Heb jij je "droom" werk na gejaagt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:28

_FD schreef:
wat een leuk topic.

ik heb altijd gezegd dat ik dolfijnentrainster wilde worden (zoals zoveel andere meisjes :) ) en anders wilde ik iets met andere dieren gaan doen. doe nu de opleiding hbo diergezondheid en management en raad eens waar ik op dit moment stage loop......

bij het dolfinarium ! echt super leuk en een droom die nu heel even uitkomt en mij hopelijk een ingang geeft in dit kleine wereldje.

Je verhaal lijkt precies op die van mij :) is ook mijn droom en lijkt me geweldig om die waar te maken. heb ook stage gelopen bij Dolfinarium en het was alsof ik even mijn droom leefde!
Op dit moment richt ik mijn studie wel (4e jaars HBO Diermanagement) op paarden, zodat ik een back-up heb, maar als ik de kans krijg...dan grijp ik die met beide handen! (ook al is dit ook een zeer slecht betaalde baan ;) )

billionache

Re: Heb jij je "droom" werk na gejaagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:30

Oh maar de opleiding die ik volg heet hier in België wel gewoon 'dierenartsassistentie', maar zijn wel bevoegd om bloed te nemen etc hoor. Zal wel een rare onderverdeling zijn daar in Nederland :+

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:32

Cas123: een vriendin van mij is ook op niveau 2 begonnen en gaat nu na 8 jaar aan haar hbo beginnen.

Elk paardenmeisje zou t wel willen denk ik maar ik wilde altijd ruiter voor mijn beroep worden of dierenarts. Maar omdat daar natuurlijk geen opleiding voor ruiter is en ik geen vwo gedaan heb ben ik begonnen met de hbo hippische bedrijfskunde. Zit nu in mijn stage periode en je raad t nooit,, rij inmiddels op het bedrijf van Paul Schockemohle en mag volgend jaar weer terug komen en daarnaast heb ik al veel dingen geleerd op veterinair gebied :D

Waar een wil is, is een weg als je maar in jezelf gelooft!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:34

Nee, maar kom al een beetje in de buurt met 2 pony's en een paard. :+
Wil een eigen manege beginnen, rijles geven. En daarnaast pensionstalling. Er is wel
veel vraag naar in de omgeving van Noord Friesland, waar ik de paarden nog heb staan.
Maar ik ga straks eerst maar 4 jaar studeren, daarna werken en dan hoop ik eindelijk een manege te kunnen beginnen.

Klopt dat wel, nog 13 jaar studeren na je examen, je doet toch 2 jaar havo dan en daarna nog 4 jaar hbo? Dat is maar 6 jaar, geen 13... :)

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:35

Gucci_ schreef:
Nee, maar kom al een beetje in de buurt met 2 pony's en een paard. :+
Wil een eigen manege beginnen, rijles geven. En daarnaast pensionstalling. Er is wel
veel vraag naar in de omgeving van Noord Friesland, waar ik de paarden nog heb staan.
Maar ik ga straks eerst maar 4 jaar studeren, daarna werken en dan hoop ik eindelijk een manege te kunnen beginnen.

Klopt dat wel, nog 13 jaar studeren na je examen, je doet toch 2 jaar havo dan en daarna nog 4 jaar hbo? Dat is maar 6 jaar, geen 13... :)

TS doet bbl. Dat is niveau 2 daarna dan niveau 3 dan niveau 4 en dan hbo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:38

Vroeger nooit echt geweten wat ik later wilde gaan doen, natuurlijk wel de dingen die ieder kind verzint, maar dat was nooit echt serieus. Nu een beetje gaan zitten oriënteren over welke opleiding ik zou willen gaan doen na mijn vwo, omdat ik volgend jaar al moet kiezen welk profiel ik wil gaan doen. Ik kwam uit op farmaceutische wetenschappen, dat lijkt mij heel erg leuk! Ben benieuwd of ik dit later ook echt ga doen, nadat ik mij er meer in verdiept heb over het hoe en wat :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:44

BeSen schreef:
TS doet bbl. Dat is niveau 2 daarna dan niveau 3 dan niveau 4 en dan hbo ;)

