Ratten ontleden biologie, mag dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:10

xxVon schreef:
Ik weet dus bijna zeker dat het geen plaag ratten zijn -> je kan niet garanderen dat die gezond zijn.

Een dier hoeft voor een ontledingspracticum toch ook niet gezond te zijn? Ik heb bij een boel vakken dieren ontleed die vanzelf zijn dood gegaan, die zijn per definitie niet gezond. Soms was dat met ontleden ook duidelijk te zien. Bij plaagratten die je gewoon vangt en dood maakt lijkt me de kans dat ze gezond zijn haast groter dan bij de vogels die wij bij een bepaald vak moesten ontleden die allemaal gewoon ergens dood waren gevonden :o?

In principe moet het sowieso niet TS, er moet een alternatief zijn voor mensen met gewetensbezwaren. EDIT: Je kan gewetensbezwaren gewoon aankaarten en ze kunnen je niet verplichten dieren te ontleden als je daar principeel tegen bent https://proefdiervrij.nl/onderwijs/gewetensbezwaren/. (De site van proefdiervrij klopt niet helemaal er staat namelijk wel dat dieren speciaal voor dissectie zijn gedood. Dat zal in de meeste gevallen niet zo zijn, maar ook tegen het ontleden van al dode dieren kan je gewoon gewetensbezwaren aandragen, je hoeft zo'n dier niet te ontleden als dat tegen je principes is. De tips die er staan over hoe je gewetensbezwaren kan melden zijn denk ik wel nuttig)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 19-11-15 18:47, in het totaal 6 keer bewerkt

Maartje1990

Re: Ratten ontleden biologie, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:15

Ts: ik zou niet vragen of je het moet doen. Ik zou opzoeken of je wettelijk gezien mag weigeren. En dan bij je docent aangeeft dat je het niet wilt doen (maar graag een alternatieve opdracht wilt doen), zegt de docent san dat je het móet doen kun je aangeven dat je wettelijk gezien het recht hebt dit te weigeren (moet je wel checken of dat weigeren indd mag)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:16

Je mag gewoon weigeren hoor! :) en dan krijg je inderdaad een alternatieve opdracht.

Enne TS, zo'n lolbroeken hadden wij dus ook *zucht*

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:17

Dieren mogen niet voor desectie worden gedood. Dus de rat die jij gaat ontleden is of eerst voor andere onderzoek gebruikt of een natuurlijke dood gestorven.

Maar ze kunnen het je niet verplichten ts als ik het me goed herinner is de school zelfs verplicht om een vervangende opdracht te hebben

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:25

Walgelijk vind ik dat. Op mijn middelbare school hadden we gelukkig een goede biologieleraar die ons leerde goed te zijn voor de natuur. Maar dit zou ik geweigerd hebben, nog liever zou ik van school gaan!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:29

Heel handig.... bijvoorbeeld hier te bestellen.
https://www.prooidier.nl/producten/prooidieren/ratten

Kost geen drol en jullie klas kan aan de slag. Iets laten ontdooien en dan zijn ze handelbaar. Meer is er echt niet voor nodig. School heeft een budget en dat moet op. Dus gaan ze heus niet zelf ratten vangen en vermoorden. Heb je er moeite mee, geef het dan aan. Heel veel honden, katte, slangen en andere vleeseterbezitters geven versvoer dus sites en aanvoer is groot.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 18:46

Ik zal in ieder geval overleggen met de docent over wat de mogelijkheden zijn. Ik heb geen zin om mee te doen, want de mensen in mijn klas zijn ook niet bepaald respectvol naar dieren te noemen.

Dan heb ik verder antwoord op mijn vraag, maar jullie mogen van mij best hier verder discussiëren hoor, ik vind het wel interessant om te weten te komen hoe dit allemaal zit.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:52

liedje89 schreef:
xxVon schreef:
Ik weet dus bijna zeker dat het geen plaag ratten zijn -> je kan niet garanderen dat die gezond zijn.

Een dier hoeft voor een ontledingspracticum toch ook niet gezond te zijn? [/size]

En dier moet op zekere hoogte gezond zijn, in de zin dat ze geen ziekte moeten kunnen overbrengen op degene die aan het ontleden is.
Helemaal met een klas middelbare school leerlingen die voor het eerst gaan ontleden wil je gewoon geen risico's lopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:58

__Maartje schreef:
xxVon schreef:
Dat is niet waar, alle ratten die gebruikt worden zijn ex-proefdieren en worden zoiezo ter destructie gebracht. De rat die door jouw overgebleven is, is echt niet iemands huisdier geworden.

Door te weigeren krijg je wel een aantekening op je diploma, alle diergerelateerde banen/stages zijn dan uitgesloten

Het lijkt me sterk dat de universiteit voorlichtingen zou geven met onjuiste informatie, dit kan ik dus helaas niet van je aannemen. Misschien komt dit door een verschil in welke studie en/of bij welke uni we dit hebben gedaan ;)

Zo'n aantekening hebben mensen die bij ons op de middelbare school de ontledingen weigerden te doen, niet op hun diploma gekregen. Maar zoiets zou altijd per school kunnen verschillen.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat er dan bij jouw uni nog dieren speciaal voor zo;n practicum worden gedood terwijl het gewoon bij wet is vastgelegd dat dat zoveel mogelijk vermeden moet worden. Hebben ze nog iets uitgelegd over waarom het dan noodzakelijk zou zijn in dat geval?

