Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

mijn zus heeft vanaf haar basisschool geroepen, ik wordt dierenarts, leraren wezen het af, je moet wat met talen doen, mijn zus heeft met hulp en doorzettingsvermogen, haar studie afgemaakt en werkt al enkele jaren als dierenarts,
ga met een dierenarts een dag meelopen, dan kan je zelf zien hoe het je bevalt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:30

Jij vind de huidige opleiding leuk, lijkt je ook voor de toekomst interessant dus waarom alsnog da worden. Als ik zo naar je karaktertrekken kijk dan lijkt deze opleiding veel beter bij je te passen. De dieren vallen dood onder je handen neer als je zo'n twijfelkont bent(geintje). Dierenarts is voor veel meisjes een romantische puberdroom, geloof me, realiteit is wel iets anders.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:33

Je berichten neigen volgens mij naar een voorkeur om in Eindhoven te blijven. Wat prima is, je moet niet naar Utrecht gaan, omdat het zo'n mooie kans is.

Weet je nog waarom diergeneeskunde (los van het lotingsverhaal) je eerste keuze was? Was het je eerste keuze, omdat uitloting reeel was en je dan gevoelsmatig geen kans had laten lopen of lag op dat moment je hart echt bij die keuze en is deze nu alleen op de achtergrond geraakt, omdat je inmiddels ingesteld bent op je huidige studie?
In het laatste geval zou ik zeker voor Utrecht gaan, in het eerste geval ben je nog geen stap verder :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:36

Ik zou het als ik in jouw schoenen stond hoogstwaarschijnlijk gedaan hebben.
Nu werd ik in 1x ingeloot destijds en was er dus geen twijfel. Hoewel ik er zelfs bijna wel van schrok, zo zeker was ik dat ik de eerste keer wel uitgeloot zou worden.
Maar als ik nu opnieuw een studiekeus zou moeten maken, zou ik niet weer voor diergeneeskunde kiezen.
Ik heb een geweldige studententijd gehad en vond de studie echt heel leuk.
Heb nu ook een baan naar mijn zin, die ik alleen kan vervullen met het diploma dierenarts op zak (ben niet praktiserend).
En toch, als ik opnieuw 17/18 zou zijn, maar dan met de kennis van nu, had ik het niet gedaan.
Ik ben niet voor niets geen prakticus geworden, dat bleek gaandeweg mijn studie toch niet bij me te passen. Ondanks alle meeloopdagen met mijn eigen dierenarts destijds en de geweldige stages.
En ik ben ook absoluut gewn wetenschapper. En in feite is de opleiding diergeneeskunde toch een soort beroepsopleiding. 'Men' gaat ervanuit dat je dierenarts wordt nadat je bent afgestudeerd. En daar is het grootste deel van het curriculum ook op gebaseerd.

De opleiding waar je nu mee bezig bent, is veel breder, schrijf je.
Daar is dus waarschijnlijk ook meer mogelijk aan beroepskeuzes als je je diploma eenmaal behaald hebt.

Ik wens je veel wijsheid toe bij het maken van de juistw beslissing.

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:38

Oe wat een moeilijke keus! En ik ga je het zeker niet makkelijker maken. Diergeneeskunde is een mooi vak (oom is dierenarts, 2 nichtjes studeren diergeneeskunde) maar is hard werken en zeker pittig/arbeidsintensief. Zelf ook willen doen maar ik vind het werken met natuurkunde en snappen van stof ipv stampen meer mijn ding. Daarnaast wil ik persoonlijk graag mijn hobby en beroep niet gelijk hebben, nu is er een echt verschil als ik prive of op werkgebied bezig ben. Maar wat er dus al aan zat te komen, BMT is een nog mooier vak!! (Ik heb vorig jaar dezelfde studie afgerond maar dan in Amsterdam) ik denk dat BMT voor de toekomst meer banenkansen biedt(al lijkt me dat niet iets als beslissende factor). En misschien kan je in de toekomst nog wel de diergeneeskunde in maar dan op het gebied van technologie!
Al met al, zet de punten op een rijtje wat je in de toekomst wil...beroepsmatig en in je vrije tijd. Maar om nu het opnieuw inburgeren in een stad als reden op te geven zou ik niet adviseren (Utrecht is een leuke stad!!).

