werken ik vind het soms best lastig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:54

bruintje123 schreef:
Een 100% kloppende berekening heb ik nog niet gezien, maar dat kan aan mij liggen.

Berekeningen zoals het CPB doet bedoel je? Die kloppen inderdaad nooit 100%. Het is het CPB nog niet gelukt om uberhaupt echt goede voorspellingen te doen, ook niet over onze huidige economie. Dus daar zou ik het niet zoeken. Maar de economie is eerst en vooral een balans - daarin kunnen we dus intern allerlei dingen aan veranderen zonder dat het het totaal verandert.

Citaat:
Wat bedoel je met het dik gedrukte?

Wat ik zeg. Veel mensen zijn zo ongelukkig dat ze een ander niets gunnen. Ze zijn zo bang dat ze tekort gedaan worden, dat ze zelfs vinden dat mensen met een handicap niet een voordeeltje mogen hebben in de Efteling. We besteden liever miljoenen euro's aan zinloze bezigheidstherapie (kantoren schoonmaken waarna een professioneel bedrijf het nog eens doet, nietjes uit documenten halen, het geven van water aan planten die al verzopen zijn, dat soort onzin) dan dat we ooit iemand gewoon lekker voor de tv laten zitten. Zelfs al is dat tweede een stuk efficienter.

We steken liever geld en energie in het straffen van mensen nadat ze iets hebben gedaan, dan in het voorkomen van de situatie. Want anders zou het niet eerlijk zijn. Dat er ondertussen meer slachtoffers zijn dan nodig (EN dat het duurder is) doet niet ter zake.

Veel mensen zijn zo ongelukkig dat ze liever de rest van de wereld ook ongelukkig zien, dan dat iemand zomaar iets krijgt dat zij niet krijgen en daar misschien een klein beetje gelukkiger van wordt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:59

Anna_Dani schreef:
Shadow0 schreef:
We hebben werk helemaal losgekoppeld van het nut van dat werk. Maar dat is natuurlijk heel gek. We zouden veel meer moeten zoeken naar manieren om het werk en het leven weer bij elkaar te laten passen, ipv dat zo strict te scheiden. En dat is niet iets wat je alleen maar voor jezelf moet doen, maar wat we juist ook als maatschappij moeten bedenken.

Dit is wel iets om over na te denken inderdaad. Als ik iets voor de maatschappij zou kunnen doen, en daarmee mijn leven zowel financieel als qua activiteit kan aanvullen, neemt het al een geheel andere wending. Ik wilde altijd agent worden, zoiets zie ik mezelf nog wel doen trouwens.

Mag ik vragen waarom je dat nu niet gaat proberen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:00

Of die schandalige actie van een gemeente die z´n straatvegers ontsloeg en vervolgens in het kader van een werktraject diezelfde mensen die dus toen een uitkering kregen weer als straatveger aan het werk zette. Een enorme kosten besparing voor de gemeente, maar natuurlijk te zot voor woorden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:08

Arabesk schreef:
Of die schandalige actie van een gemeente die z´n straatvegers ontsloeg en vervolgens in het kader van een werktraject diezelfde mensen die dus toen een uitkering kregen weer als straatveger aan het werk zette. Een enorme kosten besparing voor de gemeente, maar natuurlijk te zot voor woorden.

En vergeet niet al die bedrijven (incl gemeenten!) die op basis van een werkervaringsplek afgestudeerde mensen volledig laten werken als een betaalde kracht . Ook lekker goedkoop en dan is er nog subsidie voor ook om de jeugdwerkloosheid aan te pakken en dus sparen ze niet alleen kosten uit, maar krijgen nog geld toe :+

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:15

Dan weet ik er ook nog wel een paar, bv bezuinigingen in de zorg. Zoveel psychiatrisch patienten op straat zonder passende hulp en zoveel mense hun baan kwijt. En het gek vinden dat de politie zoveel moet opdraven voor problemen met psychiatrisch patienten. Er had nooit marktwerking in de zorg moeten komen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:16

Shadow0 schreef:
bruintje123 schreef:
Een 100% kloppende berekening heb ik nog niet gezien, maar dat kan aan mij liggen.

Berekeningen zoals het CPB doet bedoel je? Die kloppen inderdaad nooit 100%. Het is het CPB nog niet gelukt om uberhaupt echt goede voorspellingen te doen, ook niet over onze huidige economie. Dus daar zou ik het niet zoeken. Maar de economie is eerst en vooral een balans - daarin kunnen we dus intern allerlei dingen aan veranderen zonder dat het het totaal verandert.

