Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:06

Lizzyy schreef:
Gesprek is eigenlijk erg positief verlopen. Volgens het JL (Juridisch Loket) sta ik vrij sterk en zijn ze sowieso verplicht om me de maand januari te laten werken. Dit staat namelijk zwart op wit. Hierna (dus per 1-2-2016) kan ik een beroep doen op het rechtsvermoeden (houdt in dat met een 0 contract je alsnog een verplichting hebt om het gemiddelde aantal uren te werken)
Vanmorgen kreeg ik van mijn (ex) manager een bericht dat ze me de helft van de uren kunnen laten werken. Samen met het JL heb ik een bericht opgesteld die ik vanmiddag heb verstuurd, met als inhoud dat ik niet akkoord ga met de opzegging, er volgens mijn contract geen tussentijdse opzegtermijn is, ik de uren wil werken en uitbetaald krijgen waarvoor ik recht heb. Ook heb ik er in gezet dat ik in dienst blijf tot 31-5-2016.
Tot op heden nog geen antwoord op gehad. Maandag moet ik van 8 - 12 werken, hier ga ik ook gewoon heen. :j

Leuke casus. (vooral omdat er blijkbaar geen tussentijdse opzegtermijn is.....) :D ik blijf je volgen

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:10

+:)+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 19:02

studiemiep schreef:
Leuke casus. (vooral omdat er blijkbaar geen tussentijdse opzegtermijn is.....) :D ik blijf je volgen

Dat is bij een contract voor bepaalde tijd vanuit de werkgever gezien eigenlijk per definitie zo, maar ook kan het voorkomen dat vanuit de werknemer gezien geen tussentijdse opzegtermijn geld. Als je dan een jaarcontract afsluit met een werkgever dan zal je dus ook het hele jaar uit moeten dienen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 19:47

Zojuist een e-mail ontvangen van mijn manager (want ja, mijn contract loopt nog door }> ) ik kopieer hem even:

Hoi Lizzy,

Hierbij stuur ik je een reactie op je berichtje over de uren van januari en jouw contract. Omdat ik op dit moment onvoldoende vervangende taken voor jou heb om de uren mee te vullen en ook de andere afdelingen nu geen werk voor handen hebben, ga ik akkoord met jouw voorstel: we betalen de uren voor januari uit die waren ingeroosterd, maar je hoeft niet naar kantoor te komen.

Inderdaad loopt jouw contract nog door tot 31 mei 2016. Tot die tijd blijf jij in dienst.

Dus dat is positief. Krijg in iedergeval deze maand salaris. Hoe het verder gaat bespreek ik volgende week met het Juridisch Loket :j

Prrrr

Re: Contract niet verlengd, uren nog doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:02

Spartelen levert in elk geval wat op. Goed zo!

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:04

Mag ik trouwens vragen om wat voor bedrijf het gaat?

Maar mooi antwoord, je hebt ze bij de ballen.

(zie trouwens dat je ook MER en uit de buurt komt, grappig :D )

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:06

Goed gedaan zeg! Dus wel opzoek gaan nu naar iets anders, want zo te horen roosteren ze je in februari niet in

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:12

future_vet schreef:
Goed gedaan zeg! Dus wel opzoek gaan nu naar iets anders, want zo te horen roosteren ze je in februari niet in

Vanaf februari zit ze ingebakken }:)
Door de regels dat er een vermoeden is dat ze geen 0 uren draait maar 16. En dus worden ze verplicht die 16 uur uit te betalen per week tot het einde van het contract. (Waarschijnlijk)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:12

valt me mee dat ze zo netjes antwoorden. ze hebben dus echt niks dat ze wel betalen maar je hoeft niet te komen. nou je hebt in elk geval inkomen deze maand. kan je rustig verder zoeken voor een nieuwe baan in feb.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:27

KellyR schreef:
future_vet schreef:

Door de regels dat er een vermoeden is dat ze geen 0 uren draait maar 16. En dus worden ze verplicht die 16 uur uit te betalen per week tot het einde van het contract. (Waarschijnlijk)

ik zou dat dan weer niet zo doen, ik zou gewoon lekker opzoek gaan naar een andere baan. 16 uur uitbetaald krijgen zonder te werken is natuurlijk wel een gelukje

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 20:35

TS, wat vervelend dat je op non-actief gesteld bent en nu al weet dat je contract niet wordt verlengd. Ik hoop dat je gauw een nieuwe leuke uitdaging vindt!

