geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:50

estja schreef:
Heel veel meningen over dochter. Maar wat wil dochter zelf? (Ja, een nieuw paard natuurlijk ;) ) maar ik bedoel qua school? Een 14 jarige kan best al wel meedenken en meepraten over hoe het gaat op school. Hoe ziet zij het voor zich? Hoe denkt ze verder te gaan met school? Hoe ziet ze dat voor zich met school en een paard?

Kortom, ik zou zeggen ga eens goed in gesprek met dochter. Praat niet over haar maar met haar. Betrek haar actief. Het zijn tenslotte haar onvoldoendes.

Daar ben ik t ook mee eens. Ik zelf had niks te zeggen of werd mij niks gevraagd. Maar voor mij besloten, dat maakt een kind ook niet veel gelukkiger. Met 14 jaar kan ze prima erover nadenken en praten wat ze wil. Is ze ook wel gelukkig met haar opleiding? is dingen als problemen op school of in de klas of met leraren ook al uitgesloten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:51

Als het kind altijd goede resultaten haalde en nu pony weg is ineens niet meer. Dan is het toch niet onlogisch dat men gaat denken dat verkoop van paard iets te maken heeft met dalende resultaten?
Wellicht motiveerde paard juist (als ik goed leer kan ik naar paard) en nu er alleen nog die pony is, dat ze die drive niet meer heeft.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:53

Ik functioneerde ook niet zonder paardeijden dus ik kan me je dochter goed voorstellen. Het is een uitlaatklep, moment dat je de zorgen van alledag even vergeet en ze rijd goed zo te lezen dus dat geeft ook zelfvertrouwen wat misschien juist wel positief is voor de schoolresultaten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:54

Ayasha schreef:
Als het kind altijd goede resultaten haalde en nu pony weg is ineens niet meer. Dan is het toch niet onlogisch dat men gaat denken dat verkoop van paard iets te maken heeft met dalende resultaten?
Wellicht motiveerde paard juist (als ik goed leer kan ik naar paard) en nu er alleen nog die pony is, dat ze die drive niet meer heeft.

Maar het is niet onverstandig ook met de leraren te praten of eventuele mentor, om te zien of ze in de klas ook is veranderd of dat er iets speelt. Stel dat er in de klas ook wat is, dan kan je 1 deel misschien oplossen, maar blijft het op school nog hangen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:54

Ts haar dochter is, zoals ik het lees, van basisschool naar middelbare school gegaan en nu gaan haar punten omlaag?

Wellicht het niveau (toch) te hoog? En dus in combi met te weinig inzet?

Bespreken op school wat te doen? Willen jullie je dochter perse op dit niveau houden? Of is een niveau lager wellicht een optie (en dan eerst kijken hoe ze het daar doet). Wellicht kun je eens kijken naar huiswerkbegeleiding en/of bijles? Wellicht heeft je dochter gewoon meer structuur nodig en zou iets dergelijks als huiswerkbegeleiding voor haar een uitkomst zijn

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:55

Mijn zoontje heeft ook ADD.
Ik denk dat je toch weer een zoektocht moet gaan starten voor een eigen paard. Een pony 2x per week mogen rijden, is compleet anders als met je eigen paard naar wedstrijden toe trainen. Een ADD persoon heeft een verantwoordelijkheid nodig. Vaak vinden ze bij de 'gewone' kinderen lastig aansluiting en kunnen ze bij 't paard lekker zichzelf zijn.
Overleg ook eens met school of ze de kantjes ervan afloopt misschien is het niveau te hoog? Ook heeft een ADD persoon moeite zich lange tijd te concentreren, zeker nu ze van de vertrouwde basisschool af is en alles dus anders gaat, heeft dat z'n weerslag in de cijfers.
Ook gaf je aan dat jij veel tijd in haar paardrijden stopte, wat deed je, ging je mee naar trainingen, mee naar wedstrijden enzo? Zo ja, wat doe je nu dan met haar samen? Anders is ze en haar pony kwijt en haar moeder die minder leuke dingen met haar doet. Niet aanvallend bedoelt, maar dus wel dingen waar je even over na moet denken.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:56

Maartje1990 schreef:
Ts haar dochter is, zoals ik het lees, van basisschool naar middelbare school gegaan en nu gaan haar punten omlaag?

Wellicht het niveau (toch) te hoog? En dus in combi met te weinig inzet?

