Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:10

dat probleem heb ik ook.. ik zit nu in de vierde waar alles ook meetelt met je eindexamen.
ik doe heel erg weinig en ik besef wel dat ik echt beter moet leren maar ik kan nog een uur met het boek voor mijn neus zitten dan leer ik eigenlijk bijna niks. mijn ouders willen mij ook veel helpen en met plannen enzo maar van lijstjes wordt ik juist zenuwachtig van wat ik moet doen vooral als er tijden bij staan :')
nu wordt onze jaarlaag een beetje als 'proef' gebruikt omdat de havo ingekort is naar 5 jaar. onze leraren klagen er al over dat we nooit alles op tijd geleerd krijgen voor het examen dus ik ben benieuwd :7
ik blijf dus even meelezen of er misschien goede tips tussen zitten :D

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:10

Je zegt, alles kwam haar zo aanwaaien... Is "het probleem" dan niet dat ze nooit heeft leren leren?

Mijn dochter groep 8 (helemaal geen hoogvlieger) heeft als voordeel, dat ze nooit hoeft te leren. Ze kijkt 1 keer haar huiswerk na, en weet het dan TOPO? gewoon even het plaatje kijken. namen kijken en ze weet het. Ik ben voor haar ook bang, dat ze het straks moeilijk gaat krijgen, omdat ze dus nu geen enkele moeite hoeft te doen. Als het volgend jaar wel moeilijker wordt, en ze ineens wat moet doen, dan weet ze niet hoe het moet.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:12

Ik zit nu in het 6e jaar gymnasium en ik zou Latijn juist wel aanraden. Naast Engels en Nederlands moet je één vreemde taal doen. Ik ben een ramp in Duits en Frans, voornamelijk om het spreken en Latijn vind ik erg leuk. Woordjestoetsen of iets dergelijks krijg je na de 3e nooit meer, ideaal. Zelf heb ik wel altijd mijn best moeten doen, sommigen konden zonder te leren een 9 halen en ik haalde dan met wel leren een 6. Zelf vind ik het echt totaal geen probleem, ik wil toch geen lotingsstudie doen dus cum laude slagen heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ook altijd mijn best gedaan om gewoon over te gaan en niet af te zakken, want voor die 12 paarden en 26 honden later moet ik wel heel wat centjes verdienen :+ Misschien kun je daar motivatie in zoeken? Dat is het bij mij namelijk wel altijd geweest. Klinkt stom om geld als motivatie te hebben, maar dat is gewoon mijn droom en daar doe ik het graag voor :j
Edit: al vanaf een jaar of 5 zeg ik dat ik dierenarts wil worden, maar dat heb ik in de 3e/4e toch opgegeven :') Toen ik erachter kwam dat scheikunde, natuurkunde en de celbiologie toch wel héél belangrijk zijn, vond ik het niet zo geweldig meer. Ik zou me echt niet alleen daarop focussen, ze kan nog zo vaak van gedachte veranderen.
Laatst bijgewerkt door Loolotte op 11-02-15 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:14

Toen ik dit topic las dacht ik echt bijna dat het over mij ging :') ik zit ook in de 1ste van het gymnasium, mn cijfers zijn opzich wel goed maar kan beter, mijn boeken liggen ook door het hele huis en ik wil echt al heel lang diergeneeskunde studeren en ik rij natuurlijk paard!
Ik heb ook echt nooit zin om huiswerk te maken of voor toetsen te leren. Maar wat me echt heel erg motiveert is het idee van diergeneeskunde studeren. Daarom ben ik ook naar het gymnasium gegaan (had 545.), ik moet en zal dierenarts geworden. Dat is eigenlijk het enige waar ik het voor doe op school :')
Wat ik ook een aantal keer heb gedaan is meelopen met de dierenarts en meelopen op de universiteit, daardoor ben ik nog meer gemotiveerd. Misschien ook een idee voor jouw dochter?!
Ook idd heel veel roosters blijven maken en goed plannen. En de tip van mijn mentor was aan mijn klas ook dat je er aan moet denken wat de consequenties zijn van slecht leren voor een toets, onvoldoende halen, gezeur van docent, mentor en ouders enzo. Ook hebben wij op school een uur waar een paar 4de klassers ons begeleiden met ons huiswerk, voor wie dat wil. Als haar school dat ook heeft kan ze misschien daar ook naar toe. Doe ik zelf ook, helpt echt!
Ik hoop dat je hier wat mee kan en als je nog vragen hebt mag je altijd PB'en :D
Laatst bijgewerkt door AnimalFriend op 11-02-15 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:16

