Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:16

Free2 schreef:
Hahaha die filmpjes _O-
Ik kom net weer van mijn werk vandaan. Waren op zich wel leuke klanten maar tegenwoordig moet je naast serveerster ook nog eens een lopende VVV-paal zijn... 8)7

"Welke kant is Maastricht op?"
"Waar kan ik hier leuk wandelen?"
"We willen naar dat en dat dorpje maar we willen niet de hele tijd over de straat lopen, weet jij een leuke route?"
"Welke bus moet ik pakken om naar Vaals te gaan?"
"Oh en hoe laat gaat die bus dan?"
"Wat is hier verder nog zoal te doen?"
"Ligt er een Plus in (random dorp)?"
"Waar kan ik postzegels kopen?"
"We zoeken het kasteel van Nijswiller, weet jij hoe we daar komen?"
"Wat zijn de openingstijden van dat klooster?"

Ja natuuuurlijk weet ik dat allemaal mevrouw :')

Haha, hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat voor bedrijf je werkt, maar op de hoogte zijn van dit soort dingen word altijd erg gewaardeerd :)

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:19

StormMilagro schreef:
Ik meld me ook!
Ik werk inmiddels een jaar of 6 in de horeca, eerst een Italiaans delicatessenwinkeltje dat ook cateringen deed en nu sinds 5 jaar in een restaurant. 3 maanden afgewassen, toen bediening. Tot op heden erg leuk!

Ik ben benieuwd naar alle leuke anekdotes!

Zat verhalen hier, vooral uit de tijd dat ik nog bij Huize Maas snachts achter de bar werkte. Raarste verhaal? Dan gasten bij een technofeest het voor elkaar hebben gekregen om om 5 uur sochtends vanaf de Vismarkt, langs de uitsmijters een (dode) vis mee naar binnen hebben genomen en op de bar in een glas hebben achtergelaten :=

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:24

LauraMc schreef:
Free2 schreef:
Hahaha die filmpjes _O-
Ik kom net weer van mijn werk vandaan. Waren op zich wel leuke klanten maar tegenwoordig moet je naast serveerster ook nog eens een lopende VVV-paal zijn... 8)7

"Welke kant is Maastricht op?"
"Waar kan ik hier leuk wandelen?"
"We willen naar dat en dat dorpje maar we willen niet de hele tijd over de straat lopen, weet jij een leuke route?"
"Welke bus moet ik pakken om naar Vaals te gaan?"
"Oh en hoe laat gaat die bus dan?"
"Wat is hier verder nog zoal te doen?"
"Ligt er een Plus in (random dorp)?"
"Waar kan ik postzegels kopen?"
"We zoeken het kasteel van Nijswiller, weet jij hoe we daar komen?"
"Wat zijn de openingstijden van dat klooster?"

Ja natuuuurlijk weet ik dat allemaal mevrouw :')

Haha, hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat voor bedrijf je werkt, maar op de hoogte zijn van dit soort dingen word altijd erg gewaardeerd :)

Klopt, ik werk in een café/restaurant waar veel wandelende of fietsende toeristen komen dus ik heb die vragen al dermate vaak gehad dat ik op het meeste wel een antwoord heb. Maarja ik ken helaas niet de hele wegen- en wandelkaart van Zuid-Limburg uit mijn hoofd :D

Jara

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:30

Oja, mijn volgorde:
Snackbar/vistoonbank, afwasser - allround keuken + vervangend chef - medewerker bediening (3x) - receptioniste - banqueting - medewerker bediening :)
Opleiding manager ondernemer horeca gedaan dus verschillende stages ook gedaan! Gewerkt in een snackbar, vreetschuur, hotel, sterrenrestaurant en nog wel meer denk ik haha

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:37

Ik vomd horeca ook nooit iets voor mij, inmiddels werk ik er er een jaar en ik wil niets anders meer als bijbaan :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:40

LauraMc schreef:
Zijn hier ook mensen uit Groningen? :)

marygoround, komt wel goed, as je eenmaal in de Horeca zit kom je er niet meer uit ;)

Ja ik!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:07

LauraMc schreef:
as je eenmaal in de Horeca zit kom je er niet meer uit ;)
Haha, eens! :D

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:08

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 19:39

ijssnuiver schreef:
LauraMc schreef:
Zijn hier ook mensen uit Groningen? :)

marygoround, komt wel goed, as je eenmaal in de Horeca zit kom je er niet meer uit ;)

Ja ik!

