Studenten met eigen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:12

Wat is je leeftijd?
18
In welk jaar van je studie zit je?
2de jaar HBO recht, volgend jaar uni

Wanneer kocht je je paard?
maart 2014

Betaal je je paard helemaal zelf?

Op 1/2 van de stalling ( dus 175 euro) en de smid ( 80 per 1,5 maand) wel. Met hoge DA kosten schieten m'n ouders eventueel voor.

Hoe staat je paard gestald?

Pensionstal, overdag op de wei, 's nachts op stal. Basisbrok en hooi zit hier bij in, evenals buiten zetten. Mesten doe ik zelf. Verder krijgt ze nog sportbrok, dit betaal ik ook zelf. voor 300/310 per maand.

Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud?
Plannen, vooral plannen. Wanneer les/wedstrijd, komt de osteo deze week al of nog even wachten. En sparen voor onverwachte kosten. Want het kost altijd meer dan verwacht. En ik werd vooral heel zielig toen ik mijn jaaropgaves zag. Zo veel geld verdient, bijna alles naar m'n paard en daardoor bijna alles op. Want, ook nog leuke dingen etc.

Red je het qua tijd?
Wil eerst even vermelden dat mijn reistijd naar stal een uur heen en uur terug is. Dan nog 1,5 tot 3 uur bezig op stal. Paard wordt minstens 5 dagen in de week gereden, dus dit is soms wel puzzelen. Vooral met de studie, werk en sociaal leven er naast. Zitten genoeg dagen in de week dat ik om 8 uur van huis ga en rond half 11 terug ben. Maar het is te doen, bijslapen/leren doe ik dan standaard in de bus naar stal.

Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)?
Thuiswonend.

Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur?
Twee bijbaantjes, zelfs een tijdje 3 gehad. Werk gemiddeld 2 dagen in het weekeind van 7,5 uur bij de ene. De andere is op oproep basis, dus dat verschilt van 2 keer per week naar 2 x per maand bij wijze van. En sporadisch oppassen

Overige belangrijke informatie?

Echt prima te doen, zolang je goed kan plannen en niet vies bent van lange dagen. Je krijgt er zo ontzettend veel voor terug. Oh, en uitgaan/gezellige dingen doe ik ook meer dan genoeg hoor. Alleen tijdens tentamenweken niet. En ja, het is zuur als je dan 's ochtends niet uit kunt slapen omdat je naar je paard moet. Maar he, slapen is voor later. Right?

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:19

Heerlijk om moeders even vol overtuiging het tegendeel te kunnen bewijzen :D
Heb je inmiddels al wat reacties laten lezen? Wat vond ze er van?

Wat is je leeftijd? 21 jaar
In welk jaar van je studie zit je? 3e jaar bachelor
Wanneer kocht je je paard? In 2013
Betaal je je paard helemaal zelf? Yes.
Hoe staat je paard gestald? Ik woon met mijn vriend op een boerderij.
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Omdat ze bij ons op de boerderij staat heb ik geen stallingskosten. Wel heb ik momenteel even hoge dierenartskosten dus sprokkel zoveel mogelijk uren op het werk bij elkaar. Paard thuis hebben heeft ook nadelen. Ik moet altijd 10 minuten met de auto op pad om bij een bak te komen (diesel + zware auto + trailer).
Red je het qua tijd? Als ik aan het SOG'gen ben gaat er vreselijk veel tijd in mijn paard zitten haha
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Samenwonend, maar mijn paard is van mij en betaal ik helemaal zelf.
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Ja, ik werk zo'n 15 tot max. 20 uur per week.
Overige belangrijke informatie? Ik rijd ook wedstrijden. Daar gaat ook veel tijd/geld in zitten.
En oja, ik woon dus wel samen op het platteland in Friesland, maar studeer op de uni in Groningen. Omdat ik per se op de boerderij wil wonen en niet op een kamertje van 10m2 moet ik iedere dag 4 uur reizen naar de uni. Komt er ook nog eens bij haha. Maarrr... als je wilt kan alles :D
Laatst bijgewerkt door Cheese op 11-04-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:19

