Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:42

Ik spreek uit eigen ervaring. Dat het beter is om te overleggen dat je soms in de war kan raken om kleine dingen. Jarenlang heb ik niks gezegd over mijn beperken en werd door leidinggevenden de grond in geboord. Doordat ik nu zelf ook weet dat ik een beperking heb kan ik er goed mee omgaan en m'n huidige leidinggevenden ook.
Dat iemand op het vwo zit is juist goed. Wat voor beeld hebben jullie eigenlijk van iemand met autisme?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:44

Ik vind dat je het wel moet vertellen.
Zou het mega irritant vinden als ik er achter moet komen en verwacht echt wel dat het te merken is. Eerlijkheid staat bij mij heel hoog en zeker bij zoiets waar ik niet alles over weet zou ik er niet positief tegenover staan. Zeker als een refenentie (gewerkt bij ...) zou je aan mij een slechte hebben wanneer ze bellen door je nieuwe baan, wanneer je het dus niet eerlijk zou hebben aangegeven.
Indien je het vooraf meld, zou je indien je imo geschikt zou zijn wel aannemen en kijken hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:46

Ik denk dat de rede dat er gezegd wordt dat TS het niet gelijk moet vertellen (waar ik het mee eens ben) niet eens per se te maken heeft met een taboe, maar eerder met de kans op het ook daadwerkelijk krijgen van de baan. TS weet dat zij het goed onder controle kan houden met Concerta en het gebruiken van een vast patroon voor het omgaan met klanten. ZIJ weet dit, maar haar toekomstige werkgever heeft misschien wel hele andere ideeën bij iemand met Asperger, waardoor ze niet eens de kans krijgt om zichzelf te bewijzen voordat ze eruit geknikkerd wordt om een banketstaaf rede. En ja, dit kan ik weten want ik heb zelf jarenlang in een supermarkt als caissière (ook leidinggevende) gewerkt en het is meerdere malen zo gegaan bij ons.

Buiten de vraag of je werkgever het gaat accepteren, denk ik dat het ook goed is om bij jezelf te kijken of je zeker weet dat je het wel aankan. Dat klinkt misschien heel hard en heel banketstaaf, en ik weet natuurlijk ook niet hoe jouw situatie in elkaar zit, maar met het aanleren van een patroon ga je het lang niet bij alle klanten redden in een supermarkt. Wat als er een keer wat fout gaat, of je hebt een klant aan je kassa die ongelofelijk nukkig of boos doet, of zelfs ruzie met je zoekt? Weet je ook zeker dat je binnen een patroon kan reageren in dat soort situaties?
Misschien niet helemaal vergelijkbaar maar wij hadden een ontzettend verlegen meisje aan de kassa werken, dusdanig dat het echt een belemmering was in haar sociale leven. Ze heeft dit van tevoren niet aangegeven en achter de kassa viel het niet zo heel erg op omdat ze zichzelf een soort praatje had aangeleerd wat ze tegen klanten kon houden. Na een tijdje kwam ze achter de servicebalie terecht (wat 's avonds praktisch gezien niet heel veel meer dan sigaretten verkopen inhoudt) en toen er een boze klant kwam is ze helemaal over de zeik geraakt. Heeft een paniekaanval gehad, is uiteindelijk op de grond met haar hoofd tussen haar benen gaan zitten. Man bleef maar schreeuwen en boos doen, zij huilen, beveiliging stond te roken. Is een heel drama geweest. Het zijn uitzonderingen, maar het zijn wel situaties waar je rekening mee moet houden. Mocht jij denken dat dit soort dingen voor jou inderdaad erg veel stress gaan opleveren denk ik dat het misschien beter is om een ander baantje te zoeken, of om anders juist weer wel in overleg te gaan met je werkgever. Je hoeft niet de details uit te leggen, het enige wat je hoeft te zeggen is dat je erg gevoelig bent en dat je snel overstuur kan raken als iemand naar tegen je doet of op een andere manier buiten het 'normale' beeld van mensen in de supermarkt valt.

sneeuwpop

Re: Sollicitatiegesprek (bijbaan) en autisme: vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:51

Supermarkt-kassa wordt idd vaak onderschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:54

