wettelijke arbeidsregelingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassagrande

Re: wettelijke arbeidsregelingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 13:57

Hieronder het antwoord dat ik heb gekregen van rijksoverheid.

( In de wet is niets geregeld over verlof voor een bezoek aan een arts. In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement kunnen hierover afspraken staan. Is een afspraak buiten werktijd onmogelijk? Dan hoeft u meestal geen verlofuren in te leveren. Uw werkgever mag u vragen om bovenwettelijke vakantiedagen in te leveren in ruil voor de dag dat u in het ziekenhuis lag voor onderzoek. Dit zijn extra vakantiedagen boven het wettelijk minimum aantal vakantiedagen per jaar. Uw werkgever mag dit echter niet zomaar zonder uw toestemming doen. )

Aangezien wij minimale vakantiedagen krijgen, hebben we dus geen bovenwettelijke vakantiedagen? Dus als ik het goed begrijp mag het dan niet? Of lees ik het nu verkeerd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:02

Silly1972 schreef:
dat ligt eraan.
Dit staat op de pagina van de rijksoverheid nl: In uw cao kunnen andere afspraken staan over calamiteitenverlof

Ts heeft geen cao...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:14

Nou ja TS zo lees ik het dan ook inderdaad, dan zou het niet mogen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:14

Cassagrande schreef:
Hieronder het antwoord dat ik heb gekregen van rijksoverheid.

( In de wet is niets geregeld over verlof voor een bezoek aan een arts. In uw cao, arbeidsovereenkomst of bedrijfsreglement kunnen hierover afspraken staan. Is een afspraak buiten werktijd onmogelijk? Dan hoeft u meestal geen verlofuren in te leveren. Uw werkgever mag u vragen om bovenwettelijke vakantiedagen in te leveren in ruil voor de dag dat u in het ziekenhuis lag voor onderzoek. Dit zijn extra vakantiedagen boven het wettelijk minimum aantal vakantiedagen per jaar. Uw werkgever mag dit echter niet zomaar zonder uw toestemming doen. )

Aangezien wij minimale vakantiedagen krijgen, hebben we dus geen bovenwettelijke vakantiedagen? Dus als ik het goed begrijp mag het dan niet? Of lees ik het nu verkeerd?

Hoeveel is het aantal vakantiedagen?

Wettelijk is 4x het aantal uren dat je werkt. Dus als je 40 uur werkt dan heb je dus wettelijk recht op 160 uur per jaar (20 dagen). Alles daarboven is bovenwettelijk.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:15

Wij hebben het minimale. Dus 20 dagen ja.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:19

Ik interpreteer de tekst net als jij, dan zou je geen dagen in hoeven te leveren.

Maar geen idee of die conclusie juist is. Misschien iemand hier op Bokt die juridisch er meer kaas van heeft gegeten die je advies kan geven?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:31

Cassagrande schreef:
Dat zal best. Maar dan wordt er vanuit gegaan dat je nooit dagen nodig hebt voor je zieke kind. Ik heb de zorg voor mijn kind en als zij ziek is heb ik de dagen nodig. Want daar is niets voor geregeld. En ik heb niet de luxe om op iemand terug te vallen daarvoor.

Wel, daar heb je voor de eerste dag/de eerste uren calamiteiten- en ander kortdurend verzuimverlof voor en voor de rest een wettelijk recht op kortdurend zorgverlof. Daar hoef je dus helemaal geen vakantiedagen voor op te nemen.

En als jij je artsenbezoek kunt uitstellen tot de vakantie, is het in mijn visie (als adviseur van werkgevers) niet medisch noodzakelijk dat het nú gebeurt. Ik had je er dus ook vakantie-uren voor laten inleveren. Heb je dit niet gewoon van tevoren met je leidinggevende afgestemd btw? Was wel slim geweest...

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:35

Het onderzoek was medisch gezien echt wel nodig. Daarom zat er ook maar 3 dagen tussen. Maar ik ben eigenwijs en zou het dus inderdaad uitgesteld hebben tot in mijn vakantie als het ik geweten had met alle gevolgen van dien.

Nee er was niets afgestemd. Nodig was nodig. Maar juist omdat ik al die jaren dat ik heb gewerkt nooit hier iets voor heb hoeven in leveren was ik me daar ook zeer zeker niet van bewust.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:53

Heb je al contact gehad met je leidinggevende om te vragen welke redenatie erachter zit? Misschien heeft er gewoon iemand een fout gemaakt. Je kunt dan meteen even navragen of de regels veranderd zijn en aangeven dat je geen bovenwettelijke verlofdagen hebt en voor medisch noodzakelijk onderzoek dat niet buiten de werktijd te plannen valt, recht hebt op calamiteitenverlof.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 14:55

Ga ik doen. Moet even wachten tot ze terug is van vakantie. Maar nu weet ik in elk geval iets en kan ze me niet helemaal iets wijsmaken om het zo maar even te zeggen.

Dank voor jullie reacties.