Ik ben 17 jaar oud en dit jaar eerstejaars student.
Heb al vanaf jongs af aan gereden, maar sinds vorig jaar een paard gekocht (kwam van de pony's).
Mijn ouders betalen de kosten. Onze paarden staan aan huis. Qua tijd red ik het altijd wel, met tentamens soms wel veel, maar ik rijd mijn paard altijd door. En ik ben thuiswonend en heb geen baan.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:25

Wat is je leeftijd?
22
Mijn laatste
2012
Ja
Volpension
Al mijn geld gaat naar mijn paard, al het overgebleven geld gaat in mijn DA-potje.
Red je het qua tijd?
Niet altijd, aangezien ik alles op de fiets moet doen, maar voor de keren dat het mij niet lukt wordt mijn paard verzorgd door mijn zwager. Prima dus!
Ik woon (nog) bij mijn ouders.
Nee
Mijn paard kopen was de beste keuze die ik ooit gemaakt heb. Ja er zit heel veel geld en tijd in, waardoor ik verder geen geld noch tijd heb om andere leuke dingen te doen, maar ik zou mijn paard niet meer kunnen missen!

RusselNuwell

Re: Studenten met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:31

Wat is je leeftijd?
21
1
Toen ik 13 was
Nee
Thuis, inloopstal. 24/7 mogelijkheid tot weidegang
Ik zou graag vaker de stal uitmesten, nu gebeurt dit één keer per week. Op zich is dat ook geen ramp, omdat mijn paard altijd naar buiten kan.
Red je het qua tijd?
Nee. Heb een verzorgster die af en toe poetst, longeert en rijdt.
Kamers
Nee -althans, geen betaald werk-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 23:38

Wat is je leeftijd?
23
1e jaar master
Januari dit jaar
Ja
Pensionstal
Eerste eigen paard dus had/heb nog niet alles in huis (dekens, verzorgingsproducten etc)
Red je het qua tijd?
Prima, rij zelfs nog 3 paarden van anderen ernaast
Samenwonend
Bijbaan kun je het niet noemen. Halve baan in het onderwijs
Vriend stopt me wel eens wat geld toe om bijv. wedstrijd of les te betalen

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:17

Wat is je leeftijd?
22

Net gestopt, begin weer een nieuwe hbo studie over 5 maanden.

Heb er 3, eerste in 2007, huidige in 2008, 2013. En laatste wel helemaal zelf betaald 2 maanden geleden.

Nee, wel zelf spullen kopen zoals dekjes, dekens etc.

Gratis bij familie

Nu nergens.

Red je het qua tijd?
Nee, maar 2 pony's zijn ex-wedstrijdpony's van 15, die hoeven dus niet meer regelmatig gereden te worden.

Nu nog thuis/bij familie, maar voor nieuwe studie moet ik op kamers.

Nee, nog zoekende.

Ik ga in Amsterdam studeren en vraag mij dus ook af of ik dan straks mijn paard (pony's blijven bij familie) mee kan nemen. Ik kan haar natuurlijk gewoon bij mijn familie laten, maar kan dan alleen weekends en in vakanties rijden. Ik weet niet of dat voldoende zal zijn voor een jong paard en kan dan ook geen hulp krijgen van mijn familie als er misschien iets niet goed gaat.

Urbanus

Re: Studenten met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:21

Je paard in A'dam stallen is verschrikkelijk duur en volgens mij heb je een auto nodig om bij stal te komen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:27

Wat is je leeftijd?
20
1e
Mijn ouders hebben mijn paard gekocht voor mijn 15e verjaardag. Sinds de zomervakantie dat ik 17 was betaal ik mijn paard zelf
Ja. Soms besluiten mijn ouders alleen iets te kopen: dekje, hoofdstel, deken, paardrijbroek voor bij etc. Af en toe betalen mijn ouders wel de lijnzaadolie of de knoflookpoeder, omdat zij het dan halen.
Op een pensionstal. Zelf de stal mesten. Door de combinatie school, werk en paard mesten mijn ouders soms ook de stal. Op zondag is het zelf buiten- en binnenzetten. Meestal zetten mijn ouders dan buiten.
Kosten zijn tot nu toe prima te doen. Qua schone stal en dergelijke komt hij niets te kort. Af en toe zou ik hem wel wat meer aandacht willen geven en wat willen rijden, maar dat lukt me af en toe gewoon niet.
Red je het qua tijd?
Zie hier boven
Ik woon thuis.
Ik werk 30 uur in de week, meestal verspreid over 5 dagen. Op zaterdag heb ik college's, dan ben ik van 7 tot 7 de deur uit (op deze dag doen mijn ouders mijn paard). Zondag is mijn enigste vrije dag in de week en mag ik meestal uitslapen (zetten mijn ouders paard buiten en mesten ze de stal, omdat ze dat zelf willen).