Citaat:
Wat bedoel je met het dik gedrukte?

Wat ik zeg. Veel mensen zijn zo ongelukkig dat ze een ander niets gunnen. Ze zijn zo bang dat ze tekort gedaan worden, dat ze zelfs vinden dat mensen met een handicap niet een voordeeltje mogen hebben in de Efteling. We besteden liever miljoenen euro's aan zinloze bezigheidstherapie (kantoren schoonmaken waarna een professioneel bedrijf het nog eens doet, nietjes uit documenten halen, het geven van water aan planten die al verzopen zijn, dat soort onzin) dan dat we ooit iemand gewoon lekker voor de tv laten zitten. Zelfs al is dat tweede een stuk efficienter.

We steken liever geld en energie in het straffen van mensen nadat ze iets hebben gedaan, dan in het voorkomen van de situatie. Want anders zou het niet eerlijk zijn. Dat er ondertussen meer slachtoffers zijn dan nodig (EN dat het duurder is) doet niet ter zake.

Veel mensen zijn zo ongelukkig dat ze liever de rest van de wereld ook ongelukkig zien, dan dat iemand zomaar iets krijgt dat zij niet krijgen en daar misschien een klein beetje gelukkiger van wordt.

Ik heb ook van andere geen sluitende basisloon gezien.

Zieke mensen dingen laten doen, nee kan niet.
Gezonde mensen dingen laten doen voor een uitkering, vind ik in hoe ons systeem nu is wel horen.
Dat dat systeem anders mag, ja graag.
En denk echt niet dat het gaat omdat ze niet willen dat andere mensen er gelukkig van worden.
Maar de ene alles voor het systeem doen en de andere alleen maar wat hij zelf wil, nee dat kan nu ook niet.

Mensen straffen, ja lijkt me wel.
Als je een ander beroofd lijkt me dat niet ongestraft mogen blijven.
En dat ga je ook niet voorkomen met een basis inkomen. Sommige hebben nooit genoeg.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:25

Shadow0 schreef:

Heel goed gezegd! Zo is het echt. Kijk maar naar de vluchtelingen problematiek op het moment. We gunnen een ander geen geluk omdat we zelf zo ongelukkig zijn. Persoonlijk heb ik er nooit zo'n last van.

Een leuke baan is ook mindsetting. Anders gaan denken.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:32

bruintje123 schreef:
Anna_Dani schreef:
Dit is wel iets om over na te denken inderdaad. Als ik iets voor de maatschappij zou kunnen doen, en daarmee mijn leven zowel financieel als qua activiteit kan aanvullen, neemt het al een geheel andere wending. Ik wilde altijd agent worden, zoiets zie ik mezelf nog wel doen trouwens.

Mag ik vragen waarom je dat nu niet gaat proberen?

Ik heb de mail-alert van vacatures aan staan :j
Maar ik vraag me wel echt af in hoeverre ik daar echt geschikt voor ben. Ik ben geen held, maar ik hoor ook vaak dat je een ander persoon bent wanneer je het uniform draagt. Ik heb samengewoond met een agent en sommige dingen zijn wel echt heel heftig, die je toch wel als "jezelf" mee naar huis neemt. Daarbij zijn zij heel strikt met vooropleidingen en ik heb MBO 2, gewoon omdat ik leren niet leuk vond. Maar inmiddels heb ik wel functies op HBO niveau gehad en ik ben bang dat ik op MBO niveau snel verveeld zal raken. Maar wellicht kunnen ze in het voortraject al aangeven wat de beste oplossing is...

[edit] Eerste jaar is 808 euro bruto. Ik ben in de fase van mijn leven dat dat netto niet eens voldoende is.
Laatst bijgewerkt door Anna_Dani op 21-01-16 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Seltje

Re: werken ik vind het soms best lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:35

Ook ik vind werken best lastig. Ik heb een goed diploma, een vast contract. Het werk zelf doe ik graag, maar de situatie is f*cked up: slechte bazen, slecht management, er wordt niet geluisterd naar de werkvloer, er zijn geen ontwikkelingskansen of mogelijkheden om cursussen te volgen. Shiften draaien zonder shiftvergoedingen,... Gelukkig heb ik nog goede collega's, anders hadden ze het hier al lang zonder mij mogen doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:16

@R12321

Dat heeft niets te maken met hun het geluk niet gunnen maar met zien dat de re-integratie van de eerdere mensen nu ook niet echt vlekkeloos is gegaan.