Het is in principe erg hersenloos werk, ik ben de laatste om dat te ontkennen. Maar sociaal gezien kan het enorm uitputtend zijn, vooral als je in een regio komt te werken waar bijvoorbeeld slecht Nederlands gesproken wordt door de klanten, of waar je toevallig te maken hebt met veel mensen die kwaad kunnen worden om niks. Ik heb een keer een mes tegen mijn keel gehad van een vrouw die op het prijskaartje had zien staan dat een blikje mais 55 cent was, terwijl ze 57 cent moest afrekenen.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 19:56

Tja, Asperger hebben heeft zowel goede als slechte kanten. Sociale vaardigheden zijn (meestal) wat minder, maar als jij daar bij je werk geen last van hebt, dan zie ik er niet het nut van in om het te vertellen. Verder kunnen mensen met Asperger heel intelligent zijn.
Het is ook niet zoiets als een ziekte hebben ofzo, het is gewoon wie je bent, en zoals iemand eerder in dit topic al zei, anderen gaan toch ook niet al hun slechte karaktereigenschappen vertellen bij een sollicitatiegesprek?
Maar goed, je mag uiteindelijk natuurlijk zelf beslissen of je het vertelt of niet. Succes alvast :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 20:21

Zoe_97 schreef:
Alle mensen die zeggen "niet vertellen" weten jullie wat Asperger precies inoud dan?

Ik heb voor mijn jaarwerk erg veel onderzoek gedaan naar autisme (en ook vooral Asperger) en ben met veel mensen in contact geweest die dit hebben. De mensen met lichte vormen kunnen naar mijn mening prima in zo'n job functioneren, maar tijdens een sollicitatiegesprek zal het zeker opgemerkt worden dat je "anders" praat. De meeste mensen met Asperger praten namelijk ietwat langzamer en zoeken langer naar hun woorden, ook zullen zij was duurder taalgebruik toepassen en praten alsof ze iemand van een voorname functie zijn (beetje woordgebruik van ministers ofzo).

Ik zou het dus gewoon eerlijk vertellen, aangezien ze het toch wel zullen merken! Dan kan je onmiddellijk ge positieve kanten benadrukken!

Dat hoeft niet per sé zo te zijn en opgemerkt te worden, maar dan nog, ook al zou er gemerkt worden dat je daarin anders bent dan is dat toch geen reden om daar een etiket op te plakken :? ? De werkgever kan het prima doen met de info die hij/zij krijgt vanuit het gesprek.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 21:22

Nog even een toevoeging:
Kijk, autisme heeft vele vormen en uit zich bij iedereen anders. Vandaar ook dat ik het nutteloos vind om het label 'autisme' te noemen tijdens een sollicitatiegesprek waarbij je zelf inschat dat je de functie aankan. Het zegt inhoudelijk namelijk niets in zo'n geval, de ander kan er dus gewoon ook niets mee (behalve zelf gaan invullen).
Wat je uiteraard wél kunt noemen zijn bepaalde aspecten van autisme die in jouw geval relevant zijn voor de functie. Bijvoorbeeld dat je moeite hebt met agressieve bejegening, of ...[vul maar in]...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 21:32

Bedankt voor de reacties iedereen. Ik heb geen wajong of iets, ik ben altijd naar een gewone school gegaan en ik ga naar mijn examenjaar VWO.
Uit ervaring weet ik dat vertellen niet altijd veel zin heeft, bijvoorbeeld in de klas, de helft weet niet wat het inhoud en na een maand is iedereen het weer vergeten.
Ik hou het niet geheim, maar ik ben ook geen open boek. Mensen kijken sowieso al anders als je zegt dat je ADHD hebt dan wanneer je zegt dat je Asperger hebt. Mensen die dicht bij me staan weten het, de rest niet. Ik wil niet bekend staan als 'de autist', dat is een onderdeel van m'n karakter, niet wie ik ben

Zo wil ik ook m'n gesprek ik. Ik ga het in eerste instantie niet vertellen, maar ik ga wel een open mind houden, mochten we erop komen.

