Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:17

Brainless schreef:
Maiske schreef:
Hoofdpijn valt bij onder de categorie loopneus....

Hoop dat je niet van plan was dat als reden te geven, dan hoefde je voor mij niet meer te komen.

Sorrie maar met een dergelijk arbeidsmoraal kom je in mijn allergie.

Ehhh je meent dat echt?

Lekkere werkgever was je dan, dat JIJ gaat bepalen of iemand wel/niet kan werken en dat JIJ vindt dat iemand dan geen arbeidsmoraal heeft.
En ja, ik weet hoe het is om personeel te hebben en ja ik weet dat er lapzwansen bijzitten... maar hoofdpijn is zo persoonlijk dat je niet kan weten of iemand voldoende kan functioneren.

Maar et scheelt; bij zo'n werkgever die zo over het personeel dacht, hoefde mij niet weg te sturen; daar zou ik al niet graag gaan werken. :+

Uuh ja. Dat meen ik echt... resultaat is dat ik alleen medewerkers heb waarvan ik weet dat ik erop aan kan. Melden zij zich ziek dan weet ik ook dat ze echt niet kunnen werken. Sterker nog.. ik heb ze liever wat langer thuis zodat ik weet dat ze echt uitzieken en niet kort daarop weer uitvallen.

Arbeidsmoraal? Het is inderdaad aan mij als werkgever om te beoordelen. Ik neem ze aan met een reden en daar betaal ik ook héél netjes voor en alles kan geregeld worden als iemand iets nodig heeft zoals bijv. zorgverlof.

Werkt twee kanten op.. zij zijn er voor mij en ik voor hun als werkgever. Lijkt mij alleen een goede zaak. Zal niet voor niets zijn dat sommige richting de zeven dienstjaren gaan wel?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:20

Ik zou ook gaan, om de reden wat al zo vaak beschreven is.
Bovendien ben ik een zeikerd waar het mijn werk betreft.....ben veel te bang mijn baan te verliezen.

Liever naar huis worden gestuurd omdat ik ziek ben dan thuis kunnen blijven omdat de baas nu al zijn vertrouwen in mijn oprechtheid verloren heeft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:23

Denk dat je het zelf het beste voelt. Wat is ziek. Dat blijft lastig. Een ander voelt niet hoe jij je voelt. Als je echt zo beroerd bent dat je niet eens je ene been voor de ander kunt zetten is het nog gevaarlijk ook om je op de weg te begeven dus ja. Of je een goede indruk maakt op je werk dat is weer wat anders. Maar goed daar doe je weinig aan.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:24

gewoon hoofdpijn is echt geen reden om thuis te blijven.
Migraine is wat ander maar dan kan je ook niet bokken (geloof mij, ik heb om de 2 weken een aanval). Voor hoofdpijn blijf je toch niet thuis? en zeker niet op je 2e werkdag

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:25

Billy schreef:
Sja, je zit nog in je proeftijd, en er zijn mensen zat die banen zoeken en wel met 2 paracetamol in hun mik gaan werken. Als werkgever zou ik dat liever hebben dan iemand die het niet eens probeert op dag 2. En idd, bokken kun je ook.....

Mee eens. Niet gaan en wel Bokken?? Dan valt die hoofdpijn ook wel mee en is het zeker geen erge migraine ofzo, wat echt vreselijk is.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:26

Maiske verwoordt het misschien wat kort door de bocht, maar ik snap de boodschap.

Als je er over denkt of je je wellicht ziek moet melden, kun je eigenlijk altijd wel gewoon gaan. Helemaal op je 2e werkdag. Als je echt te ziek bent om te gaan werken, merk je dat vaak eerder of duidelijker. Dan is er geen twijfel over mogelijk. Het feit dat je hier al de hele ochtend over aan het dimdammen bent met Bokkers geeft mij ook het gevoel dat je het in ieder geval kan gaan proberen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:28

ze heeft wel meerdere keren aangegeven dat ze ook steeds beroerder wordt ;)
dus het is niet alleen hoofdpijn, en ik snap ts haar zorgen om ziek te melden op de 2de werkdag want dat zou ik ook niet goed durven :=

nelis

Re: Ziekmelden op tweede werkdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:30

Als je wel kan bokken met hoofdpijn dan is het niet ernstig genoeg om je ziek te melden.

Even vraag tussen door, ben je nu gaan werken of thuis gebleven?