Zoals je ziet gaat het bij mij niet vanzelf, maar ik zou mijn paard ook voor geen goud willen missen. Mijn ouders en ik hebben samen de keuze gemaakt dat dit zou kan en dat we dit samen zo willen. In overleg willen ze me altijd helpen, als ik het anders even niet voor elkaar krijg. :) Scheelt ook dat ik een ziekte heb en het dus ook daardoor nog lastiger is.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 15:21

lieveli schreef:
Je paard in A'dam stallen is verschrikkelijk duur en volgens mij heb je een auto nodig om bij stal te komen.

Nee hoor, alles kan in Amsterdam :D Ik heb een stal gevonden waar het niet onwijs duur is, goed voor de paarden en op 10 minuten fietsen van mijn kamer.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:13

Ghostattack schreef:
Zijn er hier studenten die een eigen paard hebben en deze (grotendeels) zelf betalen?

Wat is je leeftijd?
Red je het qua tijd?
ja zeker, heb er 2. Ben 26 jaar derde jaars student SJD eerste paard op mijn 20ste de 2de is er 4 jaar geleden bijgekomen. Betaal alles zelf behalve uitschieters mbt ziektekosten deze krijg ik voorgeschoten en betaal ik later terug.
Mijn paardjes staan op een prive stal bij particulieren voor 180 in de maand incl voer en bodem bedekking. Onverwachte ziektekosten zijn de enige 'gevaar' punten verder gaat t hier prima. Ik merk mbt tijd dat het soms niet even makkelijk is maar mijn moeder rijd ook en neemt dan nog wel wat over. Ik woon nog thuis, heb geen bijbaan maar wel jarenlang opgebouwd spaargeld en zuinig in t leven.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:05

Wat is je leeftijd? 21
In welk jaar van je studie zit je? Eerstejaars HBO student
Wanneer kocht je je paard? 4 jaar geleden
Betaal je je paard helemaal zelf? ja
Hoe staat je paard gestald? thuis, dus zelf mesten enz.
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Voornamelijk voer/dierenarts/smid, geen stalling aangezien hij thuis staat.
Red je het qua tijd? Nee, ik heb een bijrijder 2 x per week.
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Ik woon nog thuis, maar ben van plan om op kamers te gaan.
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Nee, alleen in het festivalseizoen zo'n 10-12 uur per week.
Overige belangrijke informatie? 3 uur reistijd per dag. -O-

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:11

Wat is je leeftijd? 17 jaar
In welk jaar van je studie zit je? Eerste jaar
Wanneer kocht je je paard? Ongeveer 4,5 jaar geleden de eerste.
Betaal je je paard helemaal zelf? Nee
Hoe staat je paard gestald? Aan huis, ik woon nog bij mijn ouders.
Waar loop je tegenaan in de kosten en onderhoud? Omdat ik alles zelf moet regelen moet ik regelmatig tussendoor naar huis om de paarden bijvoorbeeld buiten te zetten, dat is wel soms wel even plannen.
Red je het qua tijd? Over het algemeen prima, ik heb weinig contacturen dus kan mijn tijd goed zelf indelen. In drukke weken staan ze wel eens stil maar dat kunnen ze gelukkig goed hebben. Voor de shetlander heb ik een verzorgster voor 3x per week.
Wat is je eigen situatie (thuiswonend/kamers/anders)? Thuiswonend.
Heb je een bijbaan, zo ja hoeveel uur? Nee
Overige belangrijke informatie? Ik woon ongeveer 5 minuten fietsen van de campus :')
Laatst bijgewerkt door Spianne op 13-04-15 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:13

Wat is je leeftijd?
23
3e jaar fysiotherapie
Toen ik 14 was de eerste eb de 2e kwam 6 jaar geleden ter wereld.
Ja
Dre ene 24/7 op de wei en de andere in volpension in t gooi (dure regio)
Dat ik soms dingen moet laten die ik graag had willen hebben of willen doen.
Red je het qua tijd?
Ja. Met 1 bijrijder voor 2 daagjes in de week voor 1 van de 2 paarden gaat het prima. 1paard kan ik ruim in mn eentje doen.
Jammer genoeg nog thuis wonend, wel op zoek naar een woning
Ja, kranten in de ochtend, 12 uur in de week.

