Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:24

Joh......ik moet vanmiddag solliciteren ( wat een hoop gesprekken vandaag!!)
Op een technisch lab, dus normaliter loopt iedereen in een soort boerka rond als ze aan het werk zijn.

Hou het toch bij een rokje en een topje.......dus wel met blote schouders.
Dat is in mijn geval wel spannend aangezien ik zichtbare tattoo's heb.

Mij is verteld te rekenen op een gesprek van 1.5 uur. ( 3 man )
Dus best belangrijk, alhoewel ik er een daarvan al ken van de werkvloer bij een soortgelijk bedrijf.
Hij weet dus wie ik ben en wat ik kan en heeft me ook voorgesteld op die functie.
Is het belangrijk dat ik die baan krijg???
Ja bést wel.......

Hangt mij leven er vanaf om wat ik aanheb in deze extreme temperaturen, en zou men dus af kunnen gaan op uiterlijke kleurige uitspattingen????

Ben wél blij met enkele tips!!
Neem inderdaad ook een korte broek mee, om mee te reizen.......en een deo!!
Lotgenoten; Succes allemaal.
En de rest; Dankjewel voor jullie bruikbare tips!!

Tazzey

Re: Vandaag sollicitatiegesprek, warm, wat doe ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:29

Ik heb op mijn enkel een tattoo en die werkte ik altijd weg met make-up als ik met een panty op het werk kwam.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:33

Het is niet eens zo dat ik bij een sollicitatie perse geen schouders of knieen wil zien. Maar ik vind het wel belangrijk dat iemand iets extra's doet voor een sollicitatie. Dat er aandacht besteed is aan het uiterlijk. Dat geeft mij de indruk dat deze baan voor hen ook belangrijk genoeg is om niet in een hemdje met spaghettibandjes aan te komen.

Het hangt natuurlijk ook af van wat voor soort baan. Ik redeneer inderdaad vanuit mijn eigen functie (management financiële instelling).

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:33

Ik heb in mijn vorige baan veel sollicitatietrainingen gedaan. Wij adviseerden bij een sollicitatie nooit met blote armen (spaghetti bandjes) te gaan, liefst een driekwart mouw en minimaal een kort mouwtje. Mouwloos is not done. Verder inderdaad een broek of rok tot op de knie. Rokken of jurkjes niet langer, dan is geen zakelijke outfit maar leuk voor op het strand. Verder nette schoenen die niet klepperen. Als ze open zijn: zorg voor verzorgde teennagels!!

@RaafSmits: als je die baan graag wilt, waarom zou je het risico lopen je zo te kleden?
Als zij daar keurig gekleed zitten voel je je rottig en helpt dat niet om met zelfvertrouwen het gesprek in te gaan & zij kunnen het als respectloos opvatten en je minder goed beoordelen. Zonde!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:40

Ik zie spijkerbroek met all-stars voorbij komen... Dat is echt geen nette kleding :n
Dan zou ik toch denken dat iemand geen moeite gedaan heeft of het niet interesseerd.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:45

Sizzle schreef:
Ik zie spijkerbroek met all-stars voorbij komen... Dat is echt geen nette kleding :n
Dan zou ik toch denken dat iemand geen moeite gedaan heeft of het niet interesseerd.

Huh? Ik heb een keurige lichte spijkerbroek, en niet afgedragen allstars. Als ik die combineer met een blouse zie ik er prima uit. Er is niets mis met nette allstars.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:46

Ik vind dat een gemiddeld bedrijf er rekening mee moet houden dat een sollicitant in 'korte kleding' aan komt zetten met dit weer. Gewoon netjes, maar kort kan best vind ik. Mocht je je er onzeker over voelen, gewoon benoemen :+ we zijn allemaal mensen en momenteel heeft meerendeels het warm :)

Edit: met kort bedoel ik geen spaghetti of tanktop maar gewoon een tshirt oid.
Laatst bijgewerkt door Brievenbus op 02-07-15 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:46

san4nie schreef:
Inderdaad, gewoon netjes en dan maar even warm. Snel van tevoren omkleden is wel een goeie. Vorig jaar had ik ook twee sollicitaties in de hitte. Maar ben wel netjes gegaan. In de auto op de parkeerplaats snel een blousje aan getrokken en zodra ik weer in de auto zat meteen weer uit.

