Nu verder studeren of later?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:19

Amai Lieveli, wat een luxe heb jij! Jij mag je ouders heel dankbaar zijn. Zorg wel dat je deze keer de juiste opleiding kiest... Heel veel succes in ieder geval :-)

F_Orumster

Re: Nu verder studeren of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:32

Je hoeft niet perse te wachten tot je de studie helemaal hebt afgerond, maar bijvoorbeeld in het derde jaar proberem zwanger te raken.

Als het een hbo betreft kun je nog oroberem je stage in juni ipv september te starten en dan is de tweede stage dus ook eerder klaar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 20:36

Als er één ding is dat ik heb geleerd van mijn kind: het gaat toch allemaal anders dan je hebt gepland :)
Volg je gevoel en doe wat je gelukkig maakt. Daar ga je namelijk nog maar weinig tijd voor krijgen :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 20:55

Sandalio schreef:
Gaan je ouders je opleiding betalen? Wat een luxe zeg!
Ik hoop dat je ook hebt nagedacht over hoe je deze opleiding wel gaat halen, ik vind het eigenlijk niet echt niks dat je opleiding zegt 'Ga maar deze opleiding doen'. Bedoel, volgens mij lozen ze je eigenlijk omdat ze denken dat het toch nooit meer wat gaat worden ofzo? Zo komt het in ieder geval op mij over. Ik wil je niet de put in praten, helemaal niet, maar hoe zeker ben je dat je deze nieuwe - lange! - studie wél goed gaat afronden?
Ik denk dat je gewoon moet gaan studeren en gewoon moet proberen zwanger te worden en dan maar moet zien hoe het zal gaan. Je kunt toch niet alles voorzien namelijk. Dus als je per se alles tegelijkertijd wilt (29 is echt zo oud nog niet hoor, haha :P), dan moet je dat ook maar gewoon doen :). Ik zou alleen wel even nadenken over die studie, hoeveel makkelijker is die dan zegmaar.
Wat je ook kan doen, is nu al beginnen (als je vriend ook echt wilt), wellicht ben je dan snel zwanger en dan kun je misschien in februari volgend jaar starten met je opleiding, als je het zwanger zijn al hebt gehad. Of september 2017, dat je nu gewoon even een jaar neemt om te proberen zwanger worden?
Succes met je beslissing! Ik vind het wel een interessant vraagstuk, hoop dat je eruit kunt komen!

Ja en dat geeft me een hoop ruimte. Nu ben ik ook wel een heel lief kind hoor, het komt me niet volledig aanwaaien.

F_Orumster schreef:
Je hoeft niet perse te wachten tot je de studie helemaal hebt afgerond, maar bijvoorbeeld in het derde jaar proberem zwanger te raken.

Als het een hbo betreft kun je nog oroberem je stage in juni ipv september te starten en dan is de tweede stage dus ook eerder klaar.

Ja maar dan ben ik 32. Ik wil voor mijn 30e toch wel aan het proberen zijn.

Sandalio schreef:
Gaan je ouders je opleiding betalen? Wat een luxe zeg!
Ik hoop dat je ook hebt nagedacht over hoe je deze opleiding wel gaat halen, ik vind het eigenlijk niet echt niks dat je opleiding zegt 'Ga maar deze opleiding doen'. Bedoel, volgens mij lozen ze je eigenlijk omdat ze denken dat het toch nooit meer wat gaat worden ofzo? Zo komt het in ieder geval op mij over. Ik wil je niet de put in praten, helemaal niet, maar hoe zeker ben je dat je deze nieuwe - lange! - studie wél goed gaat afronden?
Ik denk dat je gewoon moet gaan studeren en gewoon moet proberen zwanger te worden en dan maar moet zien hoe het zal gaan. Je kunt toch niet alles voorzien namelijk. Dus als je per se alles tegelijkertijd wilt (29 is echt zo oud nog niet hoor, haha :P), dan moet je dat ook maar gewoon doen :). Ik zou alleen wel even nadenken over die studie, hoeveel makkelijker is die dan zegmaar.
Wat je ook kan doen, is nu al beginnen (als je vriend ook echt wilt), wellicht ben je dan snel zwanger en dan kun je misschien in februari volgend jaar starten met je opleiding, als je het zwanger zijn al hebt gehad. Of september 2017, dat je nu gewoon even een jaar neemt om te proberen zwanger worden?
Succes met je beslissing! Ik vind het wel een interessant vraagstuk, hoop dat je eruit kunt komen!

