Profielkeuze, is dit nuttig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:59

Verona2000 schreef:
laraxXxemma schreef:
Maar TS, worden mentormoment en rekenen bij jou echt als vakken aangeboden?
rekenen is namelijk ook een verplicht onderdeel, en nu kan het volgend jaar en op jou school anders zijn maar ik krijg geen les in rekenen, ik heb volgens mij alleen een keer een reken toets. En mentormoment dat is niet echt een vak, dat is meer begeleiding

Tja niet echt aangeboden, het is verplicht..

Klopt, maar staat het ook in je pakket?

Bij mij is het namelijk zo;
Basisvakken:
Nederlands
Engels
CKV
LO
levensbeschouwing
maatschappijleer

Verplichte N&G vakken:
Scheikunde
Biologie
Wiskunde (A of B naar keuze)

En dit noem ik altijd maar meerkeuze vakken, waarvan 1 moet worden gekozen:
Natuurkunde (deze heb ik)
NLT
Aardrijkskunde

En daarnaast nog 2 vrije vakken, alles mag. Nu heb ik M&O en hulp/huiswerk-uren gekozen (M&O vooral omdat dit een meer wiskundigere variant is van economie, en dan toch iets van bedrijven in mn pakket heb).

Maar hoewel het hier niet officieel staat, heb ik wel degelijk mentoruur (soms :+ ). Dit staat bij mij in som (of magister, weet niet wat je gebruikt) wel als vak aangegeven, maar is geen onderdeel van vakken pakket. Dus daarom vraag ik me af of je dat er echt als vak krijgt bij te staan of dat je het gewoon krijgt.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:00

Verona2000 schreef:
nienke555 schreef:
Kan je ook een beetje een voorbeeld geven hoe economie is en wat je er van kan verwachten, want ik heb echt geen idee :')

Euhh ja.. :') Hoe moet ik het uitleggen hahah! Zowieso met balans etc maar dat is heel makkelijk.. Ik ben geen ster in wiskunde maar sta wel een 7,5 voor eco! Als je gewoon een beetje meedoet en het begrijpt is het goed te doen!

Economie heeft niks met balansen te maken :) Dat is m&o.

Even kort uitgelegd: Economie gaat over hoe de economie in elkaar zit, over vraag en aanbod en crisissen, en hoe effecten op elkaar reageren.
M&O gaat over balansen, winst-en-verlies rekeningen, interestberekeningen, theorie over hoe je personeel begeleidt etc.
Het zijn echt twee totaal andere vakken, je kan zo ook makkelijk zonder elkaar doen. Tuurlijk helpt t af en toe een beetje als je ze allebei hebt, maar de onderwerpen zijn totaal anders.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:02

laraxXxemma schreef:
Verona2000 schreef:

Maar TS, worden mentormoment en rekenen bij jou echt als vakken aangeboden?
rekenen is namelijk ook een verplicht onderdeel, en nu kan het volgend jaar en op jou school anders zijn maar ik krijg geen les in rekenen, ik heb volgens mij alleen een keer een reken toets. En mentormoment dat is niet echt een vak, dat is meer begeleiding

Tja niet echt aangeboden, het is verplicht..

Klopt, maar staat het ook in je pakket?

Bij mij is het namelijk zo;
Basisvakken:
Nederlands
Engels
CKV
LO
levensbeschouwing
maatschappijleer

Verplichte N&G vakken:
Scheikunde
Biologie
Wiskunde (A of B naar keuze)

En dit noem ik altijd maar meerkeuze vakken, waarvan 1 moet worden gekozen:
Natuurkunde (deze heb ik)
NLT
Aardrijkskunde

En daarnaast nog 2 vrije vakken, alles mag. Nu heb ik M&O en hulp/huiswerk-uren gekozen (M&O vooral omdat dit een meer wiskundigere variant is van economie, en dan toch iets van bedrijven in mn pakket heb).

Maar hoewel het hier niet officieel staat, heb ik wel degelijk mentoruur (soms :+ ). Dit staat bij mij in som (of magister, weet niet wat je gebruikt) wel als vak aangegeven, maar is geen onderdeel van vakken pakket. Dus daarom vraag ik me af of je dat er echt als vak krijgt bij te staan of dat je het gewoon krijgt.[/quote]

Ja! Zo ongeveer wel ja!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:03

Maaike162 schreef:
nienke555 schreef:
Kan je ook een beetje een voorbeeld geven hoe economie is en wat je er van kan verwachten, want ik heb echt geen idee :')

Euhh ja.. :') Hoe moet ik het uitleggen hahah! Zowieso met balans etc maar dat is heel makkelijk.. Ik ben geen ster in wiskunde maar sta wel een 7,5 voor eco! Als je gewoon een beetje meedoet en het begrijpt is het goed te doen!