Ik werk er giga hard voor, maar ik ben super trots op wat ik bereik. Ik rij ook nog eens fanatiek wedstrijden en ook dat gaat goed!

Ik heb ongeveer een reisttijd van 1,5 uur (enkele reis)

Alsjeblieft

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:19

Ghostattack schreef:
Wat is je leeftijd?
19

2e jaar [***] [***]

Toen ik 14 was kreeg ik mijn paard

Ja

Full pension

Wanneer ik iets extra's wil zoals een dekje of een deken, maar zie de laatste vraag hiervoor

Red je het qua tijd?
Soms is het passen en meten en soms kan ik zelfs een paar dagen niet, maar daarom heb ik een bijrijder.

Ik zit op kamers

Gemiddeld 13-20 uur per week

Mijn moeder staat garant voor grote uitgaven, mijn bijrijder betaalt niks maandelijks maar wanneer ik een deken oid nodig heb betaalt zij deze. Daarnaast is paard verzekerd wat moeders betaalt dus dierenartskosten hoef ik ook niet bang voor te zijn. :)

Bengell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:27

Stipje, vul hem later in als ik er tijd voor heb :D

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:28

Wat is je leeftijd? 18 (over 4 week 19)

Opleiding Grafisch vormgever 3e en tevens laatste jaar. Wil nog een studie volgen.

7 jaar geleden (oma heeft het paard overigens gekocht)

nee, oma betaald voer, dierenarts en hoefsmid
Ik betaal de rest. (tuig, dekens, borstels, prul spul enz.)

Aan huis. Nou ja, bij mijn opa en oma

Onverwachte dierenarts kosten.

Red je het qua tijd?
In de school periode gaat het prima. Nu ik in mijn stage periode zit heb ik echt wel wat tijd te kort. Daarnaast heb ik ook nog een vriendje dus word tijd verdelen. Scheelt dat het langer licht word.

Thuiswonend

Nee maar heb wel een stagevergoeding (werk 40 uur per week, krijg 200 per maand)

Mijn oma en ouders springen trouwens in voor onverwachte kosten. Ook als ik iets koop voor de paarden drukt mijn oma soms zomaar geld in mijn hand omdat zei vind dat ik dat niet hoef te betalen :')
Ik heb trouwens 2 paarden ;)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:39

Wat is je leeftijd?
23 jaar

2e jaar HBO educatie en kennismanagement, heb hiervoor nog een andere studie afgerond

Ik heb hem al 10 jaar, maar ben hem vanaf mijn 17e volledig zelf gaan betalen.

Ja, maar wanneer er een onverwachte hoge rekening (dierenarts) komt die ik niet in 1x kan betalen helpt mijn moeder me met de rekening.

Volpension. Er wordt gemest en gevoerd. Buiten en binnen zetten in de wei of paddock heb ik met een groepje stalgenoten geregeld.

Ik heb weinig geld over. Ik moet sparen voor nieuwe schoenen, kleding, en doe boodschappen met een budget. Ik moet bepaalde dingen laten schieten ivm de kosten, omdat ik mijn paard moet betalen. Maar erg vervelend vind ik het niet, ik hou niet zo van stappen en ik les ongeveer 1x per maand zodat ik ook 1x per maand een wedstrijd kan rijden.

Red je het qua tijd?
Ja. Ik heb een bijrijdster voor 2 dagen in de week, echter ben ik op die dagen zelf ook nog op stal. De ene dag ben ik er 's ochtends vroeg om mijn paard samen met zijn maatje los te gooien of mijn groepje in de wei te zetten, de andere dag geef ik les op de manege. Naast mijn eigen paard rijd ik ook nog 2 dagen in de week een paard voor iemand anders. Ik moet me wel aan een goede planning houden qua studie, want dat schiet er nog wel eens bij in.

