Ik kan er niet aan beginnen..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_black_rose_

Re: Ik kan er niet aan beginnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:37

Ahjah.. Nog n tip.
probeer voor je begint te bedenken: waarom heb ik hier iets aan en waarom wil ik dit weten.

Als het enige antwoord dat je kunt verzinnen is: "omdat het moet voor de toets" dan is t logisch dat je weinig motivatie hebt en dan zorg ik persoonlijk dat ik voor dat onderdeel een krappe voldoende haal maar ook niet meer dan dat.

Als je een zinnig antwoord kunt geven is het makkelijker om de lange termijn beloning van je werk te zien: als jij nu die 6 uur investeert in het lezen van theorie over de klassieke en operante conditionering kun je straks beter uit de voeten met de cognitieve gedrags benadering tijdens je werk (ik noem maar een dom voorbeeld)
Bij mij werkt dat dus om de motivatie te vergroten, maar dat is ook weer een echte doener tip omdat ik wil weten wat ik heb aan de onzin die ik moet lezen: ik wil ermee aan de slag kunnen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 09:57

Hi TS!
Ik herken je probleem maar al te goed.

Ik moest laatst 2 vakken herkansen en heb toen samen met klas/school genootjes oefen toetsen gemaakt en ik ben dingen gaan door nemen, bij mij helpt het om de stof uit te spreken en proberen uit te leggen aan anderen, dan onthoud ik het tenminste beter.

Nu zijn mijn 2 klas/schoolgenootjes gestopt met de opleiding en zit ik weer alleen en ik merk dat ik nu echt moeite heb om weer aan de slag te gaan. Overigens merk ik wel dat wanneer ik redbull drink, ik wel vaak een uur lang de power heb om wat te doen.

En wat heel belangrijk is, is dat je goed bent uitgeslapen en niet vermoeid bent... Dan stel je helemaal alles uit!

Gittta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 10:21

Dit is zoooo herkenbaar!
Ik heb 2 jaar geleden mijn HAVO diploma gehaald, meer op goed geluk dan daadwerkelijk blokken. Vervolgens een half jaar een hbo-opleiding gevolgd. Hier had ik totaal geen motivatie door, vriendje aan de andere kant van het land waar ik meer mee bezig was. Hier ben ik door de stress die ik van de achterstand had mee gestopt. Half jaar gewerkt min of meer depressief geweest en nu aan een mbo opleiding begonnen. Maar loop nu tegen het zelfde probleem aan.. Ik hoef veel minder te leren, alleen ik moet wel een hele waslijst aan dingen doen. Die ik niet doe ':x Wat dat betreft pas ik het beste bij wat GentleZ schreef. Alleen doe ik het dus ook niet meer, waardoor ik nu alweer een hele berg aan achterstand heb.

Een oplossing heb ik hiervoor dus nog niet gevonden. Maar misschien helpt het om elkaar, hier of in het HK topic wat eerder geopend is, te steunen. :)

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:19

Heel herkenbaar dit! Ik stel het studeren altijd zoveel mogelijk uit. Door de mogelijkheid om te herkansen schuif ik vaak alles door naar het volgende blok, en op een gegeven moment wordt het gewoon te veel. Ik vind mij studie ook niet heel leuk, dat helpt ook niet echt. Had achteraf misschien beter een andere studiekeuze kunnen maken. Weet je wel zeker dat je je studie echt interessant vind?