Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:41

Ojajoh schreef:
Goof schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien;

Ik kan me echt rot ergeren aan collega's die om de haverklap thuisblijven omdat hun kind ziek is. Heel vervelend hoor en ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen, maar ik krijg soms het idee dat er ouders zijn die voor iedere snotneus van hun kind thuisblijven.
Erger nog, collega's die hun kinderen mee naar hun werk nemen en mij er mee lastig vallen....
Ik werk in het onderwijs en ik heb in de afgelopen jaren echt enorm veel collega's gehad die veel afwezig waren ivm zieke kinderen en collega's die dus met hun koters op het werk rondliepen (en vergaderingen bijwonen tot ergernis van iedereen....).

Maar hoe zie jij dan dat ze het oplossen?

Zie post.
"Ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen", staat daar.
Daaronder staat dat ik me voornamelijk erger aan collega's die structureel iedere x-tijd thuisblijven bij een ziek kind of die kinderen mee naar werk nemen. Ik heb collega's bij wie het uitzonderlijk veel gebeurt en daar heb ik geen enkel begrip voor.
Er is in de meeste gevallen (meeste, dus niet alle) altijd wel een vader, oma, opa, vriendin, familielid, oppas of buurvrouw. Er zijn maar weinig mensen die niemand hebben om een beroep op te doen.

wendyenbram

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:46

Oke in Nederland is het dus onbetaald (tenzij werkgever anders doet)
en tot en met 2014 kon je via belasting nog een aantal euro terug krijgen, Nu is dat ook weg!

BigOne

Yontheke schreef:
En ik vind het niet eerlijk dat die voordelen niet gelden voor mensen die niet aan kinderen beginnen.

Maar zoals ik al eerder zei. Dit topic is niet bedoeld om die discussie te voeren.

Ik zou overigens ook wel thuisblijven als mijn kind ziek zou zijn. Ik blijf zelfs thuis voor een ziek paard. (in dat topic maakte ik overigens de opmerking dat je ook zou thuisblijven voor een ziek kind en daar vloeit dit topic uit voort)

Kosten kind van wieg tot baan, gemiddeld 110.000 euro, die kun je dan als niet ouder in je zak steken, hoezo niet eerlijk dat je geen voordelen hebt als je geen kind hebt.

Yontheke

wendyenbram schreef:
Oke in Nederland is het dus onbetaald (tenzij werkgever anders doet)
en tot en met 2014 kon je via belasting nog een aantal euro terug krijgen, Nu is dat ook weg!

Ik kan uiteraard niet meepraten over Nederland en de wetgeving daar. Ik heb het dus echt over België.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:47

Ze zien mij aankomen op mijn werk. Helaas kan ik, als ik thuisblijf voor een grieperig kind, wegblijven. Alleen bij ziekenhuisopname zijn ze coulant. Heb ik namelijk gehad dat mijn zoon opgenomen werd een half uur voordat mijn dienst begon. Dan zijn ze heel makkelijk.

Ik werk als ViG in een verpleeghuis en daar kan je niet zomaar weggaan of wegblijven. Gelukkig heb ik een goed opvang netwerk bij zieke kinderen

Yontheke

bigone schreef:
Yontheke schreef:
En ik vind het niet eerlijk dat die voordelen niet gelden voor mensen die niet aan kinderen beginnen.

Maar zoals ik al eerder zei. Dit topic is niet bedoeld om die discussie te voeren.

Ik zou overigens ook wel thuisblijven als mijn kind ziek zou zijn. Ik blijf zelfs thuis voor een ziek paard. (in dat topic maakte ik overigens de opmerking dat je ook zou thuisblijven voor een ziek kind en daar vloeit dit topic uit voort)

Kosten kind van wieg tot baan, gemiddeld 110.000 euro, die kun je dan als niet ouder in je zak steken, hoezo niet eerlijk dat je geen voordelen hebt als je geen kind hebt.