Ik heb een sociale huurwoning :)

Ik geef paardrijles, dat doe ik 6-8 uur in de week. Daarnaast rijd ik nog een paard voor een vriendin 2 dagen in de week, daar verdien ik €5 per keer mee.

Mijn bijrijdster betaalt €50 per maand, ik woon ongeveer 15 minuten fietsen of 6 minuten met de auto van stal af. Ik heb twee dagen per week school, dan heb ik een uur (enkele)reistijd. Op woensdag heb ik stage en heb ik ongeveer 1,5 uur reistijd, op donderdag en vrijdag heb ik stage op het bedrijf waar mijn paard gestald staat :Y)
Ik ben gek op mijn paard, en kan me ook absoluut geen leven voorstellen zonder paard. Ik heb het leven-op-een-budget er meer dan graag voor over :j

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:45

present :+

Wat is je leeftijd?
19 jaar
nu mijn laatste jaar van mijn MBO-4 opleiding
11 augustus 2013 ging toen net naar mijn 2de jaar van mijn opleiding
yup
stal met vrije uitloop er aan op een boerderij. word gevoerd, mesten doe jezelf, hooi en stro zit bij de prijs inbegrepen eventueel krachtvoer niet maar word wel gevoerd voor je als je het aangeeft
je moet goed kunnen plannen wat betreft je geld. ik moet wel mijn stalling, hoefsmid, dierenarts etc kunnen betalen.
Red je het qua tijd?
Ja ene week is het iets drukker dan de andere maar red het altijd om zeker 5 keer in de week heen te gaan.
ik woon bij mijn ouders
ja maar deze is seizoens gebonden. zodra er werk is is het van 7 tot 5 of van 8 tot 5 ligt aan het seizoen. anderhalf uur pauze tussendoor verdeel over 3x een half uur.

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:56

Wat is je leeftijd?
22

1e jaar

Ik heb mijn huidige paard vorig jaar gekocht, maar had hiervoor ookal 8 jaar een paard

Mijn ouders betalen het paard, ik betaal zelf de lessen en de spullen

In volledig pension

Nergens

Red je het qua tijd?
Ja, ik ben elke dag te vinden bij mijn paard ondanks dat ik 2 uur heen en 2 uur terug moet reizen

Ik woon thuis

Ik werk een dag in de week van 8 uur tot 5 uur.

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 16:58

Wat is je leeftijd?
18
1
3 jaar geleden
Nee, mijn ouders betalen de stalling.
Bij iemand thuis.
Eigenlijk nergens, behalve dat het jammer is als ik tot half 6 op school zit dat ik erna niet meer kan gaan in de winter.
Red je het qua tijd?
Ja, met plannen.
Thuiswonend
Ja, 5-10 uur per week
Het kan makkelijk om je eigen paard te houden als student zolang je maar goed prioriteiten stelt en ook bereid bent om als je moe bent nog naar je paard te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:03

Wat is je leeftijd?
23 jaar
In het tweede jaar. Hiervoor heb ik 1,5 jaar een andere studie gedaan.
Toen ik 18 was, ik had toen een tussenjaar.
Ja, ik betaal alles zelf.
Mijn paard staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag een aantal uur op de paddock/bak.
Tot nu toe loop ik nog nergens tegenaan qua kosten. Mijn paard is tot nu toe gelukkig nog nooit ziek geweest. Wel heb ik veel kosten gehad aan mijn trailer, nieuwe banden, remmen etc. maar dat is extra.
Red je het qua tijd?
Ja, ik zet mijn paard 4 tot 5 keer per week aan het werk en op de andere dagen ga ik ook heen. :)
Nu nog thuiswonend, paard lekker dichtbij. Wil vanaf september/oktober gaan samenwonen.
Probleem is dan wel om een nieuwe stal te vinden.
Ja, ik werk de hele zomer fulltime. Na de zomer en in de lente nog zo'n 8 uur per week en in de winter helaas niet.
Doordat ik in de zomer veel uren maak red ik het om mijn paard te betalen, ondanks dat ik geen werk heb in de winter. Doordat ik in de winter dan niet werk, hou ik genoeg tijd over voor school/paard.
Soms is het wel goed plannen, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend voor school nog naar paard, maar op deze manier lukt het mij nog altijd goed. :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 17:03

