Rekentoets voor middelbare scholieren.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jellybeans

Re: Rekentoets voor middelbare scholieren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:52

Ik vind de rekentoets maar niks. Ik zit in 4 havo en moet eind dit jaar dus al mijn rekenexamen doen. En we hebben pas sinds dit jaar 1 keer per week rekenles. En op sommige scholen wordt niet eeens rekenles gegeven. Mijn broertje zit in klas 1 hij krijgt nu zijn hele middelbare schooltijd rekenen, er zit dus geen gat zonder rekenles tussen groep 8 en de rekentoets voor hem.
Voor mij is dat gat er wel en daar komt nog eens bij dat ik het profiel CM heb gekozen, en geen wiskunde meer heb. En ik heb discalculie, dat maakt het allemaal nog moeilijker. Bij ons op school zeggen ze dat de rekentoets op niveau van groep 8 is, dat geloof ik best maar het is toch wel weer wennen om al die dingen zoals breuken op te lossen als je dat in geen 4 jaar meer gedaan hebt (aangezien wiskunde anders is dan rekenen) dus lukt dat een groot deel van de leerlingen gewoon niet om nog even in 1 jaar in hun hoofd te stampen. Op mijn school heeft 4havo vorig jaar al een rekentoets gedaan die niet meetelde, 70% had een onvoldoende. Van de CM'ers had 85% een onvoldoende. Dus ik vind het niet eerlijk dat er wordt gezegd dat we dit makkelijk moeten kunnen aangezien het niveau groep 8 is en ik vind het ook niet eerlijk dat de leerlingen die vanaf nu op de middelbare school komen geen gat hebben met rekenen tussen groep 8 en het reken examen.
Er bestaat trouwens wel een ER (ernstige rekenproblematiek) toets, dat is in principe dezelfde toets als de normale variant maar dan mag je bij alles je rekenmachine gebruiken en voorbeelden van berekeningen. Je krijgt dan wel een aantekening op je examen. Ik twijfel nog of ik dat wil.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:58

Ik moet hem zelf nog halen (1e jaars pabo) maar waar ik moeite mee heb is dat het een hele talige toets is. De toets is begrijpend lezen en daaruit een rekensommetje halen.
Het rekengedeelte is het probleem niet, wel de juiste informatie uit de tekst halen. Daarom vind ik de rekentoets niet geheel eerlijk. Als het puur rekensommetje zouden zijn, zouden veel meer mensen hem halen.
De taaltoets had ik overigens zo. De eerste keer, je moet minimaal 113 punten en ik had er 128.
Ben wel dyslectisch, het is puur het begrijpend lezen waar ik op zak.

Jetske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:26

Ik heb het voor je ingevuld!

Rekenen is niet mijn sterkste punt zullen we maar zeggen, dus ik weet vrij zeker dat als het ingevoerd zou zijn tijdens mijn middelbare schooltijd, dat ik er op het eerste gezicht niet zo blij mee zou zijn geweest. Maar als er ook daadwerkelijk aandacht besteed wordt aan de voorbereiding en oefening van de toets, zou het zeker weten positieve gevolgen moeten hebben.

Nu is het zo dat ik niet weet hoe het er in de praktijk aan toe gaat, omdat ik er niet persoonlijk mee te maken heb, maar het idee vind ik zeker goed, mits met de juiste aandacht aan de voorbereiding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 10:52

welshfan97 schreef:
Ik ben vóór de invoering van de rekentoets mits het verplicht wordt voor scholen om leerlingen extra hulp te bieden wanneer het hun niet lukt (....)
Echter heb ik een vriendin die een technische universitaire opleiding wil gaan doen, geen moeite heeft met wiskunde B en geen dyslectie of iets dergelijks heeft maar haar lukt het niet om een voldoende te scoren. Dus als zij zou zakken dit jaar heeft ze een groot probleem want aan die voldoende komt ze zo 1,2,3 nog niet.

En idd: de universiteit is ook een groot voorstander van deze toets, juist als iemand iets beta achtigs wil studeren en niet kan rekenen "gaan er dingen mis".
(En de universiteit wordt niet blij van uitvallende studenten. En uitvallen omdat iemand de basisvaardigheden kwijt is, dat valt te voorkomen.)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:05

Hier een juf groep 8 en ik denk dat de meeste kinderen in mijn klas deze toets op dit moment zouden halen. Ook de F3. Het heeft vooral te maken met je vaardigheden op peil houden en problemen te herkennen. Het stukje context bij de som heeft puur te maken met de som vermoeilijken, inderdaad oneerlijk of lastiger voor dyslecten en nt2ers.

