Ik volg even, want zit dus redelijk met hetzelfde probleem.. Nu 25 en bijna afgestudeerd aan de HAS, maar dit is hem niet voor mij. Ik zit er dus over te denken om te gaan reizen..
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
olafgek schreef:nee wij hebben geen HBO niveau (vraag me niet eens wat dat is). Wij hebben hogeschool opleidingen, die zijn wat praktischer gericht zoals een lerarenopleiding en dan ben je meestal na 3 jaar klaar (uitzonderingen daar gelaten). en wij hebben universitaire richtingen. die zijn wat theoretischer en ruimer. dan doe je een bachelor van 3 jaar en meestal een master van 1 jaar. een 2e aster kan je altijd nog erbij doen.
Zo ga ik bijvoorbeeld volgend jaar aan de VUB (brussel) studeren, een bachelor in de agogische wetenschappen (dit is gericht op de sociale sector en afhankelijk van je profielkeuze heeft dit ook met projecten in het buitenland opzetten te maken). Hierna hoop ik een master in de onderwijs agogiek te halen van 1 jaar en dan een extra opleiding bij te doen zodat ik les mag geven.
Daarbij komt dat studeren in België een stuk goedkoper is!
J_Onne schreef:Mocht je de HAS overwegen kan ik het weer aanraden om Agribusiness te doen ipv Dier- en veehouderij. Ik doe zelf het laatste, maar heb hier toch wel spijt van. Agribusiness is wat algemener, meer baangarantie denk ik.
Ik volg even, want zit dus redelijk met hetzelfde probleem.. Nu 25 en bijna afgestudeerd aan de HAS, maar dit is hem niet voor mij. Ik zit er dus over te denken om te gaan reizen..
Elicious schreef:olafgek schreef:nee wij hebben geen HBO niveau (vraag me niet eens wat dat is). Wij hebben hogeschool opleidingen, die zijn wat praktischer gericht zoals een lerarenopleiding en dan ben je meestal na 3 jaar klaar (uitzonderingen daar gelaten). en wij hebben universitaire richtingen. die zijn wat theoretischer en ruimer. dan doe je een bachelor van 3 jaar en meestal een master van 1 jaar. een 2e aster kan je altijd nog erbij doen.
Zo ga ik bijvoorbeeld volgend jaar aan de VUB (brussel) studeren, een bachelor in de agogische wetenschappen (dit is gericht op de sociale sector en afhankelijk van je profielkeuze heeft dit ook met projecten in het buitenland opzetten te maken). Hierna hoop ik een master in de onderwijs agogiek te halen van 1 jaar en dan een extra opleiding bij te doen zodat ik les mag geven.
Daarbij komt dat studeren in België een stuk goedkoper is!
Kan het kloppen dat je met een havo diploma niet toegelaten wordt op Belgische hoge scholen?
wat zijn hogescholen die voor Nederlanders te bereizen zijn?
Lastig te vergelijken Nederlands en Belgische opleidingen
Ailill schreef:Fortitude schreef:Ik las dat je over van Hall Larenstein Velp nadenkt. Ik heb zelf aan VHL gestudeerd, met de chaos daar zou ik je dit momenteel niet aanraden. Naar wat ik hoor is het niveau ook niet meer wat het geweest is, maar ik kan ernaast zitten. Banenkans is ook niet je van het, veel studiegenoten en ook ikzelf zijn toch wat anders gaan doen na het afstuderen. Maar dat is denk ik met alle dier-gerelateerde beroepen.
Wellicht is stoas dan een betere optie, daar haal je dan in ieder geval nog een lerarenbevoegdheid.
Klopt, eigenlijk min of meer gedwongen gezien het feit er weinig andere optie's zijn. Ben er inmiddels achter dat dier en veehouderij meer kansen biedt dan diermanagement, nu nog ontdekken welke er het best staat aangeschreven. Naast VHL zijn er niet veel andere optie's, ben tot nu toe niet verder gekomen dan de HAS (Den Bosch) en Inholland (staat ook niet heel goed aangeschreven).
Ailill schreef:Elicious schreef:
Kan het kloppen dat je met een havo diploma niet toegelaten wordt op Belgische hoge scholen?
wat zijn hogescholen die voor Nederlanders te bereizen zijn?
Lastig te vergelijken Nederlands en Belgische opleidingen
Daar ben ik nog niet achter, wacht nog op een reactie vanuit België. Wel weet ik dat er sowieso toelatingsexamens zijn (Colloquium doctum).
Deze studies kun je aan een paar hogescholen in België volgen. Ik heb zelf biotechnologie gedaan, maar ben afgehaakt omdat chemie mij eigenlijk niet ligt.
) Elicious schreef:Ben benieuwd naar de uitkomst daarvan Ailill.
