HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:48

liekec schreef:
Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen. Dus hr pakt de keuze niet af, het is nog steeds aan de medewerker. Enkel proberen wij de psychische lat waar iemand over heen moet voor ziekmelding, positief te beïnvloeden zodat er minder zwart of grijs verzuim voorkomt. Maar de keuze ligt nog steeds bij de medewerker. Kleine disclaimer, dit is hoe ik het natuurlijk uit de boeken leer, ervaring in het bedrijfsleven heb ik nog niet. Maar dit is hoe het ons nu uitgelegd wordt.

Ik denk dat 'sociale druk' exact het goede woord is, of dat het in elk geval het woord is wat omschrijft wat werknemers met deze aanpak ervaren. En ik denk dat het juist niet de oplossing is. Want deze term word juist gebruikt in groepen waarin de sociale druk al achterlijk hoog is, waar de lat al op torenhoogte geplaatst is. Mensen in de zorg hebben het hoogste ziekteverzuim, maar weten over het algemeen ook dondersgoed dat als ze zich ziek melden, collega's er voor op moeten draaien. Collega's die zelf over het algemeen al behoorlijk overbelast zijn. En daar word door deze aanpak, bedoeld of onbedoeld, dus even nog meer druk op gelegd.

Bovendien is het in mijn ogen symptoombestrijding. Als er binnen een bedrijf veel ongeoorloofd ziekteverzuim is, moet je kijken waar dat weg komt. Niet dat zomaar terug duwen. Dat werkt niet, dat helpt niet, werknemers voelen zich daardoor alleen maar meer onder druk gezet en minder gehoord. Kijk dan dus waar het daadwerkelijk mis gaat, in plaats van het symptoom (de ziekmelding) te proberen te bestrijden.

Overigens denk ik dat dit een mooi voorbeeld is van de kloof tussen manager/HR en werknemer. De een ziet het als iets positiefs, terwijl het door het gros van de andere kant als negatief ervaren word. Misschien moeten we daar iets mee, zodat we weer meer op 1 golflengte komen en er écht een gesprek gevoerd kan worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 10:26

liekec schreef:
Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen.

En vervolgens verschijnen er alarmerende stukken in de krant dat er zoveel pijnstillers gebruikt worden. En Asscher riep een paar jaar terug nog op dat de werkdruk zo alarmerend zwaar was dat hij daar meer op in ging grijpen. https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rkdruk-aan
Mensen het gevoel geven dat ze niet vertrouwd worden in hun ziekmelding lijkt me bij uitstek iets wat bijdraagt aan het ervaren van een ongezonde werkdruk.

leeneliefje

Re: HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 17:19

Ik denk dat de waarheid (zoals altijd) in 't midden ligt. Daarmee bedoel ik dat een verzuimbeleid er niet voor is om doodzieke mensen met dwang en druk naar 't werk te krijgen en ook niet om alles maar te gedogen en iedereen z'n gang te laten gaan. Er zit nogal wat verschil tussen wit grijs en zwart verzuim. Bij wit verzuim is er niks aan te doen, dan ben je ziek en dermate ziek dat je niet kan werken. Echter is het in 70% van de gevallen grijs verzuim en is de werknemer dus wél in staat om te werken maar kiest deze er voor om dit niet te doen. En daar kan wat aan gedaan worden dmv regelgeving en beter management.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:41

leeneliefje schreef:
Ik denk dat de waarheid (zoals altijd) in 't midden ligt. Daarmee bedoel ik dat een verzuimbeleid er niet voor is om doodzieke mensen met dwang en druk naar 't werk te krijgen en ook niet om alles maar te gedogen en iedereen z'n gang te laten gaan. Er zit nogal wat verschil tussen wit grijs en zwart verzuim. Bij wit verzuim is er niks aan te doen, dan ben je ziek en dermate ziek dat je niet kan werken. Echter is het in 70% van de gevallen grijs verzuim en is de werknemer dus wél in staat om te werken maar kiest deze er voor om dit niet te doen. En daar kan wat aan gedaan worden dmv regelgeving en beter management.

