Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:48

Ik blijf pas thuis als het niet anders meer kan. Als ik nog gewoon kan werken, dan doe ik dat ook. Heb een grote hekel aan een hele dag thuis zitten niks doen, daar ga ik me echt alleen maar zieker van voelen.

Al heb ik bij andere mensen dan wel weer zoiets van ga nou gewoon naar huis als ze ziek zijn :') Ik zie dus wel in dat het verstandiger is om thuis te blijven, maar begrijp ze ook wel dat ze liever aan het werk gaan dan thuis zitten.

palousa_boy

Re: Ziek zijn, thuis blijven of doorwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:58

Maar sommige mensen zijn (vinden hun dan) al super zielig als ze een loopneus hebben of een blaartje..
De ander loopt met een gebroken enkel "gewoon" door.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:59

Ik moet echt al heel ziek zijn voordat ik thuisblijf.
Nu een verkoudheid maar dat telt niet als ziek zijn dus hop gaan werken. Al zal ik deze keer wel sneller op de rem staan moest het escaleren.
Vorig jaar ook een verkoudheid wat beetje escaleerde; hoge koortspieken, zware hoestaanvallen en een week amper kunnen slapen omdat ik enkel zittend voldoende kon ademen. Ben blijven werken maar achteraf was dat niet de meest verstandige keuze.
Op het werk blijft er nooit iemand thuis voor een verkoudheid. Desnoods lading medicijnen en gewoon doorgaan.
Enige die steen en been klaagt als hij verkouden is, is de baas. Maar het is algemeen bekend dat mannen op sterven na dood zijn indien ze getroffen worden door de verschrikkelijke verkoudheid :+ .

Met serieuze buikgriep blijf ik wel thuis, simpelweg omdat ik me dan geen meter van het toilet kan verwijderen.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:59

Ik ben eigenlijk ook nooit ziek en ga altijd wel werken als ik niet lekker ben.
Nu ben ik dinsdag ziek naar huis gegaan en ben sindsdien thuis. Ik ben onwijs verkouden, super veel last van m'n keel, hoesten en voel me gewoon zeer beroerd, heb overigens geen koorts. Ik vond het nu onverantwoordelijk om door te werken, ik werk met voedingsmiddelen en daarnaast was ik ook totaal niet meer productief. Normaal gesproken zeg ik geen koorts en niet overgeven? Dat betekent werken.
Maar in dit geval gaat dat echt even niet lukken =(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:00

femke27 schreef:
Met een eigen restaurant betekent ziek zijn sluiten. Ben zelf de kok en niet te vervangen zonder iemand een hele tijd in te werken. Dat laatste is lastig bij ziek worden. Dus werken gewoon door.
Hoewel ik doorwerken met de zwaar gekneusde enkele afgelopen zomer als zeer vermoeiend beschouwde.

ben ik blij dat ik dan niet in jouw restaurant hoef te eten. bah smerig waar je je klanten aan blootsteld.

Je kan een pijnstiller nemen, maar je hebt nog steeds ziekte kiemen die je verspreid.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:01

Ik heb al 4 weken een hernia en een kantoorbaan. Ik zit dus gewoon op mijn werk, terwijl het eigenlijk funest is voor mijn herstel: liggen en bewegen moet ik.
Maar ik ga me niet ziekmelden, terwijl ik thuis gewoon alles kan doen (omdat ik dan beweeg en af en toe kan liggen). Ik heb ook 4 kinderen en dat draait ook gewoon door. Mama's kunnen niet ziek zijn :D

In oktober door mijn enkel gegaan, wat met 3 weken gips op heeft geleverd. Ook gewoon alles door laten gaan. Was alleen wat langzamer door de krukken :D
Laatst bijgewerkt door mamajolijn op 22-01-15 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:04

Ik werk in de meeste gevallen gewoon door. Nu ben ik het afgelopen jaar wel veel ziek geweest, heb snel last van maag en darmen vooral als er ergens een griepje heerst ben ik de pineut. In de meeste gevallen duurt dit 1-3 dgn dan kan ik me weer verplaatsen zonder dat ik me zorgen hoef te maken dat er een toilet in de buurt is.

Ik ben echt geen miepert maar als ik moet overgeven of aan de diarree ben meld ik mij ziek. Met koorts heb ik wel gewerkt, in de meeste gevallen ook omdat ik me ontzettend schuldig voel als ik me ziek meld.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:04

femke27 schreef:
@Kana: er zijn hier meer dan genoeg middelen verkrijgbaar die er binnen een paar uur voor zorgen dat al deze klachten weg zijn. Dat is natuurlijk niet gezond maar functioneerd wel.
En:dergelijke dingen heb ik misschien eens in de 5 jaar last van.