Internationaal model niks voor je? Voldoet aan al je wensen
Ik heb even in je profiel gespiekt, knappe kop heb je!
Kirsha schreef:Ailill schreef:Klopt, eigenlijk min of meer gedwongen gezien het feit er weinig andere optie's zijn. Ben er inmiddels achter dat dier en veehouderij meer kansen biedt dan diermanagement, nu nog ontdekken welke er het best staat aangeschreven. Naast VHL zijn er niet veel andere optie's, ben tot nu toe niet verder gekomen dan de HAS (Den Bosch) en Inholland (staat ook niet heel goed aangeschreven).
Stille meelezer komt er even tussendoor. In Dronten zit de CAH, daar geven ze ook veel groene opleidingen. Misschien zit daar nog wat tussen?
Hvelreki schreef:Er is geen toelatingsproef voor de richting farmacie hoor? In België is er enkel een toelatingsproef voor arts en tandarts.
Ik heb even op internet gezocht ivm toelatingsvoorwaarden (algemeen):
http://www.kuleuven.be/toekomstigestude ... arden.html
https://www.uantwerpen.be/nl/onderwijs/ ... nederland/
http://www.kdg.be/praktisch/inschrijvin ... -onderwijs
olafgek schreef:een vriendin die dat wilde doen zei dat, maar zal dat wel verkeerd hebben dan![]()
een universitaire opleiding in belgië is een academische bachlor, je kan hierna gewoon een master opleiding doen
https://www.ugent.be/nl/studiekiezers/n ... dsestudent hier vind je alles moest ja aan de ugent willen studeren over toelating etc
http://www.vub.ac.be/inschrijvingen/aanvraagdossier bij de VUB is dit dus ook doormiddel van aanvraag, het is bij elke school verschillend
even een willekeurige hogeschool opgezocht: hier kan je een professionele bachlor behalen en via een schakeljaar een gewone master
http://www.khlim.be/pagina/toelatingsvoorwaarden. hier staat dat je VWO moet hebben behaald of een getuigschrift van met goed gevolg afgelegd propaedeutisch examen. (geen idee wat dat inhoud)
dit kan misschien verschillen per hoge school, ik kijk nog even verder
edit: bij odisee in brussel moet je een aanvraag indienen als buitenlands student, dus per hoge school zijn de toelatingsvoorwaarde verschillend. http://www.odisee.be/Odisee/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven/(30690)-Nederlands-Hoofdmenu-Inschrijven-Inschrijven-met-een-niet-Vlaams-diploma.html
Ik heb zelf hier nog een boek liggen met alle belgische opleidingen en in weke hogeschool of unief je die kan volgen. Ik wil die anders wel opsturen naar jou? (of eens kijken om van een aantal pagina's die handig voor jou zijn foto's te maken)
Stoof schreef:Wat dacht je van Biotechnologie of groenmanagement?Deze studies kun je aan een paar hogescholen in België volgen. Ik heb zelf biotechnologie gedaan, maar ben afgehaakt omdat chemie mij eigenlijk niet ligt.

olafgek schreef:http://www.onderwijskiezer.be/v2/hoger/index.php
Ik vind deze site net nog waar alle mogelijk opleidingen in belgië in staan (is de website van mijn boek)

lieveli schreef:Een studie die mijn schoonzus heeft gedaan en waar je echt absoluut niks aan hebt maar die wel heel leuk is: wildlife managment? In Leeuwarden. Ze heeft stage gelopen op een cheetahfarm in Afrika en nu geeft ze les. Dus je hebt er echt niks aan. Maar 't is een leuke studie.
olafgek schreef:en hoe zit het met dat examen at beschreven staat? kan je dat niet "snel" halen als dat nodig zou zijn voor iets wat je graag doet?
Ailill schreef:Stoof schreef:Wat dacht je van Biotechnologie of groenmanagement?Deze studies kun je aan een paar hogescholen in België volgen. Ik heb zelf biotechnologie gedaan, maar ben afgehaakt omdat chemie mij eigenlijk niet ligt.
De eerste is mij te technisch en veel chemie, de tweede toch te groen. Wil graag een groene studie volgen, maar echt de focus op dieren houden
Hoe is het studeren in België jou bevallen?
), dus ik kan niet echt de vergelijking met Nederland maken. Wel hoor ik van menig Nederlander dat de overschakeling naar België best pittig kan zijn omdat er oa op een andere manier les word gegeven en er ook wel een niveauverschil is bij sommige opleidingen. Zo is de opleiding voor verpleegkundige (mijn huidige opleiding) in België toch wel iets zwaarder als die in Nederland, maar ik neem aan dat dat niks voor jou zou zijn.