Dat denk ik om eerlijk te zijn ook.
Ik werk sinds 1997 in de zorg en weet als geen ander wat werkdruk is.
Maar er is idd een groot grijs gebied.
Als je met koorts of griep op bed ligt, dan is dat zo ( je krijgt meestal wel na een week een oproep van de ARBO arts).

Maar er zijn ook tal van lichamelijke ongemakken, dat je misschien wel iets kunt doen.
Ik ben bijv een keer met mijn voet aan een hek blijven hangen en toen was de kneuzing formaat watermeloen.
Ik heb toen een periode administratie taken gedaan

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:03

leeneliefje schreef:
Ik denk dat de waarheid (zoals altijd) in 't midden ligt.

Dat is een hele gevaarlijke uitspraak, en de 'zoals altijd' is zeker niet waar. In situaties met machtsonevenwicht ligt de waarheid heel vaak niet in het midden.

Citaat:
Echter is het in 70% van de gevallen grijs verzuim en is de werknemer dus wél in staat om te werken maar kiest deze er voor om dit niet te doen.

Die cijfers lijken me nogal flexibel (ik lees elke keer weer andere), maar ik ben vooral ook benieuwd naar hoe ze vastgesteld worden en of er dan ook systematisch gekeken wordt naar langetermijn (in het gehele onderzoek.)

Het is namelijk makkelijk om te zeggen 'oh, er is niks acuuts medisch dus iemand kan werken' maar dat kun je zo natuurlijk niet concluderen.
Allereerst niet omdat die grens tussen medisch en niet-medisch helemaal niet altijd zo makkelijk te trekken is, en hebben we als maatschappij een onterecht hoog vertrouwen in het vermogen van de medische sector om dat onderscheid te kunnen maken.

Daarnaast is dat bijvoorbeeld de plek waar die balans tussen werk en de rest van het leven om de hoek komt kijken. Zo zou je puur medisch kunnen beargumenteren dat iemand elke dag 12 uur kan werken (dus niet slechts werkdagen, maar elke dag.) Medisch gezien is er geen aanleiding om dat niet te doen (tenminste, niet meteen, men valt vanzelf wel uit met iets wel-medisch), maar geen tijd hebben om boodschappen te doen, je huishouden te regelen, een zekere vorm van sociaal leven te onderhouden is schadelijk voor mensen. Op een bepaald moment is het volkomen gerechtvaardigd om niet alle rek alleen maar uit je priveleven te halen, alsof dat totaal ondergeschikt is aan je rol als productie-eenheid.

(Gewaagd voorbeeldje: neem het ziekmelden na een avondje stappen. De simpele versie is: dat is kinderachtig en flauw, als je weet dat je de volgende dag moet werken, moet je daar rekening mee houden en anders moet je vrij nemen. Kan ik me helemaal in vinden :j
Totdat... je werk zoveel energie kost dat je al je vrije tijd alleen maar door kan brengen met ziek op de bank liggen. Niet zo ziek dat het 'aantoonbaar medisch' is, maar wel beroerd. Die tijd kun je totaal niet meer gebruiken om nog iets te doen, want je bent alleen maar aan het opladen. Is het dan nog steeds redelijk dat je je niet ziek meldt en dat allemaal opvangt met vrije dagen? En als je dan op je verjaardag bv een paar vrienden uitnodigt, en daarop reageert met een flinke dip, is het dan nog steeds onredelijk? Het is overduidelijk een verstoorde balans. Als je dan alleen kijkt naar het feestje van de dag daarvoor, en niet van de structurele onbalans in werk/sociaal leven daaraan voorafgaand, mis je nogal dingen.)

Persoonlijk blijf ik denken dat het nuttiger is om de hoge structurele en langdurige uitval (juist ook van mensen die juist heel graag zouden willen blijven werken) aan te pakken dan te focussen op die termen wit en grijs verzuim.
Het is best tekenend voor onze maatschappij dat er vrijwel steeds als eerste reactie gekozen wordt voor het bestrijden van allerlei dingen, meestal details ook nog, ipv met een bredere blik te zoeken naar positievere wegen om hetzelfde te bereiken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:24

Bij ons is het volgens mij veel bij meer dan 3x per jaar ziek melden (GGZ).

