Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:24

ja nu download die het wel :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:26

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:41

Elisa2 schreef:

Er zijn zoveel websites met de strekking van dit verhaal, en overal word de leeftijd waarop ze sluiten genoemd. Dat vind ik dan nog een feit, maar wat ik mis, is de wetenschappelijke onderbouwing van de mening dat het slecht is om dit te belasten als ze nog niet gesloten zijn.

Zou daar graag een onderzoek over willen zien :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 19:49

Longeren op jonge leeftijd is een van de schadelijkste dingen (niet gek, als ik rondjes loop krijg ik al pijn aan mijn binnenbeen), maar toch het meest gebruikt in de engelse sport.

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke verslag!

Naar mijn inzicht (bij gebrek aan betere inzichten) is het goed om een paard op jonge leeftijd kort inspannende dingen te laten. Denk aan korte stukjes wandelen op asfalt (uitbouwen tot een half uur op jonge leeftijd, vervolgens uitbreiden met draf). Met 2/2,5 voor de sulky, buiten km's maken (het liefst niet eens zo ver/lang). En dan uit blijven bouwen.
Ik hoor ook best een stukje op de rug te kunnen zitten, weeg slechts 50 kg. Als een KWPN zich daar slechter van gaat voelen... :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:07

Ik dacht dat ik daar ooit wat over gelezen heb van dat paarden proefbedrijf...hoe heette dat ook al weer? volgens mij in het Bit oid. Maar het is zo lang geleden dat ik de strekking niet meer goed herinner.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:10

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:

Er zijn zoveel websites met de strekking van dit verhaal, en overal word de leeftijd waarop ze sluiten genoemd. Dat vind ik dan nog een feit, maar wat ik mis, is de wetenschappelijke onderbouwing van de mening dat het slecht is om dit te belasten als ze nog niet gesloten zijn.

Zou daar graag een onderzoek over willen zien :)

Precies! Als je botten pas mag belasten als de groeischijven zijn gesloten, zou je kinderen ook niet moeten laten sporten tot de 16-18 jaar zijn. Lijkt me niet dat je daar een gezond en sterk lichaam van krijgt, pas gaan sporten op je 18e. Dus ik ben benieuwd naar uit welk onderzoek dit blijkt.

En ik zou ook de andere kant belicht willen zien. Je kunt je steeds afvragen of vroeg trainen tot bepaalde blessures leidt, maar je kunt je daarnaast ook afvragen of voor het derde jaar beginnen met trainen op bepaalde fronten ook juist bijdraagt aan een betere lichamelijke ontwikkeling van een paard. Het kan ook zijn dat je kansen mist om je paard lichamelijk goed voor te bereiden op de toekomst als je laat begint met trainen. Dat lijkt me niet ondenkbaar. En dat moet je dan afwegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:12

het lijkt mij ook heel belangrijk hoe je trained en wat je van een jong paard vraagt.In de topsport gaat het allemaal wat sneller,de zwakkeren vallen dan al snel af.Geldt voor alle disciplines.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:20

Volgens mij is beweging beter dan geen beweging..en opbouw en management heel belangrijk.

Maar dat is altijd zo ongeacht de leeftijd..

Ik vraag me al heel lang af..en misschien weet jij dat Ruitje, wat de uitval is op latere leeftijd van dravers die al jong belast werden?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:41

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 20:49

Elisa2 schreef:
Volgens mij is beweging beter dan geen beweging..en opbouw en management heel belangrijk.

Maar dat is altijd zo ongeacht de leeftijd..

Ik vraag me al heel lang af..en misschien weet jij dat Ruitje, wat de uitval is op latere leeftijd van dravers die al jong belast werden?

volgens mij gaan dravers toch met 8 jaar met pensioen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:01

Definieer 'uitval' en 'belast' en ik kan een mening geven. Maar er is geen onderzoek naar gedaan.

Hoe kom je aan die leeftijd Geerke? Onze 11 jarige is pas sinds dit jaar met 'pensioen' . Pensioen is voor een draver overigens vaak: Recreatiepaard worden. Als een KWPNer vast loopt in het Z en naar een recreatieruiter verkocht word spreek je ook niet van een pensioen.

Overigens zit er aan de deelname voor onze sport een max. leeftijd van ik meen 14 jaar. Dat is balen als je een krasse 14 jarige heb, maar dat is besloten om de fokkerij te bevorderen. Iets wat nu met het oog op de nieuwste ontwikkelingen wel afgeschaft kan worden, er zijn nu natuurlijk mogelijkheden om met een merrie te fokken zonder dat zij daar de sport voor moet verlaten :) .
Deze paarden verdwijnen soms naar het buitenland, waar deze limiet niet altijd geld :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 21:48

Correctie:
3.3.6
Merries moeten hun koerscarrière op 11-jarige leeftijd beëindigen en hengsten en ruins als zij 15 jaar zijn. De reden dat merries eerder hun koerscarriere moeten beëindigen is gelegen in het feit dat de merries op tijd de fokkerij in zullen gaan.

Overigens hebben draf en rentrainers altijd aan veel onderzoeken meegedaan en is er daarom veel te vinden over onze sport. Ik kom bijv. weinig onderzoeken tegen in de westernsport, ik ben daar erg benieuwd naar!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:01

ruitje schreef:
Correctie:
3.3.6
Merries moeten hun koerscarrière op 11-jarige leeftijd beëindigen en hengsten en ruins als zij 15 jaar zijn. De reden dat merries eerder hun koerscarriere moeten beëindigen is gelegen in het feit dat de merries op tijd de fokkerij in zullen gaan.