Ik had ook score 548, naar gymnasium gegaan, daar ook veel bijles gehad (volgensmij had ik niet de la-la-la houding, maar dat zou ik eens na moeten vragen), maar uiteindelijk bleek het toch te veel voor mij persoonlijk (liep voornamelijk vast op grieks in het tweede jaar). Ik heb uiteindelijk de route havo-hbo-uni afgelegd en ben nu bezig met m'n master. Moraal van dit verhaal: probeer te stimuleren en te helpen, maar soms wil het gewoon echt niet op dat moment.

Aan de andere kant: ik heb dus ook nooit echt leren leren. Havo ging mij vrij gemakkelijk af, net als hbo (waarbij ik dus wel bijna vastliep op een tentamen waarvoor ik wél moest leren), en ik heb nu op de uni pas echt weer geleerd hoe je moet leren. Als ik dit eerder had gekund, had het misschien wel enorm gescheeld. Dus wellicht is het de moeite waard je eens te verdiepen in de verschillende manieren van leren en te kijken wat bij je dochter past!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:17

Heeft ze geen faalangst?
Dan presteren mensen vaak ook onder....
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 11-02-15 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:18

Mijn ouders hebben een keer een cijver schema gemaakt.
Als ik dan een voldoende haalde kreeg ik geld.
Bijvoorbeeld:
7 = €0,50
8 = €0,75
9= €1,-
10 = €2,-

Ik kreeg dus i.p.v. zakgeld geld als ik een voldoende haalde.
Dat motiveerde mij heel erg om mijn huiswerk te maken en goed te leren voor een toets.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:19

Geld geven voor een goed punt vind ik best wel vreemd eigenlijk := Net alsof je het voor hen doet.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:35

Loolotte schreef:
Geld geven voor een goed punt vind ik best wel vreemd eigenlijk := Net alsof je het voor hen doet.

En de valkuil dat de opgeslagen kennis tijdelijk is ipv blijft hangen. Als het kan probeer ook regelmatig terug te grijpen op stof die ze al geleerd heeft, om te checken of het geleerde ook blijft hangen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:39

TS, als ik je verhaal lees vallen mij een aantal dingen op.
Ik zie daarin vooral jouw beleving als ouder zijnde terug. Wat naar mijn idee belangrijk is is de beleving van je dochter. Hoe zij er tegenaan kijkt, wat zij graag wil, niet wil, nu, later. Wat ze leuk en belangrijk vindt in het leven en wat niet.
Jullie lijken alles voor haar te faciliteren, plannen en in te vullen, zodat ze daar zelf geen moeite voor hoeft te doen. Mijn indruk is dat het niets uitmaakt of ze wel of niet leert, de leuke dingen kan ze toch wel blijven doen. Dus wordt ze beloond voor hoe ze nu is en ziet ze geen noodzaak om te veranderen. In die zin kan het zijn dat jullie de situatie ongewild deels zelf in stand houden.
Correct me if I'm wrong.

Belonen is op zich vaak een goede manier om iemand te stimuleren, beter dan straffen (werkt averechts), het moet wel op de juiste manier gebeuren.