Je bent in de war besen. Bbl is mbo werken en leren waarbij je dus ook al ingedeeld wordt in de salarisschaal van het bedrijf (de school/stage variant is BOL). Aangezien de ts op het vmbo zit, is het geen bbl.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:45

Yep! En ik ben het voorbeeld wat je niet moet doen met kinderen in groep 8 en de brugklas. Dan al dwingen te kiezen "wat ze later willen worden". :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:45

Laat mij maar een bedrijf opstarten, opbouwen en verkopen voor een dikke knip :)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:56

xxLady schreef:
Iris82 schreef:
Ik heb mijn droomopleiding gedaan. Hbo diermanagement. Om nu in de verzekeringen te werken. :+

Ik doe dezelfde opleiding, voor mij een ontzettend leuke opleiding, maar of ik werk ga vinden is nog maar de vraag. Ben nu tweedejaars...

Hebben jullie het over de opleiding aan het CAH vilentum in dronten? Zouden jullie deze aanraden?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:56

Ik wil graag een eigen transportbedrijf later. En dan ook graag een grote met 100 á 200 auto's. :Y) Ik heb inmiddels mijn havo examens gehad en straks bedrijfskunde MER. :)

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:00

Niet helemaal, ik riep als klein meisje al dat ik schooljuf wilde worden, dus destijds alles op alles gezet om mijn havo te halen ( Met ups en downs uiteindelijk gelukt! ) Maar eenmaal op de PABO was ik veel te onzeker, dus stages gingen de mist in.. moest al mijn studiepunten uit mijn theorie halen om over te gaan naar het volgende jaar. Ik stortte echt in en heb de keuze moeten maken om te stoppen, helaas! Ik heb toen besloten om toch nog naar het MBO te gaan om toch een diploma te halen! Heb toen gekozen voor SPW, en liep stage op een buitenschoolse opvang en als onderwijsassistente op een school.

Ik heb na de opleiding, die ik verkort mocht doen gelijk gesolliciteerd op een naschoolse opvang en ben er nooit meer weggegaan! Niet meer de druk als schooljuf, maar wel werken met kinderen!

Inmiddels werk ik er alweer 15 jaar! Nu ook 3 ochtenden op een peuterspeelzaal en 4 middagen op de nso en een middag werk ik voor het flexteam binnen de organisatie, dat is vaak op een dagverblijf!

Dus aan de ene kant is mijn droom niet helemaal uitgekomen, maar aan de andere kant werk ik nog steeds met dezelfde doelgroep!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:01

Ik wilde vroeger dierenarts worden maar was helaas erg slecht in de exacte vakken. Ik wist niet zo goed wat ik wilde, alleen dat het geen commercie moest zijn; een baan bij de gemeente, (semi-)overheid of non-profit moest het worden. Maatschappelijke betrokkenheid, dienstverlening, de vrijheid hebben om zelf dingen op te pakken en onderzoek doen/schrijven zijn dingen die me altijd getrokken hebben, maar das niet zo concreet als lerares ofzo :+ Ik heb Arts and Humanities gestudeerd en ben uiteindelijk via een heleboel omwegen op een functie terecht gekomen waar ik vooral mag doen waar ik goed in ben, heel afwisselend en uitdagend werk met veel vrijheid...bij een gemeente. :) Niet wat ik vroeger in de vriendenboekjes schreef maar ik ben evengoed erg gelukkig met mijn baan :).

En ohjah, ik ben ook nog parttime kunstenares maar dat zie ik meer als hobby :+. Ik hoef er ook niet van te leven door mijn vaste baan (werk 4 dagen) en heb daarom alle vrijheid om zonder commerciële druk te schilderen (en als andere mensen t dan leuk vinden is dat mooi meegenomen maar geen broodnoodzaak). Voor mij een ideale combinatie.
Laatst bijgewerkt door kjoetie op 26-05-15 20:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:06

Ik wist nooit wat ik wilde worden, ik wist enkel wat ik juist nooit wilde worden, namelijk docent. Afschuwelijke baan leek me dat.