Maar ik sta wel achter zo'n toets!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 11:14

Ik sta ook achter een toets.

Het is volgens mij echt een kwestie van oefenen oefenen en nog eens oefenen zodat je er handig in word.En dan zou inderdaad iedereen hem gewoon moeten kunnen halen.

Het is goed dat de overheid iig probeert een soort basis kennis/vaardigheid probeert bij te brengen om zo het algehele niveau om te krikken.

(want dat is soms wel heel erg slecht). Wij hebben af en toe wel eens stagaires van de HLO....nou echt je broekt zakt af (en dan selecteren wij nog op de beste van de klas....)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:29

Ik zie dyscalculie hier veel terugkomen, hebben jullie een verklaring? En wat zijn dan de compenserende maatregelen (rondom deze toets)?

Dat de school geen begeleiding aanbiedt is jammer, maar ik vind dat je hier ook best je eigen verantwoording in kunt dragen. Weet jij al vanaf groep 8 dat dit een probleem gaat vormen? Zoek zelf en tijdig passende begeleiding. Misschien wel bij je basisschool. Als een oud-leerling van mij langs komt omdat er problemen zijn op rekengebied, wil ik best wat oefenmateriaal opzoeken en hem of haar even op weg helpen. Nogmaals... Zelfs mijn VMBO-groep achters zouden de 3F nu voldoende kunnen maken.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:44

Janneke2 schreef:
welshfan97 schreef:
Ik ben vóór de invoering van de rekentoets mits het verplicht wordt voor scholen om leerlingen extra hulp te bieden wanneer het hun niet lukt (....)
Echter heb ik een vriendin die een technische universitaire opleiding wil gaan doen, geen moeite heeft met wiskunde B en geen dyslectie of iets dergelijks heeft maar haar lukt het niet om een voldoende te scoren. Dus als zij zou zakken dit jaar heeft ze een groot probleem want aan die voldoende komt ze zo 1,2,3 nog niet.

En idd: de universiteit is ook een groot voorstander van deze toets, juist als iemand iets beta achtigs wil studeren en niet kan rekenen "gaan er dingen mis".
(En de universiteit wordt niet blij van uitvallende studenten. En uitvallen omdat iemand de basisvaardigheden kwijt is, dat valt te voorkomen.)

Helemaal met je eens en die vriendin is hierdoor wel even wakker geschud dat ze toch voor zichzelf zal moeten oefenen al is het voor haar vervolgopleiding.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:28

Ik heb de enquete ook ingevuld.

Een rekentoets opzich vind ik een erg goed idee. Helaas vind ik de "rekentoetsen" die ik gemaakt heb veen rekentoetsen, maar inzichttoetsen.

Puur en alleen op inzicht en heel af en toe eens een sommetje...

Ik had bijvoorbeeld een klok die weerspiegelde in het water. Je zag de klok zelf niet, maar moest aan de hand van de weerspiegeling vertellen hoe laat het was... Dat noem ik geen rekenen maar inzicht.Zag er ook niet echt het nut van in.

Een ander probleem was dat je niet wist of je een komma of een punt moest invullen als je een kommagetal had. Of op hoeveel decimalen je moest afronden. De computer rekent het antwoord dan namelijk gewoon fout.

Ik heb hem trouwens wel elke keer gehaald met een 6 en daarmee ben ik dan ook bijna de enigste die hem heeft gehaald.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:36

Eerst maar eens kijken wat de toets inhield, voor dat ik een mening en/of enquete ga invullen. Net de toets gemaakt. 9 gescoord, zonder leren of wat dan ook.
Heb de enquete nu dan ook ingevuld. Maar denk dat er meer ophef over is dan dat het uiteindelijk voorsteld..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:06

Ingevuld :) Weet niet of iets aan mijn antwoorden heb, ben MBO student maar ook voor mij is die rekentoets helaas verplicht. Ik zal nog heel hard moeten studeren wil ik die toets halen.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:16