Ik ben benieuwd waar nu precies de problemen liggen, want het kan meer zijn dan een ding. Net als anderen kan ik zo een heleboek mogelijke oorzaken bedenken - maar jullie dochter is degene die het kan weten.
Wellicht is het een combinatie van een aantal factoren. DAT uit te zoeken is van belang wil je (zij) verandering teweeg kunnen brengen en een goede keuze voor hulp en ondersteuning kunnen maken. Een keuze kan ook zijn om even niets te doen, maar het is dan wel zo fijn om daar bewust voor te kiezen. Of voor iets anders.

Goed dat jullie er in ieder geval mee bezig zijn. Ik zou kijken naar iemand die een voldoende goede en liefst onafhankelijke ingang bij je dochter heeft. Plus voldoende achtergrond om haar goed hierop te bevragen. Iemand die evt. ook jullie bij kan sturen. Wellicht haar mentor op school?

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:43

Zo zeg wat een reacties. Echt super om zoveel reacties, herkenningen en tips te lezen!
Ga ze van de week eens allemaal rustig lezen en op een rijtje zetten, dat is onderhand een dagtaak ;)

Kunnen we ook eens goed nadenken waar het probleem ligt, wat het beste zou werken etc.

Ben echt heel blij dat ik het hier gepost heb want we willen voorkomen dat we in een negatieve spiraal komen en alleen blijven zeuren over negatieve dingen. Absoluut niet.
Haar punten varieren nu tussen een drmatische 2 en een 8. De meest drmatische punten vallen bij de talen. Hoewel engels langzaam aan omhoog krabbelt sinds ze een nieuwe manier van leren heeft geleerd.
Nu dus ook bij nederlands en frans toepassen.
Latijn gaat wel, maar die man geeft maar 1 proefwerk per periode op en dat dan dubbel of driedubbel mee, en ja als je dan net niet voldoende scoort prijkt er een mooie onvoldoende op je lijst......

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:43

LhinnOlijf schreef:
Ik ben huiswerkdocent en vermoed dat je dochter niet weet hoe te leren.

Wat jou dochter eigenlijk had moeten doen in de basisschool periode, is leren leren. Doordat alles zo gemakkelijk ging, weet ze niet wat leren inhoud. Hoe pak je het aan, wat moet je kennen en hoe wordt de stof overhoord.
Maar ook, wat wil je later worden en wat moet je er voor doen om dat doel te behalen?

Een huiswerkdocent, zoals ik, die meer doet dan alleen overhoren leert kinderen ook welke leermethodes er zijn en welke voor haar fijn is/ zijn.
Je kan wel planningen maken, maar mijn ervaring is dat je je dochter dan te weinig regie geeft (mamma/ pappa houdt je handje wel vast principe). Beter zou zijn om samen (wekelijkse) afspraken te maken en elkaar daar aan te houden.

Mocht je of een ander meer informatie willen, mijn pb staat open

Dit. Dat merk ik bij mijn dochter ook erg. Zij is 11, heeft een klas overgeslagen en zit nu in de brugklas van een VWO masterclass, een soort hoogbegaafdenklasje op een verder 'gewone' middelbare school. Ze heeft alleen nog niet helemaal door hoe het werkt met dat leren en dat ze er nu wel iets voor moet doen. Die van mij heeft nog steeds mazzel; het gaat zo nog steeds goed genoeg. Maar het kan beter en dat weet ik. En dat vind ik ook best jammer. Zij vindt een 6,5 voor wiskunde al heel wat, terwijl ik weet dat als ze er even naar zou kijken ipv er overheen zou wapperen, het best een 7,5 of een 8 zou kunnen zijn. Dat merk je ook, als je er met haar voor gaat zitten, dan weet ze het allemaal wel. Het is inderdaad de 'lalala-houding'. Herkenbaar van mijzelf van vroeger? Neuh... :')
Huiswerkbegeleiding kost hier overigens in de goedkoopste variant bijna 500 euro per maand, dat gaat me dan toch weer net wat te ver...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:46

Dat als ze zich niet gaat herpakken heel de zomervakantie binnen als er geen betering komt :j

Hebbeb mijn ouders vroeger ook met mij moeten doen.