Die aantekening lijkt me op de middelbare school nog niet van toepassing, maar bij mijn uni hebben de proefdier/dissectie vrije vakken in sommige gevallen wel een andere vaknaam en vakcode en ik neem dan aan dat dit uiteindelijk zichtbaar is op je diploma. Of dat ook je kans op een baan beïnvloed durf ik niet te zeggen, daar hebben ze bij ons in de voorlichting niets over gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:01

Ik vraag me af of de mensen die hier zo tegen zijn dan ook geen vlees eten?
Van het echt ontleden leer je meer dan je via een video leert. Het kan heel interessant zijn om te kijken hoe een dier in elkaar zit.
Wij moesten op school geitenpoten bekappen, hadden alleen de poten van de geiten die we in een bankschroef zette en zo konden we bekappen, zoiets leer je ook niet van een video.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:03

lyanne_sanne schreef:
xxVon schreef:
nu snap ik niet helemaal wat je met 'natuurlijke' mutaties bedoelt of heb je het nu over natuurlijke varianten want dat is wat anders.

Tijdens ontleedles is er ook geen garantie dat het dier 100% gezond is! Proefdieren worden aan het eind van hun proef echt allemaal afgemaakt, dus ook de dieren die niet de goede mutatie hebben.
Plaag ratten is dus wel degelijk een hele goede mogelijkheid

Ja ze gaan allemaal voor destructie dus ook de wild type ratten.

Klein vraagje: welke kleur had je snij rat? Meestal wit toch of bont -> lab rat. Ooit een witte rattenplaag gezien?

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:07

liedje89 schreef:
__Maartje schreef:

Het lijkt me sterk dat de universiteit voorlichtingen zou geven met onjuiste informatie, dit kan ik dus helaas niet van je aannemen. Misschien komt dit door een verschil in welke studie en/of bij welke uni we dit hebben gedaan ;)

Zo'n aantekening hebben mensen die bij ons op de middelbare school de ontledingen weigerden te doen, niet op hun diploma gekregen. Maar zoiets zou altijd per school kunnen verschillen.

Ik vraag me wel af hoe het kan dat er dan bij jouw uni nog dieren speciaal voor zo;n practicum worden gedood terwijl het gewoon bij wet is vastgelegd dat dat zoveel mogelijk vermeden moet worden. Hebben ze nog iets uitgelegd over waarom het dan noodzakelijk zou zijn in dat geval?

Die aantekening lijkt me op de middelbare school nog niet van toepassing, maar bij mijn uni hebben de proefdier/dissectie vrije vakken in sommige gevallen wel een andere vaknaam en vakcode en ik neem dan aan dat dit uiteindelijk zichtbaar is op je diploma. Of dat ook je kans op een baan beïnvloed durf ik niet te zeggen, daar hebben ze bij ons in de voorlichting niets over gezegd.

Oh bij ons op de Uni (studie Biologie, universiteit Utrecht, jaar 2008) waren ze heel stellig, weigering is aantekening op je diploma en uitsluiting van proefdier gerelateerde vakken. Toen gingen de meeste weigeraars toch meedoen met get practicum

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:10

Het kan ook zijn dat ze gewoon diepvries voederatten gebruiken, die vind je ook gewoon in dierenwinkels en dienen als voer voor bijvoorbeeld reprielen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:23

xxVon schreef:
liedje89 schreef:

Oh bij ons op de Uni (studie Biologie, universiteit Utrecht, jaar 2008) waren ze heel stellig, weigering is aantekening op je diploma en uitsluiting van proefdier gerelateerde vakken. Toen gingen de meeste weigeraars toch meedoen met get practicum

Er is wel een verschil tussen een middelbare school en de studie biologie op de uni, lijkt me... ;)

@TS: in principe kunnen ze je niet verplichten. Simpel zat. Dus als jij gegronde redenen hebt niet deel te willen nemen, dan is dat zo. Ik ben zelf wel van mening dat je inderdaad meer leert van het echte practicum dan van een film, maar ik kan me de keuze wel indenken.

*gaat duimen dat de quote niet verkloot is...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 19:32

dees_daan schreef:
Ik vraag me af of de mensen die hier zo tegen zijn dan ook geen vlees eten?
Van het echt ontleden leer je meer dan je via een video leert. Het kan heel interessant zijn om te kijken hoe een dier in elkaar zit.
Wij moesten op school geitenpoten bekappen, hadden alleen de poten van de geiten die we in een bankschroef zette en zo konden we bekappen, zoiets leer je ook niet van een video.

Nee, ik eet geen vlees.

