Cadeaus bij overgaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:31

Ik kreeg vroeger wat geld voor een goed rapport en dat was het. Het was voor mij eerlijk gezegd al een opluchting als ik een rapport kreeg wat enigszins goed was en waarvoor ik geen fronsende blikken kreeg...

Mijn stief mag met haar rapport rondgaan in de familie + vrienden. Wie wil geeft daar wat geld voor, naar eigen inzicht. Opa en oma geven meestal wat meer :D Vorig rapport heeft bijna niemand gezien, daarvan wist ze zelf ook wel dat daar wel wat aan te verbeteren viel...

Verder is het bij ons meer omgekeerd. Ze heeft best wel wat luxe voor een meisje van 10, eigen tv-tje op haar kamer, klein stereosetje, Nintendo 3DS, space scooter. Veel tijd om te spelen met vriendinnen in de buurt. Maar die luxe raakt ze kwijt als ze niet in ieder geval haar best doet voor school. School is nu eenmaal belangrijk. Hoge cijfers hoeven echt niet, maar hele series aan onvoldoendes nou ook weer niet. Zelf het lezen bijhouden, zonder mokken je huiswerk leren en niet anderen de schuld geven van het feit dat ze zich zo makkelijk laat afleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:33

Ayasha schreef:
Waarom wordt er toch meteen met "jaloers" gestrooid wanneer iemand uit dat ie vindt dat het niet hoeft.
Ik vind cadeaus ter waarde van 750 euro voor over gaan ook behoorlijk over the top. Iedereen moet vooral zelf weten wat ie doet maar ik mag daar van vinden wat ik wil en ik vind dat te veel.
Af studeren en gewoon over gaan vind ik dan nog een verschil. Dat je voor af studeren een groter cadeau krijgt tot daar aan toe maar zou dat zadel enkel zijn omdat je over bent dat vind ik inderdaad te.
En nee, ik ben daar niet jaloers op. :) Mijn moeder heeft me vroeger altijd gevraagd wat ik wilde en ik heb altijd gezegd "niets, ik wilde naar het volgende jaar en dat heb ik gekregen."

Dat mensen iets niet nodig vinden/niet "goed" vinden (sterk uit gedrukt maar ik vind even geen betere bewoording) betekent niet meteen dat ze jaloers zijn. :(:)

Maar wie ben jij om te bepalen dat iets niet nodig is? Ik heb afgelopen weekend van mijn ouders ook een duur cadeau gehad voor mijn verjaardag (en dat was m'n 20e verjaardag dus ik had niet eens per se iets verwacht). Was het nodig? Nee, absoluut niet. Mogen mijn ouders zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven? Ik mag toch hopen van wel.
Waarom moet iedereen altijd overal iets van vinden? :roll:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:36

Eulogy schreef:
Ayasha schreef:
Waarom wordt er toch meteen met "jaloers" gestrooid wanneer iemand uit dat ie vindt dat het niet hoeft.
Ik vind cadeaus ter waarde van 750 euro voor over gaan ook behoorlijk over the top. Iedereen moet vooral zelf weten wat ie doet maar ik mag daar van vinden wat ik wil en ik vind dat te veel.
Af studeren en gewoon over gaan vind ik dan nog een verschil. Dat je voor af studeren een groter cadeau krijgt tot daar aan toe maar zou dat zadel enkel zijn omdat je over bent dat vind ik inderdaad te.
En nee, ik ben daar niet jaloers op. :) Mijn moeder heeft me vroeger altijd gevraagd wat ik wilde en ik heb altijd gezegd "niets, ik wilde naar het volgende jaar en dat heb ik gekregen."

Dat mensen iets niet nodig vinden/niet "goed" vinden (sterk uit gedrukt maar ik vind even geen betere bewoording) betekent niet meteen dat ze jaloers zijn. :(:)

Maar wie ben jij om te bepalen dat iets niet nodig is? Ik heb afgelopen weekend van mijn ouders ook een duur cadeau gehad voor mijn verjaardag (en dat was m'n 20e verjaardag dus ik had niet eens per se iets verwacht). Was het nodig? Nee, absoluut niet. Mogen mijn ouders zelf weten waar ze hun geld aan uitgeven? Ik mag toch hopen van wel.
Waarom moet iedereen altijd overal iets van vinden? :roll:

