Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
welshfan97 schreef:Ik ben vóór de invoering van de rekentoets mits het verplicht wordt voor scholen om leerlingen extra hulp te bieden wanneer het hun niet lukt (....)
Echter heb ik een vriendin die een technische universitaire opleiding wil gaan doen, geen moeite heeft met wiskunde B en geen dyslectie of iets dergelijks heeft maar haar lukt het niet om een voldoende te scoren. Dus als zij zou zakken dit jaar heeft ze een groot probleem want aan die voldoende komt ze zo 1,2,3 nog niet.
Janneke2 schreef:welshfan97 schreef:Ik ben vóór de invoering van de rekentoets mits het verplicht wordt voor scholen om leerlingen extra hulp te bieden wanneer het hun niet lukt (....)
Echter heb ik een vriendin die een technische universitaire opleiding wil gaan doen, geen moeite heeft met wiskunde B en geen dyslectie of iets dergelijks heeft maar haar lukt het niet om een voldoende te scoren. Dus als zij zou zakken dit jaar heeft ze een groot probleem want aan die voldoende komt ze zo 1,2,3 nog niet.
En idd: de universiteit is ook een groot voorstander van deze toets, juist als iemand iets beta achtigs wil studeren en niet kan rekenen "gaan er dingen mis".
(En de universiteit wordt niet blij van uitvallende studenten. En uitvallen omdat iemand de basisvaardigheden kwijt is, dat valt te voorkomen.)
Damned schreef:Een klein vraagje , want ik snap niet veel van jullie onderwijssysteem (ik woon in België), in welke richtingen worden jullie voorbereid op de universiteit of hogescholen? En kan dat echt dat jullie in het middelbaar geen wiskunde meer krijgen in bepaalde richtingen?
shirleyp schreef:Ik zie dyscalculie hier veel terugkomen, hebben jullie een verklaring? En wat zijn dan de compenserende maatregelen (rondom deze toets)?
Damned schreef:Een klein vraagje , want ik snap niet veel van jullie onderwijssysteem (ik woon in België), in welke richtingen worden jullie voorbereid op de universiteit of hogescholen? En kan dat echt dat jullie in het middelbaar geen wiskunde meer krijgen in bepaalde richtingen?
shirleyp schreef:Ik zie dyscalculie hier veel terugkomen, hebben jullie een verklaring? En wat zijn dan de compenserende maatregelen (rondom deze toets)?
Dat de school geen begeleiding aanbiedt is jammer, maar ik vind dat je hier ook best je eigen verantwoording in kunt dragen. Weet jij al vanaf groep 8 dat dit een probleem gaat vormen? Zoek zelf en tijdig passende begeleiding. Misschien wel bij je basisschool. Als een oud-leerling van mij langs komt omdat er problemen zijn op rekengebied, wil ik best wat oefenmateriaal opzoeken en hem of haar even op weg helpen. Nogmaals... Zelfs mijn VMBO-groep achters zouden de 3F nu voldoende kunnen maken.
shirleyp schreef:IDat de school geen begeleiding aanbiedt is jammer, maar ik vind dat je hier ook best je eigen verantwoording in kunt dragen. Weet jij al vanaf groep 8 dat dit een probleem gaat vormen? Zoek zelf en tijdig passende begeleiding.
eclair98 schreef:Oja, ik heb dan nog iets leuks. De reken lessen bestaan bij ons op school uit de stelling van Pythagoras. Nou, maak de kat maar wijs dat, dat bij rekenen hoort