Daar kies je helemaal zelf voor. Trek daar dan voor het gemak ook nog even het kindergeld af waar je ook recht op hebt ;)

Urielle

Ayasha schreef:
Ze hebben jou toch ook dat verhaal van de bloemetjes en de bij'tjes verteld he Urielle je weet toch waar je aan begint en hoe je daar aan begint of niet? :)

Dan nog ben je er gewoon ziek en moe van en heb je verlof echt ook nodig om je energielevel enigszins op peil te houden voor het bevallen en de tijd erna.
En pak je je rust niet dan fluit je lijf je wel terug hoor.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:51

Goh, dat zou ik niet durven stellen hoor.

Op mijn situatie gezien, Mijn moeder is al gestorven, mijn vader is zwaar ziek, de ouders van mijn vriend zijn ook al gestorven. Wij hebben niet veel familie, mijn tante gaat 1 dag per week oppassen, maar de andere dagen is zij niet vrij. Mijn buren werken ook nog allemaal.
Mijn zuster werkt ook full time en met de zuster van mijn vriend hebben we geen contact meer en werkt ook full time.
Dus ja, dan is het vinden naar opvang wel wat moeilijker.
Weet niet ofdat in Nederland bestaat, maar hier bestaat er opvang voor zieke kinderen, via ziekenkas. Ben er niet zo'n voorstander van want dat is toch een vreemde in je huis en die voor je kind moet zorgen maar in uiterste nood moet je wat hé

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:53

Goof met het langer werken gaat dat steeds lastiger worden.
Ik ben een gezegend mens dat ik een schoonmoeder heb met brugpensioen. Mijn moeder staat nog voltijds voor de klas
(Was lachen toen we op dezelfde school werkten en de receptioniste protesteerde dat ik vrij nam. "Dan moet je moeder maar oppassen!" "Ook goed, dan rooster je die maar uit. " :+ ) "Eh. .."
Mijn buren zijn ook gewoon jonge werkende mensen. Mijn broer en zus werken ook en wonen ver weg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:55

Urielle schreef:
Ayasha schreef:
Ze hebben jou toch ook dat verhaal van de bloemetjes en de bij'tjes verteld he Urielle je weet toch waar je aan begint en hoe je daar aan begint of niet? :)

Dan nog ben je er gewoon ziek en moe van en heb je verlof echt ook nodig om je energielevel enigszins op peil te houden voor het bevallen en de tijd erna.
En pak je je rust niet dan fluit je lijf je wel terug hoor.

Dan heb je er nog steeds zelf voor gekozen. :) Zijn zat mensen die niet zelf kiezen voor lichamelijke ongemakken en beperkingen die die voordelen niet of veel moeilijker krijgen. :)
Begrijp me niet verkeerd, het zal me een zorg zijn dat iemand zwangerschapsverlof krijgt of niet. Maar ga aub niet zeuren en klagen en zagen over hoe zwaar het is als je er zelf voor gekozen hebt.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:56

Kitty1985 schreef:
Ik ben het ergens we met jou eens.
Paar jaar terug werkte ik bij een gemeente project.
Ik doe ook veel vrijwilligerswerk waaronder (toen nog) 2 keer een week van huis. 1 keer in juni, 1 keer in juli.
Maar dat mocht niet.

Mijn collega mocht zonder problemen 6!! week thuis blijven. Waarom? Alleenstaande moeder met 2 kinderen.
Terwijl de vader en beide grootouder paren in hetzelfde dorp wonen.

En heb al zo vaak moeten opdraven omdat een moeder niet kon omdat het kind een dwarszittende scheet had, of naar de tandarts of weet ik veel wat.

Kinderen krijgen is een keuze, geen plicht. Andere mensen horen daar niet de dupe van te worden.