Ik heb de mazzel dat ik veel thuis kan werken. Soms ben je niet lekker maar is het ook weer geen griep met 40 graden koorts. In die gevallen kan ik thuisblijven, uurtje langer slapen en daarna lekker aan het werk. Ik zeg dat ook gewoon op het werk. "Sorry, heb koppijn. Blijf thuis en ga straks aan het werk." Of 's ochtends rustig thuiswerken en later naar kantoor.

Dat maakt je veel productiever (want uiteindelijk maak je meestal toch je volledige werkdag) maar ook relaxter want de druk om iets te doen komt niet van buitenaf maar vanuit jezelf. En het geeft een goed gevoel omdat je toch iets nuttigs hebt kunnen doen die dag.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:34

leeneliefje schreef:

Jij zegt wat ik bedoel inderdaad.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:54

Maar dan ga je dus krijgen wat voor de een wit verzuim is is voor de andere grijs. Wanneer er bijvoorbeeld bij bepaalde mensen een scheet dwars zit komen ze al niet opdagen. En de ander gaat gewoon door

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:05

purny schreef:
Maar dan ga je dus krijgen wat voor de een wit verzuim is is voor de andere grijs. Wanneer er bijvoorbeeld bij bepaalde mensen een scheet dwars zit komen ze al niet opdagen. En de ander gaat gewoon door

Klopt. Een deel daarvan hoort gewoon bij het leven. Individuele verschillen zul je altijd houden. Maar, als je je werkklimaat op orde hebt, je werknemers met respect behandelt en als individu ziet*, dan heb je echt niet zoveel dwang nodig om mensen betrokken te houden. Er zullen altijd mensen zijn die daar niet gevoelig voor zijn. (Maar grote kans dat het precies die zijn die je toch niet pakt, ook niet met de nadruk op 'grijs verzuim'.)

(* Maar dan wel echt, niet als communicatief trucje.)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:13

Het is niet alleen de frequentie van het verzuim maar ook de lengte.
Wij ( bij ons in het filiaal) proberen altijd aan te sturen om toch te komen als zieke werknemer alleen maar voor een koffiemomentje als het niet duidelijk ziek zijn is. Griep bv is simpel, dat kost een bepaalde hoeveelheid dagen uitzieken, maar iets in de privesfeer of mentaal werkgerelateerd is natuurlijk veel lastiger.
Door dan toch dat koffiemomentje te doen en daar ook echt tijd voor uit te trekken kan je vaak veel verzuim verkorten.
De werknemer kan rustig zijn verhaal doen en als het werkgerelateerd is is het altijd mogelijk dat er iemamd van pz bijzit en een partner of wie dan ook van de werknemer als diegene dat prettiger vind.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:32

Shadow0 schreef:
leeneliefje schreef:
Ik denk dat de waarheid (zoals altijd) in 't midden ligt.

Dat is een hele gevaarlijke uitspraak, en de 'zoals altijd' is zeker niet waar. In situaties met machtsonevenwicht ligt de waarheid heel vaak niet in het midden.

Citaat:
Echter is het in 70% van de gevallen grijs verzuim en is de werknemer dus wél in staat om te werken maar kiest deze er voor om dit niet te doen.

Persoonlijk blijf ik denken dat het nuttiger is om de hoge structurele en langdurige uitval (juist ook van mensen die juist heel graag zouden willen blijven werken) aan te pakken dan te focussen op die termen wit en grijs verzuim.
Het is best tekenend voor onze maatschappij dat er vrijwel steeds als eerste reactie gekozen wordt voor het bestrijden van allerlei dingen, meestal details ook nog, ipv met een bredere blik te zoeken naar positievere wegen om hetzelfde te bereiken.

