xxVon schreef:Ik weet dus bijna zeker dat het geen plaag ratten zijn -> je kan niet garanderen dat die gezond zijn.
Een dier hoeft voor een ontledingspracticum toch ook niet gezond te zijn? Ik heb bij een boel vakken dieren ontleed die vanzelf zijn dood gegaan, die zijn per definitie niet gezond. Soms was dat met ontleden ook duidelijk te zien. Bij plaagratten die je gewoon vangt en dood maakt lijkt me de kans dat ze gezond zijn haast groter dan bij de vogels die wij bij een bepaald vak moesten ontleden die allemaal gewoon ergens dood waren gevonden

In principe moet het sowieso niet TS, er moet een alternatief zijn voor mensen met gewetensbezwaren. EDIT: Je kan gewetensbezwaren gewoon aankaarten en ze kunnen je niet verplichten dieren te ontleden als je daar principeel tegen bent https://proefdiervrij.nl/onderwijs/gewetensbezwaren/. (De site van proefdiervrij klopt niet helemaal er staat namelijk wel dat dieren speciaal voor dissectie zijn gedood. Dat zal in de meeste gevallen niet zo zijn, maar ook tegen het ontleden van al dode dieren kan je gewoon gewetensbezwaren aandragen, je hoeft zo'n dier niet te ontleden als dat tegen je principes is. De tips die er staan over hoe je gewetensbezwaren kan melden zijn denk ik wel nuttig)
en dan krijg je inderdaad een alternatieve opdracht.