Elise95 schreef:
Gewoon een broek en shirt over de schouder. Of inderdaad een net langer jurkje.

Ik zit vandaag met t zelfde. Tentamen fysiotherapie, dus lekker in m'n korte broek naar school en daar m'n tshirt en spijkerbroek aan en gympen.

Bij een tentamen heb ik me echt nog noooooit druk gemaakt om wat ik aan heb. Daar kijken ze echt alleen maar naar wat je op papier zet. Degene die nakijkt is vaak niet eens aanwezig bij het tentamen?

Gaat om een praktijk tentamen haha

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:48

Beter overdressed dan underdressed, je voelt je best rot als iedereen gewoon netjes in pak is en jij hebt gekozen voor een maxi-jurk oid..

Gewoon een net jurkje (of rok) met dunne panty (20 den bijvoorbeeld) en een jasje meenemen voor binnen is prima, en volgens mij is er ook in de trein gewoon airco toch? Dan gaat het enkel om het lopen van de trein naar het kantoor, even doorbijten (langzaam lopen :D) en binnen ben je waarschijnlijk blij met je outfit als de airco op standje freezing staat.

Als je ergens eenmaal werkt kun je wellicht wat meer casual met warm weer als dit de cultuur daar is maar aangezien je dat bij een sollicitatie (meestal) nog niet weet, zou ik het risico niet nemen.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:50

Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

Ben het eens met Sizzle. Nette kleding, verzorgd uiterlijk is gewoon belangrijk. Of je nou wel met klanten/gasten/leveranciers werkt, of alleen de telefoon opneemt. Een beetje extra je best doen tijdens een sollicitatiegesprek is toch een kleine moeite? Ik zie nu nog menigeen man in kostuum lopen. Mijn vader is er zo eentje, al is het 40 graden, kostuum blijft aan. Het enige wat af gaat is de stropdas en ook dat is afhankelijk van de klanten/leveranciers.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:51

uggy schreef:
Sizzle schreef:

Huh? Ik heb een keurige lichte spijkerbroek, en niet afgedragen allstars. Als ik die combineer met een blouse zie ik er prima uit. Er is niets mis met nette allstars.

Zie dat je 16 bent, dan vind ik het inderdaad prima en netjes genoeg. Dan laat je zien dat je er moeite voor hebt gedaan en met een net blousje oid kan dat inderdaad best.

Als je zoals ik (34) gaat solliciteren dan kan een spijkerbroek (kleur maakt dan niet uit) en gympen/allstars echt niet. Dat is gewoon niet netjes of gekleed.

Zag de vraag waarom een maxi jurk niet gekleed genoeg is. Dat ligt natuurlijk aan het bedrijf maar ik vind het een zomerjurk voor naar het strand, lekker een terrasje oid en niet voor een solicitatiegesprek, veel te casual.

Maar goed, ben redelijk burgerlijk wat dat betreft. De top die ik voorbij zag komen waarbij tatoo's zichtbaar zijn vind ik ook niet kunnen, schouders bedekt, knieën bedekt, tenen bedekt. Dat is eigenlijk mijn riedeltje voor solicitaties.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:52

uggy schreef:
Sizzle schreef:

Dat kun je niet maken als voor iets anders dan vakkenvuller solliciteert. Allstars zijn leuk voor in de vrije tijd maar niet voor een sollicitatie gesprek. Als je bij mij op gesprek was gekomen dan waren we vlot klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:53

sologirl schreef:
Ik vind een spijkerbroek echt niet kunnen. Maakt niet uit om wat voor functie het gaat.