Keuze maken! Wil je kinderen? Dan blijf je maar thuis. Kinderen of carrière.

dit ben ik zo met je eens. Ik heb zelf kinderen, werk parttime en mijn man fulltime. De enige keren dat ik thuisbleef bij mijn kind was toen hij doodziek in het ziekenhuis lag. Ik werk in de zorg en heb collega's met en zonder kinderen. Ons team heeft het goed geregeld vind ik zelf. De collega's zonder kinderen kiezen vaak voor vakanties onder schooltijd, waardoor hun vakantie goedkoper is en de werknemers met kinderen in de schoolvakantie kunnen. Als compensatie werk ik extra bij hun vakanties en vaak pasen en Pinksteren. Ik vind dit niet meer als normaal, ik erger mezelf ook als collega's thuisblijven bij een verkouden kind

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:57

Ayasha: Als je ziek bent kun je je gewoon ziek melden toch?

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:58

Ojajoh schreef:
Goof schreef:
Even de knuppel in het hoenderhok gooien;

Ik kan me echt rot ergeren aan collega's die om de haverklap thuisblijven omdat hun kind ziek is. Heel vervelend hoor en ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen, maar ik krijg soms het idee dat er ouders zijn die voor iedere snotneus van hun kind thuisblijven.
Erger nog, collega's die hun kinderen mee naar hun werk nemen en mij er mee lastig vallen....
Ik werk in het onderwijs en ik heb in de afgelopen jaren echt enorm veel collega's gehad die veel afwezig waren ivm zieke kinderen en collega's die dus met hun koters op het werk rondliepen (en vergaderingen bijwonen tot ergernis van iedereen....).

Maar hoe zie jij dan dat ze het oplossen?

Ik erger me er ook dood aan.

Wij zitten met zijn tweeën op de afdeling en mijn collega is wel zeker wel 5 á 6 dagen thuis per kwartaal voor de kinderen omdat ze ziekig zijn en ze niet naar oma wil brengen (die altijd op past als ze werkt) en ze werkt maar 3 dagen per week. Ik snap best wel dat je soms geen keuze hebt, maar ze zadelt mij regelmatig op met al het werk, dat ertoe leidt dat ik flink overuren moet maken..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:58

Mijn collega neemt gewoon vrij als haar kind ziek is en ze dat de dag van te voren weet (werkt part-time). Gebeurt het op de dag zelf is dat natuurlijk anders, maar mijn baas is daar zeer coulant in, als ik gebeld word dat er iets met mijn dieren is kan ik ook weg.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:59

Als ik echt echt echt niets kan regelen, dan bel ik mijn werk. Het is in 5 jaar precies 1x voorgekomen, 1 dag. Wij mogen in zulke gevallen op de eerste ziektedag (zorg-dag) gebruikmaken van bijzonder verlof, om wat te regelen. Ik werkte dan vervolgens wel wat vanuit huis.

Ik ben extreem zuinig op mijn vrije dagen, dat áls kindlief ziek wordt, ik zonder schuldgevoel vrij kan nemen. Hij was rondom kerst erg ziek, maar toen had ik ook vakantie.

Daarbij werk ik bij een organisatie die de belangen behartigt van zieke mensen, dus zou wel héél tegendraads zijn als ze van me zouden eisen dat ik toch kwam.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:00

Goof schreef:
Zie post.
"Ik snap oprecht dat je niet altijd op een ander kunt terugvallen", staat daar.
Daaronder staat dat ik me voornamelijk erger aan collega's die structureel iedere x-tijd thuisblijven bij een ziek kind of die kinderen mee naar werk nemen. Ik heb collega's bij wie het uitzonderlijk veel gebeurt en daar heb ik geen enkel begrip voor.
Er is in de meeste gevallen (meeste, dus niet alle) altijd wel een vader, oma, opa, vriendin, familielid, oppas of buurvrouw. Er zijn maar weinig mensen die niemand hebben om een beroep op te doen.