Boze klanten kunnen wel lastig zijn, maar ik denk dat het misschien wel een goede training voor me is.
Maandag heb ik het gesprek en ik ga m'n best doen. Ik zal laten weten hoe het is gegaan :)

Ik heb wel de diagnose, maar ik ben niet afgekeurd of 'gehandicapt', ik denk dat meteen vertellen dus eerder in m'n nadeel werkt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:21

Succes met je gesprek :)

Ik kan trouwens ook niet tegen onredelijke mensen hoor, denk dat veel mensen dat niet kunnen.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 22:27

Ik denk dat mensen je snel (onterecht) toch eerder in een hokje zullen plaatsen en het onnodig een nadelig effect kan hebben.
Liegen zou ik niet doen maar zolang je denkt dat je voldoende kan functioneren zou ik het niet meteen vertellen. Iedereen heeft sterke en leerpunten dus zolang je daar bewust van bent is het een mooie leerschool. Je hebt ook een proeftijd. Dus een mooie periode om te kijken hoe het gaat. Mocht je vastlopen kun je dit altijd nog aankaarten.
Succes met je gesprek!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:31

ik ben voor het niet vertellen omdat de ts aangeeft dat ze verwacht dat het geen of weinig belemmering oplevert, niet omdat ik niet weet wat autisme (van klassiek tot Asperger) inhoudt :+

Je gaat gewoon fijn het gesprek in als jezelf ts! :) en vertellen kan altijd nog. Loop je vast, kun je het aangeven. Maar dan kennen ze jou al zonder label :) Succes ts! Je zegt het inderdaad mooi, het is een onderdeel van je maar je bent niet je autisme :) jij bent jij.

(In geval van purny die solliciteerde vanuit de Wajong is het een ander verhaal of als je daadwerkelijk verwacht dat je een belemmering zult krijgen omdat je bv mensen niet aan kunt kijken bij wijze van of in mijn geval moeite met cijfers hebt :') goed... Ik zal dan ook niet solliciteren op kassawerk om die reden haha maar dat vormt wel een belemmering als ik dat werk zou willen doen en dan is het niet vermelden onhandig .)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-08-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:42

Even heel kort door de bocht: als het een probleem zou vormen, zullen ze dat vast zelf ook wel merken tijdens het sollicitatiegesprek, en dan krijg je de baan niet, ongeacht of je het dan wel of niet vertelt. En als ze het niet merken en je krijgt de baan wel, dan kan je achteraf nog altijd rustig bekijken of je het vertelt of niet.

Er lopen zat mensen rond die nu eenmaal geen mensen-mensen zijn, en dat wordt doorgaans prima geaccepteerd. Maar als je er een etiketje op plakt ben je in de publieke opinie helaas vaak toch "ziek". Ik ken een aantal mensen die zich precies om die reden ook gewoon niet laten testen, want dan is het "officieel" en staat het ergens op papier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 23:52

Ik heb zelf asperger en zeg ook; niet vertellen. Heb de tip al voorbij zien komen maar noem je kwaliteiten en als er naar gevraagd wordt je uitdagingen.

Ik zie in dit topic veel 'ze' en 'zij' voorbij komen, jammer!
Geeft wel aan hoe een stigma er nog op heerst...

Ts: blijf vooral lekker jezelf :)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 09:13

Air schreef:
De mensen die zeggen dat TS het moet vertellen, gooien jullie ook al je slechte eigenschappen op tafel bij een sollicitatiegesprek? :+

Helemaal wanneer je prima functioneert met Concerta, zie ik geen reden om het direct op tafel te gooien.

Ik heb toen wel verteld waar ik tegen aanliep en wat ik moeilijk vind. Inmiddels zijn we 2,5 jaar verder dus weten ze nu wel aardig hoe ik in elkaar zit.\
En ik heb geen wajong, wel toentertijd een jobcoach gehad, maar ik heb zelf het gesprek geregeld en ben daar ook in mijn uppie heen gegaan. Later is mijn jobcoach daar bij gekomen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:22

Niet vertellen. Je gaat vanzelf merken of je het aankunt, en je kunt ook leren van situaties! Veel mensen weten ook niet echt wat autisme/ adhd precies inhoudt, en dan word je er misschien op afgerekend terwijl je misschien wel prima kunt werken.

De ene kassabaan is ook de andere niet. Waar ik woon zit ook een supermarkt die een man met autisme achter de kassa heeft. Hij werkt langzamer, maar heel precies en veel klanten komen speciaal voor hem omdat hij zo'n originele manier van "praatjes maken" heeft.