Grappig. Ik heb inmiddels meerdere gesprekken gehad, elke keer uitgenodigd op 2e gesprek en gekleed in spijkerbroek.
Maar dan wel met een nette blouse of shirt, met jasje erover, nette schoenen, simpel maar netjes opgemaakt, haar met een clip in een staart of netjes in model los. En geen baggy spijkerbroek met veel frutsels. Simpel recht model.
Overigens ook wel afgewezen, net bij de laatste 2 enzo. Maar dat had echt niets met mijn outfit te maken. Bij een gesprek maakten ze zelfs een compliment dat je zo netjes, maar toch ook wel casual gekleed kon gaan.
Allen waren kantoorfuncties bij de overheid.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:56

Noem mij maar conservatief, maar ik vind blote schouders en spijkerbroeken echt niet kunnen bij sollicitatiegesprekken.

Hebben ze letterlijk gezegd: complimenten dat je er zo netjes en toch casual uitziet? Anders zou ik hem heel anders opvatten namelijk.... Voor mij is het een subtiele hint dat het toch eigenlijk echt not done is.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:56

Amanda schreef:
sologirl schreef:

Grappig. Ik heb inmiddels meerdere gesprekken gehad, elke keer uitgenodigd op 2e gesprek en gekleed in spijkerbroek.
Maar dan wel met een nette blouse of shirt, met jasje erover, nette schoenen, simpel maar netjes opgemaakt, haar met een clip in een staart of netjes in model los. En geen baggy spijkerbroek met veel frutsels. Simpel recht model.
Overigens ook wel afgewezen, net bij de laatste 2 enzo. Maar dat had echt niets met mijn outfit te maken. Bij een gesprek maakten ze zelfs een compliment dat je zo netjes, maar toch ook wel casual gekleed kon gaan.
Allen waren kantoorfuncties bij de overheid.

Daarom staat er ook "ik vind". Bij mij op sollicitatiegesprek komen in een spijkerbroek zou ik zeker meenemen in de beoordeling. Hetzelfde als iemand niet eens de moeite neemt een borstel door het haar te halen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 10:58

Voor een scholieren bij-baan is het een ander verhaal natuurlijk. Daar heb je ook geen uitgebreide procedure.
Als je voor een reguliere baan gaat na je studie zijn all-stars gewoon echt geen sollicitatie schoenen.
Een strak gestreken spijkerbroek kan voor sommige functies wel, maar dan wel met nette leren schoenen en een overhemd of nette gestreken blouse bijvoorbeeld.

Uitzonderingen zijn natuurlijk zaken als fabriekswerk en tuinbouw, stalwerk etc. Daar hoef je echt niet in je zondagse kleren te komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:01

sologirl schreef:
Daarom staat er ook "ik vind". Bij mij op sollicitatiegesprek komen in een spijkerbroek zou ik zeker meenemen in de beoordeling. Hetzelfde als iemand niet eens de moeite neemt een borstel door het haar te halen.

Ik vind ( :D ) vooral het stuk verzorging belangrijk. Iemand met een spijkerbroek kan er heel verzorgd uitzien, iemand in pak kan stinken, onverzorgd haar hebben en er slonzig bij lopen. Maar hij heeft wel een pak aan.
Als ik in een sollicitatiecommissie zit gaat de verzorgde persoon met spijkerbroek (en inderdaad overhemd/blouse, verzorgd haar, nette schoen, etc.) toch echt voor. Even er vanuit gaan de dat de kwalificaties gelijk zijn.

kamsel: ja, ze waren er oprecht positief over.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 02-07-15 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:02

Ook op die uitzonderingen die je noemt Sizzle, zeker voor een man, lijkt het me een kleine moeite om een nette, katoenen broek aan te doen. Of ben ik nou zo ouderwets en klassiek opgevoed, dat ik gek ben? :P

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:04

Ik zou in ieder geval wel een lange broek aan trekken. Neem eventueel een korte broek mee die je dan na je gesprek weer aan kan doen. Doe erop een net jasje met een shirtje of blouse eronder. Mocht het echt niet te harden zijn kan je het jasje vlak voor je naar binnen gaat aan doen, en als je binnen bent je verontschuldigen en hem weer uit doen. Zo kom je toch gekleed binnen maar zit je niet continue in de hitte. Daarnaast zou ik je niet al te druk maken; tenzij je buiten je gesprek hebt, wie weet hebben ze airco.
voor lang haar niet te moeilijk willen doen, een staart waarbij je met een pluk haar het elastiekje verbergt kan al genoeg zijn.