Ben blij dat ik niet in jouw restaurant als gast kom.

Ik ga vanavond uiteten en hoop dat daar geen kok is die snotterend/hoestend mijn steak bakt. :D
Laatst bijgewerkt door Kana op 22-01-15 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:07

Zolang hij nog moet bakken is er weinig aan de hand hoor ;)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:08

Dat zal, idee blijft minder smakelijk :D .

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:09

Ik zit nu toevallig ziek thuis. Stond gisteren al in de kleren bij de auto om naar het werk te gaan en bedacht me dat ik eigenlijk knettergek ben om zo aan het werk te gaan.

Dus baas een appje gestuurd dat ik me ziek voelde en die dag thuis zou werken. Ik was er volledig van overtuigd me vandaag beter te voelen.
Is helaas niet zo, dus ben nog een dag thuis. Ik steek niemand aan en kan gewoon werken als ik dat wil.
Nu heb ik bijholteontsteking dus lang achter de computer wil gewoon niet door de druk achter mijn ogen wil scherm lezen niet zo :+

Ik heb dit wel vaker en normaal loop ik er mee door. Maar eigenlijk is dat helemaal niet verstandig natuurlijk.
Me ziekmelden is wel even een drempeltje hoor :o

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:10

Ik denk dat het behoorlijk te maken heeft met welke baan je hebt.

Als je bijvoorbeeld in de ouderenzorg werkt of met voedingsmiddelen (kok bijvoorbeeld), vind ik het onverantwoord danwel onhygiënisch dat je aan het werk gaat terwijl je heel ziek bent (strontverkouden/griepvirus/etc).

En wanneer je een baan hebt waarbij je concentratie- en uithoudingsvermogen heel belangrijk is, zul je ook eerder thuis blijven bij ziekte toch?

Ik ben docent en kan daarom niet 'zomaar' thuis blijven. Wanneer ik echt beroerd of ziek ben pas ik daar mijn lessen op aan.

Mijn motto: Altijd naar het werk gaan wanneer je dat nog zelfstandig kan. Maar het moet niet ten koste gaan van je eigen veiligheid of dat van anderen :j
Laatst bijgewerkt door Sabini op 22-01-15 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:10

mamajolijn schreef:
Ik heb al 4 weken een hernia en een kantoorbaan. Ik zit dus gewoon op mijn werk, terwijl het eigenlijk funest is voor mijn herstel: liggen en bewegen moet ik.
Maar ik ga me niet ziekmelden, terwijl ik thuis gewoon alles kan doen (omdat ik dan beweeg en af en toe kan liggen). Ik heb ook 4 kinderen en dat draait ook gewoon door. Mama's kunnen niet ziek zijn :D

In oktober door mijn enkel gegaan, wat met 3 weken gips op heeft geleverd. Ook gewoon alles door laten gaan. Was alleen wat langzamer door de krukken :D

Maar waarom ga je dan toch met een hernia achter je buro zitten terwijl het funest is voor je herstel?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:12

Ik ben vertegenwoordiger en vind het ook erg ongepast om bij een klant aan tafel te gaan zitten blaffen en snotteren maar op kantoor heb ik er minder problemen mee.

Dus vaak verzet ik de afspraak dan en zit alsnog op kantoor te werken.

Me ziekmelden vind ik ook erg moeilijk.

(zelfs nu met zwangerschapsklachten)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:13

mamajolijn schreef:

Ja lach er maar om! Maar je hebt maar 1 rug en als je straks door die rug (langdurig) in de ziektewet komt baal je dat je niet gewoon je hersteltijd hebt gepakt.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:15

Er zijn grenzen inderdaad!

Zwangerschap bijvoorbeeld. Dat gaat ook om de gezondheid van je kindje. Ik merk hier op school dat er voor zwangere collega's heel veel begrip is. Is dat bij andere banen ook zo?

En herstel van een levensveranderende blessure, zoals een hernia bijvoorbeeld. Lijkt me ook niet iets om te negeren en mee door te werken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:21

Sabini schreef:
Er zijn grenzen inderdaad!

Zwangerschap bijvoorbeeld. Dat gaat ook om de gezondheid van je kindje. Ik merk hier op school dat er voor zwangere collega's heel veel begrip is. Is dat bij andere banen ook zo?

En herstel van een levensveranderende blessure, zoals een hernia bijvoorbeeld. Lijkt me ook niet iets om te negeren en mee door te werken.

Die kleine gaat echt boven alles maar dat ik (nu al) rustig aan moet doen door bekken en banden pijn en verdrukking van nieren, dat vind ik moeilijk, daar voor thuis blijven.