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:48

Bmamavan2 schreef:
Zo zeg wat een reacties. Echt super om zoveel reacties, herkenningen en tips te lezen!
Ga ze van de week eens allemaal rustig lezen en op een rijtje zetten, dat is onderhand een dagtaak ;)

Kunnen we ook eens goed nadenken waar het probleem ligt, wat het beste zou werken etc.

Ben echt heel blij dat ik het hier gepost heb want we willen voorkomen dat we in een negatieve spiraal komen en alleen blijven zeuren over negatieve dingen. Absoluut niet.
Haar punten varieren nu tussen een drmatische 2 en een 8. De meest drmatische punten vallen bij de talen. Hoewel engels langzaam aan omhoog krabbelt sinds ze een nieuwe manier van leren heeft geleerd.
Nu dus ook bij nederlands en frans toepassen.
Latijn gaat wel, maar die man geeft maar 1 proefwerk per periode op en dat dan dubbel of driedubbel mee, en ja als je dan net niet voldoende scoort prijkt er een mooie onvoldoende op je lijst......

Je zegt dat de problemen vooral bij de talen liggen? Al eens getest op dyslexie?
Het kan zijn, dat omdat het probleem vooral bij talen licht, ze dit gewoon niet kan leren!

Ik ben ook de basisschool doorgevlogen, bij mij wisten ze wel dat ik dyslexie had. Ik haal makkelijk 8ten, voor elk vak behalve talen :+ ik kan gewoon geen woordjes leren, geen zinnen leren. En daar bestaat de onderbouw op school bijna helemaal uit op taalgebied.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:49

Emma_s_girl schreef:
TS, als ik je verhaal lees vallen mij een aantal dingen op.
Ik zie daarin vooral jouw beleving als ouder zijnde terug. Wat naar mijn idee belangrijk is is de beleving van je dochter. Hoe zij er tegenaan kijkt, wat zij graag wil, niet wil, nu, later. Wat ze leuk en belangrijk vindt in het leven en wat niet.
Jullie lijken alles voor haar te faciliteren, plannen en in te vullen, zodat ze daar zelf geen moeite voor hoeft te doen. Mijn indruk is dat het niets uitmaakt of ze wel of niet leert, de leuke dingen kan ze toch wel blijven doen. Dus wordt ze beloond voor hoe ze nu is en ziet ze geen noodzaak om te veranderen. In die zin kan het zijn dat jullie de situatie ongewild deels zelf in stand houden.
Correct me if I'm wrong.

Belonen is op zich vaak een goede manier om iemand te stimuleren, beter dan straffen (werkt averechts), het moet wel op de juiste manier gebeuren.

Ik ben benieuwd waar nu precies de problemen liggen, want het kan meer zijn dan een ding. Net als anderen kan ik zo een heleboek mogelijke oorzaken bedenken - maar jullie dochter is degene die het kan weten.
Wellicht is het een combinatie van een aantal factoren. DAT uit te zoeken is van belang wil je (zij) verandering teweeg kunnen brengen en een goede keuze voor hulp en ondersteuning kunnen maken. Een keuze kan ook zijn om even niets te doen, maar het is dan wel zo fijn om daar bewust voor te kiezen. Of voor iets anders.

Goed dat jullie er in ieder geval mee bezig zijn. Ik zou kijken naar iemand die een voldoende goede en liefst onafhankelijke ingang bij je dochter heeft. Plus voldoende achtergrond om haar goed hierop te bevragen. Iemand die evt. ook jullie bij kan sturen. Wellicht haar mentor op school?