Wat ik mij afvraag, en natuurlijk mag je vechten voor iets waar je recht op hebt, maar denk je ook aan de toekomst?
Ik begrijp dat je het geld goed kan gebruiken en nieuwe banen niet voor het oprapen liggen. Maar bedenk wel dat, helemaal in deze tijd, veel banen ingevuld worden via netwerken. Ik persoonlijk vindt dus erg belangrijk dat ik een goede indruk achterlaat bij mijn oude werkgever. Wie weet komt er ooit een andere functie die jou op het lijf geschreven is vrij bij dit bedrijf of kom je een ex-collega bij een ander bedrijf. Dan wil je niet de werknemer zijn die bekend staat omdat je zo vervelend vertrokken bent...
Succes met alles :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:13

En als je dat gaat doen, komen werkgevers dus altijd met dit soort grapjes weg. Wat mij betreft dus het slechtste advies ooit, laten we in plaats daarvan iedereen adviseren het op de wijze van TS te doen, dan houden werkgevers vanzelf een keer op met dit soort geintjes.

TS,top gedaan hoor! We hebben niet voor niks rechten gekregen, je bent geen speeltje die je naar believen aan de kant kan schuiven.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:19

Eens met Lalidan, mooi onderschrift trouwens!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 22:41

Ik vind het stoer van je hoor!!!!
Willen werken op een plek waar ze je liever zien gaan. Ik weet niet op welke grond ze je contract hebben opgezegd. Maar van wat ik zie in je topic laat een positieve, keurige en volhardende werkmentaliteit zien.

Succes!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 02:20

WoW fijn antwoord! Houd je er wel rekening mee dat als je een andere job zoekt deze werkgever je tot einde van je contract gewoon kan oproepen als hij even iemand te kort heeft.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 12:14

KellyR schreef:
future_vet schreef:

Ik heb dus gelezen dat dat veranderd is naar zes maanden. Dus dan zou ik dus geen poten hebben om op te staan :(

Jumpie schreef:
TS, wat vervelend dat je op non-actief gesteld bent en nu al weet dat je contract niet wordt verlengd. Ik hoop dat je gauw een nieuwe leuke uitdaging vindt!

Wat ik mij afvraag, en natuurlijk mag je vechten voor iets waar je recht op hebt, maar denk je ook aan de toekomst?
Ik begrijp dat je het geld goed kan gebruiken en nieuwe banen niet voor het oprapen liggen. Maar bedenk wel dat, helemaal in deze tijd, veel banen ingevuld worden via netwerken. Ik persoonlijk vindt dus erg belangrijk dat ik een goede indruk achterlaat bij mijn oude werkgever. Wie weet komt er ooit een andere functie die jou op het lijf geschreven is vrij bij dit bedrijf of kom je een ex-collega bij een ander bedrijf. Dan wil je niet de werknemer zijn die bekend staat omdat je zo vervelend vertrokken bent...
Succes met alles :)

Ik ook, maar ik speel geen rare spelletjes toch? Ik geef aan dat ik die uren gewoon wil werken, blijf in mijn berichten gewoon vriendelijk. Er zijn weinig dingen waar ze me mee kunnen pakken. En ja, ik wil inderdaad mijn geld. Klopt. Maar als dat zo in de wet staat, dan hou ik dat gewoon aan :) ik vind dat hun een raar spelletje spelen, niet ik.
En bij dit bedrijf hoef ik niet opnieuw in dienst te komen hoor, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken!

Kelly_ann schreef:
Ik vind het stoer van je hoor!!!!
Willen werken op een plek waar ze je liever zien gaan. Ik weet niet op welke grond ze je contract hebben opgezegd. Maar van wat ik zie in je topic laat een positieve, keurige en volhardende werkmentaliteit zien.

Succes!

Dankje wel! Leuk om te horen. :) ze hebben mijn contract opgezegd omdat ik voor die functie te weinig kennis heb. Klopt, dat wisten ze toen ze mij aannamen voor die functie. Daarom wilde ik daar ook werken, zodat ik dat zou leren. In het laatste gesprek spraken ze zelf van 'een mismatch', en dat klopt. Hun gaven aan dat ze geen mensen hebben die mij in konden werken, waardoor ik niet veel heb geleerd. Als mij het systeem niet wordt uitgelegd, tja, dan duurt het inderdaad even voor ik alles onder de knie heb. :j er waren bijvoorbeeld geen documenten waar ik op terug kon vallen. Als je dan dingen vraagt en de meeste zeggen 'ik heb nu geen tijd', leer je er niks van :n

Zoe_97 schreef:
WoW fijn antwoord! Houd je er wel rekening mee dat als je een andere job zoekt deze werkgever je tot einde van je contract gewoon kan oproepen als hij even iemand te kort heeft.

