Wie heeft een studiefinancieringslening?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 18:58

Captain schreef:
Wie zegt dat mensen lenen om luxe producten te kunnen veroorloven?

Inderdaad... er zijn ook mensen die studeren, werken en dan blijkt dat ze een chronische ziekte hebben, waardoor ze hun oude werk niet meer mogen doen/geen werkgever ze nog wil hebben als ze erachter komen wat de persoon mankeert.
Goed, en dan de pech hebben dat Wajong er niet meer inzit, doordat sommige gemeenten Wajong bij een pakje boter kado deden, zodat iedere lastig te plaatsen (bij een werkgever) jongere die uitkering kreeg.
En dan krijg je dus bijstand, maar dan komt er een ambtenaar van de gemeente eisen dat je, beneden de 27, het maximum bedrag aan stufie moet lenen, zodat de gemeente zo weinig mogelijk bijstand kwijt is...
Zit je dus met èn een slechte gezondheid, èn een studieschuld... :7

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:12

Yvank_ schreef:
purny schreef:
Als je niet hoeft te lenen niet doen. Ik heb toen geleend en grote spijt nu. Betaal me blauw terwijl ik het eigenlijk niet eens kan betalen.

Maar dit ligt ook ontzettend aan de opleiding die je gevolgd hebt... Als je een HBO/WO opleiding doet in een sector waar veel werk is dan hoef je je daar veel minder druk om te maken dan wanneer je een opleiding waar weinig werk in is gevolgd hebt.

Zie in je profiel dat je fiscaal recht/ accountancy studeert. Ik werk in dezelfde hoek (niet in een soortgelijke functie). Ondanks dat er nog veel vraag is naar accountants (ook omdat simpelweg maar weinig mensen aan de studie beginnen of door de studie heen komen), is het imago zeer slecht. Wat heeft dat voor gevolgen? En het gevolg van technologische ontwikkelingen?

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat je nooit jezelf al van te voren al rijk moet rekenen.

vuurneon

Re: Wie heeft een studiefinancieringslening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:14

Klopt, toen ik begon met de studie was de economie nog welvarend en kwamen die afgestudeerden zo aan de bak en nu? Omgekeerde wereld. 500 man op 1 functie.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:18

Toevallig dat we allemaal in dezelfde hoek zitten, ik ook namelijk. Samenstel wordt een adviesgroep, controle zal altijd blijven bestaan, om t even kort te houden :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:21

Celiien schreef:
Toevallig dat we allemaal in dezelfde hoek zitten, ik ook namelijk. Samenstel wordt een adviesgroep, controle zal altijd blijven bestaan, om t even kort te houden :=

Klopt helemaal :)

Poosje terug nog bij deloitte geweest waar ze dit ook uitlegde :j

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:32

Haha ja ook privé blijft een discussie over financiële zaken interessant :P . Zo'n topic trekt misschien toch meer mensen aan met een economische studie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:39

verootjoo schreef:
Doen jullie hen dan nooit voor onderhoud en hoef je nooit meer dan 50€ voor APK te betalen ofzo...
En afschrijving?

Ik heb na drie jaar mijn auto te hebben gehad volledig doorgerekend wat dat ding kost en dan kom je echt wel daarop. Je moet altijd een keer een nieuwe distributieriem, remblokken of weet ik het wat.

Heb wel eens een auto gekocht voor 450E met 1 jaar APK, wegenbelasting 50E en 168E verzekering per maand. (Ford Mondeo wagon).

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-15 19:55

Ik ga zelf binnenkort wel bijlenen ja. Ik heb wel spaargeld maar dat wil ik als buffer houden.

Ik wil gewoon genieten van mijn studententijd. Ik woon op kamers, zit in een bestuur en een commissie en ik krijg werk er gewoon niet bij gecombineerd (wel zeker een lange periode geprobeerd, maar het brak mij echt op). En werken kan ik straks mijn hele leven nog, maar in het bestuur van een studenten vereniging niet. Ik kan of later spijt krijgen van dat ik wat geleend heb, of van dat ik een heleboel gave dingen niet gedaan heb. Knap voor de mensen die het wel allemaal gecombineerd krijgen hoor. Ik doe overigens een studie met een goede banenkans dus ik durf het risico wel te lopen. Ik wil ook niet maximaal bijlenen dus het gaat ook niet om 10.000 euro of iets.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:29

Ik leen ook bij. De mensen die nu zeggen dat je gewoon niet moet lenen denken er in mijn ogen iets te makkelijk over.
Ik studeer geneeskunde, heb 5 jaar lang ernaast gewerkt, maar nu tijdens de coschappen (40-50 uur per week) heb ik vrijwel geen tijd meer om te werken, daarnaast willen weinig bedrijven studenten die maximaal 1 keer per week kunnen werken, en soms dat niet eens. Daarbij zou ik dan maximaal 1 dag in de week vrij hebben. Dus tijdens mijn coschappen heb ik geleend.