Dat er huizen toegewezen gaan worden terwijl Nederlanders 7 jaar op de lijst staan.
Dat is niet een ander het misgunnen maar je eigen ook wel eens aan de beurt vinden komen.
Want het is al te idioot dat er een wachtlijst is van zo lang.

Zien dat er mensen bij de voedsel bank komen en de vluchtelingen in honger staking gaan.

Is dat hun geen geluk gunnen?

Erg rare beredenering.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:20

Vluchtelingen gingen niet in hongerstaking, dat was een media hype.

Ja en tuurlijk krijgen ze een huis, jij had dat dak al boven je hoofd. :Tuurlijk wil je dat huis graag, maar je gunt het iemand die niets, maar werkelijk niets heeft toch meer? De primaire behoeftes van mensen worden vervuld. Vooral het laaggeschoolde mens in Nederland werkt niet voor zijn eigen succes maar geeft vluchtelingen de schuld dat zij niet gelukkig en succesvol zijn. Sorry, dan moet je echt aan jezelf werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:31

Bambixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:39

Mensen vragen telkens 'wat ben je', en dat betekend: welk werk doe je?

Misschien is het goed werk te zien als je functie binnen de maatschappij.
En aan de hand daarvan is het denk ik goed te bedenken, wie ben je, wat ben je, dus wat past bij je?
Er zijn waarschijnlijk functies te bedenken die je zal ervaren als deel van je identiteit, en minder als werk.
Kan je niet leven met de verplichting van 9-18, en wil je vrijheid, wellicht is vrachtwagenchauffeur dan meer iets voor je.
Het is maar een voorbeeld, maar het kan goed zijn de boel te her-overwegen.

Overigens ben ik het echt totaal met de openingspost eens, ik heb ook veel zo gedacht, ben daar al jong depressief en anti maatschappij door geworden.
Ik merk nu, later, toch ook dus die kant, van het werk dat bij je identiteit kan passen.
Maar het gevoel totaal afhankelijk te zijn van geld en maatschappelijke verplichtingen is iets waar ik waarschijnlijk nooit helemaal aan zou (willen) wennen.
Er is niet echt een escape, of wel?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 01:47

Ik heb een aantal jaar als Helpende in de ouderenzorg gewerkt, erg dankbaar werk en dat is waarschijnlijk ook de enige reden dat ik het nog deed. Ik ging er niet met plezier heen en zie mezelf er niet mijn hele leven in werken. Begin in Februari met de opleiding verzorgende IG, meer om van mijn studieschuld af te komen en hopelijk meer kans op een baan.
Ik heb altijd al iets met dieren willen doen, wat maakte me niet veel uit. Echter raadde iedereen me dit af, omdat er geen werk in te vinden was etc. Snapte ik ook wel, maar heb er nu toch wel spijt van. De zorg is de laatste tijd geen werk meer in te vinden dus had net zo goed die pret opleiding kunnen doen...

Begrijp me niet verkeerd, vind het werken met ouderen geen straf, maar het is niet mijn droombaan. De meeste ouderen zijn erg dankbaar en daar doe ik het voor!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 07:17

Aedema schreef:
Ik heb een aantal jaar als Helpende in de ouderenzorg gewerkt, erg dankbaar werk en dat is waarschijnlijk ook de enige reden dat ik het nog deed. Ik ging er niet met plezier heen en zie mezelf er niet mijn hele leven in werken. Begin in Februari met de opleiding verzorgende IG, meer om van mijn studieschuld af te komen en hopelijk meer kans op een baan.
Ik heb altijd al iets met dieren willen doen, wat maakte me niet veel uit. Echter raadde iedereen me dit af, omdat er geen werk in te vinden was etc. Snapte ik ook wel, maar heb er nu toch wel spijt van. De zorg is de laatste tijd geen werk meer in te vinden dus had net zo goed die pret opleiding kunnen doen...

Begrijp me niet verkeerd, vind het werken met ouderen geen straf, maar het is niet mijn droombaan. De meeste ouderen zijn erg dankbaar en daar doe ik het voor!

Het werken met dieren zorgt er eigenlijk voor dat ik 7 dgn in de wk kan werken. Bij een reguliere baan had ik dat nooit volgehouden..
Ik werk nu ruim 11 jaar voor mezelf en heb daarvoor ook allerhande baantjes gehad en vond dat ook vreselijk!! Dus snap jullie allemaal heel goed.. Ik denk dat toch werk zien te vinden waar je hart ligt je gemotiveerd en gelukkig maakt..Dat kan een hele lange zoektocht zijn..Maar als je iets echt heel graag wil kunnen er verassende dingen op je pad komen..