Overigens hebben draf en rentrainers altijd aan veel onderzoeken meegedaan en is er daarom veel te vinden over onze sport. Ik kom bijv. weinig onderzoeken tegen in de westernsport, ik ben daar erg benieuwd naar!

ik heb een vermoeden dat ze niet voor niets geen onderzoeken doen in de westernsport. :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:02

Western is idd ook een goede.

Heb een paar grote stallen geweten waar ik de trainingsmethoden discutabel vond, maar ze kregen paarden wel in no time klaar voor de futurities en wonnen elke wedstrijd die er te winnen was.
Paarden in kwestie gingen rond hun 6-8 jaar ook 'op pensioen', was verder niet erg want ze hadden hun geld al lang en breed bij elkaar gereden en de volgende 2 jarige stond alweer klaar.

Als men dan toch persé een 2 jarige wil laten werken dan zie ik ze liever op de renbaan dan in een redelijk mulle bak met een (vaak stevige) ruiter snelle overgangen en korte wendingen maken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:04

rechtuit is inderdaad nog het meest natuurlijke..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:27

Ik denk dat we een hoop zouden kunnen leren van de manier van trainen in de western. Zou boeiende resultaten geven denk ik :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:40

ruitje schreef:
Ik denk dat we een hoop zouden kunnen leren van de manier van trainen in de western. Zou boeiende resultaten geven denk ik :)

ik weet het niet,ik ben op het moment zo ver dat ik ongeveer alles z'on beetje paardenmishandeling vind.Ik ga er nieteens meer opzitten.(ben extremist geworden) :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:49

http://www.thehorse.com/articles/35618/ ... ess-levels

Gaat over het verschil in stress voor een paard wat werkt in NYC of in het land staat. Vond hem wel boeiend als we het hebben over geestelijke stress van arbeid :)

Haha Geerke, laten we eerlijk zijn. Paarden zitten niet op mensen te wachten. Dus ik snap dat punt eigenlijk best wel. Het is niet mijn overtuiging, maar ik sluit niet uit dat ik er over 100 jaar niet ook zo over denk :D . Voor nu vind ik trainen nog te boeiend :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:00

Hier komt vaak de term krachttraining voorbij (oa in het facebook stukje) Bij mijn weten is training pas krachttraining als de hartslag in de regionen van 160 komt. En dan ben je al goed heftige dingen aan het doen hoor! Dat is wel iets meer dan een 4 jarige een schouderbinnenwaarts laten lopen.
En dan geldt volgens mij dat je het hele leven van een paard lang maar maximaal 2 keer in de week krachttraining kunt/hoort te doen. Actieve rustdagen zijn dan gewoon normaal dressuurwerk.

Dat is ook gelijk de reden dat ze zo veel onderzoek doen bij de draf en ren sport. Dat is wel topsport en als jonge paarden daar niet bij de bosjes omvallen zegt dat wel iets over dat gepruts in de marge (no oofence)wat met veel spring en dressuur paarden wordt gedaan. Daarbij hebben ze daar vaak grotere hoeveelheden paarden bij elkaar staan die voor hetzelfde doel gehouden worden. Dat vindt je niet zo snel op een dressuur of spring stallen.

Een hartslagmeter (en lactaat meting) kunnen we al veel info geven over de appropriat belasting van een paard. Ik zeg veel en niet alle omdat er bij een jong paard natuurlijk nog we, iets meer meespeelt dat spieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:05

Ik bedoel uitval qua beenproblemen Ruitje..weet niet of dat veel voor komt bij dravers op latere leeftijd?

Westernsport is ook een goede..daar is wel veel uitval weet ik, veel westernpaarden die op jonge leeftijd al voorbeenproblemen hebben.

Qua dressuur paarden heb ik het idee dat er vooral nek, hals en rug problemen voor komen.

Spring paarden weet ik niet, te weinig in thuis..

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:21

Maar het is ook vrij logisch dat als er een paard uitvalt door te veel blessures op jonge leeftijd, dat je dat niet op de voorpagina van de hoefslag laat zetten bij wijze van.

Die paarden gaan gewoon via de achterdeur en niemand hoort er meer wat van.

Zelfde voor toppaarden, daar hoor je vaak na een tijdje ook niets meer van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:26

Klopt, maar dan is dus altijd de vraag of ze kapot "gemaakt" zijn door training/overbelasting...of dat ze van nature al problemen hadden. Of een combinatie van beiden..

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:28

Als je op google kijkt naar de anatomie van het paard, vooral kijkend naar de leeftijd, dan kun je ook veel vinden + afleiden.
Tot de 6 zijn niet alleen de botten pas uitgegroeid, maar ook ''zachte'' delen van een bot pas ''hard'' geworden.
Docenten waarderen het wanneer je zelf ook echt nagedacht hebt ipv. opgezocht.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:47

Elisa2 schreef:
Klopt, maar dan is dus altijd de vraag of ze kapot "gemaakt" zijn door training/overbelasting...of dat ze van nature al problemen hadden. Of een combinatie van beiden..

Als je het aan de mensen vraagt zal het vast al problemen gehad hebben ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:59

Tuurlijk, het is altijd makkelijk de "schuld" buiten jezelf te leggen..kopen wel weer een nieuwe..