Economie heeft niks met balansen te maken :) Dat is m&o.

Even kort uitgelegd: Economie gaat over hoe de economie in elkaar zit, over vraag en aanbod en crisissen, en hoe effecten op elkaar reageren.
M&O gaat over balansen, winst-en-verlies rekeningen, interestberekeningen, theorie over hoe je personeel begeleidt etc.
Het zijn echt twee totaal andere vakken, je kan zo ook makkelijk zonder elkaar doen. Tuurlijk helpt t af en toe een beetje als je ze allebei hebt, maar de onderwerpen zijn totaal anders.[/quote]

Oh, wij hadden een heel hoofdstuk over balans!

Chiave

Re: Profielkeuze, is dit nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:05

Ik lees hier ergens dat wiskunde C makkelijker zou zijn.
Nee. Wiskunde C is minder. Niet makkelijker.
Ik sta ook gewoon nog steeds een 3,5 voor wiskunde C.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:06

Chiave schreef:

Ik vind minder leerstof toch wel makkelijker dan meer leerstof.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:07

Bizzybijtje schreef:
Chiave schreef:

In principe krijg je allemaal dezelfde stof, maar niet evenveel. Het thema of onderwerp is even moeilijk.

Edit: Ik vergelijk Wiskunde A en C dan in dit geval.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:10

Dankjewel voor de uitleg over economie, dat klinkt niet zo leuk :')

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:12

Verona2000 schreef:
Ja! Zo ongeveer wel ja!

Okee, als ik jou was zou ik van de vakken die je nu niet kan kiezen (aangezien je wiskunde wel moet) een top maken. Welke van die vakken zou je nog het liefst hebben, en welke dan toch het minst. Mocht het blijken dat je dan toch nog een extra vak hebt om te kiezen maakt het de keuze makkelijker.

Kies vooral niet om de naam N&G wil ik nog als tip meegeven (weet niet of je dat doet, maar ik zeg het toch even), zo zijn er een paar blijven zitten omdat ze dit maar hadden gekozen. Nu doen ze havo 4 nog een keer, met een compleet ander pakket, met vakken die ze wel kunnen. Ik heb zelf mijn hele pakket gekozen op wat ik goed kon. Toen had ik uiteindelijk nog de keuze tussen N&G en N&T omdat mijn vakken in beide pakketten passen.

Je kan vakken altijd nog even proberen, als het goed is heb je nog een periode om van vakken te wisselen.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:13

m&O is wel veel rekenen , dus als je daar niet goed in bent , let daar op !

123diezel

Tja, lastige keuze... Zelf heb ik nu een half jaartje M&O en vind het een erg nuttig vak (Heb er geen economie bij). het ligt er maar net aan welke kant je later op wilt, maar als ik jou was zou ik voor M&O gaan. :D

Nienke555: bij mij op school werd verteld dat je later niet veel aan aardrijkskunde gaat hebben, alleen als je later een beroep wilt doen wat daar echt heel veel mee te maken heeft, zoals bodeminspecteur of iets degelijks. De meeste mensen bij mij op school hebben aardrijkskunde gekozen omdat ze echt geen natuurkunde ofzo wilden.

Anoniem

Chiave schreef:
Bizzybijtje schreef:

In principe krijg je allemaal dezelfde stof, maar niet evenveel. Het thema of onderwerp is even moeilijk.

Edit: Ik vergelijk Wiskunde A en C dan in dit geval.

Ja, maar ik doel erop dat je dus meer tijd en uitleg krijgt waardoor het makkelijker is.
Het tempo ligt lager en je krijgt waarschijnlijk minder begeleiding.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 18:17

[/quote]

Okee, als ik jou was zou ik van de vakken die je nu niet kan kiezen (aangezien je wiskunde wel moet) een top maken. Welke van die vakken zou je nog het liefst hebben, en welke dan toch het minst. Mocht het blijken dat je dan toch nog een extra vak hebt om te kiezen maakt het de keuze makkelijker.