Yes hier nog 1, huize Maas heb ik wel schoolfeesten gehad haha!

Ik werk een dikke 3 jaar in een restaurant/cafetaria. Hier doe ik bediening, werk ik in de cafetaria en keuken en dat afwisselend, ze hebben me all-round gemaakt :) ik vind het leuk werk, lekker afwisselend!

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 12:57

mag ik me ook melden? :D

ik werk nu een aantal maanden als bediening in een restaurant/lounge. daarvoor werkte ik als zomerbaantje in een hotelrestaurant.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:33

verootjoo schreef:
_sharona_ schreef:
Ik! Al ruim 7 jaar (als bijbaantje)

Ik werk ruim 7 jaar in een wok restaurant hier in het dorp. Hier sta ik bij het ijs. En daarnaast werk ik ook bij het horeca en catering bedrijf van mijn oom. Hier sta ik achter de bar en in de bediening. Erg leuk!

Bij eastern plaza? :+: Ooh, ik hou van dat restaurant :D mn hele familie en ik zijn een soort van verslaafd :')

Maar goed, ik werk niet meer in de horeca, wel als bijbaantje gedaan en ik vond dat altijd erg leuk werk :)

Haha ja daar! :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 13:38

Ikkeeeee :j

Toen ik 14 was begonnen in de spoelkeuken, en op mijn 16e ''verhuisd'' naar een uitgaansgelegenheid/cafe/terras. (nog steeds dankbaar richting m'n ouders, want op je 16e van 23.00 tot 07.00 werken is wel wat.) Voor de nieuwsgierigen, bij De Lange in Horst...
Daar m'n vriend gevonden en werk er met superveel plezier

edit: ben nu 18 en nog lang niet van plan weg te gaan! :j <3

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:10

Ja! Ik ook. Ondertussen nu net 4 jaar, wel relatief laat begonnen vlak voordat ik 18 werd, maar geen spijt van de switch. Ik werk in een heel gezellige pannenkoekenboerderij en werk (uitzonderingen daar gelaten) met veel plezier.

Scheelt ook wel dat de meeste van onze gasten echt gezellig zijn en mijn collega's zijn ook top. De sfeer is voor mij gewoon helemaal super. Zat leuke uitjes ook uit de personeelspot haha.

Ik ben begonnen in de bediening, zowel wijklopen als aan de 'plank' (dus pannenkoeken weglopen). Hierna ben ik ook kassa gaan draaien, sta ik zo af en toe achter de bar en ben aan het leren om de opvang goed te laten verlopen ^^. Komende twee jaar van mijn studie plan ik ook gewoon om lekker te blijven werken :)

_Knofje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 12:55

Wat een reacties :D

leuk zeg, en heel veel verschillende dingen eigelijk!

ik werk bij Auberge 't Asje in dalfsen trouwens!

weet je wat me wel opvalt, dat sommige van jullie de gasten klanten noemen haha!
ik heb eigelijk in ieder bedrijf waar ik gewerkt heb geleerd dat je klanten bij de prutsmutsen hebt en niet in een restaurant haha.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:18

_Knofje schreef:
Wat een reacties :D

leuk zeg, en heel veel verschillende dingen eigelijk!

ik werk bij Auberge 't Asje in dalfsen trouwens!

weet je wat me wel opvalt, dat sommige van jullie de gasten klanten noemen haha!
ik heb eigelijk in ieder bedrijf waar ik gewerkt heb geleerd dat je klanten bij de prutsmutsen hebt en niet in een restaurant haha.

Hahaha ja ik ook inderdaad... mag echt nooit klant zeggen bij ons!

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:30

Werk al 2,5 jaar achter de bar in een BinnenSpeeltuin, en kan niet wachten tot ik wat anders heb.
De horeca opzich vind ik niet het probleem, maar ons 'management' en de werksfeer steekt nu een paar maanden tegen.