Ik denk niet dat ze dat doen, maar zal er aan denken :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-01-16 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 14:12

Lizzyy schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik denk niet dat ze dat doen, maar zal er aan denken :j

Wanneer beide partijen het contract willen ontbinden kan dat gewoon hoor. Dat zou ik dus wel even laten doen wanneer je een andere baan hebt gevonden!

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:02

Lalidan schreef:
En als je dat gaat doen, komen werkgevers dus altijd met dit soort grapjes weg. Wat mij betreft dus het slechtste advies ooit, laten we in plaats daarvan iedereen adviseren het op de wijze van TS te doen, dan houden werkgevers vanzelf een keer op met dit soort geintjes.

TS,top gedaan hoor! We hebben niet voor niks rechten gekregen, je bent geen speeltje die je naar believen aan de kant kan schuiven.

Daar heb je ook gelijk in :j

Succes TS, vindt het ook erg knap dat je nog ergens gaat werken terwijl je weet dat zij het liever niet hebben. Dit bedoel ik positief.
Ik mij inderdaad waarschijnlijk heel makkelijk weg laten sturen ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:24

Het is natuurlijk wel de vraag of je nog wel met plezier je werk kan doen. Da's wel zuur....

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:32

wel zuur maar geld is geld

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 12:42

Lizzyy schreef:
Ik heb even mijn contract er bij gepakt. Dit staat er in:

Nu het volgende..
Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de periode van zeven maanden en eindigt derhalve van rechtswege op 31 mei 2016 zonder dat daartoe enige opzegging is vereist. De werkzaamheden zullen na afloop worden verricht.

Die bepaling is oude wetgeving en per 1 juli 2015 niet meer geldig. Ook tijdelijke contracten moeten sinds die datum worden "opgezegd". Formeel heet dat de aanzegging. Deze aanzegging moet je schriftelijk uiterlijk 1 maand voor einde contract ontvangen. Doet het bedrijf dat niet, dan mag per dag dat ze te laat zijn een boete claimen met als max bedrag je (gemiddelde) maandsalaris.

http://www.arbeidsrechter.nl/wwz-aanzeg ... aalde-tijd

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 13:07

Mikkie schreef:
Lizzyy schreef:
Ik heb even mijn contract er bij gepakt. Dit staat er in:

Nu het volgende..
Deze arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de periode van zeven maanden en eindigt derhalve van rechtswege op 31 mei 2016 zonder dat daartoe enige opzegging is vereist. De werkzaamheden zullen na afloop worden verricht.

Die bepaling is oude wetgeving en per 1 juli 2015 niet meer geldig. Ook tijdelijke contracten moeten sinds die datum worden "opgezegd". Formeel heet dat de aanzegging. Deze aanzegging moet je schriftelijk uiterlijk 1 maand voor einde contract ontvangen. Doet het bedrijf dat niet, dan mag per dag dat ze te laat zijn een boete claimen met als max bedrag je (gemiddelde) maandsalaris.

http://www.arbeidsrechter.nl/wwz-aanzeg ... aalde-tijd

Dat snap ik even niet :o wat bedoel je hier precies mee?

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:14

Je moet tijdig bericht krijgen dat je overeenkomst afloopt, opzegging is dus wel degelijk vereist :)

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:56

Inderdaad wat Laurie zegt.
Het van rechtswege eindigen van een contract, zoals het in jouw contract is opgenomen, is per 1 juli 2015 uit het recht "geschrapt" en vervangen voor de aanzegplicht. Dat betekent dat jouw werkgever jou formeel moet laten weten, minimaal 1 maand voor het eindigen van het contract, dat het niet (of wel natuurlijk) wordt verlengd.
Doen ze dat niet, dan is het niet zo dat je automatisch een contractverlening te pakken hebt. Het contract eindigt dan wel gewoon, maar je mag als werkgever een boete claimen voor iedere dag dat ze te laat aanzeggen.
Jouw contract is ingegaan op het moment dat de nieuwe wetgeving al van kracht was, dus een bepaling uit het oude recht kan nooit van toepassing zijn.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:11

Meelezer kruipt onder steen uit, dat waren de 1e zinnen toch van het topic dat het haar verteld is dus dan hebben ze het toch al aangegeven of is het niet afdoende?