Ik ben nu alweer tien jaar docent in het middelbaar onderwijs :+ :+

Coyote

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:17

Hopelijk ga ik volgend jaar aan mijn droomopleiding beginnen: diergeneeskunde :D

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:33

Deels heb ik mijn "droombaan"
Vroeger wist ik nooit precies wat ik wilde worden. Dat veranderde nog wel eens :')
Maar 1 ding was zeker, ik wou wat met dieren gaan doen!
Toen ik 14 was ben ik in de zomervakantie vrijwilligers werk gaan doen op de kinderboerderij.
Niet wetend wat ik er van verwachten kon, maar uit eindelijk toch wel leuk vond.
Op mijn laatste dag werd ik ook door de beheerders gevraagd of ik niet op de zaterdag als vrijwilliger wou komen werken.
Deze keus was al snel gemaakt! Toen was ik dus vaste vrijwilliger voor de zaterdag en vakanties.
Hier heb ik ook mijn meeste stage's gelopen toen ik de opleiding dierenverzorging deed.
In de jaren dat ik daar liep ben ik daar gegroeid en heb ik heel veel geleerd (veel meer dan ik op school leerde)
Na een paar jaar daar te hebben gelopen wou ik als ik klaar was met school ook wel graag beheerder van een kinderboerderij worden.
4 jaar geleden kreeg ik mijn eerste nul-uren contract, en sinds een half jaar heb ik er een vast contract als 2de assistent beheerder!
Wel parttime maar al lang blij dat ik er kon blijven! Ook al kreeg ik geen vastcontract dan was ik wel weer verder gegaan als vrijwilliger :')
De boerderij is voor mij ook speciaal en klinkt stom maar ook een soort 2de thuis.

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:35

lk wil heel graag dieren/veearts worden, zit nu in 2 havo dus dan moet ik na m'n havo nog 2 jaar vwo gaan doen en dan kan ik de opleiding gaan doen :)

toen ik een jaar of 5/6 was wilde ik ook altijd al veearts worden

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:35

Ik ben gek op dieren. Maar ik vind het ook geweldig om voor mensen te zorgen en te helpen in dagelijks leven. Gehandicapte heb ik ook aan gedacht. Vind ik ook heel leuk! Moeilijk moelijk....i dont no. Iets met mensen maar wat?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:37

Cas123 schreef:
Ik ben gek op dieren. Maar ik vind het ook geweldig om voor mensen te zorgen en te helpen in dagelijks leven. Gehandicapte heb ik ook aan gedacht. Vind ik ook heel leuk! Moeilijk moelijk....i dont no. Iets met mensen maar wat?

Daar kom je tzt wel achter :) door snuffelstages en reguliere stages etc. Dus maak je daar nu maar niet druk om. Je gaat als verzorgende of verpleegkundige niet gelijk in het eerste jaar al differentiëren.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 20:40

Nee ik weet het, alleen is al zo fijn als je weet wat je wil. Een vriend van me wil profvoetballer worden. En hij is vorige week gebeld dat hij mag komen voetballen bij een club. Hij is gescout en mag daar naar school komen en alles. Dus hij haalt zijn doel hoop ik wel. :)

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:46

Ik heb MBO paardenhouderij gedaan in Barneveld. In totaal 10 jaar ook echt fulltime in de paarden gewerkt. ( echt full fulltime, denk aan 80-100 uur in de week)Heb na school een half jaar in het buitenland gezeten( was absoluut een wens die uitkwam.
Maar na die 10 jaar zei mijn lichaam 'ik stop ermee' en daar zit je dan. Ik heb echt genoten van mijn werk, (bijna) elke ochtend stapte ik met plezier mijn bed uit om aan het werk te gaan. ( Voor mij wel een zeer belangrijk punt)
Maar nu, het is zo moeilijk om aan een 'normale'baan te komen. Werk nu in de schoonmaak uit pure noodzaak maar leuk is anders.
Maar ja ik had mijn droombaan :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:48