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:32

Gewoon heen gaan, als het echt niet gaat kan je altijd nog naar huis gaan, dikke kans dat ze je dan zelfs naar huis sturen. dan heb je je goede wil getoond, althans, zo zou ik het doen, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Laatst bijgewerkt door Happy_Joy op 09-04-15 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:33

Even een kort antwoord. Ik snap heus wel wat er bedoeld wordt en als ik kon dan was ik met alle liefde gegaan. Ik werk ook veel liever dan dat ik ziek thuis zit. Ik open dit topic niet om een ander te laten beslissen of ik wel of niet ga werken, maar ik vroeg me gewoon af hoe dat zit omdat het pas mijn tweede dag zou zijn.

Het is letterlijk 5 meter van bed naar wc en zelfs dat red ik niet. Even voor de duidelijkheid, ik heb dus niet alleen maar even wat hoofdpijn. Ik ga nu weer verder slapen en hopen dat ik wat opknap en dan weer gewoon normaal lekker kan werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:34

Maiske

Ik ben iemand met een hoog arbeidsethos.

En als ik kan werken met pijnstillers op zal ik dat doen.
Eigenlijk kan ik kort samenvatten als ik niet op de pot hoef te blijven kan ik ook werken.

Maar hoofdpijn vergelijken met de loopneus gaat mij te ver.
In mijn portemonnee zit vast sumantripta in. Gelukkig werkt dat bij mij om een migraine aanval te stoppen.
Maar ik loop dan zeker niet zonder hoofdpijn rond.
Als mijn werkgever dat niet zou waarderen en zelf vergelijkt met een loopneus als ik er dan toch ben. Dan zou mijn arbeidsethos heel hard dalen tot 0.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:34

Beterschap als eerste, echter ik zou als werkgever mijn bedenkingen hebben.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:38

Het is iig zeker niet aan de werkgever om te bepalen of iemand ziek genoeg is of niet. Je hoeft zelfs niet te vertellen waar je last van hebt. De kruidvat is ooit op haar vingers getikt omdat zij wel aan hun werknemers vroegen wat er aan de hand was, dit mocht dus niet.

nelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:42

@ Kimbers, dat is zo, echter kan niemand een werkgever verbieden om een mening te vormen over iemand die zich op een tweede dag ziekmeld.

Je toont meer inzet als je gaat en een werkgever daadwerkelijk ziet dat je te beroerd bent.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:44

Kimbers schreef:
Het is iig zeker niet aan de werkgever om te bepalen of iemand ziek genoeg is of niet. Je hoeft zelfs niet te vertellen waar je last van hebt. De kruidvat is ooit op haar vingers getikt omdat zij wel aan hun werknemers vroegen wat er aan de hand was, dit mocht dus niet.

Niet? := Elke werkgever die ik heb gehad tot nu toe vroeg daar naar als ik ziek was.
Misschien is het omdat ik dat zo gewend ben, maar ik vind dat eerlijk gezegd de normaalste zaak van de wereld.
Niet dat ze ooit aan de hand daarvan gezegd hebben dat ik alsnog moest komen, maar ik ben (tot nu toe) ook niet heel vaak ziek.

@TS Beterschap.
Ik zou ook zeggen eigenlijk: probeer het. Maar je kunt het echt zelf het beste inschatten. Timing is rot, maar so be it. Ik heb ook een paar keer met een ziek hoofd op werk gezeten, maar er zijn ook bepaalde mates van hoofdpijn waarmee ik echt _niet_ de auto in hoef te stappen. Hetzelfde geldt voor misselijkheid.
Dus van een afstandje is het makkelijk oordelen, maar alleen jij weet wat je voelt. Sterkte!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:45

Vervelend dat je ziek bent.
Kan gebeuren.
Ik zou als werkgever mijn twijfels hebben en de werkweken na je ziekte je als een havik in de gaten houden.
Werk je die werken goed en zonder kwaaltjes of klagen dan krijg je het voordeel van de twijfel.
Maar ben je daarna nog een keer ziek,kom je te laat, wil je eerder naar huis, maak je hele domme fouten, dan zou het exit zijn.

