verbod gebruik zweep?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:24

Waarom zou je wijken als je paard nog niet eens aan het been is? En waarom zou je wijken als wijken voor druk nog niet bevestigd is? Het is een keuze om een zweep te gebruiken het hoeft niet. Je kunt het paard snel voor het been krijgen met een zweep dat klopt maar zonder lukt het ook.

xVerax

Re: verbod gebruik zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:43

Zou je nog op mijn vraag kunnen reageren Jenny? Ik ben oprecht benieuwd omdat het naar mijn idee meer averechts zou werken in de situatie die ik beschreef.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:47

Jennyj01 schreef:
Been geven en als het reageerd belonen. Je kan een paard iets leren door hem te straffen (zweep) of door hem te belonen ( kan op verschillende manieren)

Niet per definitie. Niet alle paarden vinden het de moeite waard voor de beloning om perfect op been te reageren. Of je moet de beloning groter maken door bijv voedselbeloningen maar dat is gewoon niet erg praktisch tijdens het rijden. Bovendien is been geven een nogal simpele vraag en als je dat steeds moet belonen wat moet je dan doen als een paard echt iets goeds doet. Ik denk vooralsnog dat je het gewoon per paard moet bekijken, sommige paarden reageren van natuurlijk al veel beter en gevoeliger op het been dan het andere paard.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:50

Jennyj01 schreef:
Waarom zou je wijken als je paard nog niet eens aan het been is? En waarom zou je wijken als wijken voor druk nog niet bevestigd is? Het is een keuze om een zweep te gebruiken het hoeft niet. Je kunt het paard snel voor het been krijgen met een zweep dat klopt maar zonder lukt het ook.

Ik heb een vz paard die echt nonchalant kan reageren op been hoor maar ze kan wel wijken en veel meer. Ze probeert gewoon uit of het wel écht nodig is om in te spannen en als het duidelijk is dat dat de bedoeling is dan kan je dr prima rijden. Ik ben niet van plan m'n been harder aan te leggen of een schop te geven als ze niet voldoende reageert. Ik wil altijd zo licht mogelijk in m'n beenhulpen zijn.

Ook is het geen optie om dan te gaan zoeken naar de keer dat ze net iets beter reageert en dan te belonen. Het is heel simpel: Been is reactie en dat hoef ik niet iedere keer opnieuw aan te leren.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 15:52

Ik gebruik zelf graag een zweep.
Ik vind het praktisch om tijdens het longeren of grondwerken iets meer ruimte te kunnen creëren tussen mijzelf en het paard of om het tempo makkelijker te kunnen controleren.
Ik vind het praktisch om hele zachte aanwijzingen te kunnen geven tijdens het mennen.
Tijdens het rijden vind ik het praktisch omdat ik het gebruik al bemoediging wanneer mijn paard iets eng vind of om op de schouder te kunnen gebruiken als begrenzing wanneer mijn paard richting auto/weg uitwijkt wanneer hij iets eng vindt.

Ik gebruik mijn zweep niet om mijn paard te slaan, daar heb ik een stem, handen en voeten voor gekregen en die doen het prima. (hier gaan vast veel mensen over vallen waardoor ze de rest van t verhaal niet meer lezen maar zoals het hier staat, werkt t wel voor mij)

Net als elk hulpmiddel kan een zweep misbruikt worden. Wanneer een zweep verboden zou worden omdat het zielig is vind ik dat ook sporen, bitten, hulpteugels, touwhalsters, bosals en ga zo maar door verboden moeten worden omdat je ook hier een paard flink pijn mee kan doen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 16:18

xVerax schreef:
Zou je nog op mijn vraag kunnen reageren Jenny? Ik ben oprecht benieuwd omdat het naar mijn idee meer averechts zou werken in de situatie die ik beschreef.