Ik ben zo vaak gewisseld wat dat betreft :') wist zeker dat ik dierenarts zou worden, maar tja dan krijg je een negatief advies voor de beta vakken en *poef* ander idee bedenken. Door gewoon maar alles te ervaren en open dagen te bekijken heb ik toch mijn weg gevonden.
Wat veel volwassen nu doen, is vaak niet helemaal of zelfs helemaal niet datgene dat ze dachten te doen als ze groot waren als pubers. Hoort ook bij je ontwikkeling :)
Maak je er nu vooral maar niet druk om, je hebt al richting verzorging gekozen op vmbo en dat is al een hele duidelijke richting! :) daarna rol je vanzelf wel ergens in waarvan je denkt; 'ja! Dit wil ik doen!'

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:57

vuurneon schreef:
Liesje1611 schreef:
Bijna; een paravet heeft meer bevoegdheden zoals bijv bloed afnemen, inenten etc wat een dierenartsassistente niet mag.

Ah het is dus dierenarts assistent met een plus module als het ware.

Si :j Dierenartsassistente is ook korter en van een lager niveau, dacht ik. Maar hier ben ik niet 100% zeker van. Nu is in de praktijk het verschil vaak nihil hoor.

Wat ik bedoelde te zeggen was: tuurlijk is er vast een dierenartsassistente/paraveterinair te vinden die de hele dag alleen maar de telefoon beantwoord, maar er werd gesugerreerd dat dit áltijd het geval was en dat is gewoon niet juist :D het is een fascinerend beroep waarbij je enorm snel moet kunnen schakelen, júist omdat je zoveel verschillende werkzaamheden hebt.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:08

Wat een onwijs leuk topic! :D

Ik zit zelf nu in havo 3 en twijfel nog erg wat ik wil, maar heb wel al een paar gedachten:

1) Een ranch o.i.d. opstarten met een natuurlijke stalling voor paarden met lessen, demo's, cursussen, handelspaardjes, etc.

2) Werken voor een magazine als BIT, ROS of tegen die tijd mijn eigen (paarden)magazine

3) Iets ( :') ) in het buitenland. Ik vind Australië een enorm gaaf land, maar ja .. Een land is geen werk.

Maar ik heb werkelijk géén idee wat voor studies hier leuk op aansluiten .. Iemand ideeën over leuke (!) en leerzame studies die mooi aansluiten op één van bovenstaande ideeën? :D

mijntje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:14

Leuk topic ;)

Als iemand het nog niet weet.. Ik weet het helemaal niet meer :')

Vroeger wilde ik kleuterjuf worden omdat mijn moeder dat deed haha.. Maar daar lag mijn interesse toch niet zo.

Sinds mijn 14e ongeveer wilde ik heel graag dierenarts worden, dus ingeschreven voor Diergeneeskunde, wonder boven wonder ingeloot! Ik heb gehuild van blijdschap, maar de studie bleek toch te zwaar.. Even overwogen om na de bachelor een andere master te doen in wageningen (animal health&behaviour), maar na drie jaar zwoegen op de bachelor waarvan het laatste (half)jaar echt zo verschrikkelijk was (met burn-out als gevolg), uiteindelijk de knoop moeten doorhakken de studie voortijdig te stoppen.. Zonder diploma.

Dit jaar ben ik begonnen aan Psychobiologie, waanzinnig interessante studie, maar helaas ook weer heel zwaar :') ik zoek kennelijk de uitdaging, maar het is een beetje hoog gegrepen.. De studie is wel interessant, maar dus erg zwaar plus erg onderzoeksgericht wat ik toch minder leuk vind.

Al met al.. Ik heb geen flauw idee meer wat ik wil doen later :') dus als je het nog niet weet na je middelbare school.. no worries, je hebt nog tijd en er zijn anderen die het nog steeds niet weten haha.

Zit nu wel wat serieuzer te overwegen om toch meer de directe interesse op te zoeken, zoals een fotografiecursus, dingen voor bijv paardenmassage.. En dan daarnaast eventueel een simpel baantje. Enige wat er rot aan is, is dat ik dus een aantal jaar studie erop heb zitten en nog geen diploma en dat kost veel geld helaas..