te kijken naar het eind doel. Een beter leven. Hoe ziet dat er voor jou uit? Wat wil je in de toekomst gaan verdienen? Hoeveel dagen wil je werken? Wil je in een binnen- of buitenfunctie? Collega's of zzp blijven? Vanuit dat oogpunt kun je ook iets gaan zoeken wat bij je past en je leuk vind. Zelf ben ik ook weer een deeltijd studie gaan doen.
Voor het financiële gedeelte kun je even bij de belastingdienst informeren. Veel studiekosten zijn aftrekbaar. Nadeel is alleen dat dat je het eerst moet betalen en pas veel later terug krijgt. Maar misschien dat je dat zou kunnen lenen. Misschien vind je iets waar je studiefinanciering voor krijgt, dat zou voor jou wel wat makkelijker zijn.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 08:40

Programmeurs is gewoon erg veel vraag naar. En het mooie van de ICT is dat als je eenmaal kan programmeren dat je dan vanalles in allerlei type branches kan maken. Je hebt immers geleerd om te creëeren.

Via Coursera kun je idd vakken vinden maar ook op codeacademy kun je autodidactisch leren programmeren in een taal die bij je past.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:18

Het is al eerder genoemd, maar je bent 28 en hebt dus nog gewoon recht op studiefinanciering. Tot je 30e, zou daarom goed nadenken welke richting je op wilt en zo gauw mogelijk in september beginnen. Je krijgt dan iets van 1000 per maand, dan heb je ook nog iets extra voor alleenstaande ouders die weer willen studeren, hoeveel dat ongeveer is weet ik niet. En als student krijg je ook nog max zorgtoeslag, huurtoeslag etc. Verder neem ik aan dat je toelagen krijgt voor je kind... Financieel is het dus zeker haalbaar. Op het hbo kun je gewoon een 21 plus toets doen, die is niet zo moeilijk.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:32

Ik wilde net typen wat Gucci_ tiept. Als je nog geen gebruikt hebt gemaakt van Stufi, kun je alsnog gaan studeren, moet je voor je 30e wel starten.
ICT/techniek is een goede sector om in te gaan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:47

Hoeveel uur per week werk je nu? Ik denk, als je echt stappen wilt gaan zetten het beste kunt kiezen voor een duale hbo opleiding of werkend leren mbo opleiding.

Bij een duale hbo opleiding kun je naast de opleiding blijven werken. Vanaf het moment dat je je prop behaalt kun je al meer kanten op w.b. de arbeidsmarkt; je kunt immers aantonen dat je hbo denkniveau hebt waardoor functies in bijvoorbeeld de administratie sneller mogelijk zijn of andere doorgroei functies.

Je kunt ook kiezen voor een lerend werken opleiding op mbo niveau. Dan werk je vier dagen en ga je een dag naar school. Is geen vetpot overigens.

Ik lees veel ict maar denk ook eens aan de zorg. Thuiszorg is erg moeilijk op dit moment maar in de komende jaren wordt een enorm tekort verwacht aan verpleegkundigen. Een dergelijke studie zou je eerst op mbo niveau kunnen doen en daarna door met hbo-v (al dan niet met hulp van een eventuele nieuwe zorgwerkgever) of natuurlijk meteen door naar het hbo-v met een toelatingstoets.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:52

Sjimmy schreef:
Ik wilde net typen wat Gucci_ tiept. Als je nog geen gebruikt hebt gemaakt van Stufi, kun je alsnog gaan studeren, moet je voor je 30e wel starten.
ICT/techniek is een goede sector om in te gaan.

Nogmaals voor de herhaling. Dat is dus niet altijd het geval, sinds het nieuwe stelsel. Deze link kan interessant zijn voor TS: https://duo.nl/particulier/studievoorsc ... e-test.jsp

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:56

Tivoli, is de thuiszorg niks voor je :) ?

Vaak krijg je veel mogelijkheden om jezelf omhoog te werken
binnen zo'n organisatie d.m.v. betaalde opleidingen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 12:58

BloemBloem schreef:

Heeft mijn moeder ook gedaan (en die is al 50+), en dat beviel haar goed!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:02

Ess_Ramona schreef:
BloemBloem schreef:

Heeft mijn moeder ook gedaan (en die is al 50+), en dat beviel haar goed!

En, aangezien psychologie je trekt, is het altijd handig om iets van een
diploma verzorgende op zak te hebben om zo in aanmerking te komen voor opleidingen
in die tak.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:04

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:07

Ik denk dat je best eens uitzendwerk zou kunnen proberen. Dan kun je verschillende functies gaan bekleden en krijg je ook een meer realistisch beeld van het bedrijfsleven en diens functies. Zonder te weten wat je wil doen wordt het nogal moeilijk. Tijdens de uitzendcontracten kun je er ook zo de fijne werkgevers uithalen die je kansen bieden tegenover degenen waar je enkel maar een leuke titel krijgt om eentonig werk te gaan uitvoeren. Ik denk dat in jouw geval een stuk leerzamer zal zijn als een opleiding waar je misschien toch niets mee wil doen erna.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:09

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:10

ik doe werken en opleiding tegelijk (3 weken school in een jaar, 1 theorie examen, praktijkdag en praktijkexamen, verder gewoon werken). Beveiliging. Mijn baas betaald mijn opleiding en ik word ook gewoon betaald voor mijn "stage" naar het minimum inkomen. full time. Misschien zoek je zoiets ? :)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:28

Bedenk wel dat áls je gaat studeren, je ook een studierichting kiest waarin werk te vinden is. Psychologie is hartstikke leuk en enorm interessant, maar met enkel een bachelor kom je echt niet aan de bak. -O-

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 13:41

Wat veel reacties (en pb's) ! :):)
Ik ga vanavond even zitten voor de antwoorden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:43

Ik zou denk ik voor een thuisstudie gaan. Is goedkoper en je hoeft niet zo vaak oppas te regelen. Daarnaast kun je gewoon blijven werken. Ik weet niet hoe het zit met leningen maar daar zou je eens naar kunnen informeren (stufi)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:23

Sjimmy schreef:
https://duo.nl/particulier/student-hbo- ... -werkt.jsp

als ze nog nooit stufi heeft ontvangen, dan kan dat gewoon volgens mij hoor.

Ze kan wel stufi 'krijgen' alleen is dit een lening/schuld, dus geen gift meer als de studie afgerond is, en dit moet dus na de studie gewoon terugbetaald worden. Alleen eventuele aanvullende beurs wordt wel een gift.
Volgens mij is het dus zo dat een studie met stufi misschien wel interessant is wanneer je ouders weinig verdienen (en je dus veel aanvullende beurs krijgt) omdat dit dus wel een gift wordt. Wel is de aanvullende beurs maar maximaal 271,19 per maand, dus daar kun je waarschijnlijk niet je hele studie van betalen ;)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:12

Heb je geen ambitie om een eigen bedrijfje te starten? Kun je een marktonderzoekje doen in je omgeving of heb je zelf een innovatief idee waar nog niet veel van bestaat?

Kijk als er geen geld is, moet je slim zijn.
Gewoon blijven werken en in de avonduurtjes bv je eigen bedrijfje runnen.
Ik doe dat zelf ook. Ik maak zadeldekjes. Meer voor mijn eigen zadeldekjes fetish maar als mensen ze leuk vinden kunnen ze ze ook kopen. Dat verdiend best wel leuk alleen heb ik er weinig tijd voor.

Kun je niet zoiets doen?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:37

Ik wilde me net bij mijn voorganger aansluiten. Zou je inderdaad niet voor jezelf willen beginnen en dan bv in de schoonmaak?