Nee idd, er zijn echt wel mensen waarvan "opa en oma" zelf ook nog werken, fulltime
als zo een kind normaal dan naar KDV gaat, dan wordt het erg lastig allemaal.....
Snap dat dat voor jou irritant is,maar die mensen voelen zichzelf er vaak ook niet happy onder,maar dat moet je dan maar los laten en prioriteiten stellen....En ja soms komt dat over voor andere alsof t je niet interesseert
en kinderen kunnen veel ziek zijn. Vorig jaar was mijn dochter om de haverklap ziek, laten nakijken alles, maar ze moest echt gewoon weerstand opbouwen, Nou had ik op dat moment geen baas (lucky me) Maar wat als je in een andere situatie zit en het wel hebt.....

Er is veel onbegrip tussen mensen met kinderen en mensen zonder kinderen op dat gebied.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:02

Leven en laten leven.
Ja er zijn moeders die bij een ziek kind snel thuis blijven.en zo vind ik het ook horen. Maar er zijn ook mensen zonder kinderen die bij ieder pijntje of kuchje thuis blijven.

Is mijn kind echt ziek dan blijf ik thuis. De werkgever en collega's weten dat ik kinderen heb en dat dit een risico is.

Nu ben ik de afgelopen 4 jaar thuisblijfmoeder dus op dit moment niet aan de orde. Maar ben wel van plan over een half jaar weer te gaan werken ondanks een chronisch ziek kind.

En als wij geen kinderen hadden zou de bankrekening er een heel stuk vrolijker uit zien. Ik klaag er niet over, maar het word op een gegeven moment wel vervelend als mensen blijven zeuren over alle fijne extra'tjes die we krijgen van moeder overheid. Dit weegt niks op tegen de enorme kosten die kinderen hebben van zwangerschap tot zelfstandige.

En de wereld zou er raar uit gaan zien als er geen kinderen meer waren die later allemaal hun steentje gaan bijdragen aan de maatschappij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:03

czarina schreef:
Leven en laten leven.
Ja er zijn moeders die bij een ziek kind snel thuis blijven.en zo vind ik het ook horen. Maar er zijn ook mensen zonder kinderen die bij ieder pijntje of kuchje thuis blijven.

Is mijn kind echt ziek dan blijf ik thuis. De werkgever en collega's weten dat ik kinderen heb en dat dit een risico is.

Nu ben ik de afgelopen 4 jaar thuisblijfmoeder dus op dit moment niet aan de orde. Maar ben wel van plan over een half jaar weer te gaan werken ondanks een chronisch ziek kind.

En als wij geen kinderen hadden zou de bankrekening er een heel stuk vrolijker uit zien. Ik klaag er niet over, maar het word op een gegeven moment wel vervelend als mensen blijven zeuren over alle fijne extra'tjes die we krijgen van moeder overheid. Dit weegt niks op tegen de enorme kosten die kinderen hebben van zwangerschap tot zelfstandige.

En de wereld zou er raar uit gaan zien als er geen kinderen meer waren die later allemaal hun steentje gaan bijdragen aan de maatschappij.

Allemaal? :') Ja, dus niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:05

Mijn moeder is pas weer gaan werken toen mijn broertje ook naar school ging, de eerste 3 jaar was zijn dus gewoon thuis als ik ziek was.
Daarna gingen we naar mijn opa en oma's als mijn broertje of ik ziek was en mijn ouders allebei moesten werken. Alleen in ernstige gevallen zou mijn vader of moeder wel vrij genomen hebben, maar gelukkig is dat niet nodig geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:05

Als mensen er de dupe van zijn dat collega's bij elk kuchje van hun kind naar huis hollen dan moeten ze hun werkgever er op aan spreken. Collega kan dit doen door de regels van het bedrijf, dus niet je collega onderuit halen maar naar de chef stappen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:08

Yontheke schreef:
Grappig. Een topic dankzij mijn opmerking :)

Ik heb zelf geen kinderen maar ik zie om mij heen toch heel veel ouders thuisblijven omwille van zieke kinderen. Hier is de regel op de crèches dat wanneer een kind koorts krijgt de ouders zelfs opgebeld worden om hun zieke kind te komen halen zodat ze geen andere kinderen aansteken. Als je dan geen inspringende grootouders hebt, zal je toch echt zelf van je werk moeten komen.