Bespreken op school wat te doen? Willen jullie je dochter perse op dit niveau houden? Of is een niveau lager wellicht een optie (en dan eerst kijken hoe ze het daar doet). Wellicht kun je eens kijken naar huiswerkbegeleiding en/of bijles? Wellicht heeft je dochter gewoon meer structuur nodig en zou iets dergelijks als huiswerkbegeleiding voor haar een uitkomst zijn

TS haar dochter is 14 jaar, volgens mij zit je dan al op de middelbaar een jaar of 2 ? Volgens mij als ik het goed las, is alleen een nieuw school jaar begonnen, niet een andere school.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:57

Mioux:
Ayasha schreef:
Eerst uitsluiten of ze niet gewoon op een te hoge richting zit of simpelweg op een verkeerde richting... Als daar geen probleem zit. Dan kan je imo wel afspraken beginnen maken. Ze is oud genoeg om e.e.a te begrijpen. Leg haar uit dat met zulke resultaten je twijfelt of een paard wel een goed idé is en laat háár ook haar zegje doen/argumenten aan brengen. Misschien kom je er wel achter waarom ze ineens zo slecht leert. Een kind wordt niet van de ene dag op de andere een slechte leerling zonder reden als het daarvoor wel prima ging. Ik zou eerst uitzoeken waar het probleem zit alvorens je gaat dreigen met hobby's af te nemen.

Mioux

Re: geen goede resultaten school geen paard... hoe op te lossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:59

Ayasha

Ik had ook vermeld, kijk ook even op school. Praten met de mentor etc. Kan ook zijn dat het mogelijk op school ergens ligt. Misschien een nieuwe leerling of andere leraar waar ze compleet mee botst, of gepest of dergelijke. Ook dat kan een invloed hebben. Het is een nieuw schooljaar gaf TS aan, dus kan ook zijn dat in het nieuwe school jaar dingen daar op school zijn veranderd en het daar ligt. Daarom is het beste eens met de mentor en dochter te praten hoe het op school verder gaat, en of er veranderingen zijn bij dochter of leraar of klas. 11 onvoldoendes is ook niet in 1 week tijd, dat zijn meerdere proefwerken/toetsen over weken/maanden gespreid.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:00

De dochter moet ook zelf willen leren voor haar vakken. Met boosheid krijg je alleen maar dat alles wat ouders zeggen stom is, en dat je dat juist niet gaat doen.
Ik wilde vroeger op de middelbare school heel graag een startkaart en échte wedstrijden rijden. Omdat dit best veel geld kost en vaak een hele vrije dag van mijn vader, hebben we afgesproken dat ik die zou krijgen als ik de vergangsnorm zou halen op mijn rapport (maximaal één 5).

Ik ben toen hard gaan leren om dat zo snel mogelijk te halen, en wanneer ik niet wilde gaan leren voor een toets, hoefden mijn ouders alleen maar "Elise.... startkaart!" Te zeggen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:01

Mioux: Inderdaad, dus eerst een gesprek met dochter (en inderdaad eventueel leraren maar ik zou persoonlijk eerst van mijn dochter willen horen wat en hoe) en dan pas gaan dreigen met vanalles. :) Nee, een paard is geen eerste levens behoefte. Maar als het kind al een probleem heeft én ze gaan ook nog eens dreigen met haar af te nemen waar ze het meest naar uit kijkt, dan gaat het helemaal fout gaan op school.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:03

Ayasha: Inderdaad

Kan ook prima wezen dat er op school wat speelt. En als ouder heb je niet alles door dat kan prima. Puberteit speelt natuurlijk ook mee dan vertel je (vaak) ook niet alles aan je ouders. Maar dan kan je bijvoorbeeld wel voor een paardje gaan kijken (hobby naast school ben ik wel enorme voorstander van) maar als het dan nog slecht gaat omdat het "probleem" heel ergens anders ligt, kom je nog niet verder kwa school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:03

Wendy schreef:
Jeetje, sommige mensen doen echt alsof een eigen paard een eerste levensbehoefte is.

Zo is het bij mij althans niet bedoeld, maar het gaat hier wel om een meisje dat een pony heeft gehad, daar heel goed mee bezig was, en waar de plannen er duidelijk waren om een nieuwe pony te vinden waar ze serieus mee verder kan.

In die context is af en toe op een pony van een ander rijden die ook zo weer weg kan zijn, toch echt iets heel anders, en te weinig. Als het niet anders kan door omstandigheden (geldproblemen ofzo) dan is het niet anders en dan valt dat best te accepteren. Maar als straf voor slechte schoolresultaten vind ik het heftig, en denk ik dat het averechts werkt.