Valt me op dat bijna iedereen nog thuis woont. Is dat vanwege het hebben van een paard of is je reistijd naar studie gewoon kort genoeg om te overbruggen?
Ik woonde zelf namelijk in Tiel en zit op de universiteit in Amsterdam. Enkele reis van deur tot deur werd al gauw anderhalf uur tot zelfs een uur en drie kwartier. Daardoor ben ik nu verhuisd naar Amsterdam en nu heb ik een reistijd van ongeveer 20-25 minuten van deur tot deur.

Mijn ouders hebben trouwens helemaal niks met paarden en zullen dus ook niks betalen, hooguit een keer wat voorschieten als het echt nodig is.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:04

Wat is je leeftijd?
18
1e jaar pedagogiek
De een bijna 8 jaar geleden, de andere 2 jaar. ( 2 shetlanders)
Ja
Op een boerderij, alles zelf doen. Wei en schuilstal.
Het is erg duur in combinatie met studie.
Red je het qua tijd?
Ik heb helaas niet veel tijd, 2 bijrijders helpen mij, ik probeer wel elke dag te gaan om te voeren en te mesten maar
Van meer komt
Ook niet meer veel terecht
Thuis
Ongeveer 12/15 uur per week.
Overige belangrijke informatie
Had ik dit van te voren geweten dat ik het nu zo druk zou hebben had ik niet dezelfde keuze gemaakt. Het is dat ik ze al langer heb dus weg doen niet gemakkelijk is maar ik had er zeker in deze periode geen 1 aangeschaft.
?[/quote]

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:10

Wat is je leeftijd?
28

Laatste jaar Master degree

1 in 2000, 1 in 2008 (dood in 2012), 1 in 2014

1 wel, 1 niet

Ze staan in een uitloopstal met vriendjes het jaar rond. €130,- per paard, hooi, stro, kuil incl. voeren regel ik zelf met de andere stalgenoten (dus 1 of 2 keer per week voerdienst)

Financieel niet echt, goed verzekerd tegen dierenartskosten, een spaarpotje voor onverwachte uitgaven en mijn ouders heb ik ook als back-up als het helemaal uit de hand zou lopen. Onderhoud van de oude is soms wat lastig ivm. cushing en medicijnen/voer beleid. Maar stalgenoten zijn altijd bereid om te helpen als ik toch niet kan. Andersom ook natuurlijk.
Ze kunnen prima een dagje zonder mij, dan rennen ze zelf een extra rondje door de wei als ze zin hebben om te bewegen.

Red je het qua tijd?
Ik plan ze gewoon in, setje kleren op stal scheelt in ieder geval een hele hoop :) Dan kan ik tussendoor of op weg naar huis snel even een rondje rijden of voeren.

Op kamers zo'n 800km van mijn ouderlijk huis vandaan.

Jep, 2. Ik werk 8-10 uur per week.

Ik ben er aan gewend om altijd tijd te maken voor de paarden, en werk er ook hard voor. Ik heb absoluut geen moeite met een drukke agenda, en fiets heel wat af op een dag. Ook loop ik chronisch achter met studeren, dus ik moet regelmatig keihard werken om toch goed voorbereid op examens te verschijnen. Ik zou ze niet willen missen, maar ik zie wel dat het waarschijnlijk een stuk makkelijker (goedkoper) zou zijn zonder die 2.
Ik heb destijds met mijn ouders afgesproken dat mijn schoolwerk er niet onder mocht lijden, maar 'you've got to live a little as well', alleen maar met mijn neus in de boeken word ik niet gelukkiger van. Dan maar een iets lager cijfer af en toe :)

Oeps, ik zet er even bij dat ik zeer royale studiefinanciering krijg in Denemarken vergeleken met Nederland, en geen collegegeld hoef te betalen. Ook zorgverzekering krijgt iedereen hier van de overheid. In NL had ik waarschijnlijk geen 2 paarden gehad.
Laatst bijgewerkt door Thokkadisje op 13-04-15 17:14, in het totaal 3 keer bewerkt