Toevallig daar net een heel gesprek over gehad met mijn schoonzus. Ik denk dat het heel wijs is om de tijd die ik nu heb te gebruiken om kritisch naar mezelf te kijken en te bedenken waardoor ik nu een uitvaller ben. Natuurlijk loost de opleiding mij omdat ze denken dat het niks gaat worden, ook omdat ik zelf al heel lang aangeef dat ik geen docent wil zijn. Ik heb een enorme zesjesmentaliteit en studievertraging omdat ik veel vakken voor me heb uitgeschoven. Ook spijbel ik veel colleges en ik geef me nooit op voor vrijwillige uitjes naar middelbare scholen enzo. Het niet halen van deze studie heeft alles te maken met mijn lakse houding.

Ik hoop echt enorm dat ik SPH wel ga trekken, maar ik wil geen overhaaste beslissingen nemen. Ik ga nu eerst gewoon eens bedenken wát ik wil qua studie en hoe ik kan voorkomen dat ik bij een nieuwe studie weer in zo'n 'het boeit me niet' periode kom.

Net ovulatietesten gekocht waardoor ik de komende 6 maanden mijn cyclus kan bijhouden. Woohoo.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 22:44

Ik zeg, gewoon doen. Alles wat je wilt :j
Je weet pas of het werkt, als je het probeert :)

Ik ben met mijn 31e begonnen aan een HBO opleiding, naast mijn 3 dagen werken en naast mijn dochtertje van nu 1,5. Zij was net een jaar oud toen ik aan de opleiding begon.
Toevallig de lerarenopleiding Nederlands, dus als je nog tips hebt :')
Ik sta al 10jr voor de klas, praktijkonderwijs met ook veel moeilijk opvoedbare leerlingen. Moet nu mijn bevoegdheid halen en dat was nogal een geëmmer vanwege het praktijkonderwijs.

Het is zwaar, het is soms echt keuzes maken. Ga ik vandaag van mijn kind genieten of ga ik vandaag voor mezelf en m'n studiepunten. Op sommige momenten wil ik overal mee kappen en op sommige momenten voel ik me onoverwinnelijk :))
Moet ik er bij zeggen dat ik helaas dikke vette pech heb met een kind wat al ruim 1,5jr niet doorslaapt en dat voorlopig ook nog niet lijkt te gaan willen doen.... Dus zelfs dan is het mogelijk, zwaar maar wel mogelijk :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:11

Goh ts, we zijn even oud en we zitten in vergelijkbare situatie maar tegelijk ook heel anders :+
Ik ben moeder van 2 kids, 7 en 5 jaar oud en ik wil beginnen met een studie, ben nu opleidingloos.
Waarom? Omdat ik nu nog recht heb op stufi, als ik 30 ben geweest niet meer en moet ik het zelf ophoesten en ik denk dat dat echt niet gaat lukken. Mijn kinderen gaan nu beide naar school wat maakt dat ik niet heel veel mis als ik zou gaan studeren en dat scheelt ook met kinderopvang.
Ik sluit niet uit dat er nog een kindje bij komt, maar voor mijn gevoel is het nu of nooit wbt een studie, dus dat gaat nu voor.