Lezen is niet je sterkste punt geloof ik he? :) Ik bepaal nergens of iets nodig is of niet. (ik zeg zelfs letterlijk dat iedereen vooral zelf moet weten wat ie doet.) Ik zeg wat ik er van vind.
Indien er een topic geopend wordt waar gevraagd wordt naar meningen is de kans groot dat er mensen komen die gaan zeggen wat ze van dat onderwerp vinden. Als je daar niet tegen kan, is het misschien beter om het betreffende topic dan niet te openen?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-06-15 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:40

Is het nodig? Nee niet perse. Maar iedereen bepaalt zelf wat ze waar, waaraan en wanneer uitgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:42

Het lijkt mij niet nodig om met denigrerende opmerkingen te komen maar als we dan toch bezig zijn: het is blijkbaar ook niet jouw sterkte punt. Ik doelde op de hele discussie en op de OP.
Ik kan er prima tegen hoor, maak je daar maar geen zorgen over, maar ik vind het zo'n nutteloze discussie. Het beinvloedt jou of een ander namelijk op geen enkele manier, waarom zou je er dan uberhaupt een mening over hebben?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:45

Omdat er naar gevraagd wordt en waarom niet? Het een nutteloze discussie vinden is... Jawel... Er iets van vinden.. Pot en ketel.... :) Maar om je vraag te beantwoorden;
Een mening ergens over hebben/vormen hoort nu eenmaal bij ons menselijk instinct. Iets zien en dat (kunnen) beoordelen (= mening vormen) is nu eenmaal een van de redenen dat we nog steeds rond lopen (of dat positief is of niet moet je zelf maar beslissen.) het zit dus ingebakken in onze genen.

Als je doelde op de hele discussie waarom quote je mij dan en spreek je mij dus aan?
Je kan me amper verwijten dat ik jouw reactie opvatte als zijnde specifiek op mijn bericht bedoelt. Dat is nl. het doel van quoten...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:46

Op de basisschool kreeg ik steevast 2 euro voor mijn rapport. Overgang basisschool - middelbaar onderwijs een nieuwe kamer, overgang middelbaar - hbo twee pony's :')

EliseXJoelle

Ik vind dat een klein kadotje wel op zijn plaats is, maar grote bedragen zijn mij te overdreven.
Ik moets het vroeger ook doen met een kleinigheidje. ons grootste kado van het jaar kregen wij op onze verjaardag en dat was vaak ook nog iets wat we écht graag wilden of nodig hadden voor sport (bijvoorbeeld een hele mooie dure rijbroek, goede cap maar dan een prijsklasse meer dan dat er normaal voor uitgegeven zou worden)

Mijn ouders waren er altijd van school doe je voor je toekomst daar hoeft geen kadotje tegen over te staan. Na het behalen van het VMBO examen heb ik wel een 5 daagse reis naar Barcelona gekregen :o Na het behalen van mijn MBO gewoon meer kleinigheidjes :+

Snorlex

Joh Ayasha. Je speelt wel vaker op de man. Het moet op de bal zijn ;)

Ayasha
Blogger

Re: Cadeaus bij overgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:47

Nu wordt ie helemaal mooi. :')

Xjewillemijn

Ik heb dit jaar voor het eerst iets gekregen voor mijn rapport/slagen; een nieuwe telefoon aangezien ik al heel lang een kapotte telefoon heb ik het veelste duur was om hem te laten maken.

Nu heb ik van mijn ouders een LG magna gekregen vooral omdat ik ondanks dat ik heel erg gepest werd, door heb gezet en elke dag naar school ben gegaan

Anoniem

Ik vind dat een beloning niet per definitie gelijk slecht is, het kan juist helpen om gemotiveerd te blijven (mits het cadeau in verhouding staat tot de behaalde resultaten). Zo zou ik een rapport met alleen maar goede cijfers meer belonen dan een rapport met onvoldoendes of net behaalde voldoendes. Het zelfde geldt voor iemand die over is gegaan met veel werk en moeite (zoals je 2e voorbeeld) zal ik meer belonen dan iemand die er geen reet voor heeft gedaan en dan toch nog onvoldoendes haalt en er trots op is..