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 07:41

vuurneon schreef:
Arabesk schreef:

En vergeet niet al die bedrijven (incl gemeenten!) die op basis van een werkervaringsplek afgestudeerde mensen volledig laten werken als een betaalde kracht . Ook lekker goedkoop en dan is er nog subsidie voor ook om de jeugdwerkloosheid aan te pakken en dus sparen ze niet alleen kosten uit, maar krijgen nog geld toe :+

Je bedoelt niet afgestudeerden denk ik??

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 07:56

Vol verbazing lees ik hier de reacties van mensen die hun werk niet leuk vinden. Ik heb heerlijk werk met super leven mensen om me heen. Maar ik ben wel zelfstandig. Heb m'n werk en leven zo ingericht zoals ik het wil. En pas het aan als ik het nodig vind. Het leven is een feest. Je moet alleen zelf de slingers ophangen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:09

Parttime werken (3 dagen per week), veel paardrijden en andere leuke dingen doen en vaak op vakantie.
Dat is wat hier werkt tegen de sleur van moeten werken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:33

Supervixen schreef:
vuurneon schreef:

Je bedoelt niet afgestudeerden denk ik??

Dat denk ik niet.
Ook in mijn beroepsgroep werken mensen gratis die al jaren een (WO) diploma op zak hebben. Werkervaring opdoen noemen ze dat. Nou amehoela, je vervuld gewoon een volledige functie waarvoor ze eigenlijk gewoon mensen aan moeten nemen. Maar door alle bezuinigingen in de zorg vinden bedrijven dit wel een mooie oplossing, lekker goedkoop.
En als je dan een jaar of 3-5 ervaring op zak hebt, als gratis kracht, dan mag je een keer gaan denken dat je ergens aangenomen wordt. Maar hoe je jezelf die jaren daarvoor moet onderhouden, ik zou het niet weten, want een uitkering krijg je ook niet. Je moet dan namelijk beschikbaar zijn voor betaald werk.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:50

Ik herken je helemaal. Ik zie werken meer als een noodzakelijk kwaad. Buiten dat heb ik echt wel een super toffe baan met veel uitdaging en kan ik mijzelf goed bezig houden alleen het moeten, daar kan ik zo slecht tegen. Ik ben ook enorme voorstander van flexibele werktijden maar dat gaat helaas niet.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:02

Weet je wat ik van werken vind?

Zonde van mijn tijd.

Maar het zal wel moeten en gelukkig heb ik een leuke baan.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:08

Amalarab schreef:
Parttime werken (3 dagen per week), veel paardrijden en andere leuke dingen doen en vaak op vakantie.

Dat moet je je dan ook financieel kunnen veroorloven...

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:47

miezelke schreef:
Amalarab schreef:

Dat moet je je dan ook financieel kunnen veroorloven...

Een veel mensen kunnen dat helaas niet, vaak is dat weggelegd voor de tweeverdieners zonder thuiswonende kids.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:57

Ik ben recent overgeplaatst naar een nieuw filiaal. toen ik nog in m'n oude filiaal zat had ik plezier in m'n werk, nu haat ik het. Ik merk dat ik zelf ook tegen een depressie aanzit nu.
Vroeger ging het werken mij goed af en vond ik het niet erg tegenwoordig zuigt het energie

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:02

Ik herken het helemaal niet :n Ik heb 6,5 jaar gewerkt voor mijn laatste werkgever, pas de afgelopen maanden was ik minder gemotiveerd. Had ook te maken met de reorganisatie. Nu werk ik een week :D voor mijn nieuwe werkgever en ik stuiter door de week heen. Ander bedrijf, andere visie, andere mensen. Mensen met een passie voor financiële dienstverlening, voor klanten en voor 'hoe help ik iemand écht?'. Daarbij hoort wel een werkweek van 40 uur, een hoofdkantoor op een kleine 2 uur rijden en veel 's avonds werken. Of in het weekend, als het echt druk is. Mijn uren zijn flexibel, ik richt zelf mijn eigen rooster in.

Natuurlijk, als het stralend mooi weer is en ik zit in de auto richting kantoor of een klant of bespreking dan denk ik ook wel eens 'Paardrijden was nou ook leuk geweest :+ ' maar he, door mijn werk kán ik mijn twee paarden betalen en houden zoals ze verdienen. En dat is ook wat waard.

Minder werken, of zelfs helemaal niet werken, ik moet er níet aan denken. Ik houd van de uitdaging, mezelf ontwikkelen, het contact met mensen en het contact met klanten.