Voor mij was mijn ene lesje manege goed genoeg, omdat dat mijn context was. Als dat van begin tot eind de verwachtingen zijn, niks mis mee, maar dat is hier niet de situatie.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:06

Zijn de slechte schoolresultaten niet te wijten aan het verdriet van de verkoop van de vorige pony? Pubers doen zich vaak stoerder voor dan ze zijn. Blijf goed in gesprek met je dochter TS, probeer er achter te komen wat er echt speelt en haar te helpen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:07

Moet zeggen dat ik 11 onvoldoendes wel heel erg schrikbarend veel vind!
Wat vind je dochter zelf van de school/lessen/leraren en haar klasgenoten? (pesterijen?)

Ik denk dat een goed gesprek met haar mentor op school al een goed begin is. Mogelijk is het niveau te hoog of juist te laag voor je dochter? (vervelende andere leerlingen in de klas? kopieer gedrag daarvan?)
Mogelijkheid tot eventueel overstappen op ander niveau of andere klas?
Slechte cijfers werden bij ons thuis niet beloond met leuke dingen.
Persoonlijk zou ik de paarden zoektocht even on-hold zetten tot er wat dingetjes zijn recht gebreid en uitgezocht.
Laatst bijgewerkt door jorika1986 op 30-12-15 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:08

Ayasha schreef:
Eerst uitsluiten of ze niet gewoon op een te hoge richting zit of simpelweg op een verkeerde richting... Als daar geen probleem zit. Dan kan je imo wel afspraken beginnen maken. Ze is oud genoeg om e.e.a te begrijpen. Leg haar uit dat met zulke resultaten je twijfelt of een paard wel een goed idé is en laat háár ook haar zegje doen/argumenten aan brengen. Misschien kom je er wel achter waarom ze ineens zo slecht leert. Een kind wordt niet van de ene dag op de andere een slechte leerling zonder reden als het daarvoor wel prima ging. Ik zou eerst uitzoeken waar het probleem zit alvorens je gaat dreigen met hobby's af te nemen.

Dit idd. Ergens moet er toch een probleem zijn; 11 onvoldoendes is meer dan alleen laks zijn, want zoals een aantal al aangaven; er zijn altijd wel een paar vakken die je liggen en daar haal je vaak met minimale inzet heus nog wel een mooie voldoende op(7 of 8).
Is het idd niveau, of richting, of wordt ze gepest op school?

Eerst dat uitzoeken. En pak nog niet gelijk dr hobby af; laat dr 2 keer per week die andere pony rijden nog; heeft ze toch nog iets aan hobby. Paard aankopen zou ik dan wel nog even in de wacht houden; eerst maar het probleem/oorzaak van de onvoldoendes achterhalen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:09

Ik zou haar absoluut geen eigen pony geven op dit moment. Elf onvoldoendes is echt absurd veel, dat betekent zelfs dat ze voor vakken als gym, beeldende vorming, etc. onvoldoendes haalt en daar hoef je echt niets voor te doen. Ik krijg het idee dat je dochter er met de pet naar gooit omdat ze geen eigen pony meer heeft/mag en ik zou daar absoluut niet aan toegeven.

Laat haar eerst maar eens laten zien dat ze haar verantwoordelijkheid kan nemen door goed te leren/presteren op school en ervoor te zorgen dat de voldoendes in de meerderheid komen. Als dat haar lukt, kun je haar inderdaad gaan 'belonen' met een nieuwe eigen pony. Ze is 14 jaar en zit dus hoogstwaarschijnlijk in de tweede klas, als haar rapport nu al zo dramatisch is zonder pony, dan gaat dat echt niet verbeteren als er een eigen pony bij komt en ze over moet naar de volgende jaren.