Voorbeeld, je krijgt normaal 5 euro voor je rapport als hij uit gemiddelde voldoendes bestaat, en voor een onvoldoende een euro er af, en voor een 7,8 of hoger cijfer een euro erbij, dan zal je meer je best doen om hogere cijfers te halen, en zelf ook balen van je onvoldoendes wat je meer zal motiveren beter je best te doen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:50

Ik heb nooit geld of cadeau's gekregen bij mn rapport. Kinderen op de basisschool gingen de hele familie af voor geld. Ik heb nooit een euro gekregen. Toen in de 2e klas heb ik wel mobieltje gekregen, als motivatie. Mn rapport was héél erg slecht, uiteindelijk toch over gegaan.

Nu mag ik voor mezelf (van mezelf) een cadeautje kopen omdat ik over ben :o :') omdat ik het wel redelijk goed gedaan heb, mn beste rapport tot nu toe :) ik ben toch wel trots op mezelf, dus een cadeautje vind ik wel op zn plaats :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:01

Ayasha schreef:

maar hoe bepaal je dan of iets over the top is als ik vragen mag?

want ik neem aan dat jij ook een fiets had om naar school te gaan?
een pc om je werkstukken op te maken, of een laptop, of als je wat ouder bent een typmachine?

jij ziet dat neem ik aan niet als cadeau.. maar wat kost een goede fiets, als je ruim 15 kilometer op een dag moet fietsen 5 jaar lang (dat kun je niet af met een roestig tigste handsje)? inderdaad, ruim over de 750 euro.. als ieamand die dus nodig heeft en de ouders geven die 'voor de overgang' van het vakantiegeld.. Dan is dat volgens jou over de top.. terwijl iemand anders die hem gewoon ergens midden in het jaar krijgt, en daarnaast nog een eurotje of 10 voor het overgangsrapport, dan is het wel goed?

er is een groot verschil tussen 'belonen' en 'belonen'. dat je iets voor je overgang krijgt, kan ook gewoon het tijdstip zijn en budgetair gebonden en dat zijn dan vaak meteen ook dure dingen.. ja het wordt gegeven onder de noemer 'overgangsrapport', simpelweg omdat dat dan een 'reden' is voor het schenkingsmoment.. beetje sneu om tegen iemand die in januari jarig is te zeggen.. hier heb je een plaatje van je nieuwe fiets, je krijgt m in juni want dan hebben pappa en mama de centjes ervoor... Nee, dan krijg je wat kleine dingetjes voor je verjaardag en voor je overgang krijg je een mooie fiets.

Maar dan proef ik in jouw argumenten een vervelende veroordeling.. want wie dus zijn kinderen ten tijde van het overgangsrapport iets duurs geeft, die doet iets dat over the top is.. Nu kun je zeggen, ja maar dat weet je toch niet.. Precies, dat is nu het hele issue.. Je kunt dus iemand niet veroordelen op basis van een bedrag dat hij/zij krijgt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:17

Hoe ik dat "bepaal"? Nou, aan de hand van mijn gevoel erbij. Gezien het om een persoonlijke mening gaat.

Ik had een tweedehands fiets, denk voor 20 euro op een rommelmarkt die ook al door mijn broer gebruikt was. :D De PC waarop ik mijn werkstukken maakte was van het hele gezin en stond dus ook in de woonkamer en dat was ieder op z'n beurt (die was dus van ons allen.) Maar dat was pas later, daarvoor ging Ayasha zelfs nog naar de bib waar je PC's per uur kon huren als er voor school iets op de PC móest! :D

Iets van 1000 euro krijgen wat je nodig hebt voor je studie vind ik anders dan iets van 1000 euro krijgen wat je niet echt "nodig" hebt. Krijg jij een fiets omdat je straks 30km moet gaan fietsen enkele rit elke dag van 2000 euro vind ik dat nog anders dan als je een ketting van 2000 euro krijgt. En dat gaat dan puur om mijn gevoel er bij gezien het mijn mening is. :)
Die fiets heb je nodig, die ketting is "voor de leuk".