Ben er zeker van nooit kinderen te willen na hier te werken ook :o :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 15:02

Bij ons ook gasten inderdaad!
Dat zit er dermate ingesleten dat ik op school een docent ging verbeteren. Deze gebruikte de horeca in een bepaald voorbeeld(economie, inkomen, uit eten gaan) en sprak daar over klanten ipv gasten, haha!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:57

Pfff ik ben net weer terug van een drukke dag op het terras.. Maar het was het rennen waard want naast mijn gebruikelijke loon ook nog 18 euro fooi gekregen in totaal :) Is altijd leuk meegenomen.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:10

18 euro fooi vind ik niet veel als ik eerlijk mag zijn. Afhankelijk natuurlijk van hoe veel uur je hebt gewerkt en hoe veel gasten je hebt gehad ;)

Ik heb gisteren een grappige (ahum 8)7 ) gast.
Hij vroeg:

"Welke soorten koffie hebben jullie?"

Dus ik..

"Verse koffiebonen uit barista machine (met pistons), in de variaties; koffie crème, cappuccino, espresso, dubbele espresso, koffie verkeerd, latte macchiato".

De gast bleef stil en keek nog enigszins vragend naar mij. Dus ik ga verder:

"Ook is mogelijk een koffie variatie te nemen, zoals Itialian Coffee, Irish coffee, ............. en Spanish coffee (enz ;) ), of alle voorgaande genoemde koffies met een likeurtje (of gebakje) on the side".

En toen zei de gast..

"Oke, nou nee, doe mij maar een cola"

...."light graag"

YOU JUST MADE MY DAY :evaw:

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:30

Oh Sabini zo herkenbaar _O-
Had ik een keer met frisdranken, dus ik alles opgenoemd en uitlegt (buitenlandse gast, wist niet wat alles was) "ah nee doe maar een rode wijn dat lust ik allemaal niet" _O-

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:39

Wat ik altijd komisch vind (voor de horeca-tijgers die tussen de feestjes met harde muziek werken) is dat gasten zo ongelooflijk hard kunnen schreeuwen, gewoon recht in m'n oor, waarna er een heerlijke jeukende ruis van minimaal een kwartier op komt zetten. Hahahaha. Take a few steps back please _O-

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:58

Sabini schreef:
18 euro fooi vind ik niet veel als ik eerlijk mag zijn. Afhankelijk natuurlijk van hoe veel uur je hebt gewerkt en hoe veel gasten je hebt gehad ;)

Nou, voor een café-restaurant (vooral café vandaag), waarbij de rekeningen vandaag vaak niet hoger waren dan 10 euro vind ik het nog best veel. Als je op een dinerbon veel krijgt is dat logisch maar ik heb het nu over situaties dat de rekening 3,60 is en ze 4 geven en dat dat dan goed is zo. Was overigens 7,5 uur aan het werk.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:59

Werk inmiddels bijna 8 jaar in de horeca. Horeca kind in hart en nieren. Opgegroeid in de cafetaria van mijn ouders en daar werk ik zo nu en dan nog.

Jaren in de bediening gewerkt en nu alweer 3 jaar als Commercieel Medewerker Binnendienst ( & manusje van alles en meer) bij een Gasterij.
We verzorgen daar o.a. congressen, feesten en partijen en bruiloften. Daarnaast beschikt de locatie over een a la carte restaurant en 8 hotelkamers en volgend jaar komt er een mooie upgrade! Kan niet wachten.
Hier ben ik o.a. verantwoordelijk voor het contact met de gasten, de zakelijke markt, offertes, Facturatie, after-sales, event planning, personeelsplanning, inkoop, reserveringen, sales gesprekken met prospects en leveranciers. Maar daarnaast ook regelmatig het ontbijt aan het verzorgen, ontvangst van gasten bij de congressen etc. De 1.000 poot binnen het bedrijf. Ik wil niet meer anders :).

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:25

Hier helemaal geen fooi, dus die 18 euro zou ook zeer welkom zijn :D

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 22:50

Hoe bedoel je geen fooi? Geven de gasten het gewoon niet of moet je het afgeven?