Studeren en een kind krijgen tegelijk zou ik persoonlijk niet aan beginnen, ik raad het je echt af. Ik denk dat je studie daar ernstig onder zal lijden en dan is het zonde van je geld en tijd. Je weet nooit hoe een zwangerschap verloopt, of je veel last hebt van kwaaltjes of zelfs complicatie's krijgt, hetzelfde geld voor je bevalling en de periode erna, wat als je baby je elke nacht wakker houd? Het is niet zo simpel als doorlopen tijdens je zwangerschap, even bevallen, paar weekjes thuis en hup weer naar school. Daarnaast lijkt het me erg zwaar om een klein baby'tje 5 dagen in de week bij anderen achter te laten, ik denk dat je je daarop verkijkt.

Persoonlijk zou ik zeggen, je bent al met je studie bezig en gezien de regelingen voor stufi, is het verstandig dat eerst af te maken en daarna lekker genieten van een kindje. Maar goed, als de motivatie er niet meer is, is dat ook erg lastig.
Ik had de motivatie voor heen ook niet maar ik loop er nu continu tegenaan dat ik ongeschoold ben en ik kan je vertellen dat dat geen pretje is.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:59

Ik heb heel globaal je topic doorgelezen.
Begrijp ik het goed dat je keuze zo goed als gemaakt is?
Knap, en hoop dat het je lukt ..

Ik verbaas me er soms best over dat mensen denken dat het 9 maanden 'gezellig zwanger zijn' is, kind uitpoepen en door gaan met je leven. Volgens mij is dat maar voor weinig mama's weggelegd. Of in ieder geval, ik ben er geen en ken er ook geen.
Lastige zwangerschappen, vroeggeboortes, ziekenhuis kinderen en 24/7 draait om onze kindjes. Iets waar je vooraf niet om vraagt, maar wat wel gebeurd.
Nu wil ik het niet al te negatief schetsen en hoop ik uiteraard dat je wel een zwangerschap etc uit het boekje mee maakt.. maar het is wel goed je te beseffen dat het ook zo kan zijn dat het niet loopt zoals je graag had gewild. Daarbij zijn ze zó snel groot en is het zo jammer als je je dan hebt moeten focussen op studeren ipv op je kids.
Nogmaals, echt niet negatief bedoeld, maar waarschijnlijk is bovenstaande niet het beeld wat je in eerste instantie voor ogen hebt, maar kan het je wel overkomen.

Ik heb enigszins in hetzelfde pakket gezeten en heb voor onze kinderen gekozen. Ik ben midden 30 wanneer onze jongste naar school gaat en wil dan kijken of ik me om kan gaan scholen.
Het is maar net welke keuzes je maakt in je leven en wat voor jou belangrijk is.
Heel veel succes!!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:13

Ik heb het gedaan, studeren en een kind krijgen. Beetje om dezelfde redenen, nog langer wachten wilden we niet, dus we gingen ervoor en zouwen wel kijken hoe het liep. Maar als ik die keuze opnieuw zou kunnen maken, zou ik het NIET doen. Het viel/valt me op zo veel vlakken verschrikkelijk tegen, en de enige reden dat ik nog steeds bezig ben met studeren, is omdat het doodzonde zou zijn van alle tijd en moeite die iedereen voor me heeft over gehad.

Het klinkt alsof jij je keuze al gemaakt hebt, dus dan wil ik je heel erg veel succes wensen. Als je je verhaal straks kwijt wil, staat mijn pb box voor je open. In mijn omgeving was/is er een totaal gebrek aan mensen die een beetje begrijpen tegen wat voor dingen je aanloopt als studerende moeder, dus als dat bij jou straks ook zo blijkt te zijn, ben je heel erg welkom ;)

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:06

Ik heb SPH gestudeerd en raad het je af om met je huidige motivatie te gaan doen. Er is weinig arbeidsperspectief en de doelgroep jongeren is verreweg de minst vertegenwoordigde doelgroep binnen het werkveld. Er komen honderden reacties binnen op ‘leuke’ vacatures. De enige vacatures waar je nog enigszins kans maakt zijn de doelgroep met moeilijk verstaanbaar gedrag en daar is niet iedereen geschikt voor. En realistisch bekeken staat dit er met de beoogde bezuinigingen in de zorg er met een paar jaar niet veel beter voor.