Je mag er 15 jaar over doen om een stufi-lening terug te betalen, de rente is lager dan 1% en in theorie zou ik na mijn afstuderen slechts 5 maanden hoeven te werken om het volledig af te hebben betaald (ik heb maar een korte periode geleend), maar dat hoeft natuurlijk niet. Zoals hierboven ook wordt gezegd, wil ik ook nog een beetje kunnen genieten van mijn studententijd zonder mij continue zorgen te maken over geld.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:44

Klopt. Mensen denken er makkelijk over.
Maximaal 1 dag vrij in de week klinkt mij als muziek in de oren! Door studie en werk ben ik al 6 weken geen hele dag vrij geweest. Loop altijd wel een dag(deel) in de kliniek of ik moet 's avonds werken. Komende zaterdag ben ik wel vrij. Toen ik laatst een avond vrij was, was ik gewoon van slag. Ik zat de hele tijd te draaien omdat ik het gevoel had dat ik ergens heen moest, haha! Het was gewoon onwennig om een avond vrij te zijn.

Maar ik vind het wel ok zo. Ik kies er zelf voor en ik vind het werken niet erg. Ik verdien er goed mee, en ben een van de weinigen die ik ken die nooit geldproblemen heeft. En dan heb ik ik nog een auto en een paard.
Niet dat ik duizenden euro's op de bank heb, maar ik heb niet te klagen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 23:58

Situatieschets:
20 jaar
HBO eerstejaars
Thuiswonend
Bijbaan op zaterdag
Geen eigen paard
Wel eigen auto
Vakantiewerker

Lenen is bij mij overbodig even een sommetje:
Stufi: 100
Baantje: 180
Zorgtoeslag: 78
= 358

Kosten:
Lesgeld pm(7x): 273 euro
Verzekering auto: 38 pm
Wegenbelasting: 16 pm
=
327

Ik hou ongeveer 30 euro per maand over. Dit gebruik ik om te tanken, alles wat ik extra wil doen werk ik voor in de zomermaanden. Zorg betalen mijn ouders zolang ik thuis woon en geen eigen inkomen heb.

Verder een kwestie van zuinig leven. Over alles een keertje extra nadenken voor je er voor betaald. Ik heb sommige schoolboeken niet gekocht maar geleend. Of iig tweedehands aangeschaft.

Ik heb gewoon nooit een dag vrij maar als ik ga lenen vind ik het zonde. Stel ik leen die 180 euro per maand bij en stop met werken is dat een bedrag van 2360 per jaar is 9440 na vier jaar en dat zonder rente!

( cijfers even onder voorbehoud, was even een hoofdrekendingetje)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 01:08

Ik leen niks, heb ouders die per maand een bijdrage doen.
Keihard roepen, niet lenen en maar gewoon werken voor je geld!! Vind ik trouwens erg kort door de bocht. Ik volg een HBO studie van gemiddeld 40-60 uur in de week met uitschieters naar boven, als ik daar naast nog moet gaan werken... Pfff dat zou me echt op breken! Mocht het nodig zijn om te lenen, doe ik dat. Maar zo ziet het er niet naar uit, ik leef zo zuinig mogelijk. En denk over elke euro die ik uitgeef na.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 01:20

Iedereen die hard roept: Niet lenen!!, er ooit aan gedacht dat sommigen in een situatie zitten waarin zij niks anders kunnen..? Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis te kunnen blijven wonen. Of ouders die een financiële bijdrage kunnen / willen leveren.

Ik heb ook een studielening en ben nu bijna afgestudeerd. Liever een diploma met studieschuld dan je hele leven tegen het minimumloon werken omdat je geen papiertje hebt. Ok er zijn altijd uitzonderingen maar in de meeste gevallen komt het er op neer dat je, zonder diploma (zeker in deze tijd), weinig kans hebt op een goedbetaalde baan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 18:09

Ik leen al sinds ik op mezelf woon volledig bij. Eigenlijk ken ik bijna niemand die niet bijleent op zijn stufi. Sommigen max, sommigen alleen wat ze nodig hebben.

Voor mij zelf is het een kwestie van the best of both worlds. Ik wil student zijn, maar ik wil ook relatief riant kunnen leven. Zo red ik het niet op een tientje aan boodschappen per week, ben ik gek op kleding kopen en eet ik over het algemeen graag gezond. Ik zou ervoor kunnen kiezen om aanzienlijk minder bij te gaan lenen, maar dat zou betekenen dat ik concessies moet doen op een hele hoop gebieden, en dat wil ik gewoon niet :+ Ik wil elke maand wat geld opzij kunnen zetten om te sparen voor 'later', of juist voor korte termijn doelen. Misschien een beetje tegenstrijdig om dat van een lening te doen, maar beginnen met een potje om dat ook weer terug te kunnen betalen is nooit verkeerd.

Het is misschien onverantwoordelijk en het is wel een lening waar je je hele leven aan vast zit, maar houd er rekening mee dat het de lening is met het laagste rentepercentage die je ooit gaat krijgen, en met de meest soepele regels voor terugbetalen.