Kies vooral niet om de naam N&G wil ik nog als tip meegeven (weet niet of je dat doet, maar ik zeg het toch even), zo zijn er een paar blijven zitten omdat ze dit maar hadden gekozen. Nu doen ze havo 4 nog een keer, met een compleet ander pakket, met vakken die ze wel kunnen. Ik heb zelf mijn hele pakket gekozen op wat ik goed kon. Toen had ik uiteindelijk nog de keuze tussen N&G en N&T omdat mijn vakken in beide pakketten passen.

Je kan vakken altijd nog even proberen, als het goed is heb je nog een periode om van vakken te wisselen.[/quote]

Nee doe ik ook zeker niet! Maar dit zijn de vakken waar ik redelijk goed in ben!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:18

123diezel schreef:
Tja, lastige keuze... Zelf heb ik nu een half jaartje M&O en vind het een erg nuttig vak (Heb er geen economie bij). het ligt er maar net aan welke kant je later op wilt, maar als ik jou was zou ik voor M&O gaan. :D

Nienke555: bij mij op school werd verteld dat je later niet veel aan aardrijkskunde gaat hebben, alleen als je later een beroep wilt doen wat daar echt heel veel mee te maken heeft, zoals bodeminspecteur of iets degelijks. De meeste mensen bij mij op school hebben aardrijkskunde gekozen omdat ze echt geen natuurkunde ofzo wilden.

Ooh oke, nou weet ik al helemaal niet meer wat ik moet kiezen _O-

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:36

TS, weet je al ongeveer wat je later wil doen?
Welke richting oid? Want 't zou zonde zijn als je erachter komt dat je een bepaald vak wel had moeten hebben :)

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 20:51

Ik kan me herinneren dat je bij ons op school wiskunde B moest doen als je scheikunde in je pakket had zitten. Er waren enkele uitzonderingen, maar de reden was dat er in wiskunde B dingen werden behandeld die je ook bij scheikunde kreeg. Als je dan wiskunde A zou kiezen, zou je meer moeite hebben met scheikunde.

Ikzelf heb een E&M profiel gehad met M&O en aardrijkskunde (economie was verplicht natuurlijk). M&O was erg veel met balansen en rekenen. Ik was er geen ster in, maar haalde wel voldoendes. Economie ging echt over hoe die economie in elkaar zat. Verschillende marktvormen, vraag & aanbod, inflatie, indexcijfers enz. Er zat echt wel verschil in de twee vakken. Aardrijkskunde vond ik een beetje een onzin vak :'). Maar goed ik haalde wel altijd een voldoende... Ik heb dat meer gekozen omdat ik absoluut geen taal in mijn pakket wilde en tekenen sprak mij ook niet echt aan.

Kies vooral vakken die je leuk vindt. Dan maak je het je zelf ook wat makkelijker ;)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:53

LoveBodin schreef:
TS, weet je al ongeveer wat je later wil doen?
Welke richting oid? Want 't zou zonde zijn als je erachter komt dat je een bepaald vak wel had moeten hebben :)

Nee, eigenlijk niet echt... Maar met de vakken die ik dan nu zou kiezen zou ik bijna alle richtingen op kunnen! Zeiden m'n docenten.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:54

Rubio schreef:
Ik kan me herinneren dat je bij ons op school wiskunde B moest doen als je scheikunde in je pakket had zitten. Er waren enkele uitzonderingen, maar de reden was dat er in wiskunde B dingen werden behandeld die je ook bij scheikunde kreeg. Als je dan wiskunde A zou kiezen, zou je meer moeite hebben met scheikunde.

Ikzelf heb een E&M profiel gehad met M&O en aardrijkskunde (economie was verplicht natuurlijk). M&O was erg veel met balansen en rekenen. Ik was er geen ster in, maar haalde wel voldoendes. Economie ging echt over hoe die economie in elkaar zat. Verschillende marktvormen, vraag & aanbod, inflatie, indexcijfers enz. Er zat echt wel verschil in de twee vakken. Aardrijkskunde vond ik een beetje een onzin vak :'). Maar goed ik haalde wel altijd een voldoende... Ik heb dat meer gekozen omdat ik absoluut geen taal in mijn pakket wilde en tekenen sprak mij ook niet echt aan.

Kies vooral vakken die je leuk vindt. Dan maak je het je zelf ook wat makkelijker ;)

Zo zit ik idd ook. Als ik het niet interessant vindt wordt het zowieso niets! Hahaha

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:01

N en G met Eco is sowieso een slimme keuze, je kunt er ontzettend veel kanten mee op. Onthoud wel dat het ook pittig is.