Maar heb je vragen, over iets op het gebied van het leven als dierenarts of de toekomst met BMT. Je mag me contacten!
Laatst bijgewerkt door M_Vainqueur op 01-09-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:38

Ik denk dat dit
Grit schreef:
Was het je eerste keuze, omdat uitloting reeel was en je dan gevoelsmatig geen kans had laten lopen

wel een beetje waar is, maar aan de andere kant ben ik wel oprecht geinteresseerd in het vak. MAar ik ben in heel veel dingen geinteresseerd en ben dan ook bereid om er iets voor te doen. Het kan zeg maar per dag verschillen. Ik weet dat het allebei goede keuzes zijn en dat maakt het juist zo moeilijk.

Marije_jiplover, ik vind zowel wetenschap als praktijkwerk interessant, het is meer dat ik liever naar individuen kijk dan naar bioindustrie (dus bijv adviseur bij een varkensbedrijf lijkt me niks)

LisaLucky

Re: Help! Alsnog ingeloot bij Diergeneeskunde: wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 20:41

De truc met kop en munt werkt bij mij trouwens niet, als het a wordt dan krijg ik spijt en wil ik b, als het b wordt krijg ik spijt en wil ik a. Ik ga gewoon tot in de treuren de voor en nadelen na totdat er niks meer te bedenken is en dan blijkt meestal dat beide keuzes evenveel voor- als nadelen hebben...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:42

Ik zou blijven waar je zit. Als je niet gelijk die kans grijpt, wil je het niet graag genoeg. Ik studeer overigens ook diergeneeskunde in Utrecht.

Het feit dat je de eerste week mist is niet eens zo erg. Alleen het eerstejaars weekend aankomend weekend is wel heeeeeeel erg leuk haha. Maar vrienden zijn zo gemaakt. Je kent uiteindelijk bijna het hele jaar wel, minstens van gezicht. Dus dat komt wel goed.

Maar volgens mij voel jij je al aardig op de plek waar je nu zit, en dat is ook heel erg belangrijk. Ik zou dus gewoon lekker doorgaan met je huidige opleiding.

Zelf wist ik absoluut niet wat ik anders had moeten doen dan geneeskunde of diergeneeskunde, ik had die kans zelfs midden in het jaar dan nog gegrepen. :+

Succes met je keus! Ik zou wel snel de keuze maken zodat je dingen kan gaan regelen.

Vragen mag je altijd stellen.
Laatst bijgewerkt door Yipee op 01-09-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:43

Heel eerlijk zou ik als ik jou was nu niet te lang meer wachten met je keus. Van een week na denken wordt het voor jou niet makkelijker denk ik.
Wat is ou het ergste dat kan gebeuren? Dat je er na een jaar achterkomt dat diergeneeskunde het toch niet is voor jou, kan je dan niet terug naar de opleiding die je nu doet?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:44

Doen!

Accoord, ik herken het slaapgebrek en het geduizel van die eerste weken, maar het went.

En als jij je hele leven dierenarts hebt willen worden: laat je niet op je kop zitten door "een paar weken".

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:45

Ja, ik dacht toen ik aan de studie begon ook zeker te weten dat ik wel de praktijk inging.
Melkvee en als het zou kunnen ook paarden (zoals de dierenarts die wij bij de paarden hadden vroeger).
Maar tegen het eind van de studie was ik daar toch niet zo zeker meer van.

En dan is er op zich nog wel genoeg anders mogelijk met je dierenarrsdiploma, maar is wel wat lastiger om te vinden soms.

Met een studie die niet opleidt tot een beroep, maar tot een bepaalde wetenschap, is het gemakkelijker om toch net wat anders te gaam doen, als de ene richting toch net niet blijkt te passen.