Wil hier wel even snel op inhaken.
Denk dat het ergens wel klopt wat je schrijft.
Zij weet alleen dat ze later diergeneeskunde wil doen, dat ze nu een leuke klas met vriendinnen heeft waar ze bij wil blijven en verder ...... ach ja, geen idee eigenlijk.
Misschien uit een soort compensatiegevoel, omdat ze het op de basisschool niet meer zo leuk had en nu wel, willen we dat ze de ruimte blijft houden om naast school ook leuke dingen te doen. Misschien wel ten koste van school inderdaad.

Ik denk dat ik me er het meest schuldig aan maak. Ze hoeft eigenlijk niks te doen om iets te krijgen of om iets gedaan te krijgen. Daar moet ik dus heel erg mee oppassen.
Vaders is iets strenger hierin maar kan haar niet helpen want die heeft, totdat hij naar de TU ging, ook niks uitgevoerd :)
Met de mentor hebben we ook een gesprek gehad maar die had eigenlijk zo iets van; "geen idee, ze zou het eigenlijk gewoon moeten kunnen".

Poeh weer een hoop stof om over na te denken, komende dagen.
Moet nu echt iets gaan doen maar reageer later nog!

Bmamavan2

Re: Hoe dochter van 12 helpen/motiveren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 18:50

O ja, dyslexie zijn ze op school wel mee bezig.
Geen idee eigenlijk. Ze leest graag en goed maar maakt wel veel stomme spelfouten.
Ze heeft wel moeite met automatiseren (rijtjes stampen) dus dat verklaart wel iets.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:51

Blue_Eyes, is het met jou goed gekomen?? Maak je dan niet druk over je dochter, een 6.5 is voldoende, één van onze zonen heeft voor zijn vwo alleen in het zesde jaar een paar keer een boek open gehad, verder lette hij in de les goed op. Hij is geslaagd met een 5,7 gemiddeld. Ik weet dat het ook een 8 had kunnen zijn. Zoonlief zei toen: Mam, ik heb een geweldige tijd gehad, veel nieuwe vrienden, veel kunnen sporten en gamen en op de vervolgopleiding kijken ze naar het diploma en niet het gemiddelde. En hij had wel gelijk.(behalve als je in de lotingsstudies wil komen)

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:53

Bmamavan2 schreef:
Geen idee eigenlijk. Ze leest graag en goed maar maakt wel veel stomme spelfouten.
Ze heeft wel moeite met automatiseren (rijtjes stampen) dus dat verklaart wel iets.

Ik kan een boek van boven de 500 pagina's in een dag uitlezen :+ (niet dat ik precies in detail weet wat er staat, maar ik kan je de grote lijn zo vertellen) Dus goed of graag willen lezen zegt niet zo heel erg veel :D

Rijtjes stampen was hier ook altijd een drama..... (zo blij dat ik dat nu niet meer hoef :'))

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 18:56

bigone schreef:
Blue_Eyes, is het met jou goed gekomen?? Maak je dan niet druk over je dochter, een 6.5 is voldoende, één van onze zonen heeft voor zijn vwo alleen in het zesde jaar een paar keer een boek open gehad, verder lette hij in de les goed op. Hij is geslaagd met een 5,7 gemiddeld. Ik weet dat het ook een 8 had kunnen zijn. Zoonlief zei toen: Mam, ik heb een geweldige tijd gehad, veel nieuwe vrienden, veel kunnen sporten en gamen en op de vervolgopleiding kijken ze naar het diploma en niet het gemiddelde. En hij had wel gelijk.(behalve als je in de lotingsstudies wil komen)

Met mij is het goed gekomen. Ik maak me er verder ook niet te druk over, maar ik vind het wel jammer. En helaas wil onze dame uiteindelijk wel naar een lotingsstudie - maar dat duurt nog 6 jaar :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:02

Je moet je niet schuldig voelen, TS.
Juist niet, want je bent ermee bezig om een oplossing te zoeken bij iets waar je zelf misschien niet aan uitkomt. En dat is goed.
Advies inwinnen en hulp vragen zodat je het straks beter kunt doen.
Veel ouders blijven maar aanmodderen en denken dat ze de wijsheid in pacht hebben en dat doe je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:03