Ik zit nu in 6vwo en heb dus vorig jaar de toets gemaakt, hij is echt redelijk basis. Ik ben niet een super goede rekenaar (heb ook gewoon wiskunde A) maar had wel een 10. Dit met 1x een oefentoets maken. Een vrienden van me heeft hem niet gehaald en het gaat al mis als ze twee simpele getallen door elkaar moet delen wat tot verwarrende situaties lijdt. Ik vind daarom dat het wel verplicht moet zijn, het is echt niet moeilijk en dit soort basale rekendingen moet je gewoon kunnen. Zelfs als je een taal gaat studeren.

blacky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:38

Ik heb hem ook voor je ingevuld :)

Ik vind het idee van de verplichte rekentoets goed, alleen ben ik het er niet mee eens dat hij gemaakt moet worden op de computer ( veel mensen krijgen hoofdpijn na een uurtje achter de computer, mijn concentratie valt dan volledig weg). Ook ben ik van mening dat het een toets is die je zonder rekenmachine moet maken.
Het idee van de verplichte rekentoets vind ik dus goed, alleen ik ben van mening dat er inhoudelijk kan er nog veel veranderd worden.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:58

Een klein vraagje , want ik snap niet veel van jullie onderwijssysteem (ik woon in België), in welke richtingen worden jullie voorbereid op de universiteit of hogescholen? En kan dat echt dat jullie in het middelbaar geen wiskunde meer krijgen in bepaalde richtingen?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:06

Damned schreef:
Een klein vraagje , want ik snap niet veel van jullie onderwijssysteem (ik woon in België), in welke richtingen worden jullie voorbereid op de universiteit of hogescholen? En kan dat echt dat jullie in het middelbaar geen wiskunde meer krijgen in bepaalde richtingen?

wij hebben praktijk, vmbobasis,vmbokader,vmbogemengd,vmbotheoretisch,havo en vwo
en ook nog lwt (leerwerk traject) si tzelfde als vmbo basis volgensmij alleen loop je 2 dagen stage en heb je niet alle vakken en kan je alleen naar mbo1
na t vmbo ga je naar mbo en volgensmij als je prakijk doet kan je naar mbo 1 (niveau 1,2,3 of4) of als je vmbo gemengd of theoretisch doet kan je naar de havo. na de havo kan je naar hbo of mbo en naar vwo kan je naar de universiteit of hbo
vmbo duurt 4 jaar havo 5 jaar en vwo 6 jaar
mbo 1 duurt 1 jaar mbo2 duurt 2 jaar en mbo 3 en 4 duren meestal 3 jaar
hoelang hbo en universiteit duren hangt volgensmij van je opleiding af
http://nl.wikipedia.org/wiki/Onderwijs_in_Nederland

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:18

shirleyp schreef:
Ik zie dyscalculie hier veel terugkomen, hebben jullie een verklaring? En wat zijn dan de compenserende maatregelen (rondom deze toets)?

Bij mij zijn er geen extra maatregelen getroffen... Heb wel degelijk deze verklaring ' maar het telde toch niet mee dus wat maakte het uit' was het antwoord! Erg jammer hoor!

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:24

ik heb het net gedaan!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:32

Damned schreef:

Ooit kregen we de mammoetwet: alle middelbare scholen i 1 systeem.
Er kwamen het lager, middelbaar en hoger 'algemeen vormend' onderwijs plus het voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Het vwo bereidt voor op de universiteit, havo op 'hoger beroepsonderwijs' en mavo op middelbaar beroepsonderwijs.
Het 'lavo' stief een stille dood, de mavo is nu bekend als vmbo: de voorbereiding op het mbo.

Toen ik op het vwo zat, moest je na de derde klas kiezen voor alfa of beta - en een jaar later mocht je acht vakken uitkiezen en de rest laten vallen. In vwo 6 en tijdens het eigenlijke examen hoefde je maar 7 vakken.

Volgens de wet was het in mijn schooltijd zo, dat er 1 vak voor iedereen verplicht was: Nederlands. Uiteraard: bijna iedereen deed Engels, maar een klasgenoot van mij koos voor Duits en Frans. (En minstens 99% van wie beta deed deed wiskunde.)
Tegenwoordig is meen ik ook wiskunde verplicht, zij het dat de alfa's een aangepast pakket krijgen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:38

Op mijn betastudie hoefde je eigenlijk nauwelijks te rekenen - je was veel meer bezig met formules en relaties (dan krijg je dus als antwoord geen getal maar zoveel keer pi of x ofzo.) Met de vooropleidingseis van wiskunde B en natuurkunde wordt dat inzicht al heel behoorlijk geeist.
Ik heb dan ook niet het idee dat het rekenen van zo'n rekentoets ook maar in de verste verte het verschil zou uitmaken tussen wel halen of niet halen van een beta-opleiding.