Verder heb ik geen ervaring met een HBO opleiding volgen terwijl je een kinderwens hebt. Ik heb van dichtbij één succesverhaal meegemaakt maar zij vond het wel ontzettend pittig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 04:05

Ik heb mijn keus nog steeds niet gemaakt. 6 april open dag en intake, 12 april gaat mijn anticonceptie eruit. Wat een timing :')

Ik krijg geen zekerheden bij mijn keuze, ik moet hoe dan ook een gok nemen wat ik ook besluit. En ik onderschat een zwangerschap zeker niet, net zoals het zorgen voor een baby. Ik heb in Londen als au pair gewerkt bij een gezin met een midlife crisis vader en een moeder met een postnatale depressie.

Over baankansen maak ik me geen zorgen, ik heb nu 3 werkplekken aangeboden gekregen terwijl ik de studie nog niet doe, ik heb mijn achternaam mee en een uitgebreid netwerk in de jeugdzorg en een goede CV mbt tot jeugdzorg. Misschien hangt het af van waar je woont Stampeltje? Hier springen de projecten als paddenstoelen uit de grond. Nu wil ik trouwens niet werken waar men weet van wie ik er eentje ben, dus misschien is zelf een werkplek/stage zoeken wel veel lastiger.

Maar ik weet gewoon niet of ik er nu al weer zin in heb, al dat leren en tentamenstress en dat in combinatie met een baby. Met mijn ouders aan de ene kant en mijn vriend aan de andere kant is het ook moeilijk om een beslissing te maken die in het midden ligt. Ik wil ook gewoon heel graag geld genereren, het is dan misschien niet nodig vanwege het salaris van mijn vriend, ik heb een gat in mijn hand en dat wil ik kunnen blijven houden en niet afhankelijk zijn van hem.

Ik denk dat ik het nu een beetje op zijn beloop laat. Eerst dat gesprek op 6 april afwachten, ik weet ook gewoon niet precies hoe de studie in elkaar steekt en wat al die regelingen precies inhouden.

Het is een hele hoop 'misschien' en 'wat als' bij elkaar. Misschien doe ik er wel langer over om zwanger te raken of moet ik een traject in, krijgen we een huilbaby of een gehandicapt kindje, vind ik de studie niet leuk of te zwaar/te makkelijk, gaat mijn relatie uit en waar sta ik dan?

Ik sta er 60/40 in, als in, voor 60% wil ik verder leren. Maar dan toch het liefst als het hypothetische kind een jaar is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:19

Als ik zo je berichten lees LIJKT het heel erg duidelijk:

Je über-prioriteit is broeden :P

Dus als de vader-to-be het ook wel ziet zitten, en hij vindt het prima als jij thuis voor die kleine en het huishouden zorgt, en hij kan alles betalen, dan is het duidelijk dat je het beste nu gewoon voor een ukkie kan gaan :j

Is dat alvast een plan!

Omdat je echter niet weet hoe lang het gaat duren voordat je zwanger bent, is het wel fijn als je jezelf nuttig kan maken in de tussentijd.

Ik zou zeggen: hang je huidige opleiding aan de wilgen, neem even lekker de tijd om jullie huis te verven en spik-en-span te maken zodat je nestje helemaal klaar is voor een ukje. En denk er de komende maanden ondertussen even goed over na wat voor werk / opleiding je nu precies wilt zodat je een goede keuze maakt.

Misschien ben je in de tussentijd dan al zwanger geworden en hang je die opleiding even in de wilgen omdat je even vol voor die uk wil gaan (echt heel verstandig!) en zie je dan idd. wel weer verder na die eerste verjaardag, of je dan aan een opleiding wilt gaan beginnen.