Er zit natuurlijk wel verschil in of het een bijbaantje is of een fulltime baan, maar wat je ook doet ik zou in ieder geval een lange broek (of rok tot knie maar dat is niks voor mij :p ) aan doen, dat toont toch het netst.

Spijkerbroeken kunnen ook best netjes staan, als ze je goed passen en je niet zo'n low waisted ding aan hebt en voor de rest je netjes (blouse, nette schoenen) kleed..

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:04

Amanda schreef:
sologirl schreef:

Ik vind ( :D ) vooral het stuk verzorging belangrijk. Iemand met een spijkerbroek kan er heel verzorgd uitzien, iemand in pak kan stinken, onverzorgd haar hebben en er slonzig bij lopen. Maar hij heeft wel een pak aan.
Als ik in een sollicitatiecommissie zit gaat de verzorgde persoon met spijkerbroek (en inderdaad overhemd/blouse, verzorgd haar, nette schoen, etc.) toch echt voor. Even er vanuit gaan de dat de kwalificaties gelijk zijn.

Mee eens dat verzorging (Stinken, tanden poetsen e.d.) voor gaan. Maar daar hoort ook een stukje kleding voor mij bij. Gaan voor het "totaal plaatje" --> dus en de nette outfit én de uiterlijke verzorging. Maar goed dat zou mijn keuze zijn bij de banen waar ik op solliciteer :)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:05

Hier ook eens met 30+ graden moeten solliciteren en een hele reis voor moeten afleggen met het OV. Ik heb toen in de trein een mouwloos shirtje gedragen met teenslippers. Vlak voor het gebouw even de slippers verruild voor pumps en een blazer aangedaan. Je zit hooguit een uurtje binnen, dus dat is echt wel te doen. Had zelf toen wel een lichtgekleurde blazer. Verder gewoon een nette grijze pantalon.
Zodra ik buiten was blazer uitgedaan, schoenen verruild voor m'n slippers en niks aan het handje :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:06

Ik vind het ook een kleine moeite, maar overdressed is ook niet goed.
In een driedelig pak voor een laboratorium functie is ook vragen om flauwe grappen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:16

Vanavond heb ik een contractbespreking met een mogelijke werkgever en vlak daarvoor een gesprek rond mijn ontslag bij mijn huidige werkgever. Ik ga in mijn meest luchtige doch geklede jurk die ik heb: een pastelkleurige halter cocktailjurk met zo'n waaierige rok tot onder de knie. Daar doe ik wat leuke oorbellen en een stoere hak onder en dat kan er prima door ...

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:19

Hahaha mijn teamleider liep met mijn sollicitatie in een korte broek met van die zakken aan de zijkant en sandalen :') Kom je daar aan in je pak

Het ligt wel echt aan het bedrijf, als het informeel is dan kan een nette spijkerbroek prima.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 11:20

Ik denk ook dat het anders is als je alles netjes op elkaar af hebt gestemd en je er netjes en verzorgd uit ziet dan dat je perse dat nette pakje aan wil. Kijk, eruitzien alsof je net van het strand af komt is een beetje raar, maar heb jij een nette rok met nette slippers en een net topje aan wat top bij elkaar past, ziet dat er heel anders uit. Ik denk dat het al snel goed is als er gezien wordt dat er zorg wordt gedragen voor het uiterlijk. Netjes hoeft niet perse strak in het pak te zijn.
Plus dat ik denk dat je je ook prettig moet voelen bij wat je draagt.
En...het is best makkelijk om bijvoorbeeld even op een toilet een panty en bolero toe te voegen, ziet er dan gelijk weer anders uit.