Ik zou wel met haar gaan praten waarom ze haar best niet doet en of het niet te moeilijk voor haar is, maar ik zou dit zeker niet gaan belonen met een eigen pony. Leuk dat ze wedstrijdambities heeft, maar als ze nu zo slecht op school presteert en straks zonder diploma komt te zitten, wordt het vrij lastig om een baan te vinden en een paard te kunnen onderhouden. Als ze zo graag een eigen paard wil en wedstrijden wil rijden, is het wel handig als er later wat geld verdient wordt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:17

maar die onvoldoendes waren er al voor ts de aankoop van een paard in de ijskast zette. Tot aan dat eerste rapport werd er gewoon gezocht naar een ander paard, dus dat naar de pet gooien omdat er geen eigen pony meer is, gaat er bij niet in. Immers; dochter wist niet beter of er komt een ander paard.
Tja; of ze moet echt specifiek dr oude pony missen natuurlijk. Maar als dat het is gaat een nieuw paard die cijfers ook niet zomaar 1,2,3 weer opkrikken

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:22

Zoals anderen ook al zeiden zou ik inderdaad een gesprek met je dochter aanknopen om te kijken wat er aan de hand is. Ik zou goed kijken naar wat het probleem is. Heeft ze echt ontspanning nodig, en kan ze dit niet vinden in haar bijrijpaard? Is het niveau van school misschien te hoog? Zit ze niet lekker in haar vel? Een 14 jarige is echt al wel in staat om dit soort dingen zelf in te zien en met een oplossing te komen. Ze heeft in mijn ogen meer aan ouders die met haar meedenken en naar haar luisteren dan die alles gaan verbieden.

Ik zou ook niet de slechte cijfers afstraffen met geen paard kopen als deze al beloofd is. Ik denk dat het beter zou zijn om een paard te kopen en goede afspraken te maken zoals eerst huiswerk en dan naar het paard. Of eerst alle cijfers ophalen en dan pas een startkaart en wedstrijden rijden. Zo leer je haar om zelf haar verantwoordelijkheid op te nemen, maar kan ze ook ontspanning vinden.
De beloning van huiswerk gemaakt hebben en dan wel naar het paard mogen is ook op een korter tijd bestek dan eerst alles ophalen en dan pas een paard. Dat is naar mijn idee beter te overzien. Daarnaast denk ik dat het belangrijkste is dat ze leert om een prioriteit van haar school te maken en er aandacht aan te besteden. Als het dan nog niet lukt en ze onvoldoendes blijft halen, past het niveau misschien niet bij haar.

De afspraak van als je niet over gaat naar het volgend jaar, moet het paard weg zou ik absoluut niet toepassen. Dit is in mijn ogen een hele harde straf en zou bij mijn ontzettend veel stress op hebben geleverd wat mijn resultaten ook niet ten goede zou zijn komen.
Mijn vader had met me afgesproken dat als ik 10 keer een 10 had gehaald ik een startkaart mocht. Ik was een goede leerling en dat is me dan ook gelukt, maar helaas liep de situatie anders en is de startkaart er nooit van gekomen. Maar deze manier van positief stimuleren werkt denk ik veel beter dan straffen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:24

elenaMM77 schreef:
oji schreef:
Tja...heb geen verstand van kinderen, maar als ik het zo lees, zijn de slechte resultaten gekomen, nadat ze geen eigen paard meer had. Denk dus niet dat het onthouden van een paard een positief effect heeft op de schoolresultaten.

ja, maar belonen van het halen van zulke zware onvoldoendes als het puur gaat om missen van een maatje is dan toch zeer zeker ook geen beloning.. dan leer je dus, als ik mijn de boel de boel laat, dan krijg ik uiteindelijk wel wat ik wil.

Dit is absoluut niet waar.
Hier ook een ADHD'er en mij is me in m'n pubertijd ook alles afgenomen i.v.m. slechte cijfers en dat ik 'lastig' was. (*kuch*ouders die niet met ADHD om kunnen gaan*kuch*)
Ik mocht niet paardrijden, niet naar vriendinnen, moest na school gelijk naar huis, mocht niet naar schoolfeesten, etc.

Toen heb ik echt de boel de boel gelaten.
Ik had niks meer dus waar zou ik dan m'n best nog voor doen?
Toen het in het 3e jaar echt te bont werd heb ik een goed gesprek gehad met m'n 'surrogaatmoeder'(goede vriendin van het gezin). Zij beloofde mij een paardrijles als ik m'n cijfers op zou halen en motiveerde me i.p.v. me af te branden. En raad eens?
Eind van het jaar had ik mooi alles opgehaald.

nameless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:26

Heb zelf ook in zo'n situatie gezeten (was toen ook 14) ik had 2 pony's waar ik elk weekend en door de weeks wedstrijden mee reed.. Nou dat ging mis toen mijn ouders het rapport kregen, 6 onvoldoendes op de havo. Ik had geen keus en afstromen was de enige optie. Zelfs op de mavo ging het bijna mis. Ze hebben er bij mij ontzettend veel druk achter gezet, niet leren? Oke de advertentie op sporthorses staat al klaar. Op de één of andere manier heeft dat wel geholpen, sindsdien gingen de cijfers omhoog.