Volgens mij had je geen vraag maar ik ga er van uit dat je de zweep als aanwijs instrument gebruikt. Dat kan handig zijn. Aangezien je wel been en zit hulpen kan geven op de bok maar die natuurlijk nooit doorkomen :+ maar ook dan vind ik een zweep als zweep gebruiken not done.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 22:18

Ben erg blij dat er veel verschil is. zeker een nadenker en soms confronterend. Toppie!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:24

Oneens. Ik gebruik zweep met rijden, maar ook met grondwerk (als verlengstuk van m'n arm) en zelfs bij wandelen. Haflinger+gras, hoofd naar beneden. Trekken heeft geen zin, zacht tikje tegen d'r kont wel om haar mee te krijgen, als ik niet op tijd ben om haar te corrigeren met stem :D

Zweep is voor mij geen strafmiddel. Ik vind het fout als de zweep daarvoor echt wordt gebruikt. Zweep wordt bij zoveel gebruikt, mennen, longeren...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 22:36

jessetjuhhh schreef:
Ben erg blij dat er veel verschil is. zeker een nadenker en soms confronterend. Toppie!

En vanwaar confronterend als ik vragen mag ? :)

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 07:58

saskiakefie schreef:
jessetjuhhh schreef:

En vanwaar confronterend als ik vragen mag ? :)

Nou om te zien hoe de zweep eigenlijk al in ons systeem zit haha

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:03

Ik rijd eigenlijk niet zonder. Paard is zonder te rijden :j
Maar sinds mijn knieblessure heb ik minder kracht in mijn linkerbeen waardoor ik minder goed beenhulp kan geven.
Dan is het toch fijn als ik haar daar af en toe kan bij tikken.

Maar er is een verschil in het gebruik.
Moet het slaan verboden worden en mag bij tikken (wat ik bij me zelf durft te doen, zo hard is dat niet)
Of moet echt de totale zweep verboden worden? (dan ik kan ik het dressuur wel vergeten)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:05

Een zweep kan een erg fijn hulpmiddel zijn, deze kan men gebruiken als verlening van dr arm. Daarnaast kan men met een zweep corrigeren en afbakenen.

Zeker of juist bij een jong lerend paard vind ik het een fijn hulpmiddel. (Let wel, geen afranselmiddel)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:46

Absoluut tegen. Hoe zou ik dan mn bijrijdpaard moeten corrigeren als ze niet goed naar mn been luistert? Ze is vanzichzelf wat sloom en als je niet consequent genoeg bent, wordt het dus alleen maar erger. Zou betekenen dat ik weer met sporen moet rijden. Maar dat is volgens bokt al helemaal verkeerd O:)
Geldt ook voor andere paarden, soms heeft een paard gewoon een tikje nodig. Ook om ze bijvoorbeeld door te laten lopen bij iets wat ze eng vinden, kan de zweep net dat extra zetje geven. En dat is dan echt geen harde tik waar ze pijn aan hebben.

En daarnaast; hoe zou je zoiets willen verbieden? Je zou zoiets alleen kunnen verbieden op openbaar terrein, eigen terrein wordt een beetje lastig controleren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:27

Tegen. Ik ben een menner, geen ruiter. Bij mennen is de zweep een onmisbaar communicatiemiddel, net als de stem en je leidsels/bit. Je hebt geen benen of zit waarmee je kunt sturen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:17

En TS bij VD is een zweep ook verdomd handig als verlengstuk of niet dan? :D

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:03

saskiakefie schreef:
En TS bij VD is een zweep ook verdomd handig als verlengstuk of niet dan? :D

Haha zekerweten!!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:52

en als vliegenverjager in de zomer doet een zweepje het toch ook heel goed:)

Fenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:33

Ik ben ook tegen het verbod van een zweep. Ik gebruik mijn zweep regelmatig, en dan vooral met het grondwerk en dergelijke, met rijden gebruik ik hem ook wel, maar niet om te slaan maar om duidelijker aan te kunnen geven van wat ik van mijn paard vraag. Ik zie mijn zweep als verlengstuk van mijn arm, niet als een of ander martelding. En mijn zweep is multifunctioneel, zomers is het ook mijn zweetmes als mijn paard onder de douche is geweest. Ideaal. :j