Ha nu stip je exact aan waar ik zo geïnteresseerd in ben. Mijn onderzoek gaat ook niet over het verzuim an sich maar het korstondige frequente verzuim. Het belangrijkste onderdeel hiervan is in mijn ogen om de reden van het verzuimen te achterhalen, wat is er in de werkomgeving of de persoonlijke omgeving dat deze mensen zich zo vaak ziek melden? En waarin verschillen zij dus met de mensen die 'nooit ziek zijn' en altijd op komen dagen! Een verzuimbeleid wat alleen de symptomen bestrijd (het verzuim zelf dus) heb je imo niks aan, je moet de achterliggende problemen zien te onderscheppen! :))

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:34

Oh herstel, ik zie dat je juist het langdurige verzuim opmerkte. Dat valt dan weer buiten de kaders van mijn onderzoek. Hier heb ik voor gekozen omdat hier arbeidsjuridisch al genoeg richtlijnen voor zijn (wet poortwachter) en dit langdurige uitval vaak gaan om wit verzuim, mensen die écht arbeidsongeschikt zijn dus!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 14:37

Lalidan schreef:
liekec schreef:
Het punt is niet dat HR mensen die kostend thuis liggen naar werk te krijgen, maar de medewerkers die zich met een hoofdpijntje al ziek melden, proberen zelf een gevoel van saamhorigheid en betrokkenheid bij te brengen. Hierdoor zal de medewerker zich (9 vd 10 x) minder snel ziek melden, omdat deze medewerker onbewust of bewust meer de sociale druk (niet het juiste woord, kan het even niet vinden) voelt om toch even door te bikkelen. Dus hr pakt de keuze niet af, het is nog steeds aan de medewerker. Enkel proberen wij de psychische lat waar iemand over heen moet voor ziekmelding, positief te beïnvloeden zodat er minder zwart of grijs verzuim voorkomt. Maar de keuze ligt nog steeds bij de medewerker. Kleine disclaimer, dit is hoe ik het natuurlijk uit de boeken leer, ervaring in het bedrijfsleven heb ik nog niet. Maar dit is hoe het ons nu uitgelegd wordt.

Ik denk dat 'sociale druk' exact het goede woord is, of dat het in elk geval het woord is wat omschrijft wat werknemers met deze aanpak ervaren. En ik denk dat het juist niet de oplossing is. Want deze term word juist gebruikt in groepen waarin de sociale druk al achterlijk hoog is, waar de lat al op torenhoogte geplaatst is. Mensen in de zorg hebben het hoogste ziekteverzuim, maar weten over het algemeen ook dondersgoed dat als ze zich ziek melden, collega's er voor op moeten draaien. Collega's die zelf over het algemeen al behoorlijk overbelast zijn. En daar word door deze aanpak, bedoeld of onbedoeld, dus even nog meer druk op gelegd.

Bovendien is het in mijn ogen symptoombestrijding. Als er binnen een bedrijf veel ongeoorloofd ziekteverzuim is, moet je kijken waar dat weg komt. Niet dat zomaar terug duwen. Dat werkt niet, dat helpt niet, werknemers voelen zich daardoor alleen maar meer onder druk gezet en minder gehoord. Kijk dan dus waar het daadwerkelijk mis gaat, in plaats van het symptoom (de ziekmelding) te proberen te bestrijden.

Overigens denk ik dat dit een mooi voorbeeld is van de kloof tussen manager/HR en werknemer. De een ziet het als iets positiefs, terwijl het door het gros van de andere kant als negatief ervaren word. Misschien moeten we daar iets mee, zodat we weer meer op 1 golflengte komen en er écht een gesprek gevoerd kan worden.

Heel mooi gezegd! Heel treffend ! helemaal mee eens :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:39

Joltsje schreef:
Er is maar 1 persoon die kan bepalen of iemand kan werken en dat is degene zelf.

De arboarts beslist dit niet. Die geeft alleen naar advies.

'Verzuim is een keuze' doelt op het stukje hoe je er mee omgaat.
Wij stellen vaak de vraag, wat kun je nog wel?

Wist je dat elke ziektedag obgeveer € 200,- per dag kost? En dat voor standaard lonen.

Adhv deze post, zou het verzuim in België anders liggen tov van Nederland? Weet iemand dat?