Verder ook niet heel relevant voor TS, toch? Als ze ethische bezwaren heeft kan ze dit aangeven en krijgt ze als het goed is een vervangende opdracht.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:15

Ik heb het practicum nog niet gedaan (ik hoef het pas volgend jaar omdat ik ben blijven zitten) maar vriendinnen moeten het wel al. Ik heb de ratten wel zien liggen en ze lagen er zo bij (toen nog ongesneden)
http://boktimg.nl/img/m/z1221w.jpg
Ik vond het een heel naar gezicht. Het waren niet van die witte labratten met rode ogen, volgens mij waren ze wat vlekkerig grijs.

Ik eet wel vlees ja, ik wil vegetariër worden maar dat mag ik niet van mijn ouders, waarschijnlijk wordt ik dat wel als ik uit huis ga. Maar ik vind dat wel wat anders aangezien dat dat nog een doel heeft.
Maar ik vind het wel dubbel als die mensen die graag vlees eten niet willen kijken naar
dieren die geslacht worden of in welke omstandigheden ze leven. Dan willen ze het dus wel eten maar niet de realiteit onder ogen komen.
Laatst bijgewerkt door Martine op 19-11-15 20:47, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Foto in linkje gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:15

ponycrosserr schreef:
Ik heb het practicum nog niet gedaan (ik hoef het pas volgend jaar omdat ik ben blijven zitten) maar vriendinnen moeten het wel al. Ik heb de ratten wel zien liggen en ze lagen er zo bij (toen nog ongesneden) [ [url=m/z1221w.jpg]Afbeelding[/url] ] ik vond het een heel naar gezicht. Het waren niet van die witte labratten met rode ogen, volgens mij waren ze wat vlekkerig grijs.

Ik eet wel vlees ja, ik wil vegetariër worden maar dat mag ik niet van mijn ouders, waarschijnlijk wordt ik dat wel als ik uit huis ga. Maar ik vind dat wel wat anders aangezien dat dat nog een doel heeft.
Maar ik vind het wel dubbel als die mensen die graag vlees eten niet willen kijken naar
dieren die geslacht worden of in welke omstandigheden ze leven. Dan willen ze het dus wel eten maar niet de realiteit onder ogen komen.

Graag het plaatje even in een linkje zetten oid..

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:19

Sterker nog, wat ik me nu bedenk is dat ik morgen weer een rattenpracticum heb!

Maar als je het volgend jaar pas hebt, hoef je je er nu nog niet druk om te maken toch?

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 20:23

[***] schreef:
ponycrosserr schreef:
Ik heb het practicum nog niet gedaan (ik hoef het pas volgend jaar omdat ik ben blijven zitten) maar vriendinnen moeten het wel al. Ik heb de ratten wel zien liggen en ze lagen er zo bij (toen nog ongesneden) [ [url=m/z1221w.jpg]Afbeelding[/url] ] ik vond het een heel naar gezicht. Het waren niet van die witte labratten met rode ogen, volgens mij waren ze wat vlekkerig grijs.

Graag het plaatje even in een linkje zetten oid..

Ik wil wel, maar hoe doe je dat?
Ik ging er trouwens wel een beetje van uit dat jullie er tegen konden aangezien jullie dit topic lezen ;)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:30

Ik snap het nut van ontleden op een middelbare school echt niet. Wij hebben ook ratten ontleed, echter was dat 1 rat die de docent ging ontleden met een groepje leerlingen eromheen. Dus niet zelf snijden. Ik vond het machtig interessant.

Maar ja, ik doe ook diergeneeskunde en heb onderhand zoveel zelf ontleed dat ik er niet meer zo van schrik. Echter, voor mijn studie heeft het een duidelijke reden en zijn het grotendeels dieren die afgestaan zijn aan ons om ervan te leren nadat ze gestorven zijn.

Ik snap niet dat iemand voor het vak biologie op de middelbare school een dier ontleed moet hebben. Als ze straks wiskunde of een andere studie doen hebben ze er toch niks aan. Aan de theoretische kennis met computer simulatie heb je dan wat mij betreft genoeg kennis.

Ik vond het toen zelf dus wel leuk/interessant maar erg onnodig, zeker voor de leerlingen die er later niks mee gaan doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:31

Ts staat er nog een knopje wijzigen?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:32

Je ouders kunnen je nooit dwingen om iets te eten wat je niet wilt, vraag de gemiddelde vijfjarige maar. ;) Ik vind het altijd bijzonder hoe het voor sommige mensen in het leslokaal een principekwestie kan zijn, maar dat die principes blijkbaar niet meereizen naar de schoolkantine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:33

ponycrosserr schreef:

Graag het plaatje even in een linkje zetten oid..[/quote]

Ik wil wel, maar hoe doe je dat?
Ik ging er trouwens wel een beetje van uit dat jullie er tegen konden aangezien jullie dit topic lezen ;) [/quote]
Boven staat URL en daar kan je de link in zetten als het goed is.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:47

Ik heb de foto in een linkje gezet :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:51

Ik ben tegen vivisectie, en dus ook tegen het doden van gezonde dieren slechts voor onderwijs.
Ik vind het ook een vreselijke aanblik, zo´n onschuldig beestje zo te moeten zien.