Wat een lastig verhaal zeg! Herken het hier met mijn zusje, dus er zijn ook zeker een heleboel herkenbare punten! Zelf altijd heel erg veel 'verantwoordelijkheidsgevoel' gehad tegenover mezelf en school etc. Ik kan er namelijk niet tegen als ik slechte cijfers haal. :P

Zelf doe ik ook gymnasium en zit nu in het 3e jaar met Grieks en Latijn. Grieks is voor mij het laatste jaar echt een tegenvaller geweest, maar het is het echt waard om te blijven volgen, beiden! Wat hier op school is verteld is dat Grieks/Latijn écht een uitkomst is voor mensen met dyslexie/die slecht zijn in talen. Je kan namelijk hierdoor de andere talen beter leren (dat heb ik dan toch zeker) en je kan het kiezen ipv Frans/Duits.
Latijn is vrij simpel in de onderbouw, bij ons dan zeker. Tijdens vertalingen krijg je woordenlijsten, en de grammatica heb je al zó vaak herhaald dat je het kan dromen. :Y) Je bent er ook veel en uitgebreid mee bezig in de lessen. In de bovenbouw krijg je tekstverklaring/begrip samen met (meer) cultuur. Enorm goed voor je algemene ontwikkeling en ook voor je taalbegrip! Zowel voor NL als Fa/Duits. Ik zou zeggen: hier zeker níet mee stoppen. Zeker als je moeite hebt met talen. Voor mij is Frans echt een hel, Duits gaat nog wel. :P

Ik denk dat je misschien het beste kan beginnen met een maandje huiswerkbegeleiding (of langer) om te zien hoe dat werkt en ook hoe dat voor haar werkt. Bij háár de keus leggen of ze er na die maand wel of niet mee wil stoppen. Dat ook vooraf zeggen, maar wel melden dat ze dan tijdens die begeleiding echt wat moet doen. Wil ze er mee stoppen, dan moet je het laten. Ze komt zichzelf nog wel een keer tegen.

Je kan ook een gesprek aangaan, heel luchtig, met wat ze nodig heeft voor wat ze wil studeren en wat het haar allemaal kan opleveren. Daarna haar ook nergens mee toe dwingen. Dan zal ze de verantwoordelijkheid zelf moeten dragen en ik denk dat het dan wel een stuk beter kan gaan. Ze heeft dan het gevoel meer als 'gelijkwaardige' behandeld te worden.

Tenminste, zo denk ik en ik denk vele met mij. :+ Het gevoel dat ik serieus wordt genomen, niet als 'maar een kind' maar als gelijkwaardig volwassenen. Ondanks dat je dat niet bent is het wel fijn zo behandeld te worden. Verder: niet zeuren over onvoldoendes! Dan gaat ze het alleen maar verzwijgen.

Wat ík zou doen:
Keuze voor huiswerkbegeleiding geven of niet. Of op proef.
Daarna verantwoordelijkheid bij haar neerleggen. Vragen hoe haar dag gaat etc. Vragen naar haar cijfers mag best. Maar met een onvoldoende: "Ah, wat jammer nou. Hopelijk gaat het de volgende keer beter". Bij een goed cijfer: "Wat super goed! Zullen we zo eens een lekker gebakje gaan eten?"
Motiveren om het goed te doen is héél belangrijk, dwingen werkt echter averechts. Echt, dat wordt een ramp. Ik zie ook veel om me heen dat kinderen als ze een onvoldoende halen al van te voren zeggen dat ze nu niet meer uit mogen/andere dingen niet meer mogen en het dus meestal ook verzwijgen. Dat wil je niet, niet doen dus.