Ik heb mezelf 1 keer ziek moeten melden (na al jaren bij dat bedrijf gewerkt te hebben) wegens een accute hernia in mijn rug.
Ben 2 weken thuis gebleven en ben daarna met morfine pillen in mijn mik weer gaan werken.
Na 5 maanden kwelling ben ik toen geopereerd en mocht ik van de neuroloog 3 maanden niet werken.
Ik heb daar nog lang met plezier gewerkt.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:47

Ghostattack schreef:
Even een kort antwoord. Ik snap heus wel wat er bedoeld wordt en als ik kon dan was ik met alle liefde gegaan. Ik werk ook veel liever dan dat ik ziek thuis zit. Ik open dit topic niet om een ander te laten beslissen of ik wel of niet ga werken, maar ik vroeg me gewoon af hoe dat zit omdat het pas mijn tweede dag zou zijn.

Het is letterlijk 5 meter van bed naar wc en zelfs dat red ik niet. Even voor de duidelijkheid, ik heb dus niet alleen maar even wat hoofdpijn. Ik ga nu weer verder slapen en hopen dat ik wat opknap en dan weer gewoon normaal lekker kan werken.

Beterschap! Klinkt als griep, hebben we hier ook allemaal gehad vorige/deze week. Ben er nog steeds lamlendig van.
Ik kon ook tussendoor wel even een belangrijk mailtje en appje sturen, maar verder lag ik te bibberen en beroerd te zijn op bed. De wc (die ik zo hard nodig had :') ) was met moeite te bereiken. Bah, niks aan.
Goed uitzieken ipv je collega's aansteken en dan na het weekend weer fris en fruitig aan het werk!

Sanned

Ik ga niet oordelen over hoe beroerd TS zich wel of niet voelt, dat gaat namelijk niet van achter een computerscherm ;)

Maar zelf zou ik op mijn tweede werkdag alles proberen om wel te komen. Als ik echt niet meer op kan staan of elke vijf minuten boven de wc hang zou ik me ziekmelden, anders niet. Zeker bij een kantoorbaan. Als je hoofdpijn hebt neem je pijnstillers in, ga je het proberen en stuurt de werkgever je echt wel naar huis als het niet gaat (of je zegt zelf tegen de middag dat je echt naar huis moet). Migraine uitgezonderd natuurlijk, maar TS geeft niet aan dat ze daar last van heeft.

Als je nou met patiënten/leerlingen werkt of lichamelijk werk doet vind ik het een ander verhaal. Dan kan je je beter ziekmelden om te voorkomen dat je anderen aansteekt en om je werkgever de kans te geven vervanging voor je te regelen. En bij lichamelijk werk is het logisch, dat kan je gewoon niet doen als je echt ziek bent.

Ik heb zelf een bijbaantje op een manege, ik ben de enige die er op zondag is. Als ik echt ziek wakker word ga ik dus gewoon naar mijn werk om de paarden te voeren en probeer ik vervolgens voor de rest van de dag iets te regelen. Ik heb ook wel eens gehad dat ik me hondsberoerd voelde toen ik opstond, twee paracetamol er in, paarden voeren en daarna voelde ik me goed genoeg om gewoon door te werken (zij het wat rustiger aan).

En als je nog in je proeftijd zit zou ik zelf bergen verzetten om wel op mijn werk te komen.

Maar ik veroordeel je niet hoor TS, echt niet. Jij bent de enige die kan beoordelen hoe je je voelt. Veel beterschap!

Edit: zo te lezen ben je echt beroerd. Dan is het enige wat je kan doen thuis blijven :(:)

karuna
Drukke kabouter

Moet je wel nog veilig op je werk kunnen komen. Ziek is toch echt ziek. Los van arbeidsethos of wat ook, ik vind het ook erg asociaal dat je besmettelijk en wel naar je werk gaat om daar iedereen ook nog even te gaan aansteken bijvoorbeeld.

Niemand schiet ermee op als je echt ziek bent dat je half gammel en niet goed inzetbaar naar je werk gaat en daardoor veel langer ziek bent dan dat je een paar dagen goed uitziekt. En je bent niet stoer als je ziek naar je werk gaat.

Ziek is voor mij niet verkouden tenzij je continue nies en snotterbuien hebt en je zakdoeken volsnottert. Dan zou ik de baas bellen en overleggen of hij me wel zou willen zien op het werk. Ik ben wel eens thuisgebleven met een keelontsteking. Overlegt me de baas, ik was niet fit maar ook niet erg ziek. Die zei toch thuisblijven tot je weer stem hebt, zo hebben we ook niets aan je.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:48

horseyfries schreef:
Billy schreef:
Sja, je zit nog in je proeftijd, en er zijn mensen zat die banen zoeken en wel met 2 paracetamol in hun mik gaan werken. Als werkgever zou ik dat liever hebben dan iemand die het niet eens probeert op dag 2. En idd, bokken kun je ook.....