School gaat wel voor, is een doel stellen geen optie? 3 onvoldoendes, en dan opzoek gaan naar een paard? Daar mag je mee over naar het volgende schooljaar. Hobby afpakken gaat in geen enkel geval werken denk ik, dat is voor niemand leuk.

Ik baal er zelf wel ontzettend van dat ik de havo heb laten schieten, moet eerst mijn mbo afmaken, en dan pas kan ik naar het hbo. Nu ben ik 17 en zit ik met 2 paarden, alleen dit keer zonder onvoldoendes :')
Laatst bijgewerkt door nameless op 30-12-15 11:29, in het totaal 2 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:26

Ik zou eerst zeggen van eerst school in orde goeie cijfers en niet eerder een nieuwe pony, anders ga je dr eigen laksheid belonen met een pony zo werkt het natuurlijk niet

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:29

Paard of pony moeten missen is idd heel hard. Bij ons zijn ook alle paarden/pony's verkocht. Ik reed ook Z dressuur en zat ook op de middelbare school. Wat ik niet had was de kans om nog iets te rijden, bij mij hield paardrijden van de een op de andere dag op.
In het begin was het echt een domper, mijn resultaten zakten ook iets maar vooral mijn motivatie was nergens meer te vinden. Ik ben er wel van overtuigd dat je nu niet een paard moet gaan kopen omdat het anders niet goed gaat op school.
Ik ben na een tijdje gaan inzien dat er meer is dan paarden. Gaan bedenken wat nu echt belangrijk is voor een goede studie en gaan inzien wat een fijne vrienden ik heb die me keer op keer weer steunden. Toen ik mijn VWO diploma in handen had kon ik dan ook echt trots zijn, want ja ik had dat laatste jaar alle tijd voor school omdat ik geen paarden meer had waar m'n tijd in kon gaan zitten, maar zonder die paarden was voor mij veel zwaarder.
Ik hoop dat je ook bij jou dochter het besef kunt laten komen dat school belangrijk is voor de toekomst en ze met een goede baan straks zelf een paard kan kopen. Wanneer dat besef er is en school weer op 1 staat, dan zou ik weer gaan kijken voor een paard.

Zelf heb ik op dit moment nog steeds niets om te rijden, en ja dat blijft pijn doen. Zeker als je oude clubgenootjes en meiden van wedstrijd wel volop ziet rijden, maar ik doe nu een studie aan de universiteit en heb later (hopelijk) genoeg inkomen voor een eigen paard, dat geeft me dan weer motivatie om door te gaan leren.

Ik zeg dus niet afstraffen maar wel een goed gesprek en kijken of het ook echt begrepen wordt wat jij als ouders zo belangrijk vindt aan school.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:34

Als ik naar mezelf kijk functioneer ik beter als ik het drukker heb en kan ik me wel degelijk voorstellen dat schoolresultaten verbeteren als ze juist meer verantwoordelijkheden heeft.
Echter, kan je die verantwoordelijkheden ook krijgen zonder gelijk een eigen paard te krijgen.
Als góede bijrijder of met een paard in training kan je net zoveel voldoening uit de paardensport halen.
Het is wel redelijk manipulatief om te stellen dat de slechte resultaten komen omdat ze geen eigen paard meer heeft... (en ze weet dat de mogelijkheden voor een eigen paard er wel zijn...)

Je dochter heeft een keurig niveau in de sport en zou daarmee in theorie makkelijk een leuk paard te rijden moeten kunnen vinden, zeker als jullie als ouders haar bovengemiddeld begeleiden en steunen.
(Als je bedenkt dat zat mensen van L niveau zonder paardengekke ouders het ook leuk kunnen doen)

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:37

Zoe_97 schreef:
Ik sta echt versteld dat iedereen maar vind dat 11 onvoldoendes ok zijn en beloont moeten worden met een paard. Ze kan dat andere paard rijden nu 2 keer per week. Als een eigen paard zo belangrijk is kan ze dat bewijzen met inzetten voor school.
Als ik thuis kwam met 11 onvoldoendes kon ik een pak slaag krijgen en kwam ik tot het volgend rapport mijn kamer/bureau niet meer uit.

Ja haha precies dit.