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:24

Ik heb veel begrip voor zwangere vrouwen, en dan vooral voor degene die niet zeuren... Ik snap dat je kind op de eerste plaats staat maar sommige vrouwen blijven al thuis na 1x hoesten.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:27

friesam schreef:
Die kleine gaat echt boven alles maar dat ik (nu al) rustig aan moet doen door bekken en banden pijn en verdrukking van nieren, dat vind ik moeilijk, daar voor thuis blijven.
Een van mijn collega's zit ongeveer in dezelfde situatie.

Toen ze nog 15 weken tegemoet had ging ze al halve dagen werken.
Nu ze nog 9 weken tegaan heeft gaat ze volledig met verlof/in de ziektewet (ik weet niet eens precies welke van de twee :o ). En er is een andere collega aangenomen die haar werkzaamheden voor een half jaar over gaat nemen.

Ik heb veel met haar gesproken en -ook al weet ik niet hoe het is om zwanger te zijn- begrijp dat het moeilijk is om thuis te blijven als je eigen lichaam even niet wil (maar jij en je kindje verder gewoon helemaal gezond zijn).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:33

Ik geef zwemles dus ik kijk altijd goed uit met gewoon doorwerken. Ik zou het zelf heel graag willen, maar aangezien ik met kinderen werk is dat gewoon niet verstandig. Ben ik verkouden of niet zo lekker (hoofdpijn bv) werk ik wel gewoon door. Maar als het zo erg is dat ik echt duizelig, misselijk en alles ben, werk ik gewoon niet. Bang om al die arme kindertjes aan te steken :(

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:36

Ik vind ziekmelden erg moeilijk, omdat ik weet dat mijn cliënten dan afgezegd moeten worden of mn collega's moeten een hoop extra doen.
Ik werk echter met kwetsbare ouderen en wij worden gewoon naar huis gestuurd als je ziek bent. Het risico op een uitbraak van een ziekte met alle gevolgen van dien is gewoon te groot dan ;) Bij een uitbraak van een zeer besmettelijk virus (zoals bv noro virus) mogen we volgens protocol pas weer aan het werk 72-uur na de laatste verschijnselen. Dus dat betekent dat als je opgeknapt bent je pas 3 dagen later weer mag werken := Dan voel je je echt banketstaaf :')

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:58

Ik geef zwemles en meld me eigenlijk nooit ziek.
Werk hier nog maar sinds mei, nog nooit ziekgewest.(klopt af)
En toen ik bij lidl/vomar werkte totaal 3 jaar heb ik me maar 1 keer ziek gemeld.. En ik was echt echt ziek.
Nu ik in het zwembaf werk met hoesten enzo luchte het juist op.
Heb wel aangegeven dat ik liever geen b/c les wil geven in diep omdat luid praten snel zeer deed en ik dan erg moest hoesten.
Gelukkig heb ik op de zaterdag alleen ondiep en als ik inval en ik geef het een keer aan doen ze niet moeilijj. Maar het moet niet altijd zijn natuurlijk!
Overigens meld ik mij op school sneller ziek. Of eigg ga ik gewoln niet.
Soms als ik echt moe ben blijf ik thuis (pfijfer terugval)
Gelukkig weten de leraren dit en als kk wel binnen de norm blijf is het OK.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:58

Merel_Brit schreef:
Ik heb veel begrip voor zwangere vrouwen, en dan vooral voor degene die niet zeuren... Ik snap dat je kind op de eerste plaats staat maar sommige vrouwen blijven al thuis na 1x hoesten.

Inderdaad! Je weet dat bij zwanger zijn bepaalde kwaaltjes horen. Er zijn er bij die na 1 dagje kotsen zich ziekmelden voor de rest van de zwangerschap. Nou geen begrip voor hoor.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:02

Selka schreef:
Merel_Brit schreef:

Inderdaad! Je weet dat bij zwanger zijn bepaalde kwaaltjes horen. Er zijn er bij die na 1 dagje kotsen zich ziekmelden voor de rest van de zwangerschap. Nou geen begrip voor hoor.

Niet zo kort door de bocht hoor. Er zijn genoeg vrouwen die niet zo'n leuke zwangerschap hebben.
Zo heb ik 1 collega die zich idd na een weekje kotsen ziekmeldde en ook niet weer geweest is. Ze was na de bevalling magerder dan ervoor. Die heeft echt 9 maanden alleen lopen kotsen en is ziek geweest.
En zo kan ik er zo nog 2 opnoemen die tijdens hun zwangerschap echt niet konden werken.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 13:03

Zelf werk ik ook altijd door als ik ziek ben. Zo ook de afgelopen 4 weken. Helaas heeft dit wel te veel van me gevraagd. Ben nu dus al een week ziek met kloppende hoofdpijn en niks kunnen doen. Had ik toch wat eerder thuis moeten blijven. En goed uit moeten zieken.