Overigens kán ik dat wel, de vraag is of dat eerlijk is en dan komen er andere factoren bij kijken; oa bv het verschil tussen de ketting en de fiets. Het ene is iets wat nodig is en wat dan toevallig zo uit komt. De ketting is imo puur luxe en ja, joh, daar doen ouders vooral mee wat ze willen, al geven ze die kleine elke dag een ketting van 2000 euro. Maar dat mag ik toch te veel vinden?
Zonder daarmee meteen te vinden dat het slechte ouders zijn?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:23

Ik ben in principe tegen het materialistisch belonen van schoolresultaten. Was ik vroeger trouwens ook al, het betekende echt helemaal niks voor mij. Van mijn oma kregen we voor het overgangsrapport altijd 5 gulden en die nam ik natuurlijk wel aan en deed er wat leuks mee. Maar ik voelde geen enkele waardering daarbij, het was totaal inhoudsloos geld. Hetzelfde voor mn ouders. We kregen niet standaard iets, soms 5 gulden of een klein kadootje. Ik moest echt even flink in mn geheugen graven, want ik heb dat echt niet onthouden. Ik heb wel wat geld gekregen voor mn diploma's, maar geen idee meer hoeveel (wel minder dan 50) omdat het wederom voor mij totaal geen betekenis heeft. Ik heb veel liever dat ze echt trots op me zijn en dat hoeft niet bevestigd te worden met geld.

Ik werk vanuit intrinsieke motivatie, het diploma of rapport is mijn beloning. Ik kan al helemaal slecht tegen een puntensysteem, dat gaat namelijk uit van het principe dat beter je best doen ook een hoger cijfer oplevert. Dat hoeft absoluut niet zo te zijn! Als je iets beloont, beloon dan de inzet en niet het resultaat. Ik heb zat rapporten gehad waarmee ik flink geld had kunnen verdienen als mn ouders dat hadden toegepast. Vooral eerste jaren middelbare school haalde ik hoge cijfers. Maar die rapporten was ik niet trots op want ik deed er niks voor... Ik was wel trots op een rapport in de 4e, met vooral onvoldoendes.... Ik had een vreselijk jaar (persoonlijk) en was trots omdat ik naar school was blijven gaan en niks lager was dan een 4. Daar had ik zoooo hard voor gewerkt! Veel harder dan die 9ens in de jaren ervoor. Dus qua cijfers heel slecht, qua inzet briljant. Zo stond ik altijd een 9 voor engels, kon er niet trots op zijn. Die 6 voor frans echter, poeh dat was voor mij een 100!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:37

Ben het helemaal met je eens, niet alles hoeft materieel beloond te worden.

Ik kreeg op de basisschool altijd 5,- per rapport, maar vooral de trots van mijn ouders dat ik het weer netjes gefixt had was fijn :j

Nu zit ik in 3 havo en is het nog heel erg stressen of ik overga naar 4 havo of moet afstromen[heel poedersuiker jaar achter de rug privé en op school]. Maar als ik overga dan gaan we lekker uiteten met het gezin. Cadeautjes komen er niet aan te pas. Vooral de grote trots van mijn ouders en natuurlijk van me zelf doet het hem. Je doet het inderdaad voor jezelf!
En ook al moet ik afstromen weet ik dat ik er alles aan heb gedaan en dat het beter is zo. Dan zullen mijn ouders even trots zijn, maar of we dan uit eten gaan weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:37

Persoonlijk vind ik niet dat het nodig is, maar wel heel leuk :D
Zo heb ik toen ik vorig jaar overging naar 4 HAVO, een leren zomerjasje gekregen. Daar ben ik heel blij mee, en ik had er toen ook nog één nodig. Dit jaar, nu ik overga naar 5 HAVO, heb ik een fiets gekregen en een truitje. De fiets was écht nodig want die is heel vaak uit elkaar gevallen. De ketting zat letterlijk vastgeroest en het truitje was een extra cadeau.

Persoonlijk vind ik dat je moet leren omdat het 'moet', niet voor een cadeau. Dat je een cadeau krijgt, is super leuk, maar daar moet je het niet voor doen.
Sowieso is het al een cadeau op zich als je ouders trots op je zijn, althans dat vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:42

Zo krijg ik als verwend nest al mijn duikcursussen van mijn ouders (ga maar googelen wat dat kost) maar daar wil ik mijn baan van maken. Ik ben er ontzettend dankbaar voor en zelf had ik het nooit kunnen betalen, ook niet als ik zou sparen. Nou prima dan toch, als zij dat willen betalen vind ik dat alleen maar fijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:50

Citaat:
Ik werk vanuit intrinsieke motivatie, het diploma of rapport is mijn beloning. Ik kan al helemaal slecht tegen een puntensysteem, dat gaat namelijk uit van het principe dat beter je best doen ook een hoger cijfer oplevert. Dat hoeft absoluut niet zo te zijn! Als je iets beloont, beloon dan de inzet en niet het resultaat.