Nog geen kleintje in zicht? Dan begin je alsnog aan opleiding / werk en zie je wel wanneer er eventueel een zwangerschap tussendoor komt toch :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 03:05

Ja. Ja. JA :D Dat is denk ik precies hoe ik het ga doen. Ja :D Overigens gisteren de woonkamer geverfd, geen roze woonkamer meer. Woohoo. Ik ga nu lekker een kneuterbaantje zoeken waardoor ik in ieder geval inkomsten heb, dan maar niet iets doen wat ik leuk vind maar dan heb ik in ieder geval mijn eigen geld. Al is het maar een beetje, het is iets.

Ja dat broeden staat nu echt op 1. En als ik diep in mijn hart kijk wil ik eigenlijk het 1e jaar gewoon bij de baby zijn. Ik had een paar maanden terug een stagebegeleidster die naast haar baan nog een studie deed en ze had 1 dag in de week vrij om bij haar peuter te zijn. 1 dag. De volledige babytijd van dat kindje ging via whatsapp. Dat wil ik gewoon niet.

Dus ik denk dat ik nu wel echt mijn keus heb gemaakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:14

Mag ik vragen hoe je traject hiervoor eruitzag? Hoe lang ben je al bezig met huidige studie? Heb je al een ander hoger diploma of gewerkt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 09:47

Super +:)+

Roze is ook wel erg roze...zeker voor een woonkamer :P

Onze uk is net een paar dagen 1 jaar en ik kan ècht aanraden om er weinig naast te doen want het is echt be-hoor-lijk intensief om de hele dag met zo'n uk rond te zeulen en al het werk er omheen te doen, bizar hoeveel tijd en energie dat kost...zeker als de slaapjes erg wisselvallig zijn en met gedoe met reflux en tandjes enzo :=

Ik ben blij dat dat eerste jaar er op zit, zo'n kleine baby is aan mij niet zo besteed, hij is nu echt 1000x leuker en makkelijker :j

Het is met in ons geval werk en klussen aan huis & tuin ernaast gewoon echt heel erg pittig :j

Als de slaapjes overdag dan ook niet goed lukken dan kom je echt nergens aan toe behalve net met veel haasten de hele zooi voor die kleine uit klaarzetten zodat je niet mis grijpt, en er achteraan opruimen :P

Maar als je een ukje hebt waarbij alles heerlijk vlekkeloos verloopt en die vaste tijden zijn slaapjes en voedingen heeft, dan moet het in principe geen probleem zijn om er een paar uurtjes naast aan de studie te gaan, thuis-studie ofzo. misschien kan dat nog een optie zijn om toch nog een beetje te investeren in jezelf? :)

En als je een man / moeder / schoonmoeder of weet ik wat hebt natuurlijk, die je even wil ontheffen van ukkie-dienst zodat je weer even lucht krijgt :)

Op zich is het toch wel èrg lekker als je 1 dagje in de week even niet hoeft te sloven, en dan is zo'n kleintje de dag daarna nòg een heel stuk leuker :P

Kan me dus best voorstellen dat mensen het wel fijn vinden om een dag of wat te werken en even uit dat baby / dreumes looprad weg te zijn :=

Denk dat een dag of 2-3 werken alleen maar heel erg fijn is voor de meeste mensen die behoefte hebben aan iets meer verdieping / afwisseling dan alleen maar de hele dag het huishouden-met-kind(eren) regelen :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:08

Ik zie mezelf wel een tuttelmoeder worden. Ik vind pasgeboren ook gewoon echt heel leuk, ik ben au pair geweest en ik vond het geweldig, lekker tuttelen de hele dag. Jammer van het huishouden dat ik erbij kreeg :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:29

Dat moet je echt liggen inderdaad :j

Ja zonder dat huishouden en allerlei andere dingen die moeten gebeuren is het toch een stuk leuker denk ik :P

Daarom is het echt fijn (als je de mogelijkheid hebt) om zo min mogelijk andere verplichtingen te hebben zodat het geen probleem is als ukje bvb. de hele dag bezig gehouden moet worden, weinig zo vervelend als balen dat je kind steeds zit te piepen om aandacht terwijl je nog vanalles moet doen :o