Daarbij heeft elk mens wel wat. Niemand is perfect,dus gun jezelf een kans zonder vooroordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:34

Ik vind het een moeilijke. Aan de ene kant zou ik het niet zeggen, owv de vooroordelen. Jij bent eerst en vooral een jonge dame die op zoek is naar een baan en och ja, de rest is gewoon een stukje van de persoon die jij bent. Langs de andere kant vraag ik me af of zwijgen een goede oplossing is. Stel je hebt het even moeilijk (wat ons allemaal kan overkomen), zou je dan niet meer begrip krijgen van je baas als hij al op de hoogte is van je Asperger. Volg gewoon je gevoel tijdens het gesprek zou ik zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:36

Of juist niet.
Ik heb ooit een baas gehad die tegen een wat emotionele werknemer schreeuwde: I hate weak people, don't you dare to cry.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:39

Sizzle schreef:
Of juist niet.
Ik heb ooit een baas gehad die tegen een wat emotionele werknemer schreeuwde: I hate weak people, don't you dare to cry.... :+

Dat kan zeker ook, heb ooit voor een arts gewerkt die bewust zijn kuren uitwerkte op degenen die snel begonnen te wenen. Daarom dat ik het ook zo dubbel vind.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 20:51

Ik als werkgever zou dat een reden vinden als het niet verteld word om na een maand te zeggen, daaaag mocht het wel uitkomen!
Iemand met asperge is juist een toevoeging, secuur, vlot ect ect
iemand die wat verzwijgt, is bij mij verkeerd bezig, en dat zeg ik als werkgever, eerlijkheid staat voorop!

Nu kan een werkgever niet de goede inschatting maken.

dus ja, zeker vertellen, en nee het is zeker geen reden om iemand niet aan te nemen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 20:56

anhighwood schreef:
Ik als werkgever zou dat een reden vinden als het niet verteld word om na een maand te zeggen, daaaag mocht het wel uitkomen!
iemand die wat verzwijgt, is bij mij als werkgever niet de goede persoon, eerlijkheid staat voorop!

Dat zie jij (gelukkig!) zo, maar mijn ervaring is dat lang niet iedereen zo is. Zo had ik eens een gesprek met wat meisjes uit m'n klas, en die hadden eens op TV gezien dat iemand met klassiek autisme zijn ouders sloeg. Vroeg ze of ik ook zo agressief was, maar ze kenden me al bijna 2 jaar, dus dan weet je dat toch, dat ik niet zo ben...?

Dat soort ontwetendheid en onbegrip. Uit mijn ervaring weten alleen mensen die iemand met Asperger dicht bij zich hebben er echt iets van weten. De rest heeft negatieve vooroordelen, begrijpelijk maar heel vervelend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:00

anhighwood schreef:

Vertel jij ook al je potentiele 'beperkingen' in een gesprek?
Of ontsla jij ook mensen die niet verteld hebben dat ze misschien zwanger gaan worden?

In sollicitatie training leer je dat bij de vraag naar je slechte punten je ook daar nooit eerlijk slechte punten verteld.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 07-08-15 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:00

Ik zou het absoluut wel vertellen. En dan ook meteen de pluspunten noemen zoals je precisie :)

Mijn moeder heeft een kinderopvang aan huis en zij had ooit eens een stagiaire met een autistische stoornis waarbij ze ook motorisch niet helemaal goed functioneerde, ze was behoorlijk onhandig. Zij heeft toen een keer een baby op de grond laten vallen toen ze hem uit bed tilde.
Mijn moeder heeft het haar behoorlijk kwalijk genomen dat ze nooit iets verteld heeft over haar stoornis.

Zou het gewoon zeggen als ik jou was, niks om je voor te schamen toch? :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:03

Als er veiligheid in het geding is is het een ander verhaal.
Iemand met diabetis of hartstoornissen mag vaak ook niet ergens werken waar geen collega's aanwezig zijn.
Als je zwanger bent mag je ook bepaalde werkzaamheden niet doen, niet hanog als je als radioloog assistent solliciteert bijvoorbeeld :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 21:06

anhighwood schreef:
iemand die wat verzwijgt, is bij mij verkeerd bezig, en dat zeg ik als werkgever, eerlijkheid staat voorop!

Nu kan een werkgever niet de goede inschatting maken.

dus ja, zeker vertellen, en nee het is zeker geen reden om iemand niet aan te nemen!

Dus een sollicitant moet zijn hele doopceel lichten? Welke huisdieren ik ooit gehad heb bijvoorbeeld? Hun namen dan ook maar gelijk?