Mee eens. Niet gaan en wel Bokken??

Dit dus..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:53

Maiske schreef:
Hoofdpijn valt bij onder de categorie loopneus....

Hoop dat je niet van plan was dat als reden te geven, dan hoefde je voor mij niet meer te komen.

Sorrie maar met een dergelijk arbeidsmoraal kom je in mijn allergie.

Sorry hier wil ik toch even op in gaan. Want dit vindt ik niet kloppen. Je kan van hoofdpijn hele erge last hebben. Ik heb er zelfs een operatie voor moeten ondergaan. Mijn tussenschot in mijn neus stond scheef en mijn kaak holtes waren dicht, hier door krijg je niet genoeg zuurstof en krijg je hoofdpijn met verkoudheid. Ik had echt dagen dat ik echt niet naar school en of werk kon. Ik had z'n last van m'n hoofdpijn, stond er mee op en ging er mee naar bed. Zelfs paracetamol hielp niet meer. Dus er zit echt wel een verschil in een loopneus en hoofdpijn. ;)

TS: Veel stomen en met een spuitje zout in je neus spuiten, helpt beter dan pillen.
Ziek is ziek, maar ik zou het wel proberen al zou ik het ook moeilijk vinden om aan te geven dat ik me niet goed zou voelen en naar huis zou willen. Beterschap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:57

Maiske schreef:
Uuh ja. Dat meen ik echt... resultaat is dat ik alleen medewerkers heb waarvan ik weet dat ik erop aan kan. Melden zij zich ziek dan weet ik ook dat ze echt niet kunnen werken. Sterker nog.. ik heb ze liever wat langer thuis zodat ik weet dat ze echt uitzieken en niet kort daarop weer uitvallen.

Arbeidsmoraal? Het is inderdaad aan mij als werkgever om te beoordelen. Ik neem ze aan met een reden en daar betaal ik ook héél netjes voor en alles kan geregeld worden als iemand iets nodig heeft zoals bijv. zorgverlof.

Werkt twee kanten op.. zij zijn er voor mij en ik voor hun als werkgever. Lijkt mij alleen een goede zaak. Zal niet voor niets zijn dat sommige richting de zeven dienstjaren gaan wel?

Dus omdat jij werknemers schift en zorgt dat ze doorwerken met een flinke loopneus (wordt dus op mijn werk NIET geaccepteerd en wordt dan ook resoluut naar huis gestuurd), wil jij je dan als "goede" werkgever gedragen.
Zij "mogen" dan zelfs in overleg zorgverlof opnemen (iets wat gewoon een wettelijk recht is voor de werknemer)?!
En daarvoor klop jij je op je borst dat sommige al (bijna) 7 jaar voor je werken.....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:58

Ik snap het ook niet als je je ziekmeld met een flinke loopneus. Een fikse verkoudheid is toch geen ziek zijn? Vind het anders als je holtes gaan ontsteken, maar flink verkouden is gewoon jammer en pech, maar geen ziek

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:58

Tja ziek is ziek maar wat is ziek de een meldt zich ziek voor pijn in de kleine teen , en de ander kan echt niet meer en wordt weg gestuurd op het werk .

Ik ga zaterdag zelf een dagje meelopen voor een nieuwe baan , loop nu jammer genoeg met een slijmbeursontstekining van de heup , kan dus niet normaal lopen , ik doe aan waggelen ..
Maar ga wel heen aangezien ik deze baan heel graag wil hebben dan maar ff doorbijten

Beterschap ts

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 09:59

Iemand die zegt dat hoofdpijn onder de categorie loopneus valt, valt voor mij onder de categorie gebrek aan empatisch vermogen.
Je kan gewoonweg niet voor een ander bepalen hoe heftig hoofdpijn kan zijn.
Je hebt hoofdpijn, 'ik gooi er een pcm in en gaan met die banaan' en je hebt hoofdpijn 'ik wou dat iemand me neerhoekt zodat ik even niks meer voel'.
Kan je niet over oordelen.