Zelf zou ik geen taal kiezen, ontzettend veel lees werk en woordjes stampen. Ik had frans en er zat super veel verschil in onderbouw en bovenbouw. Wij moesten gerust 600 woordjes leren en veel grammatica lezen en luisteren in de bovenbouw (daar was ik dus juist niet zo goed in).
Daarom zou ik eerder MenO kiezen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:04

Trouwens, is een moderne vreemde taal niet verplicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:08

Destination schreef:

Moderne taal is inderdaad verplicht. :j
In je vakkenpakket moet je Nederlands, Engels en Duits/Frans hebben. Enkel de mensen die gymnasium doen en dus Latijn/Grieks in hun pakket hebben hoeven er geen Duits/Frans bij te kiezen. (Zoals ik, al is dat natuurlijk wel verstandig :P)

Ik zou ook kijken of je goed bent in leestoetsen van talen, want daaruit zal je examen grotendeels bestaan. Maar goed, ik kan beter advies geven dan het voor mezelf bedenken, want ik weet het zelf ook nog niet. :') Topic openen is wel een goed idee trouwens. :Y)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:10

Deetjeeuh schreef:
Destination schreef:

In je vakkenpakket moet je Nederlands, Engels en Duits/Frans hebben. Enkel de mensen die gymnasium doen en dus Latijn/Grieks in hun pakket hebben hoeven er geen Duits/Frans bij te kiezen. (Zoals ik, al is dat natuurlijk wel verstandig :P)

Ik zou ook kijken of je goed bent in leestoetsen van talen, want daaruit zal je examen grotendeels bestaan. Maar goed, ik kan beter advies geven dan het voor mezelf bedenken, want ik weet het zelf ook nog niet. :') Topic openen is wel een goed idee trouwens. :Y)

Maar in dat geval hoeft TS toch helemaal niet te kiezen tussen M&O en Duits? Aangezien ze anders geen moderne vreemde taal heeft.

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:13

Ik heb N&G en N&T. (5H)

Over wiskunde...wiskunde A is echt niet makkelijker dan B.
Het ligt eraan wat JIJ makkelijker vindt, want zelf heb ik wiskunde B en ik zou A dus echt nooit kunnen.
Formules liggen mij meer dan kansberekeningen.

Economie is te doen volgens mensen, zelf doe ik dat niet.

Zelf zou ik geen taal erbij kiezen, Maar dat is gewoon omdat ik echt slecht ben ik talen leren. Op Nederlands na haha

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:15

Toen ik jaren geleden mijn profielkeuze moest maken, ben ik voor N&G gegaan met Frans 1 & Management en Organisatie (= dit hetzelfde als wat bij jou M&O is?). Dit is dus oude stijl en ik weet niet in hoeverre dat overeen komt met de nieuwe stijl, maar goed ik moest dus Frans of Duits kiezen en nog een extra vak de rest kreeg ik er gratis bij omdat het verplicht was.

Ik heb bewust M&O gekozen omdat ik het erg nuttig vond maar ook omdat er gezegd werd dat je met N&G + M&O een ontzettend breed pakket hebt: je kon naar bijna alle opleidingen zo doorstromen waar dat met, bijvoorbeeld, een C&M pakket niet gaat. Door de M&O houdt je de economische richting ook meer open.

Buiten dat vind ik M&O ontzettend belangrijk, ik gebruik de kennis die ik daar heb opgedaan nog steeds vaak. Het is heel interessant en in tegenstelling tot sommige andere vakken heb je hier ook écht iets aan, ook als je geen economie o.i.d. wilt gaan studeren.

Succes met kiezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:18

Destination schreef:
Deetjeeuh schreef:

Maar in dat geval hoeft TS toch helemaal niet te kiezen tussen M&O en Duits? Aangezien ze anders geen moderne vreemde taal heeft.

Bij ons zit dat in het verplichte gedeelte, maar ik weet niet hoe dat bij TS is. Bij ons bestaat het verplichte gedeelte namelijk uit:
Nederlands
Engels
Duits/Frans/Latijn/Grieks
Levensbeschouwing
Gym
etc. etc.

Maar wanneer het dus niet in het verplichte gedeelte staat, is er dus de mogelijkheid om zo te kiezen dat je geen talen hebt.