Zo, ik hoop dat je er wat aan hebt. Zo denk ik tenminste, en ik denk dat ik daarin niet de enige ben. :P

Hannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:18

Disortografie ? (schrijf het even op zoals het klinkt)
mijn broertje heeft dit en maakt echt de raarste spel fouten en heeft een euhm "typisch" handschrift (maar dit zou ook door motoriek problemen kunnen komen) hij kan wel goed lezen. Alleen spellen is een groot probleem woordjes leren en rijtjes onthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:30

Als ik de dingen zo lees klinkt het alsof jij/jullie je dochter veel uit handen nemen. Jullie sturen haar aan haar huiswerk, jullie helpen plannen, jullie helpen lezen etc. Ik zou haar wat meer verantwoordelijkheid geven. Het is haar school, haar cijfers, en als ze er met de pet naar gooit moet zij de consequenties dragen en blijven zitten :)
Niet dat je haar nooit mag helpen, maar laat haar maar nou jou toekomen ipv andersom :) En natuurlijk kan je het ooit eens aanbieden om te helpen plannen als je haar ziet worstelen, maar dan op een 'Vind je het fijn als ik je even help' manier, ipv 'We gaan nu samen plannen'.

Dit alles geld natuurlijk wel als ze het goed aankan maar 'gewoon' niks doet, als ze echt moeite heeft met leren, of dyslexie, dan is het een ander verhaal :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:31

Ik ben heel mijn jeugd gestraft en aangesproken geweest thuis op mijn slechte punten. Ik heb tot de middelbare school ook echt nooit gestudeert. Ik heb dus ook niet leren studeren en ben heel snel afgeleid. Mijn moeder verplichtte mij soms om uren aan de werktafel te zitten, maar na 30 min zat ik al in de wildste dagdromen. Vandaag heb ik spijt dat ik niet gestudeert heb terwijl ik het wel zou aankunnen.
Ik kan echt niet zeggen of ik slecht studeerde omdat ik er niet genoeg op voorbereid ben geweest of omdat het door mijn karakter komt. Ergens denk ik dat dat laatste veel meespeelt. Ik ben iemand die graag bezig is en uitdaging nodig heeft. Studeren moet ergens ook aansluiten bij je temperament denk ik. Niet iedereen kan zich genoeg motiveren om te studeren en dan is het toch wel zoeken naar een opleiding die past bij je instelling. Je gaat je dochter echt niet aan het studeren krijgen omdat ze over 6 jaar een diergeneeskunde studie zou willen beginnen en ook daar zal ze uren moeten studeren om mee te kunnen.

Mijn halfbroertje(14) is altijd 1ste of 2de van de klas. Sinds zijn 6de zat mama elke avond naast hem om huiswerk te maken en te studeren. Dat zit daar zo ingebakken. Hij spreekt verder niet af met vriendjes en heeft een binnenhuis hobby. Weinig uitdaging rondom hem dus. Denk dus dat de omgeving ook wel meespeelt daarin. Ik ben in ieder geval blij dat ik niet zo in studies gepushed ben geweest, maar misschien bestaat er wel zoiets als een gulden middenweg. Ik vind het in ieder geval knap dat je het voor je dochter wilt proberen.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:32

Bmamavan2 schreef:

Er zijn verschillende vormen van dyslexie. De ene verhaspelt alle woorden, moet letterlijk per woord puzzelen met 'dansende' letters. Weer een ander kan prima lezen, maar haalt klankkleuren door elkaar. Zoals ik het zeg, schrijf ik het principe. Ze weten dan wel dat er iets fout is, maar wat kunnen ze dan niet aanwijzen. En daartussen zitten nog meer, voor de meeste docenten, onbekende gradaties. Zo zijn er dyslecten die met gemak vwo/ atheneum doen en weer anderen komen niet verder dan praktijk onderwijs. Alleen al omdat het lezen zo'n grote belemmering opleverde. Het heeft op zo'n moment niks met intiligentie te maken.

Ik geef zelf bijles aan leerlingen in de regio Utrecht en schrik van de prijs die hierbovend genoemd werd. Bij mij ben je gemiddeld €100,- per maand kwijt.