Hier ben ik het niet mee eens.
Je krijgt een cijfer voor kennis, en of je er nu veel of niets voor moet doen.

Je kan toch geen baan nemen waarvoor bv Engels heel belangrijk is en dat je het amper kan maar wel een 9 had voor de inzet?!
Hoe moet dan degene beoordelen of je echt wel goed Engels kan?

En dan zou iemand die bv 2talig is opgevoed een onvoldoende krijgen omdat die er niets voor hoeft te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:55

Nodig lijkt het me niet, maar als jij als ouder je kind een cadeautje voor het overgaan wilt geven... Dan zie ik daar het kwaad ook niet van. Ik heb dan geen kinderen maar wel een klein zusje waar ik heel trots op ben. Ze doet het super goed op school en volgend jaar krijgt ze voor haar slagen en haar 17e verjaardag (vallen ongeveer samen) een weekendje festival met haar grote zus. Vindt ze hartstikke leuk en het is misschien een duur cadeau... Maar who cares als iemand het te besteden heeft?

Mijn ouders hebben ons nooit echt cadeautjes voor het overgaan gegeven. Van mijn opa kregen we altijd een kleinigheidje. Nu mijn ouders het wat breder hebben krijgen we wel weer cadeautjes als we iets goeds doen op school. Dat is niet per se het materialistische belonen van dingen die eigenlijk heel normaal zijn, maar meer een teken van trotsheid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:06

Brainless schreef:
Citaat:
Ik werk vanuit intrinsieke motivatie, het diploma of rapport is mijn beloning. Ik kan al helemaal slecht tegen een puntensysteem, dat gaat namelijk uit van het principe dat beter je best doen ook een hoger cijfer oplevert. Dat hoeft absoluut niet zo te zijn! Als je iets beloont, beloon dan de inzet en niet het resultaat.

Je kan toch geen baan nemen waarvoor bv Engels heel belangrijk is en dat je het amper kan maar wel een 9 had voor de inzet?!

En dan zou iemand die bv 2talig is opgevoed een onvoldoende krijgen omdat die er niets voor hoeft te doen.

Je begrijpt me verkeerd. Ik ben niet tegen cijfers geven op school, zeker niet. Ik ben er wel tegen dat ouders bepaalde geldbedragen koppelen aan cijfers. Als ouder kan je namelijk wel bepalen of het cijfer gegeven is omdat je hard hebt gewerkt, of dat het toevallig makkelijk was.

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:07

Ik krijg aan het einde van het jaar altijd wel 50 euro of een concert kaartje als ik goede cijfers heb. Het zijn 5 enorm lange jaren en ik zou het eerlijk gezegd niet volhouden zonder de leerplicht. Ook vind ik het zelf heel fijn om gewoon een beloning te krijgen voor het harde werken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:08

Zwerte schreef:
Brainless schreef:
[

Je begrijpt me verkeerd. Ik ben niet tegen cijfers geven op school, zeker niet. Ik ben er wel tegen dat ouders bepaalde geldbedragen koppelen aan cijfers. Als ouder kan je namelijk wel bepalen of het cijfer gegeven is omdat je hard hebt gewerkt, of dat het toevallig makkelijk was.

of omdat je gewoon slim bent ;)
Dat vind ik nog steeds geen goed idee, stel zusje a is heel slim en hoeft niets te doen om haar punten te halen, broertje b is wat minder slim en werkt hard maar haalt lagere cijfers. vind je dan niet dat ze gelijk beloont moeten worden? ipv broertje meer te belonen. (dus zusje eigenlijk straffen omdat ze slim is)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 17:18

mie123gie schreef:
Ik krijg aan het einde van het jaar altijd wel 50 euro of een concert kaartje als ik goede cijfers heb. Het zijn 5 enorm lange jaren en ik zou het eerlijk gezegd niet volhouden zonder de leerplicht. Ook vind ik het zelf heel fijn om gewoon een beloning te krijgen voor het harde werken.

Voor jou is een cijfer en je diploma dus geen enkele beloning?