Ik heb overigens een baan waar ik super gelukkig in ben en voldoende mijn ei in kwijt kan en uitdaging in vind.
En ik heb ook geen spijt dat ik dierenarts geworden ben. Het is een prachtige studie en ook een mooi vak :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:46

Ga morgen naar Utrecht, volg de college's daar, kijk wat het is en bedenk dan de volgende dag welke college's je graag wil volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:49

Ik zou Utrecht doen. Bevalt het je toch niet, kun je terug naar wat je nu doet.
Stel dat wat je nu doet je niet bevalt en je toch diergeneeskunde wil doen, wie zegt dan dat je volgend jaar weer uitgeloot wordt?

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:55

Ohh mijn nichtje had vorig jaar dezelfde keuze om te maken na de introductie... Lastig!

Als ik jou was zou ik kiezen voor diergeneeskunde omdat de kans zo klein is dat je daarvoor word ingeloot. Als je na een jaar denkt: 'dit is het niet', kan je makkelijk terug naar de opleiding die je nu doet. Het zou jammer zijn als je na een jaar van deze opleiding spijt hebt dat je niet voor diergeneeskunde hebt gekozen. De kans dat je nog een keer word ingeloot is namelijk wel klein!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:59

Meis, je bent 17. DOEN. Als het niks is stap je en februari of september over. Je krijgt er gegarandeerd spijt van! (Wat als...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:01

Doen TS, als 'ik ken de weg in de stad' jouw excuus is dan DOEN! De weg in de andere stad leer je gaandeweg wel kennen, dat zou geen excuus moeten zijn!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:02

Waarom zou je het wel doen?

Ik denk dat als dit echt is wat je wilde je gelijk stond te jubelen bij zo'n mailtje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:04

Charaz schreef:

Ik denk dat als dit echt is wat je wilde je gelijk stond te jubelen bij zo'n mailtje.

Nou ik zou dat ook niet hebben hoor. Kan me voorstellen dat de ts twijfelt nu ze *voor haar gevoel* helemaal op haar plek zit. Is toch een hoop gedoe weer :)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:06

Wat dacht je van gewoon diergeneeskunde te doen en dan na je 3 jaar bachelor een jaar als bijvakstudent vakken te volgen in utrecht zodat je na de master diergeneeskunde ook de master biomedische ..... (vul een richting in) kan gaan doen?

Je kan nog alle kanten op!

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:07

Bizzybijtje schreef:
Charaz schreef:

Nou ik zou dat ook niet hebben hoor. Kan me voorstellen dat de ts twijfelt nu ze *voor haar gevoel* helemaal op haar plek zit. Is toch een hoop gedoe weer :)

Ligt ook aan mijn karakter. Ik ben gewoon niet zo aangelegd, zegmaar dat ik echt 1 vaste passie heb waar ik zegmaar met "tunnelvisie"naar kijk. Ik analyseer alles eerst en kom er dan achter dat alle opties wel mogelijk zijn voor mij... :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:08

Klinkt bekend :))

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:08

Als je het mailtje 3 weken geleden had gekregen, wat had je dan gedaan? Als je dan Utrecht had gekozen dan zou ik dat nu ook doen.
Probeer je niet te laten beperken door je introductieweek en opgedane contacten, dat lukt in Utrecht ook nog wel.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-15 21:10

Temeraire schreef:
Als je het mailtje 3 weken geleden had gekregen, wat had je dan gedaan? Als je dan Utrecht had gekozen dan zou ik dat nu ook doen.
Probeer je niet te laten beperken door je introductieweek en opgedane contacten, dat lukt in Utrecht ook nog wel.

Dan had ik waarschijnlijk Utrecht gekozen. Maar het is wel zo dat ik nu een veel duidelijker beeld heb van BMT, en het is me positief meegevallen.

AM01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:11

Doen, je krijgt maar een keer zo'n kans.
Is het niets dan kun je altijd terug. Heeft een vriendin van mij ook gedaan en die kan nu wel zeggen "ik heb het geprobeerd, maar het was niets voor mij".
Ook met diergeneeskunde kun je naast de praktijk diverse kanten op onderzoek, onderwijs, overheid, etc.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 21:13

Als je nu door zou gaan, verwacht je dan achteraf spijt te gaan krijgen dat je die kans niet gegrepen hebt?
En andersom?