Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
BaileyMix schreef:Er staat bij mij wel achter welke verplicht zijn en welke ze adviseren hoorMaar dan nog kom je op een belachelijk bedrag uit dat de gemiddelde student niet op kan hoesten...
Maar hoe doen anderen dat dan? Er moeten toch meer mensen zijn die meer rekeningen te betalen hebben en niet op ouders kunnen leunen voor de financiële kant? Zijn die dan al bij voorbaat afgeschreven om een succesvolle studiecarrière te hebben?
eilleen333 schreef:Keihard werken en van te voren een buffer op opbouwen voor dit soort uitgaven. Maar dat is voor TS een beetje mosterd na de maaltijd.
Ik weet niet hou oud je bent en wat je verdiend, maar ik heb ook een jaar fulltime gewerkt (had maar een paar vakken in dat jaar dus tijd zat om te werken).
Auto gekocht, naar Amerika geweest, weliswaar geen huurkosten, maar wel 400 euro reiskosten per maand, en ik hield genoeg over voor collegegeld en boeken voor mijn master.
Maar ik weet natuurlijk niet wat jij verdiend hebt, en hoeveel uren fulltime was. ik werkte 4-5 dagen per week.
kan nu sowieso de eerste 2 jaren betalen.
Femek2902 schreef:eilleen333 schreef:Keihard werken en van te voren een buffer op opbouwen voor dit soort uitgaven. Maar dat is voor TS een beetje mosterd na de maaltijd.
Ik weet niet hou oud je bent en wat je verdiend, maar ik heb ook een jaar fulltime gewerkt (had maar een paar vakken in dat jaar dus tijd zat om te werken).
Auto gekocht, naar Amerika geweest, weliswaar geen huurkosten, maar wel 400 euro reiskosten per maand, en ik hield genoeg over voor collegegeld en boeken voor mijn master.
Maar ik weet natuurlijk niet wat jij verdiend hebt, en hoeveel uren fulltime was. ik werkte 4-5 dagen per week.
Dit werkt idd als dat je ligt. Ik zou echt onder geen voorwaarde een jaar alleen in Amerika willen gaan werken.
Verder een tussenjaar nemen om te werken is leuk bedacht maar je hebt echt geen garantie op een baan. Dus dat is ook een risico wat ik niet kan en wil nemen. Heb namelijk wel zon 500 euro aan vaste lasten, en dat zal voor meer mensen gelden. Nog een leuke, als je dan eenmaal werk hebt verdien je zon 5 euro per uur in mijn geval.. Dus dan werk je je 8 uur per dag helemaal de pleuris om vervolgens 175 euro per week te verdienen dus zon 700 euro per maand. Geloof mij daar houd ik niet genoeg van over om ff 3000 euro per jaar! neer te tellen voor collegegeld en boeken en ander studiemateriaal.
maar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.vuurneon schreef:Tot je 21 bent horen je ouders inderdaad bij te dragen aan je studiemaar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.
Xanthippe schreef:Dat is hier ook zo, maar als ik het topic zo lees is dit precies meer regel dan uitzondering.
En ook wel, studeren er hier in NL dan zoveel meer mensen nog veel langer dan 21j?
Wij komen uit het middelbaar op 18 en studeren dan gemiddeld nog 3 jaar verder (heel algemeen genomen, want natuurlijk zijn er langere opleidingen genoeg), wat dan toch nog betekent dat de ouders je hele studie betalen (als het geld er is, ik begrijp het wel)?
) maar ik was wel een uitzondering ja. Mijn vriend en zijn broer hebben allebei een universitaire opleiding gedaan en zij moesten alles zelf betalen omdat hun ouders er geen geld voor hadden. Wel bleven zij beiden thuis wonen, dus geen kosten aan kost en inwoning. Een HBO opleiding is in Nederland 4 jaar. Ik was zelf nog net geen 19 toen ik begon met mijn HBO. Xanthippe schreef:vuurneon schreef:Tot je 21 bent horen je ouders inderdaad bij te dragen aan je studiemaar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.
Dat is hier ook zo, maar als ik het topic zo lees is dit precies meer regel dan uitzondering.
En ook wel, studeren er hier in NL dan zoveel meer mensen nog veel langer dan 21j?
Wij komen uit het middelbaar op 18 en studeren dan gemiddeld nog 3 jaar verder (heel algemeen genomen, want natuurlijk zijn er langere opleidingen genoeg), wat dan toch nog betekent dat de ouders je hele studie betalen (als het geld er is, ik begrijp het wel)?
en tja als ze het niet doen, gaan de kinderen hen vaak ook niet dwingen, is ook niet zo gezellig voor de sfeer haha.
Xanthippe schreef:vuurneon schreef:Tot je 21 bent horen je ouders inderdaad bij te dragen aan je studiemaar ja als dat geld er niet is houdt het op natuurlijk en als je 21 bent is dat ook niet meer van toepassing.
Dat is hier ook zo, maar als ik het topic zo lees is dit precies meer regel dan uitzondering.
Saintelette schreef:Xanthippe schreef:
Studeren is veel goedkoper in België. Alleen al het collegegeld is in Nederland veel hoger. Daarnaast is het in Nl wisselend hoe oud je bent als je van de middelbare school gaat (afhankelijk van niveau). Dit is ook weer van invloed op je toeslagen en bijv het OV.
TS, je hebt ook sites waar je met studentenkorting Adobe kunt kopen. Ik ben even de naam kwijt, dus ga even voor je zoeken..
djinnie schreef:Jemig, ik ben zelf al lang geleden afgestudeerd en heb dat toendertijd ook zelf betaald en hard voor gewerkt, maar als ik dit zo lees, dan hoop ik nog harder dat alles hier goed blijft lopen (dus gezond van lijf en leden en zo), zodat we flink kunnen sparen voor onze kinderen... Bizar eigenlijk dat studeren zo vreselijk duur moet zijn.
vuurneon schreef:djinnie schreef:Jemig, ik ben zelf al lang geleden afgestudeerd en heb dat toendertijd ook zelf betaald en hard voor gewerkt, maar als ik dit zo lees, dan hoop ik nog harder dat alles hier goed blijft lopen (dus gezond van lijf en leden en zo), zodat we flink kunnen sparen voor onze kinderen... Bizar eigenlijk dat studeren zo vreselijk duur moet zijn.
We moeten gewoon weer terug naar de kinderarbeid, kunnen ze eerder werken en langer sparen
Gewoon doorwerken, die handel...