Tegelijkertijd denk ik dat de kans er best geweest was dat ik in elk geval een aantal foutjes gemaakt zou hebben - ik snap de achterliggende principes heel goed, maar wat ik meestal wel moeilijk vind is

Mijn grootste bezwaar is dat het (weer) een stapje is in de richting van afwijzen ipv opleiden. We verbeteren niet het onderwijs maar rekenen jongeren harder af. En waarom? Welk probleem lost dit werkelijk op? Welke gevolgen heeft het eigenlijk, dat niet iedereen goed is in dit soort sommen? Ik zou heel benieuwd zijn of deze toets de vaardigheden toetst die het zegt te toetsen, en of dit dan ook werkelijk leidt tot voordelen, in het dagelijks leven of op een vervolgopleiding.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 15:42

En het aller raarste aan die hele toets is, dat wij met de hele klas een 5 haalden op een paar na, dus geslaagd zijn, maar toch verplicht lessen moeten volgen. En daarbij, wij kregen een hele andere toets met een stuk of 50 vragen :')

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:04

shirleyp schreef:

Dat de school geen begeleiding aanbiedt is jammer, maar ik vind dat je hier ook best je eigen verantwoording in kunt dragen. Weet jij al vanaf groep 8 dat dit een probleem gaat vormen? Zoek zelf en tijdig passende begeleiding. Misschien wel bij je basisschool. Als een oud-leerling van mij langs komt omdat er problemen zijn op rekengebied, wil ik best wat oefenmateriaal opzoeken en hem of haar even op weg helpen. Nogmaals... Zelfs mijn VMBO-groep achters zouden de 3F nu voldoende kunnen maken.

Bedankt voor het in de grond stampen van mijn ego :')

Ik kreeg met mijn dyscalculie verklaring een half uur extra de tijd. De verklaring moest wel al in het systeem staan, een meisje uit mijn klas kwam een dag van te voren ineens met een verklaring aanzetten, en die heeft geen extra tijd meer gekregen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:29

shirleyp schreef:
IDat de school geen begeleiding aanbiedt is jammer, maar ik vind dat je hier ook best je eigen verantwoording in kunt dragen. Weet jij al vanaf groep 8 dat dit een probleem gaat vormen? Zoek zelf en tijdig passende begeleiding.

Wat een veroordelende maatschappij worden we op die manier. Gaan we nu echt leerlingen van 12 aanrekenen dat ze hun onderwijs zelf moeten organiseren? :n (Of desnoods hun ouders.) En blijkbaar is het aanvaardbaar dat scholen hier niet achteraan gaan, en dat die niet (ongevraagd en uit zichzelf) hun best doen om hun leerlingen zo goed mogelijke kansen willen geven? Dat is niet hoe ik het onderwijs of de maatschappij zou willen in elk geval. Neigt behoorlijk naar blaming the victim.

En het gevolg is dat er alleen maar een grotere kloof komt tussen mensen die 'het systeem' aankunnen en zij die het niet kunnen. Terwijl het onderwijs volgens mij iets moet zijn om te groeien, om iedereen zoveel mogelijk kansen te geven (inclusief de mogelijkheid tot fouten.)

Ik zou graag een eindtoets 'nuance en mededogen' invoeren geloof ik :) En laten we beginnen met de volwassenen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:49

Oja, ik heb dan nog iets leuks. De reken lessen bestaan bij ons op school uit de stelling van Pythagoras. Nou, maak de kat maar wijs dat, dat bij rekenen hoort :P

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:53

eclair98 schreef:
Oja, ik heb dan nog iets leuks. De reken lessen bestaan bij ons op school uit de stelling van Pythagoras. Nou, maak de kat maar wijs dat, dat bij rekenen hoort :P

die van mij bestonder vorig jaar uit sommen zoals de wortel van 21,7x23 zeventiende (en ja at moest uit ons hoofd) das volgensmij wiskunde
en rekenen met pie uit ons hoofd is ook echt rekenen hoor :j en dat vind ik best moelijk voor 2f nivreau voor een 3e klas, dit jaar kregen we teminste wel normaal rekenen

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 16:57

Nou, ik vind het belachelijk. Krijgen we rekenen omdat het aan ons hoofdrekenen schort, krijg je dat :')