Wij mogen niet zelf kiezen thuis te blijven, maar moeten eerst een briefje bij de huisarts halen. Kan me voorstellen dat mensen met een kuch/hoofdpijn dan toch maar gaan werken, ipv drie uur bij de huisarts zitten wachten tot je je briefje krijgt (of niet).

3x per jaar ziek kan je toch snel aan zitten... iets verkeerd gegeten/voedselvergiftiging, iets breken, een keer griep of echt een hele zware verkoudheid..

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 19:01

Solleke_Noah schreef:
Joltsje schreef:
Er is maar 1 persoon die kan bepalen of iemand kan werken en dat is degene zelf.

De arboarts beslist dit niet. Die geeft alleen naar advies.

'Verzuim is een keuze' doelt op het stukje hoe je er mee omgaat.
Wij stellen vaak de vraag, wat kun je nog wel?

Wist je dat elke ziektedag obgeveer € 200,- per dag kost? En dat voor standaard lonen.

Adhv deze post, zou het verzuim in België anders liggen tov van Nederland? Weet iemand dat?

Wij mogen niet zelf kiezen thuis te blijven, maar moeten eerst een briefje bij de huisarts halen. Kan me voorstellen dat mensen met een kuch/hoofdpijn dan toch maar gaan werken, ipv drie uur bij de huisarts zitten wachten tot je je briefje krijgt (of niet).

3x per jaar ziek kan je toch snel aan zitten... iets verkeerd gegeten/voedselvergiftiging, iets breken, een keer griep of echt een hele zware verkoudheid..

Klopt inderdaad, 3 x zit je zo aan. Maar alleen omdat er geen gesprek plaats vindt wil niet zeggen dat je 'de sjaak' bent ofzo. "t is gewoon even een check-up, hoe gaat het? etc.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:20

Ik heb over 2015 nogal wat kort verzuim op mijn naam staan. Dus ik word ook uitgenodigd telkens....
Ik ben aan mijn heup geopereerd en met de zware fysieke arbeid in de zorg was ik af en toe overbelast, ik deed dan overigens administratief werk. Je kunt wel zeggen dat je niet zwaarder mag tillen dan 5 kg, maar als een patiënt valt, dan vang je hem op...
Daarna ontspoorde mijn astma 1x met stootkuur prednison en antibiotica tot gevolg, dit was echter maar 1 ziekte dag, ik had die periode veel vrij...
Daarna werd er een onschuldige hartritmeprobleem ontdekt. Bij ontstaan 1 dag ziek gemeld, bij overdosering medicatie 2. Instellen nieuw medicijn 1.
Voedselvergiftiging opgelopen, waarna last met cardiale medicatie weer 1.

Daar zit je dan, te vertellen hoe je denkt beter te blijven... Soms is het een kwestie van geluk, soms een kwestie van pech. Overigens ben ik nu al een half jaar niet ziek geweest. Maar heb toch echt wel een paar keer moeten uitleggen dat ik mijn werk nog heel leuk vond. En dan te bedenken, dat ik alleen op papier aantoonbare problemen heb gehad.

Een collega van mij heeft veel andere, onduidelijkere klachten gehad, die is echt volledig doorgezaagd hoor.
En dat maakt het soms lastig. Soms is het gewoon niet zo duidelijk als bijvoorbeeld bij mij.
Pechgevallen houd je altijd....

Ik krijg dan ook ontzettende okseljeuk van: 'Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze'.
In mijn geval overkwam het verzuim me ook. Niet in staat is niet in staat, en je kiest niet bewust om ergens niet toe in staat te zijn.
Ook op privegebied heb ik die periode heel veel leuks moeten laten gaan, ook dat overkwam me, daarin was ook geen keuze.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:15

Soms lukt het ook gewoon niet om met een gebroken arm, been, schouder, rib toch te gaan werken.
Je moet namelijk ook nog op je werk zien te komen.
Er zijn niet altijd mensen die je kunnen brengen en halen.
Of je ben stratenmaker met een gebroken been en snapt niks van de administratie.
Tja wat moet je dan?

Ik vind 'verzuim is een keuze' naar om te lezen of te horen.