Mensen met kinderen krijgen zelfs in mijn ogen veel te veel voordelen van vadertje staat. Maar dat is dan weer een hele andere discussie..

Ik moet gewoon vrij nemen. Ik kan dat niet, want werk in het onderwijs en mijn vrije dagen zitten in de verplichte vakanties. Ik moet dus onbetaald verlof opnemen. Geen voordeel van vadertje staat dus. .

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:10

Over zwangerschapsverlof: de overheid wil graag dat we kinderen krijgen, want uiteindelijk zijn de kinderen de toekomst (letterlijk, want zonder deze is er straks geen land meer) Dus moet de overheid stimuleren dat burgers kinderen nemen, weinig gezinnen kunnen het financieel aan om 1 werkende fulltime thuis te hebben zitten (3 maanden of langer, gezien kdv ook gedeeltelijk vergoed wordt :oo ). Dus nee, je hoeft er de ouders/zwangere niet op aan te kijken en dat staat er los van hoeveel last men wel/niet van zwangerschap heeft en of men wel/niet moet herstellen van een bevalling/ks.

Maar goed, los van bovenstaande discussie.... Ja ik blijf meestal thuis als de kids ziek zijn...
Ik maak gebruik van opvang/peuterspeelzaal in Duitsland. Die zijn echt verschikkelijk, zodra de kids 1x een beetje diarree hebben (beetje druilerig zijn) moet ik als moeder (of vader, maar die is minder flexibel) komen opdraven om ze op te halen. Het liefst asap en ze vinden het vaak al not done dat ik er dan pas over een uur ben (45 reistijd en afronding ect) Mijn collega's weten allemaal hoe verschrikkelijk ik dat vind, zit ik met een gezond kind thuis wat ff last had van zijn darmen. Lang leve het beetje huiswerken wat ik kan doen.

Back-up is er soms in de vorm van opa's en oma's. Maar dat hangt af van afspraken en gezondheid van hun kant af. En dan gaat het wel over langdurige ziekte want dat moet van te voren geregeld zijn (ook weer ivm reistijd)

Gelukkig ben ik vrij flexibel met tijden. Ik mag uren opbouwen en ook zelfs even in de min staan. Maar soms is het wel lastig als ik afspraken heb die niet makkelijk verzet kunnen worden. En in dat soort gevallen kan vaders ook inspringen, maar dat doen we zo weinig mogelijk. (ook docent) ik weet trouwens niet hoe hij het doet, volgensmij gewoon zorgverlof?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:11

Yontheke schreef:
bigone schreef:

Daar kies je helemaal zelf voor. Trek daar dan voor het gemak ook nog even het kindergeld af waar je ook recht op hebt ;)

Ja, zo ken ik er ook nog wel 10. Je kiest er ook zelf voor om geen kinderen te nemen en daarmee dus je ouderschapsverlof mis te lopen. Moet je maar kinderen nemen. Dat geldt beide kanten op natuurlijk...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:14

Sinds wanneer is zwangerschapsverlof onbetaald?? Is helemaal niet waar.

Heb je gewoon recht op zwangerschaps- en bevallingsuitkering van UWV.

Ook ZZP'ers krijgen een uitkering, zelf als inkomsten gelijk blijven tijdens zwangerschap.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:15

Nope..

T is niet mijn kind en ik heb dan ook met vriendlief afgesproken dat mijn werk altijd voorgaat.. Ik ben altijd enorm gemotiveerd geweest om door te groeien binnen het bedrijf en dan kan ik t niet gebruiken om voor elke snotneus thuis te gaan zitten..

Hij belt opa en oma maar of wie dan ook.. Ik kan t niet maken om zomaar vrij te nemen..